JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

morjens taas.
onko0 kellään tietoa missä on otsikon mukainen anturi kun omassa autossa ilmeisesti on menossa hajalle kun näyttää kojelaudassa ihan ihmeellisiä lämpötiloja.
kun kone on kylmä niin mittari näyttää jo n.60 astetta ja kun kone on lämmin niin lämpötila on jotain 94 astetta ja läppärillä katottuna lämmät on vasta 88 astetta.
sekoittako muuten sytkää joas on hajoomassa.

kiitos jo etukäteen kaikille.


auto on saab 93 vm 2006 1,8t
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

Anturi on moottorin eruosan oikeassa yläkulmassa wissin mukaan. Siis vänkärinpuoleisessa kulmassa.
Se ohjaa seuraavia toimintoja wissin mukaan
Tiedottaa ohjausyksikölle vallitseva jäähdytysnesteen lämpötila.
Lämpötila-anturin antamaa arvoa käytetään:
- jäähdytyspuhaltimen ohjaus
- suihkutusajan määrittämiseen esisuihkutuksen yhteydessä
- suihkutusajan määrittämiseen käynnistysmoottorin ollessa kytkettynä
- käynnistyksen jälkeiseen rikastukseen
- lambdasäädön kytkemishetken määrittämiseen
- joutokäyntinopeuden korjaamiseen.
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

iso kiitos vastauksesta.
kokeilen anturin vaihtoa joskos auttais siihen sytkähäiriöönkin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikö Saabissa ole kabiininmittarille oma anturi ja ecu:lle oma anturi?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Mitä tarkoitat kun sanot että läppäri näyttää 88 astetta? Jos katsot läppärilla OBD-portista lämpötila-arvoja, niin kyseessä on sama arvo joka näkyy myös mittaritaulussa lämpömittarin neulassa. Neula liikahtaa eka kerran 50 asteen kohdalla, ja 80 asteen ja siitä ylöspäin neula on vaakatasossa. Sitten jos mennään yli 115 asteen niin mittari lähtee nousemaan kohti punaista. Punainen alue alkaa 129 asteesta. Sen tarkemmin et voi neulan liikkeistä päätellä lämpötiloja...
9³ SC 1.8t
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

Pakari kirjoitti:Eikö Saabissa ole kabiininmittarille oma anturi ja ecu:lle oma anturi?

ei ainakaan pp-auton mielestä ole erillistä anturia kabiinille.....tiedä sitten olivatko oikeessa.
eli testerillä tosiaan näyttää pienempää lukemaa kun mittaristosta.
ennen tosiaan oli ihan tasan vaakatasossa mittari mutta nytten näyttää menevän siitä yli ja reilusti.
onko sitten mittaristovika vai mikä lie.
testerillä näyttää 88 astetta ja mittaristossa näyttäis olevan jo n.94 astetta
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

glyzer kirjoitti:Mitä tarkoitat kun sanot että läppäri näyttää 88 astetta? Jos katsot läppärilla OBD-portista lämpötila-arvoja, niin kyseessä on sama arvo joka näkyy myös mittaritaulussa lämpömittarin neulassa. Neula liikahtaa eka kerran 50 asteen kohdalla, ja 80 asteen ja siitä ylöspäin neula on vaakatasossa. Sitten jos mennään yli 115 asteen niin mittari lähtee nousemaan kohti punaista. Punainen alue alkaa 129 asteesta. Sen tarkemmin et voi neulan liikkeistä päätellä lämpötiloja...

mittari oli ennen vaakatasossa mutta nytten menee yli siitä n.3 viisarin verran.
ja autocomin testerillä ollaan tutkittu.
uus anturi maksaa 25 euroa joten ei ole paha kustannus.
auto kun on kylmä ja laittaa virrat päälle niin mittari nousee jo n.60 asteeseen...outoa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se outoa ole. Anturi on tällöin viallinen. Mikäli kyseessä on perinteinen vastusanturi, NTC-, tai PTC termistori, niin tällöin anturin resistanssista pystytään laskemaan lämpötila jossa anturi on. Nyt mittauselementin resistanssi on muuttunut syystä tai toisesta eikä laskenta toimi oikein, josta seuraa virheellinen näyttämä mittarissa.

Edellisessä autossa oli sellainen tilanne että lämmöt lähtivät nousemaan normaalisti mutta kun oltiin nousemassa siniseltä alueelta pois mittari tippui "nollaan" ja nousi sitten kun lämmöt olivat nousseet hieman. Korjaantui anturin vaihdolla. Kyseessä oli sama tilanne jossa anturin vastus oli muuttunut. Eri merkki - joo ollaan Saab foorumilla mutta tilanne/vikadiagnoosi sama kuin ym.
KARI.KUIVALAINEN kirjoitti:mittari oli ennen vaakatasossa mutta nytten menee yli siitä n.3 viisarin verran.
Tällöin lämpötila on yli 115c, koska kun mittari nousee vaakatasosta lämpötila on tällöin 115c. Vaakasuoraan on skaalattu lämpötila-asteikko 80c-115c. Normaalitilanteessa siis. Vikatilanteessa voi myös testeri näyttää väärin, joten kannattaa vaihtaa anturi koska ei sen kalliimmasta operaatiosta ole kyse. :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

huomasin muuten jännän homman kun anturilta ottaa piuhan irti niin mittaristossa lämpömittari näyttää edelleen lukemaa...onkohan siellä vielä joku toinenkin anturi olemassa mikä tulee mittaristolle.???
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Minusta on outoa jos mittari näyttää yli 115 asteen arvoja mutta testeri ilmoittaa 88 astetta (arvot tulevat sekä testerille että mittarille käsittääkseni samalta anturilta, ja 88 astetta on ihan normaali käyntilämpötila). Minun hypoteesini on, että anturi on kunnossa mutta mittaristo bugittaa jostain syystä. Tätä hypoteesia tukee myös se, että vaikka anturilta nyppää johdon irti, näyttää mittaristo silti yli 115 astetta.
9³ SC 1.8t
KARI.KUIVALAINEN
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Joulu 10, 2009 14:12

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja KARI.KUIVALAINEN »

lämpötila ongelma korjattu...
vaihdoin uuden anturin mutta ei mitään hyötyä.lopulta otin akun kengän irti hetkeksi ja laitoin takaisin ja a vot jo toimii hienosti.
nyt pitää mittarin vaakatasossa niinkuin kuuluukin.
vois sanoo että aika vittumainen vika ja helppo korjata.
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Tuli tämä moottorin lämpötilamittarin häröily itsellekin. Virrat pois mittaristo näyttää tältä:
Kuva
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mittaristovika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Akun irrotuksella sai lämpötilaviisarin ainakin tipahtamaan. Jännää aiheutti se, että mittari ei nollaantunut vielä sillon kun otti akun irti. Vasta kun akun laitto uudelleen kiinni. Jäämme seuraamaan tilannetta...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILA-ANTURI??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Viisarimoottori oli jäänyt väärään asentoon ja kun kytkit akun uudelleen kiinni teki mittaristo rebootin jolloin viisari löysi taas oikean nollakohdan. Todennäköisesti saman asian olisi ajanut mittariston sulakkeen/sulakkeiden irti käyttäminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin