Diesel puolella onkin jo juttua, mutta jatketaan tänne josko vähän useampi seuraisi.
Eli tänään aloin rakentelemaan tuota tappokytkin viritelmää omaan saapikkaaseen.
Suunnitelma oli seuraava:
releen navat 30 ja 87a eberin virralle
85 virta virta-avian ON asennossa
86 maatto katkaisimen takaa
Näin siis eberi pelittäisi ajastettuna katkaisimen asennosta riippumatta. Tosin tuskin se kovin hyvää tykkää, kun kesken lämmityksen virrat katkee jos kytkin jäänyt väärää asentoon.
Katkaisimen sain asennettua pitkien pohdintojen jälkeen virtalukon taakse lokeroon jossa on juomapullon teline.
Aluksi oli tarkoitus laittaa katkaisin viiva napin tilalle, mutta siellähän oli piirilevy takana. Ensimmäiset pe...leet tuli, kun se nappien paneeli hajosi käsiin. Jokaisen napin alla on kaksi pientä muoviklipsua jotka painavat piirilevyllä kontakteja. Tottakai kaikki nappulat levisi, kuin jokisen eväät pitkin autoa. Paneeli kasaan ja onneksi se vielä toimiikin..
Seuraava vaihe oli johdon läpivienti rintapellistä. Sekään ei mennyt niinkuin elokuvissa. Tarkoitus oli vetää johto lämmityslaitteen putken läpiviennistä. Paikka oli kuitenkin niin ahdas, että luovutin homman. Toinen mahdollinen paikka voisi olla vaihdevaijereiden läpivienti. Vai onko pellissä jo valmiita muita reikiä?
Lopuksi vielä tutkin eberin sähköjä ja aloin ihmettelemään mistä virtajohto olisi paras katkaista? olisiko sulakerasian alla tilaa työstää jos sen ruuvaa irti ja nostaa ylös? Samalla saisi releelle virtalukko virran ja maadoituksen "suht" nätisti.
Millaisia ratkaisuja muut on tehneet? Vai onko tämä muillakin suunnittelu asteella?
Eberi pois päältä
Eberi pois päältä
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Eberi pois päältä
Meillähän se nappi on mukitelineen vieressä, mutta kolvailun hoiti Metroauto TRE.
Re: Eberi pois päältä
Kauan siinä meni että tämänkin sain tehtyä loppuun.
Nyt siis nappi on virtalukon takana siinä mukitelineen "taskussa".
Napille otin virran tupakansytyttimestä. Katkaisimelta johto vaihdevaijerin reiästä releelle. Rele pohjineen on kiinni moottorin nostokorvakossa eberin lähellä. Eberin virtapiuha poikki ja kiertämään 30 ja 87 napojen kautta. Akulta tulee 85 navalle maatto.
Nyt ajastus toimii katkaisimen asennosta riippumatta. Avaimesta kun vääntää virrat päälle tulee sytyttimelle virta ja sitä kautta rele vetää mikäli kytkin läpäisee virran. Tällöin siis eberi ei toimi.
Nyt siis nappi on virtalukon takana siinä mukitelineen "taskussa".
Napille otin virran tupakansytyttimestä. Katkaisimelta johto vaihdevaijerin reiästä releelle. Rele pohjineen on kiinni moottorin nostokorvakossa eberin lähellä. Eberin virtapiuha poikki ja kiertämään 30 ja 87 napojen kautta. Akulta tulee 85 navalle maatto.
Nyt ajastus toimii katkaisimen asennosta riippumatta. Avaimesta kun vääntää virrat päälle tulee sytyttimelle virta ja sitä kautta rele vetää mikäli kytkin läpäisee virran. Tällöin siis eberi ei toimi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Eberi pois päältä
Kiitos avusta, näemmä oma selostuksenikin löytyy toiselta sivulta
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2