Eberi pois päältä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Eberi pois päältä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Diesel puolella onkin jo juttua, mutta jatketaan tänne josko vähän useampi seuraisi.

Eli tänään aloin rakentelemaan tuota tappokytkin viritelmää omaan saapikkaaseen.
Suunnitelma oli seuraava:

releen navat 30 ja 87a eberin virralle
85 virta virta-avian ON asennossa
86 maatto katkaisimen takaa

Näin siis eberi pelittäisi ajastettuna katkaisimen asennosta riippumatta. Tosin tuskin se kovin hyvää tykkää, kun kesken lämmityksen virrat katkee jos kytkin jäänyt väärää asentoon.

Katkaisimen sain asennettua pitkien pohdintojen jälkeen virtalukon taakse lokeroon jossa on juomapullon teline.
Aluksi oli tarkoitus laittaa katkaisin viiva napin tilalle, mutta siellähän oli piirilevy takana. Ensimmäiset pe...leet tuli, kun se nappien paneeli hajosi käsiin. Jokaisen napin alla on kaksi pientä muoviklipsua jotka painavat piirilevyllä kontakteja. Tottakai kaikki nappulat levisi, kuin jokisen eväät pitkin autoa. Paneeli kasaan ja onneksi se vielä toimiikin.. :P
Seuraava vaihe oli johdon läpivienti rintapellistä. Sekään ei mennyt niinkuin elokuvissa. Tarkoitus oli vetää johto lämmityslaitteen putken läpiviennistä. Paikka oli kuitenkin niin ahdas, että luovutin homman. Toinen mahdollinen paikka voisi olla vaihdevaijereiden läpivienti. Vai onko pellissä jo valmiita muita reikiä?

Lopuksi vielä tutkin eberin sähköjä ja aloin ihmettelemään mistä virtajohto olisi paras katkaista? olisiko sulakerasian alla tilaa työstää jos sen ruuvaa irti ja nostaa ylös? Samalla saisi releelle virtalukko virran ja maadoituksen "suht" nätisti.


Millaisia ratkaisuja muut on tehneet? Vai onko tämä muillakin suunnittelu asteella?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi pois päältä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meillähän se nappi on mukitelineen vieressä, mutta kolvailun hoiti Metroauto TRE.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi pois päältä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kauan siinä meni että tämänkin sain tehtyä loppuun.
Nyt siis nappi on virtalukon takana siinä mukitelineen "taskussa".
Napille otin virran tupakansytyttimestä. Katkaisimelta johto vaihdevaijerin reiästä releelle. Rele pohjineen on kiinni moottorin nostokorvakossa eberin lähellä. Eberin virtapiuha poikki ja kiertämään 30 ja 87 napojen kautta. Akulta tulee 85 navalle maatto.
Nyt ajastus toimii katkaisimen asennosta riippumatta. Avaimesta kun vääntää virrat päälle tulee sytyttimelle virta ja sitä kautta rele vetää mikäli kytkin läpäisee virran. Tällöin siis eberi ei toimi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi pois päältä

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos avusta, näemmä oma selostuksenikin löytyy toiselta sivulta :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin