-08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Pex| kirjoitti:Hei!

Edullisemmat uudemmat suuttimet sinisten tilalle löytyy PCS:n kautta speedpartsilta ruotsinmaalta.
Ovat uusimman -07 eteenpäin malliset ja asennus onnistuu nätisti ainakin -03 malliseen. Suutinten -07 eteenpäin oleva johtosarja kannattaa purkaamolta/liikkeestä hankkia, tällöin uudet suuttimet ovat asennettavissa suoraan vanhemman malliseen polttoainetukkiin.
Lukitusklipsut sopivat suoraan harmaisiin uusiin suuttimiin.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... fca81c67f6

Kiitokset jcarlsonille ohjelmoinnista hienosti on pelannut -03 BioPower

hoidetaanko toi tilaus speedpartsin sivuilta vai pitääkö ottaa yhteyttä pcs?
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ehkäpä tyhmiä kysymyksiä, mutta:
Olisiko flex fuel anturista mitään lisäarvoa? Pystiysikö ECU ottamaan tiedon vastaan?
Onko tuolla sitten jonkinasteinen laajakaistalambra vai miten seoksen päättely käy?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei olisi lisäarvoa ja ei pysty ECU ottamaan tietoa vastaan. Ihan tavallinen kapeakaistalambda on, laajakaistasta ei myöskään ole lisäarvoa. Kapeakaistan avulla seos saadaan hyvin tarkasti säädettyä lambda = 1, ja tämän korjauskertoimen perusteella päätellään etanolipitoisuus jota voidaan hyödyntää myös säädössä kun seoksen halutaan olevan jotain muuta.
Varjopuolena on mahdolliset muut seosta sotkevat seikat (lähinnä viat kuten ilmavuodot) jotka myös sekoittaa etanoliadaptaation. Tämä on kuitenkin se hinta joka pitää "helposta" flexifuelista maksaa, eli mitään anturia ei tarvita. Strategia on käytössä nykyään myös muillakin valmistajilla kuin Saabilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja karitammi »

No se vastaus tuli äkkiä. Kiitos. Niin - järkeilin, että lambdan näyttämää verrataan ilma-polttoaineseokseen ja päätellään etanolipitoisuus siitä. Oikein/väärin?

Saabin kohdalla homma kuullostaa aika selkeältä. Pitäisi vaan ymmärtää kun tuossa pihassa on mahdollisesti muutakin konvertoitavaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmamassamittarin avulla mitataan moottoriin menevä ilmamassa, sen avulla voidaan laskea tarvittava polttoainemassa jotta saadaan haluttu seossuhde. Lambda toimii säädön takaisinkytkentänä ja kertoo miten onnistui. Hyvin mapatulla ja ehjällä moottorilla korjauksen tarve on mitätön, prosentin-parin luokkaa. Joten jos poikkeama on suurempi rikastustarpeen puolelle, voidaan tankissa olettaa olevan etanolia.

Täydennetään tuota edellistä vastausta sen verran, että nykyään kun päästömääräykset yhä kiristyy, käytännössä etanolipitoisuuden laskentaan käyteään sekä todellista anturia että "virtuaalista" anturia eli lambdakorjausta. 9-3 XWD Biopowerissa on tuo fyysinenkin anturi jo olemassa muuten, sen takia XWD Biopower konversio on hankalampi juttu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Signum 2.0T kirjoitti:
Pex| kirjoitti:Hei!

Edullisemmat uudemmat suuttimet sinisten tilalle löytyy PCS:n kautta speedpartsilta ruotsinmaalta.
Ovat uusimman -07 eteenpäin malliset ja asennus onnistuu nätisti ainakin -03 malliseen. Suutinten -07 eteenpäin oleva johtosarja kannattaa purkaamolta/liikkeestä hankkia, tällöin uudet suuttimet ovat asennettavissa suoraan vanhemman malliseen polttoainetukkiin.
Lukitusklipsut sopivat suoraan harmaisiin uusiin suuttimiin.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... fca81c67f6

Kiitokset jcarlsonille ohjelmoinnista hienosti on pelannut -03 BioPower
Speedpartsilta kyselin mitä kautta kannattaa tilaus hoitaa, suoraan heiltä vai PCS:n kautta. Speedparts kertoi, että PCS:n kautta postikulut olivat edullisemmat ja mielummin jyväskylän kautta laittavat . Eli Pro Car Servicen kautta nuo omat suuttimet sitten tilasin.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

kiitos,eli tuonne yhteyttä.

http://www.pro-carservice.com/4.html
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ajotietokone tuntuu nyt näyttävän täsmälleen oikein kulutuksen.

Kuinka usein sitä suositeltiin aina välillä tankata bensaa?
Vai uskaltaakohan sitä vain vedätellä etanolilla jatkuvasti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:Ajotietokone tuntuu nyt näyttävän täsmälleen oikein kulutuksen.

Kuinka usein sitä suositeltiin aina välillä tankata bensaa?
Vai uskaltaakohan sitä vain vedätellä etanolilla jatkuvasti.
Joka viides tankillinen oli jossain suosituksena, mutta osta vaikka Red Linen Si-alcoholia purnukka ja heitä siitä välillä sekaan.
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Moi!!

Kun nyt oon laittanut stage1:sen 2008 2.0t:hen.Ja minusta on hyvä että auton saa palautettua 170 heppaseksi jos huvittaa. Esim myyntitulanteessa ei ohjelmoituja varmaan niin hyvin mene kaupaksi. Voiko etanolipäivityksen jälkeen edelleen vaihdella softaa orggissoftan ja virisoftan välillä? Eli tähän tulis vaan niin ku päälle vielä etanolimahdollisuus.

Toinen kysymys paljonko tehoa ja vääntöä flexfuelmuunnoksen jälkeen autossa on? Eli tuleeko enemmän tehoa kun normi stage1?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan turha sitä on enää vakioksi palauttaa, kyllä jokainen ajatteleva ostaja ottaa mielummin E85 flexifuelin kuin vakion. Mutta onnistuuhan tuo helposti, itse ainakin otan aina vakiosoftan talteen ohjelmoinnin yhteydessä. Palautus vakioksi veloituksetta kerran.

Juuri yhdestä penkitettiin E85:lla 1.8t/2.0t automaatista 178hv ja 332Nm pyöriltä (vakio 100hv ja 210Nm pyöriltä). Edellinen autossa ollut biopower-softa antoi niin ikään etanolilla 158hv/291Nm rumemmalla vääntökäyrällä joten eroavaisuuksia tuntuu jonkin verran olevan. Normi stage1 bensalla on yleensä tuota matalampaa luokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jimsix
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 19:09
Paikkakunta: Joinsuu

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jimsix »

Terve!

Tekeeköhän Hyppös Heikki Joensuussa näitä, vai lähetänkö suosiolla sähköaivot nimimerkki jcarlsonille? Viimeksimainittu lienee aika mestari, mikäli olen tulkinnut oikein näitä viestejä.

- J
- Motorama -
ss9-3tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 15:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja ss9-3tid »

Lähetä vaasaan vaan. Omaan 9-3 1,8t päivitettiin jcarlssonin ohjelma keväällä ja autolla liu´uttu nyt noin 7tkm etanolilla, ja on kyllä auto aivan eri laite kun vakio 150 hv. Ei voi muuta kuin suositella.
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja t-t »

Mitkä on käypäset tulpat biopoweriin??
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

BKR7ESC-11 NGK:t (6313)
Vastaa Viestiin