Edullisemmat uudemmat suuttimet sinisten tilalle löytyy PCS:n kautta speedpartsilta ruotsinmaalta.
Ovat uusimman -07 eteenpäin malliset ja asennus onnistuu nätisti ainakin -03 malliseen. Suutinten -07 eteenpäin oleva johtosarja kannattaa purkaamolta/liikkeestä hankkia, tällöin uudet suuttimet ovat asennettavissa suoraan vanhemman malliseen polttoainetukkiin.
Lukitusklipsut sopivat suoraan harmaisiin uusiin suuttimiin.
Ehkäpä tyhmiä kysymyksiä, mutta:
Olisiko flex fuel anturista mitään lisäarvoa? Pystiysikö ECU ottamaan tiedon vastaan?
Onko tuolla sitten jonkinasteinen laajakaistalambra vai miten seoksen päättely käy?
Ei olisi lisäarvoa ja ei pysty ECU ottamaan tietoa vastaan. Ihan tavallinen kapeakaistalambda on, laajakaistasta ei myöskään ole lisäarvoa. Kapeakaistan avulla seos saadaan hyvin tarkasti säädettyä lambda = 1, ja tämän korjauskertoimen perusteella päätellään etanolipitoisuus jota voidaan hyödyntää myös säädössä kun seoksen halutaan olevan jotain muuta.
Varjopuolena on mahdolliset muut seosta sotkevat seikat (lähinnä viat kuten ilmavuodot) jotka myös sekoittaa etanoliadaptaation. Tämä on kuitenkin se hinta joka pitää "helposta" flexifuelista maksaa, eli mitään anturia ei tarvita. Strategia on käytössä nykyään myös muillakin valmistajilla kuin Saabilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No se vastaus tuli äkkiä. Kiitos. Niin - järkeilin, että lambdan näyttämää verrataan ilma-polttoaineseokseen ja päätellään etanolipitoisuus siitä. Oikein/väärin?
Saabin kohdalla homma kuullostaa aika selkeältä. Pitäisi vaan ymmärtää kun tuossa pihassa on mahdollisesti muutakin konvertoitavaa.
Ilmamassamittarin avulla mitataan moottoriin menevä ilmamassa, sen avulla voidaan laskea tarvittava polttoainemassa jotta saadaan haluttu seossuhde. Lambda toimii säädön takaisinkytkentänä ja kertoo miten onnistui. Hyvin mapatulla ja ehjällä moottorilla korjauksen tarve on mitätön, prosentin-parin luokkaa. Joten jos poikkeama on suurempi rikastustarpeen puolelle, voidaan tankissa olettaa olevan etanolia.
Täydennetään tuota edellistä vastausta sen verran, että nykyään kun päästömääräykset yhä kiristyy, käytännössä etanolipitoisuuden laskentaan käyteään sekä todellista anturia että "virtuaalista" anturia eli lambdakorjausta. 9-3 XWD Biopowerissa on tuo fyysinenkin anturi jo olemassa muuten, sen takia XWD Biopower konversio on hankalampi juttu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Edullisemmat uudemmat suuttimet sinisten tilalle löytyy PCS:n kautta speedpartsilta ruotsinmaalta.
Ovat uusimman -07 eteenpäin malliset ja asennus onnistuu nätisti ainakin -03 malliseen. Suutinten -07 eteenpäin oleva johtosarja kannattaa purkaamolta/liikkeestä hankkia, tällöin uudet suuttimet ovat asennettavissa suoraan vanhemman malliseen polttoainetukkiin.
Lukitusklipsut sopivat suoraan harmaisiin uusiin suuttimiin.
Kiitokset jcarlsonille ohjelmoinnista hienosti on pelannut -03 BioPower
Speedpartsilta kyselin mitä kautta kannattaa tilaus hoitaa, suoraan heiltä vai PCS:n kautta. Speedparts kertoi, että PCS:n kautta postikulut olivat edullisemmat ja mielummin jyväskylän kautta laittavat . Eli Pro Car Servicen kautta nuo omat suuttimet sitten tilasin.
Kun nyt oon laittanut stage1:sen 2008 2.0t:hen.Ja minusta on hyvä että auton saa palautettua 170 heppaseksi jos huvittaa. Esim myyntitulanteessa ei ohjelmoituja varmaan niin hyvin mene kaupaksi. Voiko etanolipäivityksen jälkeen edelleen vaihdella softaa orggissoftan ja virisoftan välillä? Eli tähän tulis vaan niin ku päälle vielä etanolimahdollisuus.
Toinen kysymys paljonko tehoa ja vääntöä flexfuelmuunnoksen jälkeen autossa on? Eli tuleeko enemmän tehoa kun normi stage1?
Ihan turha sitä on enää vakioksi palauttaa, kyllä jokainen ajatteleva ostaja ottaa mielummin E85 flexifuelin kuin vakion. Mutta onnistuuhan tuo helposti, itse ainakin otan aina vakiosoftan talteen ohjelmoinnin yhteydessä. Palautus vakioksi veloituksetta kerran.
Juuri yhdestä penkitettiin E85:lla 1.8t/2.0t automaatista 178hv ja 332Nm pyöriltä (vakio 100hv ja 210Nm pyöriltä). Edellinen autossa ollut biopower-softa antoi niin ikään etanolilla 158hv/291Nm rumemmalla vääntökäyrällä joten eroavaisuuksia tuntuu jonkin verran olevan. Normi stage1 bensalla on yleensä tuota matalampaa luokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tekeeköhän Hyppös Heikki Joensuussa näitä, vai lähetänkö suosiolla sähköaivot nimimerkki jcarlsonille? Viimeksimainittu lienee aika mestari, mikäli olen tulkinnut oikein näitä viestejä.
Lähetä vaasaan vaan. Omaan 9-3 1,8t päivitettiin jcarlssonin ohjelma keväällä ja autolla liu´uttu nyt noin 7tkm etanolilla, ja on kyllä auto aivan eri laite kun vakio 150 hv. Ei voi muuta kuin suositella.