Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Haluaisin vaihtaa autooni vaihteistoöljyt (9-3 1.8t MY07 M5) ja sen tiimoilta olisi pari tarkentavaa kysymystä:
  • WIS:n mukaan laatikossa on kolme tulppaa: täyttö-, tarkastus- ja tyhjennystulppa. Kaksi jälkimmäistä olen löytänyt, mutta piirroksen mukaan vaihteiston päällä olevaa täyttötulppaa en löydä - kohta, missä sen "pitäisi olla", löytyy peruutusvalon kytkin. Tiedän, että tarkastusaukosta voi hyvin täyttää, mutta silloin joutuu siivoamaan öljyroiskeet laatikon kyljestä :D Miten olette ratkaisseet asian? Ruuvaanko valokytkimen täytön ajaksi pois?
  • WIS suosittelee laittamaan tulppiin kierteentiivistysainetta - oletteko laittaneet ja jos olette, onko esim. Loctite 542 sopiva tuote tähän?
Saabiton Saabisti
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Moi

Itse teetin tuossa juuri kyseisen työn ja täyttö tapahtuu tuosta tarkistusaukosta. Ei siinä suurta sotkua tule ollenkaan kun rauhassa täyttää. Onnistuu iha tuolla letku/suppilo välineellä, mutta helpommin menis kun saisi vähän paineella pumpattua. 2 litraa öljyä sisään ja sitten anto valua ylimääräisen pois reiästä. Kierrelukitusta ei muistaakseni laittanut.

Tyhjennysropun sai paremmin auki kun irroitti sen tulpan alapuolella runkopalkissa olevan putken kiinnikkeistään.

Öljyt oli aivan puhtaan/kirkkaan punertavat ja tyhjennys tulpan magneetissa oli puolen sentin paksu, harmaa metallitöhnä kertymä.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
kake00
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:11

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja kake00 »

Täyttöroppu on se anturi laatikon päällä. Ilmeisesti pakkivalon anturi.
1.8turbo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 22:53
Paikkakunta: Salo

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja 1.8turbo »

Ei kannata mitään palkkeja ottaa pois tyhjennyspropun avauksessa. Katkaise oikean kokoisesta kuusiokoloavaimesta pätkä joka mahtuu palkin ja propun väliin. Hitsaa sen ympärille mutteri ja väännä kiintoavaimella auki. Lisäsin öljyt sen tarkastusreiän kautta, käytin siinä motonetin litran imupumppua: nopeaa ja siistiä. En laittanut kierteisiin mitään ja on pitänyt jo yli 50 000km
9-3x 2.0t Biofuel
900i 2.1 16v
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kiitokset vastauksista.

Taidan "laiskana miehenä" tehdä täytön laatikon päältä ja tyhjennyspropun toivon saavani auki irtonaisella kuusiokolo-palalla, jota käännän kiintoavaimella (tällä metodilla se lähti OG9-3:ssa auki) - hitsausmahdollisuutta ei valitettavasti ole tarjolla.
Saabiton Saabisti
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös pyörän poistamalla pääse pyöränkotelon puolelta ihan nätisti siihen tarkistusroppuun käsiksi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eihän tässä mitään palkkeja ole kehotettu purkamaankaan :wink:
Tuo kuusiokoloavain työkalun kun tekee niin saa varmasti ilman tuota letku/putki hässäkän irroittamistakin tehtyä, mutta kun Metrossa on tuo kyseiseen työhön oleva työkalu sen verran isohko, ettei sopinut aivan suorassa koloonsa niin sai lisätilaa irroittamalla putken kiinnikkeistään (3kpl).

Tuo on kyllä hyvä idea pätkästä sopiva pätkä kuusioavaimesta ja hitsata mutteri siihen, kiintoavain kun ei ole täysin suora (lenkkipää) niin tuo putki ei ole silloin tiellä :)

900i: Juu pyörä pois niin hyvin näkyy tarkistusproppu.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

900i kirjoitti:Eikös pyörän poistamalla pääse pyöränkotelon puolelta ihan nätisti siihen tarkistusroppuun käsiksi.
Näin varmasti, mutta jos täytän yläkautta, ei autoa tarvitse tunkata, eikä pyörää poistaa vaan riittää, kun ajan keulan ralleille.
Saabiton Saabisti
1.8turbo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 22:53
Paikkakunta: Salo

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja 1.8turbo »

TommyW kirjoitti:Kiitokset vastauksista.

Taidan "laiskana miehenä" tehdä täytön laatikon päältä ja tyhjennyspropun toivon saavani auki irtonaisella kuusiokolo-palalla, jota käännän kiintoavaimella (tällä metodilla se lähti OG9-3:ssa auki) - hitsausmahdollisuutta ei valitettavasti ole tarjolla.
Itsekin yritin avata tuolla tavalla mutta se kiintoavain joka sopii siihen kuusioavaimen pätkään oli niin pieni etten saanut auki 8O , joten hitsasin siihen mutterin jotta pystyi vääntämään isolla avaimella.
9-3x 2.0t Biofuel
900i 2.1 16v
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niin, öljyt tuli vaihdettua ja mikään ei "vastustellut" :D

Tein, kuten (suunnilleen) suunnittelin:
  • keula rampeille
  • peruutusvalokytkin (= täyttöaukko) pois pitkällä 22mm hylsyllä
  • tyhjennystulpan irroitus: 8mm kuusiokolo-irtopala oli liian pitkä mahtuakseen paikoilleen, joten lyhensin "tavallisen" 8mm kuusiokoloavaimen sopivan pituiseksi
  • tällä kertaa tyhjennystulppa aukesi melko lyhyellä jatkovarrella :D
  • vanhat, hieman tummuneet, mutta silti punaiset öljyt pois
  • tyhjennystulppa takaisin paikoilleen
  • 1,9 litraa GM:n "punaviiniä" täyttöaukosta suppilon ja letkun avustuksella
  • peruutusvalokytkin takaisin paikoilleen
Kuva
Saabiton Saabisti
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Muistahan katsoa tarkastusproppu vielä, kuitenkaan kaikki öljy ei ulos tullut niin saattaa olla öljyä liikaakin.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Joo - tiedän, että 1,9 litraa on kuivan laatikon tilavuus, ja että tyhjennyspropun kautta ei laatikosta kaikki öljy tule pois. Öljymäärän tarkistus siihen tarkoitetun propun kautta on toki "speksattu" proseduuri, mutta taidan nukkua yöni silti ihan rauhallisesti, vaikka ajatelin jättää tarkastuksen tekemättä. En voi uskoa, että pieni "ylitäyttö" aiheuttaisi sen, että esim. laatikko ruikkisi öljyä "joka välistä".

Asiasta toiseen: suoritin pienen koeajon ja vaihteet tuntuivat kytkeytyvän nyt sujuvammin - tai ainakin on pakko uskoa asian olevan näin uusien öljyjen kanssa :D
Saabiton Saabisti
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

TommyW kirjoitti:En voi uskoa, että pieni "ylitäyttö" aiheuttaisi sen, että esim. laatikko ruikkisi öljyä "joka välistä".
Ei riski olekaan siinä, vaan pidemmällä juoksulla siinä että laatikon voitelu on toteutettu osittain roiskevoiteluna niin että rattaat roiskivat öljyä tiettyihin syvennyksiin vaihteiston kuoressa, ja joista syvennyksistä öljyä johdetaan valumaan erityisiä kanavia pitkin mm. laakereille. Sekä ali- että ylitäytöllä eli väärällä pinnantasolla tämä voitelu voi jäädä toteutumatta.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hyvin nukutun yön :D jälkeen päätin nyt sitten kuitenkin tarkastaa tason:
  • vasen etukulma hallitunkilla ylös
  • pyörä pois
  • etukulman lasku hallitunkilla alaspäin nin, että keula oli vatupassilla katsottuna sivusuunnassa vaaterissa (ajoasento)
  • tarkastustulppa pois
Tarkastustulpasta ei tullut tipan tippaa, joten avasin täyttötulpan ja kaadoin "viimeisen desin" laatikkoon. Pienen odottelun jälkeen ilmestyi tarkastusaukkosta pieni öljynoro, jonka annoin hetken valua alla olevaan astiaan.

Eli: kaatamalla 1,9 litraa öljyä tyjennettyyn laatikkoon oli ainakin tässä tapauksessa käytännössä "oikea määrä", jonka tarkastustulppajumppa vielä varmisti virallisella tavalla.
Saabiton Saabisti
MiH
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 16:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)

Viesti Kirjoittaja MiH »

Mun M5 vaihteisto on hieman hieman öljyinen laatikon päältä. Aivankuin vaihdevipujen juuresta vuotaisi. Voikohan olla liikaa öljyä laatikossa vai rikkoutunut tiiviste? Onko kellään vastaavaa?
Vastaa Viestiin