- WIS:n mukaan laatikossa on kolme tulppaa: täyttö-, tarkastus- ja tyhjennystulppa. Kaksi jälkimmäistä olen löytänyt, mutta piirroksen mukaan vaihteiston päällä olevaa täyttötulppaa en löydä - kohta, missä sen "pitäisi olla", löytyy peruutusvalon kytkin. Tiedän, että tarkastusaukosta voi hyvin täyttää, mutta silloin joutuu siivoamaan öljyroiskeet laatikon kyljestä Miten olette ratkaisseet asian? Ruuvaanko valokytkimen täytön ajaksi pois?
- WIS suosittelee laittamaan tulppiin kierteentiivistysainetta - oletteko laittaneet ja jos olette, onko esim. Loctite 542 sopiva tuote tähän?
Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Haluaisin vaihtaa autooni vaihteistoöljyt (9-3 1.8t MY07 M5) ja sen tiimoilta olisi pari tarkentavaa kysymystä:
Saabiton Saabisti
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Moi
Itse teetin tuossa juuri kyseisen työn ja täyttö tapahtuu tuosta tarkistusaukosta. Ei siinä suurta sotkua tule ollenkaan kun rauhassa täyttää. Onnistuu iha tuolla letku/suppilo välineellä, mutta helpommin menis kun saisi vähän paineella pumpattua. 2 litraa öljyä sisään ja sitten anto valua ylimääräisen pois reiästä. Kierrelukitusta ei muistaakseni laittanut.
Tyhjennysropun sai paremmin auki kun irroitti sen tulpan alapuolella runkopalkissa olevan putken kiinnikkeistään.
Öljyt oli aivan puhtaan/kirkkaan punertavat ja tyhjennys tulpan magneetissa oli puolen sentin paksu, harmaa metallitöhnä kertymä.
Itse teetin tuossa juuri kyseisen työn ja täyttö tapahtuu tuosta tarkistusaukosta. Ei siinä suurta sotkua tule ollenkaan kun rauhassa täyttää. Onnistuu iha tuolla letku/suppilo välineellä, mutta helpommin menis kun saisi vähän paineella pumpattua. 2 litraa öljyä sisään ja sitten anto valua ylimääräisen pois reiästä. Kierrelukitusta ei muistaakseni laittanut.
Tyhjennysropun sai paremmin auki kun irroitti sen tulpan alapuolella runkopalkissa olevan putken kiinnikkeistään.
Öljyt oli aivan puhtaan/kirkkaan punertavat ja tyhjennys tulpan magneetissa oli puolen sentin paksu, harmaa metallitöhnä kertymä.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Täyttöroppu on se anturi laatikon päällä. Ilmeisesti pakkivalon anturi.
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Ei kannata mitään palkkeja ottaa pois tyhjennyspropun avauksessa. Katkaise oikean kokoisesta kuusiokoloavaimesta pätkä joka mahtuu palkin ja propun väliin. Hitsaa sen ympärille mutteri ja väännä kiintoavaimella auki. Lisäsin öljyt sen tarkastusreiän kautta, käytin siinä motonetin litran imupumppua: nopeaa ja siistiä. En laittanut kierteisiin mitään ja on pitänyt jo yli 50 000km
9-3x 2.0t Biofuel
900i 2.1 16v
900i 2.1 16v
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Kiitokset vastauksista.
Taidan "laiskana miehenä" tehdä täytön laatikon päältä ja tyhjennyspropun toivon saavani auki irtonaisella kuusiokolo-palalla, jota käännän kiintoavaimella (tällä metodilla se lähti OG9-3:ssa auki) - hitsausmahdollisuutta ei valitettavasti ole tarjolla.
Taidan "laiskana miehenä" tehdä täytön laatikon päältä ja tyhjennyspropun toivon saavani auki irtonaisella kuusiokolo-palalla, jota käännän kiintoavaimella (tällä metodilla se lähti OG9-3:ssa auki) - hitsausmahdollisuutta ei valitettavasti ole tarjolla.
Saabiton Saabisti
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Eikös pyörän poistamalla pääse pyöränkotelon puolelta ihan nätisti siihen tarkistusroppuun käsiksi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Eihän tässä mitään palkkeja ole kehotettu purkamaankaan
Tuo kuusiokoloavain työkalun kun tekee niin saa varmasti ilman tuota letku/putki hässäkän irroittamistakin tehtyä, mutta kun Metrossa on tuo kyseiseen työhön oleva työkalu sen verran isohko, ettei sopinut aivan suorassa koloonsa niin sai lisätilaa irroittamalla putken kiinnikkeistään (3kpl).
Tuo on kyllä hyvä idea pätkästä sopiva pätkä kuusioavaimesta ja hitsata mutteri siihen, kiintoavain kun ei ole täysin suora (lenkkipää) niin tuo putki ei ole silloin tiellä
900i: Juu pyörä pois niin hyvin näkyy tarkistusproppu.
Tuo kuusiokoloavain työkalun kun tekee niin saa varmasti ilman tuota letku/putki hässäkän irroittamistakin tehtyä, mutta kun Metrossa on tuo kyseiseen työhön oleva työkalu sen verran isohko, ettei sopinut aivan suorassa koloonsa niin sai lisätilaa irroittamalla putken kiinnikkeistään (3kpl).
Tuo on kyllä hyvä idea pätkästä sopiva pätkä kuusioavaimesta ja hitsata mutteri siihen, kiintoavain kun ei ole täysin suora (lenkkipää) niin tuo putki ei ole silloin tiellä
900i: Juu pyörä pois niin hyvin näkyy tarkistusproppu.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Näin varmasti, mutta jos täytän yläkautta, ei autoa tarvitse tunkata, eikä pyörää poistaa vaan riittää, kun ajan keulan ralleille.900i kirjoitti:Eikös pyörän poistamalla pääse pyöränkotelon puolelta ihan nätisti siihen tarkistusroppuun käsiksi.
Saabiton Saabisti
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Itsekin yritin avata tuolla tavalla mutta se kiintoavain joka sopii siihen kuusioavaimen pätkään oli niin pieni etten saanut auki , joten hitsasin siihen mutterin jotta pystyi vääntämään isolla avaimella.TommyW kirjoitti:Kiitokset vastauksista.
Taidan "laiskana miehenä" tehdä täytön laatikon päältä ja tyhjennyspropun toivon saavani auki irtonaisella kuusiokolo-palalla, jota käännän kiintoavaimella (tällä metodilla se lähti OG9-3:ssa auki) - hitsausmahdollisuutta ei valitettavasti ole tarjolla.
9-3x 2.0t Biofuel
900i 2.1 16v
900i 2.1 16v
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
No niin, öljyt tuli vaihdettua ja mikään ei "vastustellut"
Tein, kuten (suunnilleen) suunnittelin:
Tein, kuten (suunnilleen) suunnittelin:
- keula rampeille
- peruutusvalokytkin (= täyttöaukko) pois pitkällä 22mm hylsyllä
- tyhjennystulpan irroitus: 8mm kuusiokolo-irtopala oli liian pitkä mahtuakseen paikoilleen, joten lyhensin "tavallisen" 8mm kuusiokoloavaimen sopivan pituiseksi
- tällä kertaa tyhjennystulppa aukesi melko lyhyellä jatkovarrella
- vanhat, hieman tummuneet, mutta silti punaiset öljyt pois
- tyhjennystulppa takaisin paikoilleen
- 1,9 litraa GM:n "punaviiniä" täyttöaukosta suppilon ja letkun avustuksella
- peruutusvalokytkin takaisin paikoilleen
Saabiton Saabisti
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Muistahan katsoa tarkastusproppu vielä, kuitenkaan kaikki öljy ei ulos tullut niin saattaa olla öljyä liikaakin.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Joo - tiedän, että 1,9 litraa on kuivan laatikon tilavuus, ja että tyhjennyspropun kautta ei laatikosta kaikki öljy tule pois. Öljymäärän tarkistus siihen tarkoitetun propun kautta on toki "speksattu" proseduuri, mutta taidan nukkua yöni silti ihan rauhallisesti, vaikka ajatelin jättää tarkastuksen tekemättä. En voi uskoa, että pieni "ylitäyttö" aiheuttaisi sen, että esim. laatikko ruikkisi öljyä "joka välistä".
Asiasta toiseen: suoritin pienen koeajon ja vaihteet tuntuivat kytkeytyvän nyt sujuvammin - tai ainakin on pakko uskoa asian olevan näin uusien öljyjen kanssa
Asiasta toiseen: suoritin pienen koeajon ja vaihteet tuntuivat kytkeytyvän nyt sujuvammin - tai ainakin on pakko uskoa asian olevan näin uusien öljyjen kanssa
Saabiton Saabisti
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Ei riski olekaan siinä, vaan pidemmällä juoksulla siinä että laatikon voitelu on toteutettu osittain roiskevoiteluna niin että rattaat roiskivat öljyä tiettyihin syvennyksiin vaihteiston kuoressa, ja joista syvennyksistä öljyä johdetaan valumaan erityisiä kanavia pitkin mm. laakereille. Sekä ali- että ylitäytöllä eli väärällä pinnantasolla tämä voitelu voi jäädä toteutumatta.TommyW kirjoitti:En voi uskoa, että pieni "ylitäyttö" aiheuttaisi sen, että esim. laatikko ruikkisi öljyä "joka välistä".
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Hyvin nukutun yön jälkeen päätin nyt sitten kuitenkin tarkastaa tason:
Eli: kaatamalla 1,9 litraa öljyä tyjennettyyn laatikkoon oli ainakin tässä tapauksessa käytännössä "oikea määrä", jonka tarkastustulppajumppa vielä varmisti virallisella tavalla.
- vasen etukulma hallitunkilla ylös
- pyörä pois
- etukulman lasku hallitunkilla alaspäin nin, että keula oli vatupassilla katsottuna sivusuunnassa vaaterissa (ajoasento)
- tarkastustulppa pois
Eli: kaatamalla 1,9 litraa öljyä tyjennettyyn laatikkoon oli ainakin tässä tapauksessa käytännössä "oikea määrä", jonka tarkastustulppajumppa vielä varmisti virallisella tavalla.
Saabiton Saabisti
Re: Pari kysymystä vaihteiston öljynvaihdosta (M5)
Mun M5 vaihteisto on hieman hieman öljyinen laatikon päältä. Aivankuin vaihdevipujen juuresta vuotaisi. Voikohan olla liikaa öljyä laatikossa vai rikkoutunut tiiviste? Onko kellään vastaavaa?