TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Eilen tapahtui hetkellinen tehohäviö, arvelin sen olleen seurausta luistoneston peliin puuttumisesta, kesärenkailla kun voi painaa kaasua mutkassakin.. Tehot siis rajoittuivat, "ahtomittari" laski huippupaineesta keskivaiheille.
Mutta pienellä jatkotestauksella sain tehohäviön ilmenemään uudelleen, suorallakin tiellä. Ensin vaikutti siltä, että ilmiö voisi liittyä pienemmän turbon sulkemiseen, eli n. 3500 rpm, mutta muutamalla testivedolla tehohäviön sai aikaan myös 2500 rpm paikkeilla. Tehohäviön sai esiin yhdellä viidestä testikiihdytyksestä, vaihteilla 2-4 (isommilla ei pääse alueelle nopeusrajoituksen puitteissa..).
Sitten esiintyi toinen ilmiö, lievä nykiminen ja tärinä rauhallisesti osakaasulla ajettaessa, huomasi parhaiten lievään alamäkeen. -- EGR ongelmaa?
Aiemmin meinasin jo kirjoittaa, kun viime viikolla auto piti tarpeellisena poltella partikkeleita kuuteen eri otteeseen neljänä päivänä peräkkäin. Kyseessä siis Nokia-TRE reissut, n. 10km motaria suuntaansa. Auto oli muuten melko vähällä kaupunkiajolla viime viikon, mutta neljästi tuli poikettua Tampereella ja näihin reissuihin kuudet poltot.. Viittaisiko tämäkin EGR:ään?
Mitään ilmoitusta tai vikavaloa ei ole ilmennyt. Auto on 08 ja matkaa taitettu 105.000km.
Mutta pienellä jatkotestauksella sain tehohäviön ilmenemään uudelleen, suorallakin tiellä. Ensin vaikutti siltä, että ilmiö voisi liittyä pienemmän turbon sulkemiseen, eli n. 3500 rpm, mutta muutamalla testivedolla tehohäviön sai aikaan myös 2500 rpm paikkeilla. Tehohäviön sai esiin yhdellä viidestä testikiihdytyksestä, vaihteilla 2-4 (isommilla ei pääse alueelle nopeusrajoituksen puitteissa..).
Sitten esiintyi toinen ilmiö, lievä nykiminen ja tärinä rauhallisesti osakaasulla ajettaessa, huomasi parhaiten lievään alamäkeen. -- EGR ongelmaa?
Aiemmin meinasin jo kirjoittaa, kun viime viikolla auto piti tarpeellisena poltella partikkeleita kuuteen eri otteeseen neljänä päivänä peräkkäin. Kyseessä siis Nokia-TRE reissut, n. 10km motaria suuntaansa. Auto oli muuten melko vähällä kaupunkiajolla viime viikon, mutta neljästi tuli poikettua Tampereella ja näihin reissuihin kuudet poltot.. Viittaisiko tämäkin EGR:ään?
Mitään ilmoitusta tai vikavaloa ei ole ilmennyt. Auto on 08 ja matkaa taitettu 105.000km.
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Mankkuvena?
(vikakoodi kyllä löytyy muistista, vaikka vikavalo ei palaisikaan)
(vikakoodi kyllä löytyy muistista, vaikka vikavalo ei palaisikaan)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Selittäisikö se tärinän / lievän nykimisen osakaasulla pikkukierroksilla?
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Ei välttämättä, mutta mahdollisesti. Vie johdon päähän se tarkistettavaksi. Laita sitten se vikakoodi tänne, niin arvaillaan..
mutta mankkuvenavika käyttäytyi mulla bensakoneessa samalla lailla, putosi paineet yms. Lopulta sitten syttyi moottorinvikavalo kun tarpeeksi monesti paineet karkaili.
(tiedän että on ihan eri moottorit kyseessä, mutta tuntuu oireet tutulta)
mutta mankkuvenavika käyttäytyi mulla bensakoneessa samalla lailla, putosi paineet yms. Lopulta sitten syttyi moottorinvikavalo kun tarpeeksi monesti paineet karkaili.
(tiedän että on ihan eri moottorit kyseessä, mutta tuntuu oireet tutulta)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Ei välttämättä liity aiheeseen, mutta tämä yksilö pullautti pari vuotta sitten kesäkuumalla ahtoputkensa halki, vakiosoftalla. Nyt ei ole kuitenkaan kai kyseessä ahtovuoto, koska vaihteenvaihdon jälkeen taas ahtoa löytyy..
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Mulla eri merkkisessa tukkeutunut DPF aiheutti tehohäviön, tuntui kuin turbo ei olisi ollenkaan pelissä. Eikai noin pienillä km kuitenkaan luulisi vielä DPF olevan tukkeessa hmm
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
TechII ei löytänyt vikakoodeja, mutta alhainen ilmamäärä tyhjäkäynnillä kuulemma viittaa EGR-venttiilin tiiviysongelmaan/jumittamiseen. Arvo oli 13-14 g/s. Puhdistusta ohjelmassa perjantaina. EGR kyllä liikkui Tech:llä pakottamalla.
Teho-/ahtohäviötä en ole tänään saanut toistettua.
(Yksikkö korjattu)
Teho-/ahtohäviötä en ole tänään saanut toistettua.
(Yksikkö korjattu)
Viimeksi muokannut Ristom, Ke Loka 24, 2012 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Sanoppa sitte, miten sait EGR:n putsailtua. Itellä vastaavassa pirssissä välillä vähä vastaavaa oiretta. Sen ite venttiilinhän saa tuosta irti pikku jumpalla, mutta mites hoonailet sen kannen läpi tulevan pillin...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Merkkihuollon pojat sitä perjantaina ihmettelee.
Sitten voisikin harkita EGR:n tappamista softasta. Sitä ei merkkihuollon pojat tee.
Sitten voisikin harkita EGR:n tappamista softasta. Sitä ei merkkihuollon pojat tee.
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
No, perjantaina EGR putsattiin ja regenerointi tehtiin huollossa ja perstuntumalta sanoisin menohalujen lisääntyneen, myös autolla.
Seuraava partikkelipoltto osuikin heti seuraavalle päivälle.. Tiuhaan polttelee! D.T.E lukemat ovat lupaavampia, kuin ennen huoltoa. Saapa nähdä..
Seuraava partikkelipoltto osuikin heti seuraavalle päivälle.. Tiuhaan polttelee! D.T.E lukemat ovat lupaavampia, kuin ennen huoltoa. Saapa nähdä..
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Manuaalinen regenerointi jättää eculle tiedon että suodatin olisi 70% tukossa jotta auto tekisi automaattisen regeneroinnin mahdollisimman pian tuon manuaalisen jälkeen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Ok, sai siitä vielä siniset taivaalle kyllä manuaalisen polton jälkeenkin..
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Herjaa nyt minullakin tuosta EGR:stä, löysivät virhekoodin P0404...
Jeejee ja osia saatavilla vasta vko 22...
Jeejee ja osia saatavilla vasta vko 22...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Softalla pois vaan se paska kaikista. "Hölmöläisen keksintö" totesi aikoinaan polttomoottoritekniikan proffa dieselmoottorikurssilla ko. laitteesta, ei paljoa tosin tainnut ajatella NOx-päästöjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF
Jos tulee manuaalipolton jälkeen edelleen tiheään polttoja enemmän kuin sen kerran niin silloin nuo UG foorumillakin mainitut paineanturit on epäilyslistalla korkealla.Ristom kirjoitti:Seuraava partikkelipoltto osuikin heti seuraavalle päivälle.. Tiuhaan polttelee! D.T.E lukemat ovat lupaavampia, kuin ennen huoltoa. Saapa nähdä..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red