TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eilen tapahtui hetkellinen tehohäviö, arvelin sen olleen seurausta luistoneston peliin puuttumisesta, kesärenkailla kun voi painaa kaasua mutkassakin.. Tehot siis rajoittuivat, "ahtomittari" laski huippupaineesta keskivaiheille.

Mutta pienellä jatkotestauksella sain tehohäviön ilmenemään uudelleen, suorallakin tiellä. Ensin vaikutti siltä, että ilmiö voisi liittyä pienemmän turbon sulkemiseen, eli n. 3500 rpm, mutta muutamalla testivedolla tehohäviön sai aikaan myös 2500 rpm paikkeilla. Tehohäviön sai esiin yhdellä viidestä testikiihdytyksestä, vaihteilla 2-4 (isommilla ei pääse alueelle nopeusrajoituksen puitteissa..).

Sitten esiintyi toinen ilmiö, lievä nykiminen ja tärinä rauhallisesti osakaasulla ajettaessa, huomasi parhaiten lievään alamäkeen. -- EGR ongelmaa?

Aiemmin meinasin jo kirjoittaa, kun viime viikolla auto piti tarpeellisena poltella partikkeleita kuuteen eri otteeseen neljänä päivänä peräkkäin. Kyseessä siis Nokia-TRE reissut, n. 10km motaria suuntaansa. Auto oli muuten melko vähällä kaupunkiajolla viime viikon, mutta neljästi tuli poikettua Tampereella ja näihin reissuihin kuudet poltot.. Viittaisiko tämäkin EGR:ään?

Mitään ilmoitusta tai vikavaloa ei ole ilmennyt. Auto on 08 ja matkaa taitettu 105.000km.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Mankkuvena?

(vikakoodi kyllä löytyy muistista, vaikka vikavalo ei palaisikaan)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Selittäisikö se tärinän / lievän nykimisen osakaasulla pikkukierroksilla?
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ei välttämättä, mutta mahdollisesti. Vie johdon päähän se tarkistettavaksi. Laita sitten se vikakoodi tänne, niin arvaillaan.. :)

mutta mankkuvenavika käyttäytyi mulla bensakoneessa samalla lailla, putosi paineet yms. Lopulta sitten syttyi moottorinvikavalo kun tarpeeksi monesti paineet karkaili.
(tiedän että on ihan eri moottorit kyseessä, mutta tuntuu oireet tutulta)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei välttämättä liity aiheeseen, mutta tämä yksilö pullautti pari vuotta sitten kesäkuumalla ahtoputkensa halki, vakiosoftalla. Nyt ei ole kuitenkaan kai kyseessä ahtovuoto, koska vaihteenvaihdon jälkeen taas ahtoa löytyy..

Kuva
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mulla eri merkkisessa tukkeutunut DPF aiheutti tehohäviön, tuntui kuin turbo ei olisi ollenkaan pelissä. Eikai noin pienillä km kuitenkaan luulisi vielä DPF olevan tukkeessa hmm
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

TechII ei löytänyt vikakoodeja, mutta alhainen ilmamäärä tyhjäkäynnillä kuulemma viittaa EGR-venttiilin tiiviysongelmaan/jumittamiseen. Arvo oli 13-14 g/s. Puhdistusta ohjelmassa perjantaina. EGR kyllä liikkui Tech:llä pakottamalla.

Teho-/ahtohäviötä en ole tänään saanut toistettua.

(Yksikkö korjattu)
Viimeksi muokannut Ristom, Ke Loka 24, 2012 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Sanoppa sitte, miten sait EGR:n putsailtua. Itellä vastaavassa pirssissä välillä vähä vastaavaa oiretta. Sen ite venttiilinhän saa tuosta irti pikku jumpalla, mutta mites hoonailet sen kannen läpi tulevan pillin...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Merkkihuollon pojat sitä perjantaina ihmettelee.

Sitten voisikin harkita EGR:n tappamista softasta. Sitä ei merkkihuollon pojat tee.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No, perjantaina EGR putsattiin ja regenerointi tehtiin huollossa ja perstuntumalta sanoisin menohalujen lisääntyneen, myös autolla.

Seuraava partikkelipoltto osuikin heti seuraavalle päivälle.. Tiuhaan polttelee! D.T.E lukemat ovat lupaavampia, kuin ennen huoltoa. Saapa nähdä..
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Manuaalinen regenerointi jättää eculle tiedon että suodatin olisi 70% tukossa jotta auto tekisi automaattisen regeneroinnin mahdollisimman pian tuon manuaalisen jälkeen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ok, sai siitä vielä siniset taivaalle kyllä manuaalisen polton jälkeenkin..
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5365
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja VKe »

Herjaa nyt minullakin tuosta EGR:stä, löysivät virhekoodin P0404...

Jeejee ja osia saatavilla vasta vko 22...
Sininen Saab 9-3, '99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softalla pois vaan se paska kaikista. :lol: "Hölmöläisen keksintö" totesi aikoinaan polttomoottoritekniikan proffa dieselmoottorikurssilla ko. laitteesta, ei paljoa tosin tainnut ajatella NOx-päästöjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Seuraava partikkelipoltto osuikin heti seuraavalle päivälle.. Tiuhaan polttelee! D.T.E lukemat ovat lupaavampia, kuin ennen huoltoa. Saapa nähdä..
Jos tulee manuaalipolton jälkeen edelleen tiheään polttoja enemmän kuin sen kerran niin silloin nuo UG foorumillakin mainitut paineanturit on epäilyslistalla korkealla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin