TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Sorry tyhmä kysymys, mutta missä tuo EGR:n piuha on? Tulppalevyä odotellessa vikakoodia pukkaa. Ajattelin väli-apuna napata johdon irti. Onnistuuko kerrostalon parkkiksella taskulampun valossa? :saab:
Hieman vastaus kesti, pahoittelen. Onnistuu taskulampun valossa parkkisella ottaa piuha irti. Eli EGR on auton edestä katsottuna moottorin takapuolella, hieman oikealla.
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Sportti »

jmaatta kirjoitti:
Sportti kirjoitti:Taidettiin päästä kerhoon. Vikakoodeja ei tule, mutta 5-6 vaihteella täyskiihdytyksellä auto menee ja välillä ei ja taas menee. Loggasin dataa ja ainakin pistää silmään varsin korkea ahtopaine vs pyydetty. Kun korkealla mennään riittävän kauan, laskee pyynnit tosi alas. Ja hetken kuluttua taas lähtee nousuun. Mietin tuota EGR:rää ongelman aiheuttajana, samoin paineanturi ja tuo hukkaportin ohjauskin käväisi mielessä. Poltot toimii normaalisi. Comments :)


Lokia löytyy tuolta http://www.2shared.com/file/dyGJQdd6/Li ... C___S.html

Edit: Autossa siis muokattu softa
Piirsin varsin käppyrät tuosta logista ja tosiaan ahtopaine tahtoo kulkea vähän korkeammalla mitä pyydetty. Itsellä mieleen tuli kanssa ensimmäisenä tuo paineanturi mutta testimielessä kuitenkin ehkä sitä ennen magneettiventtiili? Tuolla logittamallasi alueellahan on käytössä pääasiassa se isompi ahdin ja muistelenko väärin että TTiD:ssä pienemmän ja isomman ahtimen magneettiventtiilit pystyi vaihtamaan ristiin? Eli sillä ainakin voisi kokeilla siirtyykö ongelma tuolta alueelta alemmille kierrosluvuille.
Paineanturi vaihdettu ja auto pelitää normaalisti. Kokeilin puhdistaa vanhaa, mutta vaikutusta ei ollut. Vanha anturi näytti jollain vedoilla lähemmäs 100kpa liikaa painetta

Vikakoodia ei tullut missään vaiheessa.
93SC TTiD
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti:Kyllä sen laipan voi laittaa mihin tahansa liitokseen EGR-kanavassa, ei ole pakko laittaa venttiilin tilalle..
Kyllä, kyllä, mutta sinne ventiilin laipan alle venttiilin ollessa paikallaan on mahdoton laittaa sokeaa tulppalevyä, jos joku niin erehtyi ajattelemaan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Onko EGR liitokset TTiD:ssä erilaisia kuin TiDS:ssä:
Kuva

Itse tosiaan TiDS:ssä tein "sokean" laipan tuohon alhaalta tulevan putken ja EGR:n väliin ja pulttasin sen jälkeen EGR:n takaisin paikoilleen. Syntyi ihan maalipurkin kannesta ja moottorisilikonia tiivisteeksi molemmin puolin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

jefreitteri kirjoitti:
Sorry tyhmä kysymys, mutta missä tuo EGR:n piuha on? Tulppalevyä odotellessa vikakoodia pukkaa. Ajattelin väli-apuna napata johdon irti. Onnistuuko kerrostalon parkkiksella taskulampun valossa? :saab:
Hieman vastaus kesti, pahoittelen. Onnistuu taskulampun valossa parkkisella ottaa piuha irti. Eli EGR on auton edestä katsottuna moottorin takapuolella, hieman oikealla.
Kiitos Sinulle ja Carlsonille avusta. Oranssin värinen 6-napainen liitin mainitsemassasi kohdassa. Nyt ei ole enää (puoleen päivään :twisted:)vikakoodia tullut, kun piuha on ollut irti.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

jmaatta kirjoitti:Onko EGR liitokset TTiD:ssä erilaisia kuin TiDS:ssä:
Kuva

Itse tosiaan TiDS:ssä tein "sokean" laipan tuohon alhaalta tulevan putken ja EGR:n väliin ja pulttasin sen jälkeen EGR:n takaisin paikoilleen. Syntyi ihan maalipurkin kannesta ja moottorisilikonia tiivisteeksi molemmin puolin.

On erilaiset. Voin laittaa kuvankin jossain vaiheessa, kunhan saan kameran taas käsiini. Ei tahdo internetin syövereistä kuvaa oikein löytyä.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tuossa linkissä TTiD EGR venttiili:
http://www.kijiji.it/annunci/ricambi-e- ... 9/36017709
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Oli tuossa muussa ketjussa juttua, että kokemuksia pitää myös postailla...

N. 300km matkaa takana ja EGR:n piuha ollut kokonaan irti. Positiivista on se, että limpputilaan ei ole enää hypännyt. Autolla voi siis ajaa ja tehoja tulee. Ennen piuhan irroitusta auto hyppi vikatilaan n. 1km:n välein.

Keltainen helikopteri tosin palaa nyt kroonisesti. Puolen päivää (ja vissiin 2 käynnistystä) se pysyikin poissa ;) Vikakoodia P0403-03 pukkaa. Jos tuon nollaa, niin tulee heti takaisin. Mikähän tässä ois ennuste? Tarviiko tää muuta kuin diisseliä tankkiin ja kovaa ajoa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, viittaa siihen että EGR-venttiilissä on joku fyysinen jumi, asentotieto ei vastaa softan ohjausta (täysin kiinni).

Nyt kun johto on pois, niin ei enää saa venttiilin asentotietoa eikä näin ollen koodiakaan tule. Tulee vaan tuo eri koodi sitten siitä että kyseisessä johdossa on katkos.
Ei ole mitään vaikutusta auton toimivuuteen, eli ainoa haittapuoli tällä hetkellä on tuo koodi sekä vikavalon palaminen. Katsastukseen mennessä se tietysti haittaa valon silmään pistämistä enemmän.

Uskoisin että tuon saisi poistettua softasta tutkimalla ja kokeilemalla mistä löytyy tuon venttiilin asentosignaalin diagnostiikka (joko sähköinen jolloin voi jättää johdon irti, tai looginen jolloin voi jättää johdonkin paikoilleen). Tähän voi mennä jokunen viikko ja muutama softaversio, sinänsä itse päivitys ei kustanna mitään koska menee tuotekehityksen piikkiin.

Nopeiten tuon saanee kuntoon kun venttiilin saisi mekaanisesti kuntoon, voisi ehkä kannattaa irrottaa ja puhdistaa ja hieman tutkia. Samaa vikakoodia ei ole muissa tullut, joten tässä ko. venttiilissä pitäisi olla joku ihan aito mekaaninen tai sähköinen vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No niin, tuli ensimmäinen partikkelipoltto EGR tulppauksen jälkeen. Efektit tärinän ja äänien suhteen ennallaan ja partikkelipoltto ainakin todistettavasti edelleen toimii. Odottelin tätä mielenkiinnolla. Saa nähdä minkälainen polttoväli nyt on, kun EGR ei enää vuoda..
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Ei olisi kannattanut käydä katsastamassa. Mennen ja palatessa auto limbissä köhm pidempikestoisen kiihdytyksen jälkeen.

Löytyi P0234 5A eli ahdot olleet liian korkealla liian pitkään. Huomenna kädet konehuoneen puolelle ja katsotaan mitä löytyy. Jokuhan siellä vuotaa tai mangneettiventtiili ehkä antautunut. Mappihan tuosta vaihdettiin 15tkm sitten, mutta ei kait sitäkään voi poissulkea.

Raportoidaan lisää, kun jotain selviää.

Katsastus meni kuitenkin läpi.
93SC TTiD
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jstrang »

JaniV kirjoitti:Mankkuvena?

(vikakoodi kyllä löytyy muistista, vaikka vikavalo ei palaisikaan)
Moro

Välillä menee vikatilaan ja tehot uupuu. Joskus hiukan nykii. Antaa turbon säätöventtiilin vikakoodin.

Itse epäilen myös jotain säätöventtiiliä. Näin myös sanoi PCS:n kaveri, kun kävin siellä.
Mikä on se tavallisin vaidettava osa ja missä se on?
Voiko korjata/putsata vai saman tien vaihtoon?

Vaihdoin syksyllä käytetyn ahtimen, ja vika tuli sen jälkeen. Ajattelin että vika on turbon siivekkeiden jumittamisessa, mutta ei ne ainakaan käsin koeteltuna jumita yhtään. Turbo muuten sai ilmeisesti karstaa katsastusmihen kengästä ja jumitti kiinni.
Olisi ilmeisesti ollut korjattavissa, mutta paniikissa tilasin käytetyn neobroolta. 8O

Niin ja EGR on vahdettu uuteen ja putsattu imusarja pari vuotta sitten.
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Sportti kirjoitti:Ei olisi kannattanut käydä katsastamassa. Mennen ja palatessa auto limbissä köhm pidempikestoisen kiihdytyksen jälkeen.

Löytyi P0234 5A eli ahdot olleet liian korkealla liian pitkään. Huomenna kädet konehuoneen puolelle ja katsotaan mitä löytyy. Jokuhan siellä vuotaa tai mangneettiventtiili ehkä antautunut. Mappihan tuosta vaihdettiin 15tkm sitten, mutta ei kait sitäkään voi poissulkea.

Raportoidaan lisää, kun jotain selviää.

Katsastus meni kuitenkin läpi.
No niin vaikuttaisi siltä, että toinen turbon mankkuvenoista olisi finaalissa. Ainakin puhaltamalla menee ilma läpi ja toisesta ei. Ketuttaa vaan se, että ei tullut katottua, oliko tuo viallinen juurikin tuosta isommasta. Ennenkuin ne oli pöydällä, irtonaisena :oops:

Ilmeisesti "lepotilassa" ilman ei kuulu virrata läpi, vai kuinka?

Englannista löytyi sopuhintaan uusi, joten tilasin varuiksi molemmat.
93SC TTiD
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Sportti »

No niin. Venttiilit tuli briteistä kolmessa päivässä ja oli vielä alkuperäiset Pierburgit (40 puntaa kipaleelta, pidän halpana..). Laitoin kiinni ja taas mennään, eli vika poissa ainakin toistaiseksi.

Puhaltaessa ehjän venttiilin läpi, ilman kuuluukin virrata, eli tuolla tapaa helppo diagnosoida kunto. Tieteen nimissä purin viallisen ja syy puutteellisen toimintaan löytyy, kun katsoo tuon paketin sisällä liikkuvan männän kuntoa. Ruosteessa > ei liiku "puhtaasti", eli jumittaa :) Jostain päässyt kosteutta ajan kanssa.

Kuva
93SC TTiD
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jstrang »

[quote="Sportti"]No niin. Venttiilit tuli briteistä kolmessa päivässä ja oli vielä alkuperäiset Pierburgit (40 puntaa kipaleelta, pidän halpana..). Laitoin kiinni ja taas mennään, eli vika poissa ainakin toistaiseksi.

Mistä muuten tilasit?

Itse tilasin partsforsaabista ja vasta tänään tuli ilmoitus että on sipattu postiin.
Tilasin sen ma iltana...

Hidasta toimintaa sanon minä :?
Ja maksoi enemmän. 78 puntaa + kulut 25

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Vastaa Viestiin