TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Jaaha..
Limited performance taas oli päällänsä, viikko edellisestä: Hiukkassuodatin tukkeutunut..
17.11. ei voi tulla liian pian..
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuulostaa että TTiD:stä kannattaisi tuo DPF:kin poistattaa käytöstä?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mutta onko kyseessä syy vai seuraus..?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

On muuten mielenkiintoinen nähdä! Minullahan on tuo DPF edelleen käytössä ja ei ole juonitellut. Ei tosin juonitellut ennen EGR poistoakaan (TiDS tosin kyseessäkin).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Kulutus laskee 0,5-1 l/100km dpf:n poiston jälkeen.
Just ajoin 200km suoraa viivaa. SID 5,1. Aina ennen huidellut 6:n päällä. Renkaiden leveys 235. Kierrosherkkyys on myös kasvanut. Lähestyy jo bensakonetta :twisted:
BMW f11 535xd -13
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5371
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mikä sinulla oli keskinopeus tuolla "suoralla viivalla"? Motaria vai sataa?
Sininen Saab 9-3, '99
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

En löytänyt parempaakaan topicia kysymykselleni, mutta koitetaan tällä.. Eli autona -09 TTid.

Eli tänään havaitsin aamulla työmatkalla pienen tehohäviön ohitustilanteessa. Ajoin tasaista 90km/h edessä menevän perässä ja päätin tilaisuuden tullen ohittaa. Vaihde oli kutonen ja painoin tasaisesti kaasua ja auto lähti vetämään n.1800 kierroksilta aivan normaalin tuntuisesti. Kuitenkin noin 1850-1950 kierroksen tienoilla "turbon" viisari tippui asteikon puoleenväliin ja veto pieneni selkeästi. Kierrosten noustessa hieman yli 2000 alkoi auto taas vetää normaalisti. Toistin saman muutamaan kertaan ja aina sama homma. Muilla vaihteilla samaa ei ilmennyt millään kierrosalueella.

Aikaisemmin en ole vastaavaa huomannut vastaavissa tilanteissa. Minkä ihmeen takia kone päättää rajoittaa ahtoja tuolla kohtaa tai vääntöä? Mikä osa alkaa antautua? EGR on disabloitu, DPF on myös poistettu, joten ne ei vaikuttane..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Viisari kertoo käytössä olevan vääntömomentin suhteessa maksimiin, eli tosiaan väännön/momentin rajoitus on tuohon ollut syynä. Mittari on harhaanjohtava koska ei kuvaa ahtoja..

Mahdolliset vikakoodit ainakin olisi syytä katsoa, sekä testerillä katsoa ongelman ilmentyessä että tapahtuuko jollekkin mittausarvolle jotakin outoa.

Monesti kylläkin tuollainen oire ja tuo kierrosalue on ollut EGR:n vuoto, niitä tulppalevyjä olisi hyvä alkaa asennella kaikkiin mistä on softastakin poistettu, siltä varalta että venttiili päättää alkaa vuotelemaan omia aikojaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kiitokset vastauksesta.

Täytyypä laitella se laippa tässä kunhan vaan joutaa. Yritän saada jostain viikonloppuna lukijaa lainaan, niin näkee jos siellä jotain koodeja tosiaan on.

Kysäisempä vielä tuolta laippa-triidistä oliko jollain jo sitä kuvaa, jonka mukaan sen laipan voisi leikellä..
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

No nyt se vissiin levisi kokonaan.. Aamulla meni matkan aikana vikatilaan ja ajoin takaisin kotio ja toisella biilillä matkaan. Tänään olisi mahdollista laippa rakentaa töissä jos vaan saisin kuvan jonka mukaan tehdä. Ei varmaan kovin kauaa kehtaa ajella limb home -moodissa..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Limppumoodi ei yleensä ole vaarallinen moottorille, ikävä vaan kun veto on täysin kadoksissa. Tehot tippuu rajusti koska ruiskutusmäärä rajoitetaan pieneksi (jotta esim. ei savuttaisi älyttömästi jos on paha ahtovaje tai EGR täysin auki). Käytännössä sama kuin olisi tiiliskivi polkimen alla siis..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

No offtopicia sen verran kun TiDS koneesta taas puhun mutta nyt on EGR murheet imusarjanki osalta omassa kiesissä saatu päätökseen. :) Eli imusarja vaihtui tänään uuteen matkamittarin näyttäessä reilut 176tkm. Asennuksen tehneeltä kaverilta kommentti ettei ollut ihan niin karstainen kuin edellinen about samoilla kilometreillä vaihdettu eli imusarjan pesulla (EGR poistettu käytöstä pian pesun jälkeen) on ilmeisesti oikeasti merkitystä. Jokunen kuva tuosta omasta tuolla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Sain hetki sitten tehtyä väliaikaisen tulpan EGRlle ja hyvin tuntuu auto pelaavan. Ensiviikolla teen paremman ja laitan jotain tivisteen tyyppistä väliin.

Uskomattoman karstainen tuo EGR-venttiili oli. Pitänee imusarja putsailla jossain kohtaa.. Otin muutaman kuvan tuosta hommasta ja yritän laittaa tänne jos maltan.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti:Monesti kylläkin tuollainen oire ja tuo kierrosalue on ollut EGR:n vuoto, niitä tulppalevyjä olisi hyvä alkaa asennella kaikkiin mistä on softastakin poistettu, siltä varalta että venttiili päättää alkaa vuotelemaan omia aikojaan.
Jos EGR on poistettu ohjelmallisesti, niin eikö sen vois myös poistaa manuaalisesti ja tulppalevy tilalle? Ei kai siitä ongelmia tule, jos se on kerran tehty virattomaksi? Tästä on tullut kysymyksiä. jcarlson vois antaa tyhjentävän vastauksen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD -- EGR vai turbojen ohjaus? + DPF

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä juuri näin voi tehdä. Tai suositukseni on, että venttiili jää kyllä paikoilleen mutta väliin laitetaan tulppalevy. Joissain autoissa on hankala saada poistettua katkos/oikosulku vikakoodia jos venttiiliä ei liittimen päästä sähköisesti löydy, vaikka itse virtausta ei enää valvottaisi eikä venttiiliä avattaisi. Tämän voi tietysti välttää myös vastuksella. Joku TTiD:n omistaja (jolla softasta poistettu EGR) voisi tietysti tuon kokeilla ottamalla töpselin irti että tuleeko koodia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin