Moottorin sivuäänet

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saabismi_
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 10:52

Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja saabismi_ »

Moikka,

Viisaammille kysymystä. Kyseessä auto 9-3, 2t vm. -06.
Auton käynnistäessä käyntiääni on kuin vanhassa traktorissa. Muutaman ajokilometrin jälkeen ääni tasaantuu melko normaaliksi eikä häiritse enää auton sisälle. Kuitenkin moottorista jatkuvaa sirinää jakopään alueelta. Viime vuoden lopulla vesipumpun laahain hajosi, jolloin remppa tehty. Jakopäänketju oli huollon mukaan kunnossa. Ohjaus myös tuntuu ratissa paikallaan kääntäessä tahmealta ja nykivältä, mutta sekin korjaantuu ajamisen myötä. Mitäköhän autossa vikana??
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja JaniV »

nykimisen aiheuttaa ohjaustehostin ja sen vuotaminen, onko moottoriöljyt tehostajan säiliössä? TS. vuotaako stefa? väärät (lue. liian jäykät öljyt tehostajassa, jotka lämmetessään hieman notkistuvat, ja nykiminen loppuu...)


Ja rallatus on tod.näköisesti moottorin tasapainoakselien jakoketju.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
saabismi_
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 10:52

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja saabismi_ »

Ohjaustehostimen säiliö kuiva, ei öjlyvuotoja. Öljyä mittatikun mukaan oikean verran. Öljyn väri tumman vihreä (siis oikea?) ja selkeästi eroo moottoriöljyn väristä. Voihan tuo öljy sitten olla jäykkää tms..
Jos toi moottorin tasapainoakselien jakoketju on sökö niin ilmeneekö silloin juuri kylmänä tätä rallatusta/räminää ja loppuu koneen lämmetessä? Mites liittyykö toi tasainen sirinä myös tasapainoakseliin.. Onkohan miten riskialtista ajella autolla, kun huolto vasta kuukauden päästä?
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja vamma »

Kysynpähän samassa itseä askarruttaneen asian. Nyt on toi 9-3 sc -08 tids pitänyt muutaman kerran semmoisen sekunnin mittaisen ulinan kun on ryömimisvauhdissa rattia kääntänyt voimakkasti kun olen autoa parkkiruutuun vispannut. Ulina on tuntunut pienenä resonointina ratissa. Kaksi kertaa peruuttaessa ja kerran eteen mentäessä. Vauhtia on siis ollut max 5 km/h. Ohjaustehostinneste on tumman vihreää, sitä on oikea määrä ja tehostimen säilön ympärys on siisti. Mittarissa 93 tkm ja vissiin nesteet on alkuperäiset. Kun ääni on kuulunut niin olen yrittämällä yrittänyt saada sitä kuulumaan uudestaan, mutta en ole siinä onnistunut. Äänet on kuulunut n. 3000 km aikana.

Onko tuossa joku hihna joka voisi luistaa? Tai onko muita hyviä veikkauksia?
9-3 SC tids -08
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Moniura hihna luistaa. Hitaassa liikkeessä renkaiden ja tien välinen kitka on suurimmillaan, ja täten rattia kääntäessä aiheuttaa suurta rasitusta ohjaustehostimelle. Jolloin ohjaustehostin " muuttuu raskaaksi" ja remmissä oleva kitka ei enää riitä, ja remmi luistaa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tere.

Suoranaisestihan tuo hihna ei mielestäni pyöritä ohjaustehostimen pumppua joka hydraulisen tehostuksen luo, joten mahtaako tuosta hihnan luistaminen johtua? Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä. Auton kierrokset nousevat hieman suuressa tehostuksessa, että jaksaa pysyä käynnissä. Tai näin kai bensakoneissa, onko dieseleissä eritavalla tuo tehostus?
Taas korjatkaa jos en ole ajatellut syitä ja seurauksia tarpeeksi pitkälle :)

Onko renkaat käännetty ääriasentoihin tuossa ruutuun pyörittämisessä? Silloinhan alkaa kuulua tehostimesta ulinaa. Ääriasentoa tulisi välttää...tai niin mulle on ainakin opetettu.

Ps. Heräsin sitten kesälomapäikkäreiltä niin voi olla puurot ja vellit sekaisin :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ilmastoinnin kompura pistää hanttiin tuossa apulaitehihnapiirissä eniten hanttiin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja Pakari »

SA9000AB kirjoitti: Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä.
Kyllä, jos kyseessä B207. Diisselissä on erilailla ja hihna käyttää ohjaustehostinta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Pakari kirjoitti:
SA9000AB kirjoitti: Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä.
Kyllä, jos kyseessä B207. Diisselissä on erilailla ja hihna käyttää ohjaustehostinta.
Hyvä, kiitoksia selvennyksestä, tuo diiseli kun on vielä vähän vieras :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja vamma »

Ei ollut renkaat ääriasennoissa. Mites toi moniurahihnan vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan? Kannattaako sitä kiristää vai suoraan vaihtaa uusi?
9-3 SC tids -08
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja aero »

Muistaakseni 120tkm(/10v?). Ohjekirjasta voi varmistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Moniurahihnassa on automaattikiristys. Ei voi kiristää omin käsin.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja vamma »

No jäädään odottelemaan mitä tapahtuu. Nyt ei ole pitkään aikaan pitänyt mitään ääniä. 120tkm huoltoonkin on vielä rapiat 25 tkm.
9-3 SC tids -08
saabismi_
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 10:52

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja saabismi_ »

Moikka,

Ajattelin ilmoitella, että nyt tuo moottorin paha sivuääni on korjattu, joka ilmeni koneen ollessa kylmänä. Huollossa vaihtoivat venttiilikopan tiivisteen, jakopään kotelon tiivisteen, ketjun, ketjun ohjaimia ja ketjun kiristmen. Eivät tosin osaneet sanoa tarkasti mikä näistä tämän äänen oli aiheuttanut..
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Moottorin sivuäänet

Viesti Kirjoittaja saabracing »

saabismi_ kirjoitti:Moikka,

Ajattelin ilmoitella, että nyt tuo moottorin paha sivuääni on korjattu, joka ilmeni koneen ollessa kylmänä. Huollossa vaihtoivat venttiilikopan tiivisteen, jakopään kotelon tiivisteen, ketjun, ketjun ohjaimia ja ketjun kiristmen. Eivät tosin osaneet sanoa tarkasti mikä näistä tämän äänen oli aiheuttanut..
Ihan uteliaisuuttani kysyn, oliko yli tonnin(€) remppa ?
Vastaa Viestiin