Moottorin sivuäänet
Moottorin sivuäänet
Moikka,
Viisaammille kysymystä. Kyseessä auto 9-3, 2t vm. -06.
Auton käynnistäessä käyntiääni on kuin vanhassa traktorissa. Muutaman ajokilometrin jälkeen ääni tasaantuu melko normaaliksi eikä häiritse enää auton sisälle. Kuitenkin moottorista jatkuvaa sirinää jakopään alueelta. Viime vuoden lopulla vesipumpun laahain hajosi, jolloin remppa tehty. Jakopäänketju oli huollon mukaan kunnossa. Ohjaus myös tuntuu ratissa paikallaan kääntäessä tahmealta ja nykivältä, mutta sekin korjaantuu ajamisen myötä. Mitäköhän autossa vikana??
Viisaammille kysymystä. Kyseessä auto 9-3, 2t vm. -06.
Auton käynnistäessä käyntiääni on kuin vanhassa traktorissa. Muutaman ajokilometrin jälkeen ääni tasaantuu melko normaaliksi eikä häiritse enää auton sisälle. Kuitenkin moottorista jatkuvaa sirinää jakopään alueelta. Viime vuoden lopulla vesipumpun laahain hajosi, jolloin remppa tehty. Jakopäänketju oli huollon mukaan kunnossa. Ohjaus myös tuntuu ratissa paikallaan kääntäessä tahmealta ja nykivältä, mutta sekin korjaantuu ajamisen myötä. Mitäköhän autossa vikana??
Re: Moottorin sivuäänet
nykimisen aiheuttaa ohjaustehostin ja sen vuotaminen, onko moottoriöljyt tehostajan säiliössä? TS. vuotaako stefa? väärät (lue. liian jäykät öljyt tehostajassa, jotka lämmetessään hieman notkistuvat, ja nykiminen loppuu...)
Ja rallatus on tod.näköisesti moottorin tasapainoakselien jakoketju.
Ja rallatus on tod.näköisesti moottorin tasapainoakselien jakoketju.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Moottorin sivuäänet
Ohjaustehostimen säiliö kuiva, ei öjlyvuotoja. Öljyä mittatikun mukaan oikean verran. Öljyn väri tumman vihreä (siis oikea?) ja selkeästi eroo moottoriöljyn väristä. Voihan tuo öljy sitten olla jäykkää tms..
Jos toi moottorin tasapainoakselien jakoketju on sökö niin ilmeneekö silloin juuri kylmänä tätä rallatusta/räminää ja loppuu koneen lämmetessä? Mites liittyykö toi tasainen sirinä myös tasapainoakseliin.. Onkohan miten riskialtista ajella autolla, kun huolto vasta kuukauden päästä?
Jos toi moottorin tasapainoakselien jakoketju on sökö niin ilmeneekö silloin juuri kylmänä tätä rallatusta/räminää ja loppuu koneen lämmetessä? Mites liittyykö toi tasainen sirinä myös tasapainoakseliin.. Onkohan miten riskialtista ajella autolla, kun huolto vasta kuukauden päästä?
Re: Moottorin sivuäänet
Kysynpähän samassa itseä askarruttaneen asian. Nyt on toi 9-3 sc -08 tids pitänyt muutaman kerran semmoisen sekunnin mittaisen ulinan kun on ryömimisvauhdissa rattia kääntänyt voimakkasti kun olen autoa parkkiruutuun vispannut. Ulina on tuntunut pienenä resonointina ratissa. Kaksi kertaa peruuttaessa ja kerran eteen mentäessä. Vauhtia on siis ollut max 5 km/h. Ohjaustehostinneste on tumman vihreää, sitä on oikea määrä ja tehostimen säilön ympärys on siisti. Mittarissa 93 tkm ja vissiin nesteet on alkuperäiset. Kun ääni on kuulunut niin olen yrittämällä yrittänyt saada sitä kuulumaan uudestaan, mutta en ole siinä onnistunut. Äänet on kuulunut n. 3000 km aikana.
Onko tuossa joku hihna joka voisi luistaa? Tai onko muita hyviä veikkauksia?
Onko tuossa joku hihna joka voisi luistaa? Tai onko muita hyviä veikkauksia?
9-3 SC tids -08
Re: Moottorin sivuäänet
Moniura hihna luistaa. Hitaassa liikkeessä renkaiden ja tien välinen kitka on suurimmillaan, ja täten rattia kääntäessä aiheuttaa suurta rasitusta ohjaustehostimelle. Jolloin ohjaustehostin " muuttuu raskaaksi" ja remmissä oleva kitka ei enää riitä, ja remmi luistaa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Moottorin sivuäänet
Tere.
Suoranaisestihan tuo hihna ei mielestäni pyöritä ohjaustehostimen pumppua joka hydraulisen tehostuksen luo, joten mahtaako tuosta hihnan luistaminen johtua? Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä. Auton kierrokset nousevat hieman suuressa tehostuksessa, että jaksaa pysyä käynnissä. Tai näin kai bensakoneissa, onko dieseleissä eritavalla tuo tehostus?
Taas korjatkaa jos en ole ajatellut syitä ja seurauksia tarpeeksi pitkälle
Onko renkaat käännetty ääriasentoihin tuossa ruutuun pyörittämisessä? Silloinhan alkaa kuulua tehostimesta ulinaa. Ääriasentoa tulisi välttää...tai niin mulle on ainakin opetettu.
Ps. Heräsin sitten kesälomapäikkäreiltä niin voi olla puurot ja vellit sekaisin
Suoranaisestihan tuo hihna ei mielestäni pyöritä ohjaustehostimen pumppua joka hydraulisen tehostuksen luo, joten mahtaako tuosta hihnan luistaminen johtua? Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä. Auton kierrokset nousevat hieman suuressa tehostuksessa, että jaksaa pysyä käynnissä. Tai näin kai bensakoneissa, onko dieseleissä eritavalla tuo tehostus?
Taas korjatkaa jos en ole ajatellut syitä ja seurauksia tarpeeksi pitkälle
Onko renkaat käännetty ääriasentoihin tuossa ruutuun pyörittämisessä? Silloinhan alkaa kuulua tehostimesta ulinaa. Ääriasentoa tulisi välttää...tai niin mulle on ainakin opetettu.
Ps. Heräsin sitten kesälomapäikkäreiltä niin voi olla puurot ja vellit sekaisin
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Moottorin sivuäänet
Ilmastoinnin kompura pistää hanttiin tuossa apulaitehihnapiirissä eniten hanttiin.
Re: Moottorin sivuäänet
Kyllä, jos kyseessä B207. Diisselissä on erilailla ja hihna käyttää ohjaustehostinta.SA9000AB kirjoitti: Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin sivuäänet
Hyvä, kiitoksia selvennyksestä, tuo diiseli kun on vielä vähän vierasPakari kirjoitti:Kyllä, jos kyseessä B207. Diisselissä on erilailla ja hihna käyttää ohjaustehostinta.SA9000AB kirjoitti: Eikös ohjaustehostimen pumppu toimi toisen ylemmän nokka-akselin päässä ja ottaa voimansa suoraan siitä.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Moottorin sivuäänet
Ei ollut renkaat ääriasennoissa. Mites toi moniurahihnan vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan? Kannattaako sitä kiristää vai suoraan vaihtaa uusi?
9-3 SC tids -08
Re: Moottorin sivuäänet
Muistaakseni 120tkm(/10v?). Ohjekirjasta voi varmistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Moottorin sivuäänet
Moniurahihnassa on automaattikiristys. Ei voi kiristää omin käsin.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Moottorin sivuäänet
No jäädään odottelemaan mitä tapahtuu. Nyt ei ole pitkään aikaan pitänyt mitään ääniä. 120tkm huoltoonkin on vielä rapiat 25 tkm.
9-3 SC tids -08
Re: Moottorin sivuäänet
Moikka,
Ajattelin ilmoitella, että nyt tuo moottorin paha sivuääni on korjattu, joka ilmeni koneen ollessa kylmänä. Huollossa vaihtoivat venttiilikopan tiivisteen, jakopään kotelon tiivisteen, ketjun, ketjun ohjaimia ja ketjun kiristmen. Eivät tosin osaneet sanoa tarkasti mikä näistä tämän äänen oli aiheuttanut..
Ajattelin ilmoitella, että nyt tuo moottorin paha sivuääni on korjattu, joka ilmeni koneen ollessa kylmänä. Huollossa vaihtoivat venttiilikopan tiivisteen, jakopään kotelon tiivisteen, ketjun, ketjun ohjaimia ja ketjun kiristmen. Eivät tosin osaneet sanoa tarkasti mikä näistä tämän äänen oli aiheuttanut..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Moottorin sivuäänet
Ihan uteliaisuuttani kysyn, oliko yli tonnin(€) remppa ?saabismi_ kirjoitti:Moikka,
Ajattelin ilmoitella, että nyt tuo moottorin paha sivuääni on korjattu, joka ilmeni koneen ollessa kylmänä. Huollossa vaihtoivat venttiilikopan tiivisteen, jakopään kotelon tiivisteen, ketjun, ketjun ohjaimia ja ketjun kiristmen. Eivät tosin osaneet sanoa tarkasti mikä näistä tämän äänen oli aiheuttanut..