6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Tervehdys! Havaintoina vaihteiden 1, 2 ja 3 väliset siirrot ongelmallisia varsinkin kylmänä. Tahtoo olla hankalaa saada siistejä vaihtoja tehtyä muuten kuin hyvin rauhallisesti (2-3 sek minimi per vaihto ja rauhalliset kierrokset). Tässä tapauksessa vm. 2009 Saab 9-3 1.8t uutena tuttavuutena, reilu 100 tkm mittarissa.

Ongelma helpottuu kun kone (ja laatikko) on kuuma, mutta ihan kiitettävää arvosanaa ei toiminnasta silloinkaan voi antaa.

Lueskelin tuosta Getrag F40 laatikon haasteista pitkin poikin internettiä. Moni puhuu samankaltaisista ongelmista. Mietinkin, mitähän talvi mahtaa tuoda tullessaan, kun jo näin keskellä kesää vaihteisto kylmänä on jokseenkin pirullista saada esim. 2-vaihde silmään. Kaupunkiajo on haastavaa.

Onkohan foorumilaisilla tietoa/kokemuksia vastaavasta?
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja cc »

Ihan samanlainen huomio täällä. Varsinkin kolmonen vaatii kylmänä rauhallisen vaidon. Lämmettyään 10 - 20 km ajossa ei enää vaivaa. Nyt kesällä ei juuri huomaa tai sitten olen jo tottunut ominaisuuteen. Kevään pikkupakkasissa vaivasi enemmän, autokin oli kyllä silloin uudempi tuttavuus. Kovemmista pakkasista ei vielä edes kokemusta.
Ja kärry 2009 dieseli, ajettu vajaa 60 tkm.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Just tänään aamulla mietin, että onkohan tää tyyppivika vai -ominaisuus ja onko muilla samanlaisia kokemuksia. Näköjään on...

Kylmänä 1-2-3 vaatii varsin herkkää kättä, lämpimänä tilanne paranee mutta vielä 75 km ajon jälkeenkin saa olla tarkkana. Vähän ikävä ominaisuus muuten ihan kivassa autossa, kyseessä TTiD -09 / 105tkm ja huollot tehty ohjelman mukaan.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Ainakaan uusien öljyjen vaihto ei muuttanut asiaa mihinkään suuntaan. Siis samoihin Saabin (GM:n) omiin viininpunaisiin synteettisiin. En havaitse mitään eroa uusilla öljyillä ainakaan näin kesäaikaan. Varsinkin kylmänä aamuna, +10 C kuitenkin, synkronoituu takkuamalla 1 > 2 > 3.

Joskus tuota öljyn määrän speksiä muutettiin (Saabin vai Getragin toimesta?) ja reilusta 3 l tilavuudesta laskettiin määrää 2.4 l jotta synkronointi paranisi, mutta eipä tainnut tuosta juuri apua olla.

Joissakin uusissakin autoissa on ollut samoja ongelmia. Kuluminen ei niissä voi olla syynä. Herää kysymys, voiko öljyn vaihtamalla muuhun parantaa asiaa. Onko jokin sopimustekninen juttu, että GM:n/Saabin/Getragin pitää käyttää jotakin tässä tarkoituksessa heikosti toimivaa öljyä. Vai johtuuko metallien lämpölaajenemisesta, että synkronointi rupeaa toimimaan vähän paremmin laatikon lämmetessä.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Samat havainnot täälläkin ihan uudesta saakka. Talvella 1-2-3 aika takkuista kylmänä. Kesälläkin ekat vaihdot on syytä ottaa rauhallisesti, mutta hiukan lämmettyään alkaa kyllä toimia ihan jouhevasti.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Getrageissa aika tyypillistä tuo jäykkä vaihtaminen, etenkin kylmänä.. Bemareissa huomannut saman, ZF:n lootat sekä Audin lootat sen sijaan on sutjakoita vaihtaa aina.
Kestäviähän noi toki on, onhan tuo 6-vaihteinen speksattu riittävällä varmuuskertoimella 400Nm TTiD:lle.

Aika jäykkää öljyä oli ainakin Bemarin Getragin orkkisöljy, jos vaikka vertaa Saab/GM MTF:ään. Laakerien ja rattaiden kannalta jäykempi öljy on tietysti parempi kuumana. Luultavasti noissakin voisi kokeilla jotain vähän ohuempaa varauksella. E39 M5 getragiin vaihdoin itse Royal Purple Synchromaxit kokeeksi, ja liukastui kyllä toiminta todella huomattavasti, mutta varjopuolena alkoi kuumana helisemään..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Saatavilla ois helposti RedLine MTL:ää.

Lueskelin saabscenen keskustelua, jossa "dervis" nimimerkki mainitsi tuosta olevan helpotusta vaihteen vaihtoihin. Kommentti pidemmästä kokemuksesta tosin puuttuu.

http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... oblem-with...
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuollakin on tuosta Redlinesta juttua: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 28+%F6ljyt

Laatikko on tosin eri, mutta kuusivaihteinen Getrag kuitenkin. Omaankin F28:n tuota hommasin ja voin kirjoitella käyttäjäkokemuksia sitten kun saan satkun taas ajoon.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MTL on ohkasta juu. Tuo Castrol TAF-X on muuten myös hyvä vaihtoehto, ehkä jopa laittaisin itse sitä. Toimi hyvin myös Mitsun lootassa, sekä Audin laatikossa (onkin VAG orkkisöljy).. ehkä jopa paremmin Mitsussa kuin MTL.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

2008 mallin TTiD:n aski on ainakin meillä rusahdellut kolmoselle vaihtaessa uudesta asti, oli sitten lämmintä + tai - 30 astetta..
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Valutin Saab/GM:n juuri vaihdetut uudet öljyt pois ja tilalle Redline MTL. Vaihteet menee nyt selkeästi paremmin paikalleen. 1-2-3 ja 3-2-1 vaihdot onnistui tänä aamuna "kylmänä", vaikka niissä pienet kynnykset vielä onkin. Lämmettyään on ihan ok.

Tiedä sitten, miten tuo öljy laatikon kulumiseen vaikuttaa. Ajelen nyt ainakin hetken näillä.

Jäi mietityttämään, että mikähän synkronoinnin parantamisessa teknisesti oli taustalla, kun öljymäärää pudotettiin 2.4 litraan. Olisikohan notkeampaa öljyä mitään järkeä lisätä lähemmäs alkuperäistä määritystä?
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Meillä 2008 TiD SC. Ajettu 247tkm ja laatikkoöljyt vaihdettu kahdesti. Muut menee hyvin sisään, mutta tuo kolmosvaihde rusauttaa vähän jos vaihtaa liian nopeasti. Myyjän piikkiin tehtiin Magneetissa vaijereiden säätökin, mutta ei vaikutusta. Eikä öljyjen vaihdoilla (GM). Taitanee olla ominaisuus tuo huono silmään meno :saab:
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Useampaa 6-vaihteista 1.9 TTiD ja TiD:iä (äsken taas yhtä TTiD:iä) ajaneena en kyllä voi sanoa että olisi ikinä vaihteet rusahdelleet. Ei kai nyt vain sekoitu ihan rehellinen kytkentäholkin rusaus (=synkronointi ei toimi) järeän tupla tai triplasynkronoidun vaihteiston jäykkyyteen ja loksahdukseen/pykälään joka tuntuu kytkeytyessä?
Eihän tuo ole mikään höyhenenkevyt käyttää kuten vähävääntöisempien laitteiden vaihteistot ja selvästi vaihteen kytkeytyminen tuntuu ja vaatii hieman voimaakin. On kuitenkin ominaisuus eikä mielestäni huolestuttavaa, ohkasemmat öljyt usein tuota helpottaa ja samaan viittaisi tuo öljymäärän vähennys, kun on vähemmän ja ohuempaa öljyä synkrojen välissä joka pitää syrjäyttää.

Tai sitten olen kokeillut vain niitä hyvin toimivia yksilöitä. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ja kun uudesta asti on karkea käyttää, etenkin se kolmonen, niin mahtaako olla paremmin ominaisuus kuin vika..
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Tässä vaiheessa viimeistään on syytä kiittää yksityiskohtaisista vastauksista!

Jcarlsonin (hyvään) kysymykseen:
Ei kai nyt vain sekoitu ihan rehellinen kytkentäholkin rusaus (=synkronointi ei toimi) järeän tupla tai triplasynkronoidun vaihteiston jäykkyyteen ja loksahdukseen/pykälään joka tuntuu kytkeytyessä?
Omassa yksilössä käytös on tarkalleen ottaen tällainen:

1 -> 2 vaihto ehdottomasti "rusahtaa" ainakin vähän aina (helpottaa hieman kun lämpenee, mutta ei häviä. Rusahdus on ajallisesti lyhyt (arviolta 1/5 -1/10 sekuntia) ja se ei ole ainoastaan vastusvoimaa vaihteen loksahtaessa paikoilleen. Aivan kuin ois kytkin ollut vain hiukan huonosti alas painettuna vaihtaessa. Rusahdus silti tapahtuu hyvin rauhallisestikin vaihtaessa.)
2 -> 3 vaihto "rusahtaa" samoin (helpottaa hieman kun lämpenee, oire ei täysin häviä kuitenkaan)

Samat vaihteet alaspäin vaihtaessa ei rusahda.

3 -> 4 -> 5 -> 6 menee siististi silmään (vaatii vain "hieman voimaa" niinkuin Jcarlson mainitsi)

6 -> 5 -> 4 -> 3 -> 2 -> 1 vaihdot tosiaan menee ihan putkeen. Niissä ei ole yllä kuvatun kaltaisia oireita.

Kytkin nappaa kiinni noin puolivälissä polkimen liikerataa. Kiinni napatessa on lievästi äkkipikainen autoon tottumattomalle, kun kytkintä nostetaan vaihde vaihdettuna 1 -> 2:lle tai 2 -> 3:lle. (Edit: tarkennettu)
Viimeksi muokannut hoegspannung, Pe Kesä 29, 2012 08:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin