Paketissa on kytkinlevy ja paineasetelma, jotka modifioitu kestämään n. 15% kovempaa vääntöä - eli jos Aeron vakio kestää n. 400nm, voisi tämän olettaa kestävän n. 460nm.
En ole vielä asentanut ko. pakettia, joten varsinaista näyttöä sen toimivuudesta ei ole.
Kytkinremonttia varten olen hankkinut lisäksi uuden/uudet työsylinterin (SAAB), kaksoismassavauhtipyörän (LuK), vetonivelten stefat (SAAB) ja kampiakselin takastefan (SAAB)
TommyW kirjoitti:
En ole vielä asentanut ko. pakettia, joten varsinaista näyttöä sen toimivuudesta ei ole.
Onkos vaihto jo tapahtunut ja sopiiko paketti?
Itellä tuli tänään ensimmäiset kytkimen luistot eteen ja tuon sivuston tarjous houkuttelee erittäin paljon. Eikös tuo Aeron paketti mene näihin 1.8t versioihin myös vaikka olisi kaksoismassakin olemassa?
Kyllä menee. Kytkimet erotellaan vain vaihteiston vaihteiden lukumäärän mukaan. Kuten esimerkiksi täällä. Ostin aeron osat sillä oletuksella että kiinteä VP olisi, mutta 2-massahelvetti kuitenkin löytyi. Osien kanssa ei tullut ongelmia.
Kiitos tiedosta Aina kun ei ole oikein varma ja kun harvoin tulee tilattua ulkomailta niin arveluttaa hieman.
Kysytään nyt samalla sitten onko tuo vp koneistetteva vai voiko laittaa suoraan paikalleen uuden asetelman? Luistanut ei ole (vielä) niin, että olis polttanut vp:tä.
Ei tarvitse koneistaa, jos ei ole luistanut todella pahoin ja pitkään. Sitten jos on luistamaan päässyt niin että VP:ssä on jo värimuutoksia, niin todennäköisesti se on silloin myös kiero. Eli uutta kiinni vain niin hyvä tulee. Sen kyllä näkee jos se sinertää se VP. Vanha asetelma ottaa lämpöä todella herkästi jos luistavalla kytkimellä ajaa. Minulla oli asetelma ottanut väriä, mutta VP oli aivan kunnossa. Enkä edes ajanut kovin paljoa sillä luistavalla kytkimellä.
No niin, TommyW:n linkittämästä paikasta saapui tänään paketti jossa Aeron 5v asetelma. Ensi tiistaina menee paikalleen niin sitten voin laittaa kokemuksia jos jotakuta kiinnostaa. Kytkinlevy on jousittamaton. Oletuksena on että autosta löytyy tuo kaksmassavauhtipyörä.
Noniin, vaihtohomma on vauhdissa ja eteen tuli myös tuon kaksoimassapyörän vaihto. No, siitä selvitään kyllä, lisänä koiranluut, vetonivelen suojakumi, uudet vakaajatangon puslat (narisee) ja ohjaustehostimen litkut...laitetaan nyt sitten peruskamat kuntoon kun auto on levällään nosturilla
kytkinlevy oli aika loppu, n. 2mm ohuempi kuin uusi.
Toivotaan että uusi paketti on mainostensa veroinen ja saadaan paikat kestämään.
Kaksoismassoja on tainnut olla 5-vaihteisissa 1.8t/2.0t tapauksessa lähinnä ihan alkupään autoissa. Mutta kyllä noita jäykällä keskiöllä olevia paketteja on laitettu usein kovankin vauhtipyörän yhteydessä ilman ongelmia. Esimerkiksi 5-vaihteisen Aeron kytkinlevy on jousittamaton ja sellaisia paketteja on asennettu uudempiin 5-vaihteisiin matalapaineisiin kovan vauhtipyörän yhteydessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Eli, omassakin tapauksessani voin huoletta laittaa kovan VP:n 2-massan tilalle kun se hajoaa, vaikka minulla on nyt aeron jousittamaton paketti kytkimenä nyt. Ostaa vaan uuden VP:n ja pistää vanhan kytkimen, kun se on vasta vajaan vuoden vanha paketti.. Kun tätä olen miettinyt jo vähän aikaa..
Onko JC sinulla kokemusta tuollaisesta paketista jousittamaton levy ja kiinteä VP että onko se edes jossainmäärin inhimillinen käyttäjän kannalta? vai huomaako eroa mistään?
Monet tuntuvat sanovan, että "jossain jousitus täytyy olla" joko levyssä tai VP:ssä, muutoin se ei vain voi toimia. Mahdoton/hankala käyttää ja esim. kytkimen luistattaminen muodostuisi näin mahdottomaksi, että sen nappaa kerrasta kiinni. On myös väitetty, että jos 2-massan poistaa, syntyy värinöitä jotka rasittavat moottoria jne jne.. Onko tuo ihan mutua vai voiko siinä olla todenperää?
Pakari kirjoitti:Monet tuntuvat sanovan, että "jossain jousitus täytyy olla" joko levyssä tai VP:ssä, muutoin se ei vain voi toimia. Mahdoton/hankala käyttää ja esim. kytkimen luistattaminen muodostuisi näin mahdottomaksi, että sen nappaa kerrasta kiinni. On myös väitetty, että jos 2-massan poistaa, syntyy värinöitä jotka rasittavat moottoria jne jne.. Onko tuo ihan mutua vai voiko siinä olla todenperää?
Sittenhän tällä olettamalla voidaan sanoa, että aeroissa on aina kaksoismassa jos kerran levy on jousittamaton?
Olen ajanut 9-3SC:tä jossa on kova vauhtipyörä ja jousittamaton massalevy. Ihan normaalilta tuntui eikä mitään hälyääniä kuulunut. Ehkä aavistuksen terävämpi kytkentäkohta kuin jousitetussa mutta ei sen kummempaa.
Ottomoottorin kannalta ei ole juuri ongelmia vääntövärähtelyn kanssa, diesel on tältä osin selvästi pahempi. Enemmänkin jousitus on käyttömukavuuden, melun ja voimansiirron hyväksi (etenkin dieselissä).
Esimerkiksi sintterilevyt ovat usein jousittamattomia, ja vauhtipyörät samalla kovia. Massalevyhän on kaikinpuolin anteeksiantavampi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NG900T kirjoitti:Sittenhän tällä olettamalla voidaan sanoa, että aeroissa on aina kaksoismassa jos kerran levy on jousittamaton?
Kuitenkaan näin ei vissiin ole M5 Aeron levy on aina jousittamaton, ja kiinteä VP on kait vm.2004 eteenpäin. B207 Bensiinikoneissa. Kun kytkintä ostin PCS:ltä niin sanoivat että kytkimissä on erot vain ja ainoastaan M5 ja M6 vaihteistojen välillä. Näin ainakin koskien aeron kytkimen osia.
JC:
Hyvä tietää. Dieselissä nuo vääntövärähtelyt on kyllä toisenlaiset kuin ottomoottorissa, joten kyllä ainakin itse aion laittaa kovan VP:n 2-massan tilalle kun se aika koittaa.