Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Okei nyt on kykäremppa tehty 2008 1.8t 5V man. Autossa on kiinteä vauhtipyörä, jota ei vaihdettu. Kytkimeksi tuli orkkiksena PCS:ltä ostettu 93 2.0T aeron kykä, joka on jousittamaton. Kykä oli Sachs paketissa ja levyssä taisi olla LUK leimaa ja asetelmassa LUK ja Sachs leimaa joten ota näistä nyt sitten selvää :D Alkuperäisessä kytkimessä LUK leimaa ja oli jousitettu ja silmämääräisesti vielä hyvässä kunnossa. Poljintutuma on kevyt, ottaa alhaalta nyt heti rempan jälkeen ja lyhyellä matkalla verrattuna vanhaan. Kai tuohon tottuu. Rahaa osiin meni 480€ sisältäen siis kytkinpaketin, työsylkän (luk), kampiakselin takastefan (orig), vetarien stefat (orig) ja vaihteistoöljyt (gm).
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
faabio
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 07:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja faabio »

Moi,

Tässä on luettu läpi Ruotsin ja Suomen foorumit näistä kytkinvaihtoehdoista. Moni tuntuu suosivan 9-5 Aeron kytkinpakettia kun taas toisia harmittaa kytkimen tuntuma. On ollut mainintaa siitä, että kytkin vaipauttaa turhan alhaalta. Onko asiaa tutkittu enempää? Onko Aeron asetelma matalempi vai mikä siinä on? En ole itse perehtynyt kummemmin taikka mittaillu asetelmia tai työsylkkää.

Voiskohan tätä työsylkkää shimmata ulospäin laatikosta vaikkapa 5mm spacerillä (luonnollisesti tiivisteet molemmin puolin)? Vai onko työsylkkä/painelaakeri välittömässä yhteydessä jousipakkaan ja asetelma vaan käyttäytyy tällä tavalla?

Spekulointiahan tämä vain on, mutta olishan se mahtavaa saada hyvin toimiva +450Nm kestävä kytkin meilkeimpä markettiosilla.

-Fabi
9-3 SC Biopower Aero/TX 08 Steg-3
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Työsylinterin shimmaus ei auta, sillä ongelma ei johdu siitä, se on itsestään säätyvä, kuten ne yleensäkin ovat.

Erot johtuu todennäköisesti hieman erilaisesta kytkinpääsylinterin mitoituksesta og9-5/ng9-3 välillä sekä mahdollisesti vauhtipyörän hitusen matalammasta/syvemmästä upotuksesta. Sen takia og9-5 Aeron paineasetelmaa ng9-3 vauhtipyörässä pitää painaa ng9-3 orggis asetelmaa syvemmälle, täyden irroituksen saamiseksi, joka taas korreloituu polkimeen alempana irroittavana kytkimenä.

Omasta mielestä og9-5 Aeron kytkimen tuntuma ng9-3 kopassa ei ole ollenkaan huono, vaikkakin aluksi hitusen hassu, johon tottuu n. 15minuutissa. Myös kytkimen kulumisen myötä kytkin rupeaa irroittamaan ylempää.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Eikai se tuokaan pahan hintainen ole jos haluaa orkkiksen tuntua ja samalla kestävämpää? http://www.performance-kupplung.de/shop ... gory/1329/

Tuollainen itsellä ja hyvin on pelannut
faabio
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 07:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja faabio »

Jepjep,

Todennäkösesti pääsylinterin ja työsylinterin mitotuksessa on eroja. Jos en väärin muista niin ex 9-5 aerossa kytkin käyttäyty vähän vastaavalla tavalla muutenkin.

Onkkelma 9-3 Aeron asetelmassa on se että se on tarkotettu 2-massa vauhtipyörälle ja saapuu jäykällä levyllä. En haluis ottaa sitä "riskiä", vaikka porukka on ajanu näillä levyillä kovan vauhtipyörän kanssa.

Voishan se olla vaihtoehto, että tilais 9-3 Aeron SRE asetelman ja hommais 9-5 Aeron kytkinlevyn. Kävishän siihen myös 9-3 vakio 5-v jousitettu levy. Sillä varmaan tulis paras lopputulos, jos osat sopivat keskenään eikä jousipakka itse levyssä ota asetelmaan kiinni.

Veikkaan kyllä, että itekkin tottuu siihen 9-5 Aeron asetelman aiheuttamaan kytkinpolkimen asentoon.

Sulatetaan nyt ekaks se vakiokykä :D
9-3 SC Biopower Aero/TX 08 Steg-3
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja supersaab »

faabio kirjoitti:Jepjep,

Todennäkösesti pääsylinterin ja työsylinterin mitotuksessa on eroja. Jos en väärin muista niin ex 9-5 aerossa kytkin käyttäyty vähän vastaavalla tavalla muutenkin.

Onkkelma 9-3 Aeron asetelmassa on se että se on tarkotettu 2-massa vauhtipyörälle ja saapuu jäykällä levyllä. En haluis ottaa sitä "riskiä", vaikka porukka on ajanu näillä levyillä kovan vauhtipyörän kanssa.

Voishan se olla vaihtoehto, että tilais 9-3 Aeron SRE asetelman ja hommais 9-5 Aeron kytkinlevyn. Kävishän siihen myös 9-3 vakio 5-v jousitettu levy. Sillä varmaan tulis paras lopputulos, jos osat sopivat keskenään eikä jousipakka itse levyssä ota asetelmaan kiinni.

Veikkaan kyllä, että itekkin tottuu siihen 9-5 Aeron asetelman aiheuttamaan kytkinpolkimen asentoon.

Sulatetaan nyt ekaks se vakiokykä :D
Mikäs riski siinä siis oli? Itsellä ainakin vaihtui kiinteään ja hyvin pelittää... 8O
faabio
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 07:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja faabio »

supersaab kirjoitti:
faabio kirjoitti:Jepjep,

Todennäkösesti pääsylinterin ja työsylinterin mitotuksessa on eroja. Jos en väärin muista niin ex 9-5 aerossa kytkin käyttäyty vähän vastaavalla tavalla muutenkin.

Onkkelma 9-3 Aeron asetelmassa on se että se on tarkotettu 2-massa vauhtipyörälle ja saapuu jäykällä levyllä. En haluis ottaa sitä "riskiä", vaikka porukka on ajanu näillä levyillä kovan vauhtipyörän kanssa.

Voishan se olla vaihtoehto, että tilais 9-3 Aeron SRE asetelman ja hommais 9-5 Aeron kytkinlevyn. Kävishän siihen myös 9-3 vakio 5-v jousitettu levy. Sillä varmaan tulis paras lopputulos, jos osat sopivat keskenään eikä jousipakka itse levyssä ota asetelmaan kiinni.

Veikkaan kyllä, että itekkin tottuu siihen 9-5 Aeron asetelman aiheuttamaan kytkinpolkimen asentoon.

Sulatetaan nyt ekaks se vakiokykä :D
Mikäs riski siinä siis oli? Itsellä ainakin vaihtui kiinteään ja hyvin pelittää... 8O
Mun käsityksen mukaan 9-3 Aero kytkin on 2-massa vauhtipyörään, jolloin vauhtipyörässä on voimansiirron ainoa joustava komponentti. Jos sen asetelman ja levyn yhdistää kovaan vauhtipyörään niin voimansiirrossa ei ole muuta joustoa kun kuljettajan sandaalin pohjan kumiseoksen joustavuus :D

Levy on siis periaatteessa jousittamaton sintterilevy orgaanisella kulutuspinnalla. Normaalikäytössä levy siis kuluu nopeammin. Voi olla että kykä sliiraa 100tkm kohalla kun taas jousitettu levy kestää yli 200tkm. Tiedä häntä enkä maalaa piruja seinille. Etuvetosen voimansiirtojumpat on sen verran epämiellyttäviä ettei niitä tahdo suorittaa vuoden välein.
9-3 SC Biopower Aero/TX 08 Steg-3
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ajatko 100tkm vuodessa? 8O

Asiaan, viikon ajelun jälkeen kytkintuntuma aivan loistava eikä huomaa millään tavalla eroa orkkiskykään.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
huhtamies
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 09, 2016 09:44

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja huhtamies »

On kyllä mahtava kytkin threadi, paljon eri ihmisten kokemuksiin perustuvia kommentteja ja mielipiteitä. Iso kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, auttoi kummasti itsellänikin kytkimen valintaa omaan pirssiin, 9-3 -06 1.8t 5-v. Kirjailen myös mihin viime syksynä päädyin, miksi ja mitkä fiilikset uudesta kytkimestä jäi. Täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1111465 löytyy juttua autoon päätyneestä viritysasteesta.

Alkuun tuntui hieman hankalalta päättää mihin kytkimeen päätyä, vauhtipyörä itselläni on kiinteä, joten jousitettu 9-5 Aerolainen houkutti, myös hintansa ja väännön kestonsa puolesta. Pari kommenttia 9-5:n jäykkyydestä ja vaihteiden vaihdon tahmeudesta alkuun mietitytti, mutta kun laitoin ylös kuinka moni tuosta oikeasti piti ja kuinka moni ei, tulokset 10:stä samaan kytkimeen vaihtaneesta tästä threadistä poimittuna oli seuraavanlaiset (~08/2015):

Täysin tyytyväisiä 8/10, pettyneitä 1/10, ei ilmaissut mielipidettä 1/10. Neljä ilmoitti rempan jälkeen menneen myös pääsylinteri vaihtoon vuodon vuoksi. No tämän perusteella oli helppo todeta että aika harvassa ei-tyytyväiset olivat, riskeinä jäykkä kytkin tuntuma ja pääsylinterin pettäminen.

Kytkimen/asetelman (osanumero 84-1974 Sachs/Luk), työsylinterin (LUK 84-4373), kampiakselin takastefan ja GM vaihteistoöljyt hommasin motonetistä. Kytkin/työsylkky olivat hieman kalliimpia kuin esim neobrosilla, mutta eipä se pahitteeksi ole suosia myös kotimaisia varaosakauppiaita. Sen sijaan vetareiden stefat 55353153 tilasin neobrossilta samalla isomman ahtimen kanssa. Paikallisesta ruuviliikkeestä hain vauhtipyörän pultit DIN933 10.9 M10x25.

Remontti itsessään oli aika peruskauraa, auto pukeille, apurunko pois ja laatikkoa irrottamaan, vastoin käymisiä ei käytännössä tullut lainkaan tielle. Ilmaaminen oli kohtuu hidasta hommaa, jännä ratkaisu että ilmausnippa onkin työsylinterin yläpuolella, joten ilmatessa ilmakuplien pitäisi oikeastaan liikkua eri suuntaan kuin nesteen samassa putkessa. Ilmattiin se asettamalla klemmarilla fillarin sisuskumin pätkä nestesäiliön korkin tilalle. Toinen pää kumista parille solmulle ja kumiin jätettiin luonnollisesti tuohon osaan venttiili, josta painettiin paineilmaa säiliöön. Toimi kohtuu hyvin, erikoisen ilmausnipan sijainnin vuoksi pedaalia poljettaessa neste ja ilma sekoittuvat toisiinsa sameuttaen nesteen. Paineistettaessa samea neste ja kuplat häipyy järjestelmästä. Paha sanoa onko parempi tai huonompi kuin monen käyttämä ilmausnipasta nestettä ylös -metodi, mutta toimii kyllä.

Lopputulos; tuntuma on tosiaan erilainen, ottaa kohtuu lyhyellä matkalla ja piirun alempana. Jäykäksi tätä ei voi sanoa, alkuun mietin että oliko paketissa väärä asetelma kun odotin kovin jäykkää tuntumaa. Kun vertaa vanhaan OG 9-3:n, tiedä sitten oliko vakiokytkin, niin tätä voi luonnehtia varsin kevyeksi käyttää. Kytkin irroittaa niin kuin pitää, joten vaihteet vaihtuvat yhtä jouheasti kuin ennenkin. Hyvin on ainakin toistaiseksi sietänyt 450Nm eikä pääsylinterikään ole pettänyt. Erittäin tyytyväinen olen ja voin suositella muillekin.
huhtamies
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 09, 2016 09:44

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja huhtamies »

faabio kirjoitti:Moi,

Tässä on luettu läpi Ruotsin ja Suomen foorumit näistä kytkinvaihtoehdoista. Moni tuntuu suosivan 9-5 Aeron kytkinpakettia kun taas toisia harmittaa kytkimen tuntuma. On ollut mainintaa siitä, että kytkin vaipauttaa turhan alhaalta. Onko asiaa tutkittu enempää? Onko Aeron asetelma matalempi vai mikä siinä on? En ole itse perehtynyt kummemmin taikka mittaillu asetelmia tai työsylkkää.

Voiskohan tätä työsylkkää shimmata ulospäin laatikosta vaikkapa 5mm spacerillä (luonnollisesti tiivisteet molemmin puolin)? Vai onko työsylkkä/painelaakeri välittömässä yhteydessä jousipakkaan ja asetelma vaan käyttäytyy tällä tavalla?

Spekulointiahan tämä vain on, mutta olishan se mahtavaa saada hyvin toimiva +450Nm kestävä kytkin meilkeimpä markettiosilla.

-Fabi
Kyllä mulla ainakin 9-5 asetelman jouset tuli ulommaksi kuin vakiossa. Vakiossa ne on varsin suorat ja 9-5 sellaiset ulkonevat kynnen näköset. Mutta en lähtisi tekemään asialle mitään, niinkuin todettua varsin pian se rupee ottamaan selkeästi ylempää. Toki edelleen piirun alempaa kuin vakio ja mielestäni lyhyemmällä matkalla. Asiaan tottuu hetkessä.

edit: eli siis just toisinpäin, vakio töröttää ulommalle ja 9-5 suoremmat. En vielä hallitse kuvien lisäämistä tänne, joten jääkööt sanaselitykseksi.
wankelo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Huhti 20, 2013 09:23

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja wankelo »

-----
Viimeksi muokannut wankelo, To Elo 02, 2018 07:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t BioPower 2009
wankelo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Huhti 20, 2013 09:23

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja wankelo »

-----
Viimeksi muokannut wankelo, To Elo 02, 2018 07:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t BioPower 2009
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja anv »

Mistäs muuten tietää purkamatta onko kaksoismassavauhtipyörä vai kiinteä? Itellä -07 1.8t 9-3 SC, jolla reilut 200tkm ajettu ja kytkinremppa on jossain välissä ajankohtainen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
wankelo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Huhti 20, 2013 09:23

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja wankelo »

-----
Viimeksi muokannut wankelo, To Elo 02, 2018 07:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t BioPower 2009
wankelo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Huhti 20, 2013 09:23

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja wankelo »

-----
Viimeksi muokannut wankelo, To Elo 02, 2018 07:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t BioPower 2009
Vastaa Viestiin