Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei se kiinteällä vauhtipyörällä mitään kalise. Ellet sitten laita jousittamatonta levyä ja vaihda vaihteensiirtomekanismia johonkin vaijereita jäykempään, että laatikon äänet kantavat rakenteiden kautta sisälle. Ainoastaan dieselissä on meidän perheessä kaksoismassavauhtis ja ei nuo bensakoneiset kolkit sen kummempaa ääntä laatikosta päästä. Toisessa on tuo 9-5 Aeron kytkin asennettuna.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Näin on, mutta kun tuo V6 kykälevy on nimenomaan jousittamaton, siksi pähkäilen. 6 vaihteinen auto siis itsellä ja tuo 9-5 kykä ei käy.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No kas, en sitten vilkaissut minkälainen on V6 kytkin. Kyllä se varmaan jonkin verran tuo laatikon "kohinaa" kovalla vauhtipyörällä, mutta kun vaihteensiirto on kuitenkin hyvin eristetty ja vaijereilla toteutettu, niin ääni voi jäädä pelättyä paljon pienemmäksi. Kaverilla oli tonnarissa jousittamaton Sachs SRE massalevy ja kyllä se vähän sitä ääntä tuo. Toki koko auto on ihan eri aikakauden tuotos, että en tiedä kannattaako näitä alkaa vertaamaan.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Joo itsellä kanssa tonnarissa jousittamaton massalevy, hieman pitää ääntä jos nostaa normaalia nopeutta kytkimen ylös, jännä homma mutta jos nostaa kytkinpolkimen erittäin hitaasti ylös ei juuri kalinoita kuulu. Eipä tuo ääni sinäsä häiritsevä ole mutta "ylimääräisteltä" ääneltä se silti kuulostaa. Onko tietoa mistä tuohon b207 koneeseen löytää noita kovia vauhtipyöriä ja onko 6vaihteisen ja 5vaihteisen kiinteät vauhtipyörät samoja?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja upi »

V6 kaksoismassa ei käy B207 koneeseen, sillä kiinnitysreikien jakoympyrän halkaisija on eri kampiakseliin.
Jos laittaa V6 kytkinpaketin ( levy+asetelma), niin silloin täytyy ostaa tarvikepaketti, jossa levyn halkaisija on 240 mm.
Saab V6 version alkuperäisen kytkinpaketin levyn halkaisija on 250 mm ja ei käy B207 kaksoismassaan ( max 240 mm).
Jos jollain V6 Saabin omistajalla on tarvetta käyttämättömään kaksoimassavauhtipyörään ja kytkinpakettiin, niin minulta saa edullisesti originaali paketin.
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jontse »

upi kirjoitti:V6 kaksoismassa ei käy B207 koneeseen, sillä kiinnitysreikien jakoympyrän halkaisija on eri kampiakseliin.
Jos laittaa V6 kytkinpaketin ( levy+asetelma), niin silloin täytyy ostaa tarvikepaketti, jossa levyn halkaisija on 240 mm.
Saab V6 version alkuperäisen kytkinpaketin levyn halkaisija on 250 mm ja ei käy B207 kaksoismassaan ( max 240 mm).
Jos jollain V6 Saabin omistajalla on tarvetta käyttämättömään kaksoimassavauhtipyörään ja kytkinpakettiin, niin minulta saa edullisesti originaali paketin.
Moro! Olen ymmärtänyt että V6/V6 Aeron kytkin on 240mm kun taas turbox/xwd mallissa 250mm. Mutta kuulemma tuo 240mm kytkinkään ei ole yhteensopiva sen B207 kaksoismassan kanssa. En vaan ymmärrä että miten se V6 kytkin sitten käy B207 kiinteään vauhtipyörään jossei se käy kaksoismassaankaan? Onko muka kaksoismassan ja kiinteän vauhtipyörän asetelman kiinnityspulttien pulttiympyrä eri?

Ongelma siis se että itseltä löytyy jo tuo V6 aeron kytkin (240mm) hyllystä ja nyt pähkäilen minkä vauhtipyörän sille voin tilata, kun joku tuossa aiemmin kirjoitteli ettei se B207 kaksoismassa käykkään. Jos nyt kiinteään päädyn niin onko kenelläkään heittää vinkkejä mistä noita voi metsästää, uutena ei vissiin saa enää mistään?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Yrtin tätä kahlata läpi mutta täyttä varmuutta en saanut... minulla on ihan alkupään "1.8t" kolkki ja siinä vuotaa kampparin takapää öljyä aivan tolkuttomasti. Samalla tietysti kytkin uusiksi kun tuota käy askartelemaan, kannattaako sinne heittää Aeron kytkin aina tilalle? Mitään virisuunnitelmia ei ole, korkeintaan stage 1 joskus jos innostun pitämään tätä pidempään.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mielestäni kannattaa. Joku sen kuitenkin softaa ja sitten on "turha" kytkinremppa edessä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Itselläni on vaihdettuna 1,8t koneeseen luk:in tarvikekytkin ja hyvin on kestänyt pienet softamuutokset ja etanolikäytön. Foorumin softaaja rajoitti vääntöä erittäin vähän autooni jotta kytkin kestää varmasti. Aluksi ajattelin myös tilata aeron kytkimen, mutta hintaeron takia päädyin tarvikemalliin. Olen ollut tyytyväinen ko kytkyttimeen ja se kestää minun käytössä varmasti pidempään kun auton muu elinikä. Jokainen tietenkin tyylillään...
NG9-3SC 1,9tid '09
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jos en ihan väärin muista niin LUK luki alkuperäisessä kytkimessä joka 08 kolkista napattiin pois :)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

No siis kysyin tarvikeliikkeestä B207R kytkintä, ei siinä hintaeroa juurikaan ollut.
Klunssi
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Vähän vanhalla asialla, mutta kun alkoi tulemaan itselle aiheelliseksi, eli mistäs te ootte noita kytkimiä ostellut ja mitä hintoja on pyydetty? Tuota 9-5 Aeron kytkinpakettia kyselin erinäisistä paikoista ja hinnat vaihtelivat 250-750e. Halvin oli Motonetistä, kallein paikallinen marmoritiski, jos sitä nyt enää sellaiseksi voi kutsua. Onko joku saanut jostain halvemmalla kuin tuo motonetin 250e? Kaveri sieltä mulle katseli että osanumerot täsmää ja kyse olisi kaiken lisäksi Sachsin paketista.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Ei varmasti tuota halvemmalla löydy, siihen sitten työsylinteri lisäksi.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Faktaa : 2003 ss aero 6v ja kaksoismassa. Ebaystä Lukin v6 kytkinpaketi menee suoraan paikalleen ja toimii täydellisesti, maksimipidosta ei ole vielä antaa tuloksia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Klunssi
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Onkos noissa työsylintereissä ollut paljon eroja, tai kuinka kokemusta niistä? Spareto -verkkokauppa myy LPR:n sylinteriä about puolella mätänetin hinnasta, aeron kytkinpakettikin (Sachs) parilla kympillä halpee. Että onkohan tuollanen LPR aivan luotettava merkki laakeri/sylinterivalmistajana?

Edit: ainakin mätänetin sivuilla oli tuotekuvassa LPR:n sylinteri
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Vastaa Viestiin