Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

JaniV kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:32mm myös, mutta sopiva/riittävä määrä 5.5l.
JepJep, autonvalmistajat huvikseen sanovat että kuusi litraa. Renkaaseenkin voi laittaa puoli kiloa vähemmän kuin rengasvalmistaja sanoo, tai voit 12v autoon laittaa 24volttisen laturin.. Ei se ole niin nuukaa... ( tämä on sitten sarkasmia, älkööt kukaan oikeasti uskoko)






hylsyn koko on 32mm ja nämä tiedot on omastani

Laitan ite 0w-40 :) ku tarvii kovil pakkasil käynnistellä autoa :)

Vehicle: Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0-F-45S/268
Rekisteröintipäivä: 07.03.2003
Vuosimalli: 2003
Ajotyyppi:
Alustanumero: YS3F*************
kW: 129
Moottorikoodi: B207L
Information from Autodata
ADB No.: 28260
Malli: 9-3
Malli (jatkuu): 2,0t
Moottori säädetty: R-Cat
Vuosimalli: 2002-11
Moottori: B207L Tunnus
Ympäristön lämpötila: -30°C40°C
Moottoriöljyn laatu: 0W-30, 0W-40 SAE
Moottoriöljyn luokitus: GM-LL-A-025 OEM
Ympäristön lämpötila: -25°C40°C
Moottoriöljyn laatu: 5W-30, 5W-40 Synth. SAE
Moottoriöljyn luokitus: GM-LL-A-025 OEM
Moottori ja suodatin (suodattimet): 6,0 litraa

Käsivaihteistoöljyn viskositeetti: 75W/85 Synth. SAE
Käsivaihteistoöljyn luokitus: GL-4 MTF 0063
Käsivaihteisto: 1,9 6sp=2,2 litraa
Automaattivaihteiston öljy: ATF 3309 Tyyppi
Automaattivaihteisto (tyhjennys ja täyttö): litraa
Automaattivaihteisto (ensitäyttö): 7,2 litraa
Jäähdytysneste: Longlife Tyyppi
Jäähdytysjärjestelmä - kokonaistilavuus: 7,5 litraa
Jarruneste: DOT 4 Tyyppi
Jarruneste: 0,4 litraa
Ohjaustehostinöljy: 30 32 380 Tyyppi
Ohjaustehostinöljy: 1,1 litraa


Liqui Moly valmistajalla on vitosen kannuissa öljyt ja litran kannuissa... saa tasamäärän... ;)

Top Tec 4600 5 W-30

Kuva
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja TKL »

pasijalmari kirjoitti:32mm myös, mutta sopiva/riittävä määrä 5.5l.
Pitää paikkaansa käytännössä, tähän moottoriin jää aina se puolisen litraa entistä öljyä vaikka kuinka valuttaisit sitä tyhjiin vaihdossa. 5,5 l kun laitat niin tikku on ylärajassa ensimmäisen käytön jälkeen (->, eli ~30 min. sen jälkeen kun öljy on laskeutunut alas moottorin sammutuksesta.)

Ylipäänsä huvittavaa noin OT:na on seurata kuinka tälle osiolle tulee parin kolmen vuoden välein the ûbertietäjiä melkeinpä aiheesta kuin aiheesta, no... se teille suotakoon :D

Saako muuten jo Maptunilta öljyjä, vetareita, renkaita, penkkejä, AC -yksiköitä etc. ? sellaisia parempia malleja tietenkin mitä itselläsikin on Mr. Exhaust ? :wink:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Tähän faktaa taustalle? Itse olen autoalalla töissä, ja kyllä joka autoon lisätään se määrä öljyä mitä valmistaja on autolle ilmoittanut. JA AINA on ollut oikea määrä öljyä. Mikäli ei oteta huomioon niitä autoja johon omistaja on itse koskenut öljypohjaan. (niitäkin on tullut vastaan)

Eiköhän valmistaja ole itse huomioinut sen jäännösmäärän ja laskenut paljonko öljyä pitää laittaa takaisin öljynvaihdon yhteydessä.

Ja omakohtaisella kokemuksella useaan kertaan öljyt omaan B207L moottoriin vaihtaneena, sekä imuvaihtajalla, propusta laskemalla ja öljypohjankin irroittaneen väitän että tasan kuusi litraa öljyä osuu ylämerkkiin.


Ja se miksi tästä asiasta tykkään vääntä on se että aihe on kiinnostava, ja jokaiselle autoilijalle jossain kohtaa ajankohtainen.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laitetaanpa nyt omaakin "faktaa" :!: .

Aina olen itse vaihtanut öljyt ja suodattimen autooni. Kertaakaan ei ole mennyt täyttä 6 litraa!!! Ja taatusti öljy on ollut ylärajassa, jopa aavistuksen ylikin, kun oikein tarkasti syynää. Jos olisin kaatanut kaikki (4 litran purkki + 2 x 1 litran purkit), niin komeasti olisi ylitäyttöä tullut. Aina on vähän jäänyt öljyä siihen toiseen litran purkkiin. Ei nyt ehkä ihan puolta, mutta 1/4-osa on lähempänä.

Autolle ilmoitetaan öljymääräksi vaihdon yhteydessä 6 litraa suodattimen kanssa, näin kertoo WIS ja myös ohjekirja. Sitä öljyä jää aina vähän eri paikkoihin enemmän tai vähemmän ja siitä ne "puuttuvat" desit tulee. Ei mitkään imuritkaan ime kaikkia öljyjä. Mielestäni se on jopa huonompi tapa vaihtaa öljyt. Öljyroppu on sitä varten, että sieltä lasketaan öljyt ulos. Kokonaismääräksi kerrotaan (peräti) 6,75 litraa.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, että sitä jäisi jopa litra jonnekin vaihdon yhteydessä. Näin se vain kuitenkin ainakin minun kohdallani on käynyt. Olen ajanut autolla n. 85 tkm ja öljynvaihtoja on tullut jo useita, joten mitään sattumaa ei ole nuo kokemukset öljyn määrästä. Toki jotain marginaalista vaikutusta on tietenkin myös sillä, kuinka kauan öljyä liruttelee ropun kautta ulos.

Väitelkää vaikka hamaan tulevaisuuteen asti öljyn määrästä, mutta minun autooni ette vaihda täyttä kuutta litraa ilman lievää ylitäyttöä. Jos vaihdatte minulle rempatun koneen ja täytätte sitten koneen öljyllä, on se asia erikseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

TKL kirjoitti:tähän moottoriin jää aina se puolisen litraa entistä öljyä vaikka kuinka valuttaisit sitä tyhjiin vaihdossa.
Jos tämä pitäisi paikkaansa, minulla olisi tällähetkellä tuplamäärä öljyä koneessa eli 12 litraa... Aina vienyt mukanani öljyt huoltoon ja sanottu että hyvä kun riitti edes 6,0 litraa, ja max.merkkiin on öljytikussa öljy ollut kun olen sitä seurannut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Jaa, nythän se selvis. Nehän nyysivät sen 1/2 litraa omaan käyttöönsä :roll:
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Onkos tuo Dot 4 tyyppi jarrunestettä oltava ABS?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynsuodattimen kannen hylsyn koko?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Häh :?:
Nyt menee jo öljyt ja jarrunesteet sekaisin :twisted: .

Mutta...
Eipä se ihme ole, kun Baabel sana juontaa hebrean kielen sanasta babhel eli sekaannus :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin