9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mahtuuko edes tuon kiristimen irroittamaan tavan räikällä? Vai vaatiiko sekin erikoistyökaluja?
Onko helppo saada pultti takaisin kierteille, mahtuuko kädet tuonne väliin mitenkään?
konetta en uskalla ruveta tunkkaamaan.

Alkaa kuulostamaan korjaamokeikalta. Plääh, varmaan helppo homma mutta en vaan osaa
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos tommyw työkaluohjeesta, aivan täydellinen työkalu syntyi noilla osilla. Kiitti myös sa9000ab ohjeista.

Nyt on hihna ja kiristin vaihdettu. Noin kaksi tuntia siinä meni, paljon meni aikaa uuden kiristimen paikoilleen laittoon.

Eli:
Lokarista ne neljä reunamutteria irti
Sisältä ne kaksi muovimutteria irti (katkesi molemmat :x )
Taitoin lokarin kunnolla sivuun, tulee puoliksi pois pyöräkotelosta
Erikoistyökalulla ja n.30 cm putkenpätkällä kiristin löysälle ja hihna pois
(Tuon erikoistyökalun sovitinkappaleen paikoilleenlaitossa tarvii pitkän ruuvarin tmv. jolla painetaan sitä pikalukitusnappia. Sormet ei mahdu väliin.
Kiristin pois, pultti aukeaa tavan 15 mm kiintoavaimella.

Kiristin mahtuu juuri ja juuri tulemaan pultteineen tulemaan alakautta pois. Samoin uuden saa työnnettyä yhdessä asennossa ylös koneen ja lokarin välistä. Pultin saaminen kierteille onkin vähän vaikeampaa, mutta menee se sinne kuitenkin.

Sitten vaan hihna alakautta ja tuolla tommyw:n kehittämällä työkalulla kiristimen löysäys.

Vanhassa kiristinpyörässä oli noin 2mm ura. Uusi osa tuli Motonetista SKF:n laatikossa, toivotaan että on laadukas. Uusi hihna 5PK1030 biltemasta, optibelt.
Vanha hihna oli hyväkuntoinen, siinä merkintä 5PK1028.

Vielä pitäisi korjata nuo katkenneet lokarin kiinnityspultit.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja 966 »

Millä kilsoilla toi moniurahihna ja/tai kiristin on ollut vaihtokunnossa?

966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eikös tuo hihnan vaihto kuulu 120tkm huoltoon. Kiristinrullasta, onkohan siitä mitään ohjeistusta, muuta kuin tarpeen vaatiessa? En nyt muista muuta, ite vaihdoin vähän päälle 210tkm kohdilla kun läheni samalla tuo hihnan vaihto. Mutta rulla siis ei oireillut mitään.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Kiristinrullan tai oikeammin koko kiristimen ohjehuoltoväliä kaipailtais myös täällä. Moniurahihna on vaihdettu 120tkm ja nyt 174tkm näyttää, että olisi menossa kohta puoliin uudestaan vaihtoon hihna, mutta myös kiristin.

Kiristin värisee oudosti tyhjäkäynnillä kun D tai R on päällä, varmaan laakeri tjsp pettämässä. Osat on 100e pinnassa. Työ varmaan luonnistuu jossain ajassa myös kotikonstein.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Skruvatilla on useempaa merkkiä noista hihnankiristimistä, febi, ina, skf ja joku halpamalli. Onko noilla loppupeleissä mitään muuta virkaa ku mielenrauha, jos laittaa SKF:n?
9³SS Turbo X '08

-Janne
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaikea sanoa eroista. Mä laitoin Motonetistä ostetun, paketissa luki SKF.
Hyvin on toiminut. Tuossa ylempänä on selostusta omista seikkailuista. Kyllä se vaihto onnistuu, jos yhtään pysyy avain kädessä.
Takaisinlaitossa joutuu vähän asettelemaan..mutta kyllä se sinne menee.

Äänet kyllä hiljeni kun vaihdoin uuden.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Kävin Motonetistä hakemassa hihnan ja kiristimen. Kiristimiä oli yks hyllyssä, joku Grates, samannäköinen ku orkkis, mutta ilman koodeja tai ne oli koneistettu pois.

Samalla otin 1/2"-3/8"-hylsymuuntimen ja siihen sopivan 21mm lenkkiavaimen. Muuntimesta joutu rälläköimään puolet pois, että mahtui kiristimen ja korin väliin. Sitte vaan hitsata lenkkipää muuntimeen ja kiristimen löysäin on valmis. Homma kesti työkalun tekoineen ja vaihtotöineen 2h.

Nyt ei kiristin pidä meteliä ku D tai R on päällä tyhjäkäynnillä.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Tumppa
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 07:10

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja Tumppa »

jjasco kirjoitti:Nyt ei kiristin pidä meteliä ku D tai R on päällä tyhjäkäynnillä.
Pitikö tälläistä ääntä?

https://www.youtube.com/watch?v=d8ALgCi5JII
9-3, 2007, 1.8t
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Muistaakseni samantyyppistä ääntä piti ja sen kyllä huomaa siitä kiristimestä kun se resonoi. Pistää vaikka kaverin vaihtelemaan vapaan ja vaihteen välillä niin näkee sen kun kiristimessä värinä muuttuu. Tietty jos saat kokeiltua ilman hihnaa niin sekin jo tarkentaa vian kohtaa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tein vaihdon tässä omaan talvikulkineeseen, kun oli osat sopivasti hommattuna ja ulkona kiva keli tehdä töitä.

Ensinnäkin, tein vaihdon ihan yläkautta ilman mitään erikoistyökaluja. Tässä lyhyt selostus:

Pura pois ilmansuodatinkotelo kaikkineen. Tunkkaa konetta hieman alapuolelta, jotta koneen kannattimen voi purkaa pois. Irrota ilmastoinnin anturin piuha. Tunkkaa lisää, jotta saat koneen kiinnityspalikan purettua. Epätorxiin käy ihan tavallinen 15mm lenkkiavain ja vähän jatkoa, toki kahteen näkyvillä olevaan pulttiin käytin sen omaa E20 torxhylsyä. Siinä onkin koko moniurahihnasysteemi kiristäjineen näkösällä. Ota 3/8 vääntiöllä oleva räikkä, löysää kiristin ja ota hihna pois. Irrota kiristin ja vaihda uuteen. Moniurahihnan voi pujottaa hollille ennen kiristäjän asennusta, jätä vain laturin pyörä väliin. Käytä samaa 3/8 vääntiötä ja asenna hihna rullille. Jos hihna tuntuu tiukalle, voit tarvittaessa löysätä laturin 4 pulttia, irrottaa niistä 2, jättää hihnaa lähimpänä olevista alemman löysättynä paikoilleen ja ylemmän irrotettuna hollille. Käännä laturia hieman, löysää kiristintä ja pujota hihna paikoilleen. Pidä kiristintä hieman vastaan, että saat laturin ylemmän pultin paikoilleen. Asenna loput laturin pulteista ja kiristä kaikki. Sitten kaikki käänteisessä järjestyksessä takaisin.

Ei tarvinnut irrottaa rengasta tai sisälokaria. Kiristäjä tuli SKF:n laatikossa vaikka tilasin Epartsilta Inan. Eipä noissa ollut juurikaan hintaeroa ja varmaan kiristäjä on ihan sama molemmissa. Vanhassa olikin rullaan kulunut jo mukava ura hihnan syömänä. Alkuperäinen hihna oli 1027mm ja tuo uusi on 1025mm. Asennus oli todella tiukka ja jouduin kääntämään tuota laturia homman helpottamiseksi.

Tässä muutama kuva:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Perttib
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 01, 2013 08:32

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja Perttib »

Ite vaihdoin alakautta. Ilman erikoistyökalua. Kun tunkkaa autoa sopivasti niin pieni sorkkarauta mahtuu alle pukkaamaan kiristintä. Kiristimessä on sopiva nyppylä joten ei luista. Sorkkarauta siis löysää kiristintä... Tiukka on uuden laitto paikolleen, minä pyöräytin konetta avaimella alimmasta hihnapyörästä, kun sain vain puoleksi paikolleen. :saab:
9-3 SS 2005 USA tuonti 2.0t automatikki stage 1 bensa
Ex 9-3 SC 2007 Vector Carlsson etanoli automatikki
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja kalle »

Minkähän kokoinen laakeri tuohon kiristimen rullaan pitäisi olla? ei viitsisi koko kiristintä vaihtaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
Perttib
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 01, 2013 08:32

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja Perttib »

Itse purin laakerin ja rasvasin. Ei auta kokonaisuuteen. Kiristimessä on muitakin osia. Se ite jousisysteemi löystyy. Eli laakerin sai korjattua ihan rasvan lisäämisellä, mutta resonointi ei poistu vedätettäessä moottoria. Tilaa ebaysta kiristin ja hihna, maksaa 50-60e kotia tuotuna gates paketti....
9-3 SS 2005 USA tuonti 2.0t automatikki stage 1 bensa
Ex 9-3 SC 2007 Vector Carlsson etanoli automatikki
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja cc »

G-miehen neuvoma yläkautta vaihto on oiken hyvä tapa tehdä vaihto. Vaihdoin varmuuden vuoksi palikat tänään ja pähkäilin aluksi teenkö ylä- vai alakautta, nosturikin kun on käytösssä. Laskeskelin että yläkauta ei ainakaan yhtään hitaampi tapa, eikä tarvi olla tippuvan hiekan ja pölyn alla;-)

Avaimia tarvittiin 16MM hylsy, 15 mm kiintolenkki, pari E-torx hylsyä, taisi olla E16 ja E18 vai oĺiko E20. Ja tietekin työkalu kiristimen vapautukseen - 3/8" vääntiö ja tunkki ja palikoita moottorin tukemiseen öljypohjasta.

Kiristin ja hihna Saab Original, hihna 5PK1028 ja tuon sai päälle ilman että tarvitsi koskea laturiin. Moottorikiinnikkeen paikka kannattaa merkata koriin ja moottorikonsoliin ennen irrotusta. Muutaman millin oli kone liikahtanut sivuun työn aikana.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin