Keulatutkan ongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Moi!!

Asensin tuossa näytöllisen keulatutkan 2008 sport compiin. Otin virran ajovaloilta joten tutka on päälä koko ajan. Eihän se muuten häiritse mutta piipittelee koko ajan vääriä hälyjä ajossa.

Tietäiskö kukaan viisas mistä kannattaa ottaa virtaa että se olis päällä vaan kun on vaide D asennoss. Nyt pystyy ajamaan niin että ajossa pelkät ledit päällä ja sitten tiukkaan paikkaan parkkeratessa ajovalot päälle :lol:
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Can-väylä se siellä piippailee::))

Virta akulta releohjaukselle ja releohjauksen jännite esim tup. sytyttimestä.....ja sulakkeitä väliin niin ei sitten mene päin helvettiä.

Eli tarvitset 12V releen NO-kärjillä joka sitten muuttuu jännitteisenä CLOSED(kärjet kiinni) kärjelliseksi.

Tuo D-asennossa oleva kytkentä onkin sitten aivan eri asia, luultavasti vaihdevalitsimen näytössä syttyvä D hoituu Can-väylän kautta eli ohjelmointihommia.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onko tämä systeemi joku yleiskäyttöinen jälkiasennettava malli?

Minä ainakin ymmärsin tuon noin.
Lisäksi tuon piippailun käsitin tulevan siitä tutkasta, joka on yliherkkä tai sitten se ei tykkää ollenkaan tuosta ajovalojen pulssinleveysmoduloidusta jännitteestä (halogenivalot). Tuota jälkimmäistä vahvasti epäilen.
Toisin sanoen tällä systeemillä ei silloin ole mitään tekemistä auton CAN-väylän kanssa.

Mikäli kyseessä on tuollainen jälkiasennuslaite ja se on muuten toimiva, niin tuosta sähkönsyötön (PWM) ongelmasta pääsee helposti eroon. Rele on "hidas", joten sen voi kytkeä ajovalon rinnalle ja releen kärkien kautta virta tutkalle. Tuo pulssinleveysmoduloitu ajovalojen jännite on niin nopeaa (korkeataajuinen), että rele pysyy koko ajan vetäneenä valojen ollessa päällä.

Eli, jos kyseessä on tällainen yleistutka ja tarkoitettu jälkiasennettavaksi autoon kuin autoon, niin mihinkään väyliin sitä ei kytketä, väylä ei sitä sekoita eikä minkäänlaisia auton ohjelmointeja tarvita.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Moi!!

Kiitos asiallisista vastauksista. Tietäiskö joku viisas mistä sitä virtaa kannattais ottaa? Onko joku kätevä paikka siinä vasemman etulyhdyn tienoilla??
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Siis minkälaisen "releen" tarvin siihen väliin. Vääntäisitkö rautalangasta tumpelolle :lol:
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vasempaan umpioon tulevassa johtosarjassa keltainen johdin on lähivalolle.
Siitä johtimesta heräte releelle.

Releeksi käy ihan tavallinen 4-napainen autorele:
- 85-86: releen ohjaus, toinen maihin toinen sieltä lähivalon keltaisesta johtimesta
- 30: plus akusta tmv. paikasta omalla sulakkeella
- 87: plus-lähtö tutkalle

Näin tehtynä tuo ajovalon pulssitettu sähkö ei mene suoraan käyttöjännitteeksi tutkalle vaan ohjaa ainoastaan releen käämiä.
Aivan varmuuden vuoksi, jos haluaa toimia viimeisen päälle, niin voi releen käämin rinnalle juottaa kytkentänastoihin tavallisen diodin estosuuntaan jännitteeseen nähden. Nyt vain silloin pitää muistaa, että ko. releellä on napaisuus. Esimerkiki 86-nasta kytkettäessä maihin, pitää siinä olla diodin plus-napa.
Tämä diodi on siitä syystä ihan hyvä, että pätkivä sähkö sieltä ajovalolta saa aikaan releen käämissä syntyviä jännitepiikkejä itseinduktiosta johtuen. Energiaahan niissä ei paljoa ole, mutta kuitenkin varma on varmaa. Diodi oikosulkee tuon jännitepiikin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä se rele räpätää jos sen kytkee lähivalon rinnalle.
Siis jos on halogeeni valot.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos rele räpättää, siitäkin pääsee eroon.
Kytketään jännite lampulta releen käämille diodin kautta ja releen käämin rinnalle konkka suodattamaan jännite tasaiseksi. Tuo diodi estää konkan purkautumisen polttimon kautta, mutta pitää jännitteen tasaisena releellä. Lampulla on edelleen pulssitettu sähkö.

Aluksi kannattaa kokeilla ilman noita lisäkomponentteja ja lisätä ne mikäli tarvitsee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tupla poistettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Yksi konsti on myös techkittää ns xenon asetus uec:hen
Silloin valoille ei enää tule ns pulssi jyty.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On mahdollista tuokin mitä edellä todettu.

Onkohan nyt kuitenkin tullut ajateltua asiaa liian hankalasti.
Käsittääkseni viestin aloittaja haluaa etututkan olevan aina päällä auton ollessa käynnissä. Valotkin ovat päällä silloin automaattisesti, ellei ne ole valokatkaisijasta parkeilla tai kokonaan pois päältä.

Tällöin virran saa otettua moottoritilan sähkökeskuksesta ns. "virtalukon" releeltä. Tuo rele on R11. Tutka toimisi melkein samalla tavalla kuin että herätteen ottaisi valoilta. Valot sammuttamalla valokatkaisijasta, mutta sytytysvirta kuitenkin päällä, tutka olisi edelleen toiminnassa. Tuskin haittaa. Ainahan kannattaa tuolle etututkalle laittaa erillinen päävirtakytkin ellei siinä jo itsessään sellaista ole. Saapahan siten tarvittaessa tutkan pois päältä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja karitammi »

En tiedä auttaako tämä kysymykseen mistä saa sähköä. Asensin päivävalot ja otin virta-avaimen mukana toimivan jännitteen xenon tasonsäätosulakkeen takaa. Se on muistaakseni 20 numero ja täysin käyttämättä. Lasinpesusäiliön alla kiinni alamuoveissa on liitin johon tulee jännitteitä. En muista miten siinä on myös lämpömittarin johto.
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Moi!!

Nyt kyllä ihmrtyttää mistä tuo tutka ottaa häiriötä. Tein seuraavanlaisia kokeita:

1. Otin releeltä R11 virrat ja tutka toimi, mutta aina kiihdyttäessä ja suuremmissa nopeuksissa tutka antoi virheellisiä varoituksia piippaili siis koko ajan turhaan joka käy kyllä hermoille heti :evil: . Luulin että virran syöttö on esim. kiihdyttäessä liian epätasaista ja häiriöt johtuu tästä.

2. Kokeiltuani virranottoa eri paikoista mm. ajovaloilta ja R11 releeltä. Otin pienen 9V akun vanhasta RC autosta ja volaa tutka alkoi toimia. Se mikä tässä on aivan käsittämätöntä, tutka teki samat häiriöt vaikka se ei ollut auton kanssa samassa virtapiirissä ollenkaan, paitsi näyttö joka ottaa virrat tupakansytyttimen virtajohdosta ja maasta.

Tutkan yksikkö on kaksipuoleisella teipillä moottoritilan virranjakorasian päällä kiinni. Onkohan tuo lähetin (langaton tutka) niin herkkä että ottaa jotan signaalia virranjakopoksista? Pitänee kokeilla jotain muita sijoituspaikkoja jos auttaisi asiaa.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onko havaintoa auttaako xenon asetuksen "koodaaminen" tuohon valojen välkkymiseen kun esp tulee ajossa mukaan? Vai onko se vaan laturin hitautta.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulatutkan ongelma

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitenkäs ootte noita etututkia toteuttanut?

Takatutka on asennettu ja toimii ok.

Katselin Motonetista tommosta Steelmaten etututkaa ja se menee vissiin päälle kun jarrua on painettu.

Voisi olla parempi kuitenkin virittää sille oma nappi tuohon tyhjään paikkaan, nightpanel-kytkimen alle.

Onko hyviä kokemuksia jollakin, mielellään kuviakin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin