Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Itse olisin valmis väittämään että yliohjaustaipumus taikka tunne siitä että näin on, johtuisi hyvin pitkälti ReAxs tominnosta.
ReAxs, Takatuennan tukivarret ja pallonivelten käyttäminen ulko- ja sisäpuolisten kumiholkkien asemesta sallivat pyörien liikkeiden tarkan hallinnan. Kaarrevoimien vaikuttaessa takapyörät kääntyvät aavistuksen verran vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät, toisin sanoen kaarteen ulkopuolisen takapyörän haritus ja sisäpuolisen pyörän auraus kasvavat.

Tämä vähentää tehokkaasti aliohjautumista tilanteissa, joissa kuljettaja joutuu kääntämään ohjauspyörää voimakkaasti vaikkapa kaarteen kiristyessä. Saab ReAxs ominaisuus vähentää auton pyrkimystä aliohjautua kaarteessa, koska takapyörät noudattelevat etupyörien ajolinjaa sen sijaan, että vain seuraisivat auton keulaa. Kuljettajalle tämä merkitsee sitä, että auto on tasapainoinen ja hauska ajettava, kun se vastaa tarkasti ohjauspyörän liikkeisiin.
Nimenomaan asfaltilla saa auton tuntumaan välillä liki takavetoiselta mutkakäyttäytymisessä. Ei yritä sortaa ulkokurvin puoleista eturengasta niin pahasti, johon esim tonnari oli kovin mieluusti aina alkamassa.

Liekö tästä ominaisuudesta johtuen ESP siirtyy M08:sta eteenpäin poiskytkettäväksi SID:n kautta. Ei pistä heti "aloittelijan" silmään se nappi siinä kojelaudassa. SC:llä ei ainakaan kannata talvella ajaa metriäkään ilman ESP:ä.
Ja tuskinpa millään muullakaan mallilla.

Viime talvena vertailin 9-5 2.0t A farkkua omaan 9-3 SC:n peräjälkeen. 9-5:ssä oli kitkat alla joten vertailu oli epäreilua siinä mielessä. Mutta kuitenkin, isomman käytön on aina isomman käytöstä. Samaa laivamaista menoa havaittavissa kuten tonnarissakin. Kirjoittelin tuosta koeajelusta muistaakseni tännekin ja se taisi kirvoittaa ihan keskustelun poikasta.. ;)

Suosittelen 9-3:n koeajoa vitosen jälkeen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Bob »

Itse ajan aina ilman ESP:tä :wink: (kun sitä ei edes ole) ja hyvin on tiellä pysynyt.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo, olin varmasti turhan radikaali tuossa kommentoidessani. Hienostihan auto toimii ilmankin. Erittäin hienosti. Mutta erityisesti SC:n omistajat pitänee sen aina päällä. En ainakaan itse ole vielä keksinyt yhtään syytä miksi se pitäisi kytkeä pois. Sporttista ajoa se ei häiritse. Toki, sehän onkin hieman eritavalla viritetty kun autossa on jo alkujaan sporttialusta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuo alusta vaikuttaa varmasti, itsellä aero jossa sporttialusta, ainakin 9-5 suuri ero ajotuntumassa, onko sportti alusta vai vakio alusta. Onko 9-3 sama tilanne, että auto tuntuu samasta puusta veistetyltä sport alustan kanssa ja vakio on mukavuuspainoitteinen mutta pehmeä ja huojuva.
Pidän itse hulluutena ajaa Suomen talvessa ESP poiskytkettynä kun sellainen autossa on. Tilastotkin kertovat että kohtaamisonnettomuus on yleisin kuolemaan johtanut onnettomuustyyppi ja kolmasosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vältettäisiin jos ESP olisi käytettävissä. Kaikki jotka ovat kokeneet tilanteen, jossa auto lähtee käsistä, tietävät kuinka nopeasti kaikki tapahtuu ja kuinka vähän on aikaa toimia.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja moose »

Täytyy vielä todeta että tuo 9-3:sen ESP on mielestäni aika maltillista mallia, eli ei siis ihan turhaan ajoon puutu...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kolmessa edellisessä ajokissa on ollut tuo TC tai kahdessa viimeisimmässä siis TCS ja mielestäni sillä saa perän irti oikein näyttävästi!

Sen väärinkäytönhän oppii hyvin äkkiä, ratti tappiin ja kaasu pohjaan, niin järjestelmä auttaa kääntymään (vrt. traktorin pyöräjarru) - ratti keskelle, kaasun kevennys ja luistossa ollaan! Vastaheitolla vielä paremmin.

Ero ESP:hen joka nykyisessä sitten on, on se, että ESP ottaa vastaohjauksessa kiinni ja alkaa oikaista.

Niin ja eikös tuo huvi ole sitä vaarallisinta ominaisuuksien ulosmittausta? :) Renkaita tietenkin kun säästetään, niin lähinnä kunnon lumella tullut hitaissa vauhdeissa harrastettua.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

- ratti keskelle, kaasun kevennys ja luistossa ollaan! Vastaheitolla vielä paremmin.
Tuo muuten toimii kuten erittäin hienosti hallittu kässärikurvi! :twisted:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja mike »

Suosittelen kyllä käymään ihan kunnon radalla tai vastaavalla isolla kentällä missä voitte kokeilla autollanne väistöliikkeitä niin jäällä kuin paljaalla asfaltilla.

Omien kokemusten perusteella en ainakaan ajaisi (kilo)metriäkään ilman ESPiä normaali liikenteessä. On se sen verran etevä laite silloin kun tulee ihan oikeita nopeita ja yllättäviä tilanteita eli sellainen tosi paikka. Ne on harvassa ne rattimiehet ja -naiset jotka sompaa autoaan turvallisemmin ilman ESPiä. Olkoonkin että suurin osa suomalaisista tuntee olevansa keskivertoa parempia kuljettajia.

Ja veikkaampa että se joka on oikeasti joutunut tekmään tai päässyt harjoittelemaan väistöliikkeitä 80/100 km/h nopeudella - varsinkin pitävällä pinnalla - ei harkitsisi edes ESPi napin painamista. Liikkeiden nopeus ja heilahtelut ovat sen verran rajuja.

Minusta moinen väittely on samalla tasolla kuin se ettei kannata käyttää turvavyötä kun olisin kerrankin kuollut jos olisin käyttänyt vyötä ja jäänyt autoon jumiin jne...

Tämä minun mielipide asiasta. Hyvin olen silti minäkin pysynyt tiellä vaikka yhdessäkään omassa autossani ei vielä ESPiä ole ollut.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin