Ohjausakselissa pieni välys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Ohjausakselissa pieni välys

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Rattiin tuntuu tietyssä kulmassa käännettäessä, yleensä liikkeelle lähtiessä, pieni "napsaus". Jos rattia painaa sivusuunnassa (siis jompaankumpaan sivuikkunaan päin) tuntuu tämä sama napsaus samalla ja näkee kun ohjausakseli liikahtaa millin pari.

Onkohan ratin korkeus/pituussäätömekanismissa josain kohtaa pultti tai mutteri joka olisi päässyt löystymään?
9-3 SS 1.8t
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ohjausakselissa pieni välys

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Mulla hävisi napsumiset käännettäessä kun laitoin uudet lukitteet 2 pulttiin.

Toinen vasemman eturenkaan takana hammastankoon tulevan liitoksen pultti, toinen kabiinissa kytkinpolkimesta vasemmalla ylös muistaakseni.

Eli pultit irti, putsaa ne ja laita uudet kierrelukitteet ja tiukkaan kiinni. Tuolla operaatiolla mulla hävisi ihme napsuminen ratista, kun hiljaisessa vauhdissa käänsin jompaankumpaan suuntaan "yli keskipisteen".

Taisi mennä siinä järjestyksessä että ensin hammastangon päästä pultti irti - takaisin. Sitten vasta sisältä pultti irti... Alldata:sta aikanaan löysin ohjeen.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausakselissa pieni välys

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Moi

Ohjauksessa tuntuu pieni klappi kun rattia heiluttaa sivuille, samoin välillä kuuluu pieni naksahdusta. Raidetangon uloimmat päät kokeilin sekä ohjausakselin sisemmän nivelen enkä niissä tuntenut välystä. Konehuoneen puolella olevaa niveltä en päässyt käpistelemään kun ei ollut kaveria heiluttamassa samaan aikaan ratista. Kokeilin sitä konetilan nivelen kiinnityspulttia lenkkiavaimella kiristää mutta se oli tiukassa. Miten tuo on mahdollista saada irti ja laittaa ruuvilukitetta väliin, kun paikka on syvällä ja hemmetin ahdas? Ylä- vai alakautta?
Itse epäilisin, että välys voisi olla itse tuossa nivelessä, se näytti jo elämää nähneeltä.
Millainen homma on vaihtaa tuo koko ohjausakselin nivel? Osa siis tuollainen:
http://www.neobrothers.co.uk/used-unive ... 9267249945
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Vastaa Viestiin