Hattuhyllyn kaiuttimet
Hattuhyllyn kaiuttimet
Takakonttiin on ilmestynyt tuollainen palikka roikkumaan:
http://www.aijaa.com/ABRut1
Mikä se on ja mitä se tekee? Sen vissiin kuuluisi olla tuolla hattuhyllyn sisällä piilossa, mut on vaan pudonnu reiän väärälle puolelle.
Tuota ihmetellessäni kokeilin että toimiiko hattuhyllyn kaiuttimet ollenkaan ja säädin radiosta äänen kuulumaan ainoastaan tuolta takaa ja totesin ettei bassoa kuulu ollenkaan Kun tuolla hattuhyllyllä kuitenkin neljät kaiuttimet on niin pitäis kait sieltä bassotkii kuulua, eikö näin?
Vaikuttaako toi palikka ja siitä roikkuvat johdot jotenkin tähän ja mihin mä laitan ne kiinni?
Nimim. Ei ymmärrä äänentoiston toiminnasta juuri mitään
http://www.aijaa.com/ABRut1
Mikä se on ja mitä se tekee? Sen vissiin kuuluisi olla tuolla hattuhyllyn sisällä piilossa, mut on vaan pudonnu reiän väärälle puolelle.
Tuota ihmetellessäni kokeilin että toimiiko hattuhyllyn kaiuttimet ollenkaan ja säädin radiosta äänen kuulumaan ainoastaan tuolta takaa ja totesin ettei bassoa kuulu ollenkaan Kun tuolla hattuhyllyllä kuitenkin neljät kaiuttimet on niin pitäis kait sieltä bassotkii kuulua, eikö näin?
Vaikuttaako toi palikka ja siitä roikkuvat johdot jotenkin tähän ja mihin mä laitan ne kiinni?
Nimim. Ei ymmärrä äänentoiston toiminnasta juuri mitään
Viimeksi muokannut Timon, To Loka 18, 2012 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Kuva-albumi on suojattu salasanalla.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
^No prkl. Olevinaan siinä kyllä luki että "Julkinen" mutta näköjään vaati korjausta. Opettelua opettelua
Niin nyt siis pitäis linkin toimia, toivottavasti Helpompi kyllä olis jos noi kuvat sais suoraan tänne, mut osaaminen loppuu Ja mitenkä ne kännykällä selailevat tykkää noista elämää suuremmista kuvista
Niin nyt siis pitäis linkin toimia, toivottavasti Helpompi kyllä olis jos noi kuvat sais suoraan tänne, mut osaaminen loppuu Ja mitenkä ne kännykällä selailevat tykkää noista elämää suuremmista kuvista
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Näyttäis ihan linjamuuntimelta
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Takakontissa ryömittyäni totesin ettei vahvistimessa pala mitään valoja vaikka radio olisi päällä. Virtakynällä kuitenkin mittasin niin vahvistimelle näyttäis tulevan virta, eli onko vahvistin nyt siis kokonaan rikki ja sen vuoksi bassot ei kuulu? Onko tuossa vahvistimessa sulaketta? (ulkopuolella ei ainakaan näkynyt).
Ton roikkuvan pikkupalikan johdot näyttää kyllä tarkemmin katottuna siltä ettei ne oo koskaan ollukaan kiinni missään.
Ton roikkuvan pikkupalikan johdot näyttää kyllä tarkemmin katottuna siltä ettei ne oo koskaan ollukaan kiinni missään.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Tilannepäivitys: Vahvistin otettu autosta irti ja makaa avattuna pöydällä. Nyt kun vielä tietäis mitä sille pitäis tehdä
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Mårå
Vahvistin on ns. jälkiasennettu, ei tehtaalla asennettu.
Vahvistin tarvitsee seuraavat asiat toimiakseen:
- jatkuva jännite 12V
- maadoitus
- herätevirta
Ettei nyt vaan ole niin että sinulta puuttuu tuo herätevirta(12V). Vahvistimesta riippuen asia voi olla toteutettu kahdella eri tavalla. Joko vahvistimeen tuodaan 12V herätevirta kytkettynä johonkin auton sähköjärjestelmään joka antaa virran vashvistimelle silloin kuin viralukko on ns ON-asennossa. Toinen vaihtoehtoinen järjestelmä toimii niin että vahvistin herää kovaäänisen johdosta tulevasta signaalista(kun kovaäänisen johtoon syötetään musiikkia...näin yksinkertaisesti)
Luultavasti sinulta nyt puuttuu tuo herätevirta tavalla tai toisella ja epäilisin että se on versiota 12V herätevirta jos vahvistimessa ei ole virtoja. Voisin jollain tavalla kuvitella että tuo herätevirta on otettu takakontin sulakerasiasta, on siellä vasemmall sivussa. Parempi kun seuraat johtoja minne menevät. Jostain voi myös löytyä sulake, jos sulake palanut niin pitää kyllä sitten pyrkiä selvittämään miksi näin on käynyt.
Tuo basso asia:
- jos autossasi on tuo 70W äänijärjestelmä niin ei siellä mitään bassoja kuulukkaan kuulua. Bassosignaalia on tässä järjestelmässä leikattu......ja kovasti onkin.
- alkuperäinen 70W äänisysteemin tunnistaa oikeastaan siitä että kovaäänisiä ei ole etuovissa, jos etuovesta kuitenkin löytyy kovaääniset niin silloin systeemi saattaa olla ns. 150W järjestelmä.
Toivottavasti näistä on edes jotain apuja:))
Vahvistin on ns. jälkiasennettu, ei tehtaalla asennettu.
Vahvistin tarvitsee seuraavat asiat toimiakseen:
- jatkuva jännite 12V
- maadoitus
- herätevirta
Ettei nyt vaan ole niin että sinulta puuttuu tuo herätevirta(12V). Vahvistimesta riippuen asia voi olla toteutettu kahdella eri tavalla. Joko vahvistimeen tuodaan 12V herätevirta kytkettynä johonkin auton sähköjärjestelmään joka antaa virran vashvistimelle silloin kuin viralukko on ns ON-asennossa. Toinen vaihtoehtoinen järjestelmä toimii niin että vahvistin herää kovaäänisen johdosta tulevasta signaalista(kun kovaäänisen johtoon syötetään musiikkia...näin yksinkertaisesti)
Luultavasti sinulta nyt puuttuu tuo herätevirta tavalla tai toisella ja epäilisin että se on versiota 12V herätevirta jos vahvistimessa ei ole virtoja. Voisin jollain tavalla kuvitella että tuo herätevirta on otettu takakontin sulakerasiasta, on siellä vasemmall sivussa. Parempi kun seuraat johtoja minne menevät. Jostain voi myös löytyä sulake, jos sulake palanut niin pitää kyllä sitten pyrkiä selvittämään miksi näin on käynyt.
Tuo basso asia:
- jos autossasi on tuo 70W äänijärjestelmä niin ei siellä mitään bassoja kuulukkaan kuulua. Bassosignaalia on tässä järjestelmässä leikattu......ja kovasti onkin.
- alkuperäinen 70W äänisysteemin tunnistaa oikeastaan siitä että kovaäänisiä ei ole etuovissa, jos etuovesta kuitenkin löytyy kovaääniset niin silloin systeemi saattaa olla ns. 150W järjestelmä.
Toivottavasti näistä on edes jotain apuja:))
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Kiitos Nuts!
Mistä tiedät että vahvistin on jälkiasennettu?
Autossani on luullakseni on tuo 150W järjestelmä (kajarit on myös etuovissa). Eikös nuo hattuhyllyn kajarit tule just tuon 150W järjestelmän mukana? Ja etuovista kuuluu bassot "hyvinkin", mutta kun kääntää kaiken äänen tulemaan takakajareista niin bassot häviää kokonaan. Eli noi hattyhyllyn bassokaiuttimet ei tunnu olevan yhtään mukana. Diskantit sen sijaan kuuluu hattyhyllyltäkin.
Herätevirrasta:
Vahvistimen kylkeen tulee yhteen kohtaan 3 piuhaa vierekkäin:
12VDC (eli virtajohto)
Ground (maadoitus)
Remote (tämä piuha on reilusti ohuempi kuin nuo 2 muuta. Onko tää nyt se heräte?)
Noiden piuhojen lisäksi:
-Vahvistimesta lähtee 4 piuhaa (2 molemmille hattyhyllyn isommille kajareille, jotka ei siis nyt soi)
-Tulee 2 punaista piuhaa, joiden pistokkeiden yläpuolella lukee
CH 1 (Left)
CH 2 (Right)
Voisin kuvitella että nämä kaksi piuhaa tulee soittimelta...?
Menen nyt takakonttiin seuraamaan noita piuhoja.
Mistä tiedät että vahvistin on jälkiasennettu?
Autossani on luullakseni on tuo 150W järjestelmä (kajarit on myös etuovissa). Eikös nuo hattuhyllyn kajarit tule just tuon 150W järjestelmän mukana? Ja etuovista kuuluu bassot "hyvinkin", mutta kun kääntää kaiken äänen tulemaan takakajareista niin bassot häviää kokonaan. Eli noi hattyhyllyn bassokaiuttimet ei tunnu olevan yhtään mukana. Diskantit sen sijaan kuuluu hattyhyllyltäkin.
Herätevirrasta:
Vahvistimen kylkeen tulee yhteen kohtaan 3 piuhaa vierekkäin:
12VDC (eli virtajohto)
Ground (maadoitus)
Remote (tämä piuha on reilusti ohuempi kuin nuo 2 muuta. Onko tää nyt se heräte?)
Noiden piuhojen lisäksi:
-Vahvistimesta lähtee 4 piuhaa (2 molemmille hattyhyllyn isommille kajareille, jotka ei siis nyt soi)
-Tulee 2 punaista piuhaa, joiden pistokkeiden yläpuolella lukee
CH 1 (Left)
CH 2 (Right)
Voisin kuvitella että nämä kaksi piuhaa tulee soittimelta...?
Menen nyt takakonttiin seuraamaan noita piuhoja.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Vahvistin on jälkiasennettu, koska kyseessä on JL Audion lankku ja eikös alkuperäinen löydy kuskin penkin alta?
Takabassot ei soi sen takia, kun näyttäis olevan kytketty tohon vahvistimeen ja se ei nyt näytä saavan virtaa toimiakseen. Remote on heräte ja sellainen onneton(=ohut) piuha. Voisit myös tarkastaa ton linjamuuntimen, että sekin olisi oikein kytkettynä.
Takabassot ei soi sen takia, kun näyttäis olevan kytketty tohon vahvistimeen ja se ei nyt näytä saavan virtaa toimiakseen. Remote on heräte ja sellainen onneton(=ohut) piuha. Voisit myös tarkastaa ton linjamuuntimen, että sekin olisi oikein kytkettynä.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Saab ei ole käyttänyt JL:n tuotteita, alkuperäinen vahvistinkin olisi eri paikassa. 6x9:n kaiutinjohtokaan ei ole konsernikamaa.
Sekin on kiinnostava seikka, montako kaiutinjohtoa vahvistimelta lähtee?
Orig. sarjan tiedät 2003 mallissa myös siitä, että 150W järjestelmää sai aluksi vain vihreällä soittimessa olevalla ruudulla.
Ja jos vahvistimelle tulee virta, niin vianetsintä herätteeseen ja signaaliin, eli linjamuuntimeen. Kolmas vaihtoehto on se, että jotain on oikosessa ja alkuperäinen systeemi sulkee kulmakanavat, en muista vaikuttiko vilkun/hälytysääniin. Omani sain joskus hermostumaan vastaavilla audioilla..
Sekin on kiinnostava seikka, montako kaiutinjohtoa vahvistimelta lähtee?
Orig. sarjan tiedät 2003 mallissa myös siitä, että 150W järjestelmää sai aluksi vain vihreällä soittimessa olevalla ruudulla.
Ja jos vahvistimelle tulee virta, niin vianetsintä herätteeseen ja signaaliin, eli linjamuuntimeen. Kolmas vaihtoehto on se, että jotain on oikosessa ja alkuperäinen systeemi sulkee kulmakanavat, en muista vaikuttiko vilkun/hälytysääniin. Omani sain joskus hermostumaan vastaavilla audioilla..
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Jälkiasenteinenhan tuo on päivänselvästi, kuten jo todettu.
Se voi olla kytketty melkein miten vaan, ja tuon kuvan perusteella ei tähän voi varmaa kantaa ottaa. Ne pitää selvittää: mistä päävirta, mistä heräte ja miten, mistä sisääntuloaudiosignaali.
Se voi olla kytketty melkein miten vaan, ja tuon kuvan perusteella ei tähän voi varmaa kantaa ottaa. Ne pitää selvittää: mistä päävirta, mistä heräte ja miten, mistä sisääntuloaudiosignaali.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Kiitoksia vastanneille:
Vihreää näyttöä ei kojetaulussa ole, ainoastaan SID. Hattyhyllyn laitteet ja etuovien kajarit on siis jälkeenpäin asenneltu (hassua, koska mm. kaiuttimissa lukee SAAB ja asennus on muutenkin ulkoapäin katottuna sen verran siisti, että arvelin sen olevan tehtaan jäljiltä).
Johtoja tutkittu sen verran että virtakynällä kokeiltuna tuohon herätejohtoon tulee virta. Sekä herätejohto että virtajohto tulee tavaratilan sähkökeskuksesta (sieltä vasemmalta). Molemmissa piuhoissa oli ehjät sulakkeet. Myös virtajohtoon tulee virta.
Ristom: Vahvistimelta lähtee 4 piuhaa kaiuttimille (2 molemmille), kuten aiemmin totesin.
Seuraavaksi käyn penkomassa mistä vahvistimelle tuleva audiosignaali tulee. Miten voin testata onko tuo linjamuunnin rikki? Ja miten voin testata tuleeko vahvistimeen audiosignaali vai ei?
Muokataas vielä kerran: Kuskin penkin alta siis löytyy myös vahvistin. Onko alkuperäisessä 150W järjestelmässä silleen että tuo kuskin penkin alla oleva vahvistin käyttää myös noita hattuhyllyn bassokajareita?
Vihreää näyttöä ei kojetaulussa ole, ainoastaan SID. Hattyhyllyn laitteet ja etuovien kajarit on siis jälkeenpäin asenneltu (hassua, koska mm. kaiuttimissa lukee SAAB ja asennus on muutenkin ulkoapäin katottuna sen verran siisti, että arvelin sen olevan tehtaan jäljiltä).
Johtoja tutkittu sen verran että virtakynällä kokeiltuna tuohon herätejohtoon tulee virta. Sekä herätejohto että virtajohto tulee tavaratilan sähkökeskuksesta (sieltä vasemmalta). Molemmissa piuhoissa oli ehjät sulakkeet. Myös virtajohtoon tulee virta.
Ristom: Vahvistimelta lähtee 4 piuhaa kaiuttimille (2 molemmille), kuten aiemmin totesin.
Seuraavaksi käyn penkomassa mistä vahvistimelle tuleva audiosignaali tulee. Miten voin testata onko tuo linjamuunnin rikki? Ja miten voin testata tuleeko vahvistimeen audiosignaali vai ei?
Muokataas vielä kerran: Kuskin penkin alta siis löytyy myös vahvistin. Onko alkuperäisessä 150W järjestelmässä silleen että tuo kuskin penkin alla oleva vahvistin käyttää myös noita hattuhyllyn bassokajareita?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
No jaa, olisko sokealla mankalla saanut 150W systeemiä, ei se mahdotonta ole.
Näihin on myös saanut 150W muutoskittiä, jossa on tullut vahvistin kuskin penkin alle ja ovikaiuttimet.
Niinpä lukikin, että 4 napaa, eli vain hatarin 6x9:eille tuo vahvistin. Signaalikin tulee sitten varmaan hattuhyllyn pikkukajareilta. Hifinpi vaihtoehto on etuovilta. Sieltä saisi täyttä signaalia.
Näihin on myös saanut 150W muutoskittiä, jossa on tullut vahvistin kuskin penkin alle ja ovikaiuttimet.
Niinpä lukikin, että 4 napaa, eli vain hatarin 6x9:eille tuo vahvistin. Signaalikin tulee sitten varmaan hattuhyllyn pikkukajareilta. Hifinpi vaihtoehto on etuovilta. Sieltä saisi täyttä signaalia.
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Meikäl on -03 kolkissa 300W musasysteemi ja alkuperäinen 6x9 kajareita ajava vahvistin on takakontissa vasemmalla olevan luukun takana navi-DVD-soittimen kanssa kehikossa. Toi paikka missä Timonilla on vahvistin, on tarkoitettu naviyksikölle tai navi-/puhelinyksikölle.
Re: Hattuhyllyn kaiuttimet
Mårå
Mikäli vahvistimeen nyt tulee sekä 12 v jatkuva jännite, maadoitus ja auton ollessa käynnissä herätevirta 12V ja vahvistin on pimeänä niin heitä mäkeen ko. laite. Oletuksena tässä on että laitteessa on jotain merkkivaloja joidenka pitäisi palaa kun vahvistin on aktiivisena.
Noita vahvareita on asenneltu silleen että äänisignaali on ryöstetty nistä takahyllyn pikkukajareista, eli jos ne nyt sinulla vielä toimivat niin silloin mennään taas siihen että tuo lisävahvistin ei toimi.
Mikäli vahvistin menee vaihtoon niin kannattaa sitten valita sellainen vahvistin joka vahvistaa riittävän alas noita matalia ääniä. Tältäkin foorumilta löytyy valtava määrä tietoa ko. asiasta. Ei siihen kuitenkaan mitään satojen eurojen vahvistinta kannata laittaa koska sitä matalien äänien signaalia tosiaan on leikattu rajusti.
Omassa MY08 SC:ssä oli tuo 70W skeidajärjestelmä, hommasin Ruotsista romuttamosta käytetyn alkuperäisvahvistimen, ovikajarit ja sitten valmistin kaapelit joita ei tehtaalla oltu asennettu(=ei esivalmistelua 150W järjestelmälle). Piuhaa meni sellainen 200 m ja oikeistaan suurin ongelma oli oikeiden liitinkappaleiden ja liitinpinnien saaminen Magneetista. Itse asennus meni parissa tunnissa ja tuuppasin konttiin vielä 300W subbarin. Kyllä mukulat ainakin tykkävät soundista kun autoa lainailevat:))
Mikäli vahvistimeen nyt tulee sekä 12 v jatkuva jännite, maadoitus ja auton ollessa käynnissä herätevirta 12V ja vahvistin on pimeänä niin heitä mäkeen ko. laite. Oletuksena tässä on että laitteessa on jotain merkkivaloja joidenka pitäisi palaa kun vahvistin on aktiivisena.
Noita vahvareita on asenneltu silleen että äänisignaali on ryöstetty nistä takahyllyn pikkukajareista, eli jos ne nyt sinulla vielä toimivat niin silloin mennään taas siihen että tuo lisävahvistin ei toimi.
Mikäli vahvistin menee vaihtoon niin kannattaa sitten valita sellainen vahvistin joka vahvistaa riittävän alas noita matalia ääniä. Tältäkin foorumilta löytyy valtava määrä tietoa ko. asiasta. Ei siihen kuitenkaan mitään satojen eurojen vahvistinta kannata laittaa koska sitä matalien äänien signaalia tosiaan on leikattu rajusti.
Omassa MY08 SC:ssä oli tuo 70W skeidajärjestelmä, hommasin Ruotsista romuttamosta käytetyn alkuperäisvahvistimen, ovikajarit ja sitten valmistin kaapelit joita ei tehtaalla oltu asennettu(=ei esivalmistelua 150W järjestelmälle). Piuhaa meni sellainen 200 m ja oikeistaan suurin ongelma oli oikeiden liitinkappaleiden ja liitinpinnien saaminen Magneetista. Itse asennus meni parissa tunnissa ja tuuppasin konttiin vielä 300W subbarin. Kyllä mukulat ainakin tykkävät soundista kun autoa lainailevat:))
Viimeksi muokannut Nuts, Pe Loka 19, 2012 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.