Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Mårå :saab: istit!

Tuntuu olevan itsellä ainakin paha tapa tulla tänne foorumille kirjoittelemaan vain silloin kun on jotain vialla autossa. Ensimmäisen sivun otsikoita kun katsoo niin taitaa monella muullakin olla vain vikoja autoissaan. En tiedä onko vastaava ketju jo perustettu mutta tässä on nyt yksi lisää. Eli saa jakaa positiivisia asioita ysikolkistaan ja huomioita siitä mikä meillä on paremmin kuin muilla.

Viimeisimmän laturikeissin aikana minulla oli käytössä Ford Focus farkku vm. -09(?) joka oli kyllä hyvä ajaa mutta 9-3 SC TTiD vie MINUN mielestä pidemmän korren. Alla mietteitä mikä on Saabissa paremmin:
-Rankaiden ja moottorin melu on Sabassa vaimeampaa (Fordissa oli 1,6 vapari)
-Saabin ajotietokonetta voi käyttää molemmat kädet ratissa
-Saabin kaiuttimien sijoittelu parempi (Fordissa diskantit on suunnattu kohti kuuntelijaa, Saabissa diskantti on jotenkin miellyttävämpi.)
-Radion näyttö on hillitymmän värinen ja ehkä selkeämpi. Muutenkin ohjaamon valaistus on harmonisempi Saabissa, eli pääasiassa vihreä.
-Ohjaamon valaistusta saa varmasti Fordissakin himmennettyä mutta en onnistunut löytämään säädintä kun oli pimeää. Saabissa säätönappi on hienosti oikean käden puolella esillä ja Night Panel toiminto on aivan loistava keksintö kun ottaa yöajamisen tosissaan.
-Mittaristo on mietitty peruskuskia ajatellen paremmin Saabissa. Nopeusmittari on tärkein ja siksi isoimpana keskellä. Ajotietokoneen näyttöä ei ole ämpätty täyteen dataa vaan näkyvillä on vain se mitä tarvitsee nähdä. Värimaailma on miellyttävä vihreä. Fordissa on siis kierrosluku- ja nopeusmittarit yhtä isot vasemmalla ja oikealla, kun keskelle on laitettu ajotietokone, moottorin lämpö ja polttoainemittari.
-Mukavampi alusta (vrt. Fordin vähän urheilullisempi, kovempi alusta)
-Kulutus: 132 kW TTiD kone kuluttaa maantiellä litran vähemmän satasella kuin Fordin 74 kW bensakone. Suorituskykyä on turha edes verrata keskenään.
-Saabin avaimesta ei tarvitse kääntää ulos perinteistä metalliavainta käynnistystä varten
-Istuin on Saabissa mukavampi
-Vakionopeudensäädin menee yhdellä painalluksella päälle (Fordissa pitää aina käynnistyksen jälkeen painaa vakkari käyttöön vasemmalla kädellä ja sitten plus napista oikealla aktiiviseksi.)
-Ajovalokytkimeen harvemmin tarvitsee koskea Saabissa. Fordissa pitää valita eri asento jos haluaa käyttää pitkiä valoja.

Fordissakin oli muutama positiivinen yllätys: Vaihteisto oli parempi vaihtotuntumaltaan. Alusta oli kaupunkiajossa ehkä sopivampi, sporttisempi. Renkaiden vaihtoa helpotti se että pultit on autossa kiinni eli renkaan saa nostettua niiden varaan jonka jälkeen vain mutterit paikalleen.

Saattaa olla vain hyvä asia että Saab käy välillä korjaamolla, jotta oppii taas arvostamaan pieniä asioita autossaan. Tottakai kyse on myös siitä mihin on tottunut. :D
Viimeksi muokannut VictorKilo, Su Loka 28, 2012 19:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
aamu-uninen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 14:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja aamu-uninen »

+ Saab 9-3 on oikeasti hiljainen maantienopeuksissa ja keskustelu takapenkillekin miellyttävää.
+ Auton sisätilat lämpenee monta kertaa nopeammin kuin esim. Octavia.
+ Kuljettajan istuin on mukava ja siinä on hyvät säädöt
+ Ohjaustuntuma on tarkka, vaikka vaatiikin ohjaamista
+ Auton muotoilu on onnistunut ja urheilullinen
+ 6-lovinen vaihteisto pitää kierrokset pieninä myös moottoritienopeuksissa
+ Saabissa on persoonallisia yksityiskohtia kuten avain ja Night panel
+ pieni mittarivirhe
+ Kaikki painikkeet ja säätimet löytyvät loogisista paikoista
+ Merkillä on vannoutuneet harrastajansa, joiden ansiosta apua saa mieltä askarruttaviin kysymyksiin :)
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

aamu-uninen kirjoitti:+ 6-lovinen vaihteisto pitää kierrokset pieninä myös moottoritienopeuksissa
+ Merkillä on vannoutuneet harrastajansa, joiden ansiosta apua saa mieltä askarruttaviin kysymyksiin :)
Nämä ovat hyviä huomioita. Toki monilla muillakin merkeillä on 6 loviset vaihteistot mutta tuossa Focuksessa ei ollut. Tuntui jotenkin hölmöltä ajaa about 2500 rpm mittarissa maantiellä kun oma auto kiertäisi noin 1000 vähemmän vastaavissa nopeuksissa. Siitä ehkä kulutus ja melu lisääntyivätkin. Lisäksi Saabin pitäisi maksaa monelle foorumilaiselle jotain bonuksia, kun ovat täällä aktiivisesti auttamassa muita.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

+ hallinta laitteiden looginen sijoittelu

Ei tarvitse hirveästi etsiä mistä minkin toiminnon saa päälle.
Vrt. Kaverin renu laguna.

+lisäpitkien viivanappi on tosi järkevä.

+ajomukavuus sopiva alusta, ohjautuvuus...
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja Timon »

Koska muut on jo listannu noita "järkeviä" asioita, listaan pari tunne-peräistä juttua:

+Näyttää jotenkin erilaiselta kuin muut "perusautot". Ja tuntuu kiinnittävän muidenkin huomiota toisinaan. Useemmankii kerran marketin tai huoltoaseman pihaan pysähtyessä on tuntemattomat tullu juttelemaan autosta, eikä ne kaikki oo ollu Saabisteja. Kahdesti on keski-ikäinen (=itteeni ~20 vuotta vanhempi) nainen tullu parkkipaikalla kysymään että "Mikä auto toi on?" ja kun kerron että se on Saab niin sanoneet että "Kivan näkönen" :mrgreen: Eikä tällasta oo muilla autoilla liikkuessa tapahtunu, johtuu siis autosta eikä kuskista :lol:

+Ei tule samanlaisia joka kadunkulmassa vastaan, eli Prisman parkkipaikalla tunnistaa omansa muustakin kuin rekisterinumerosta.

+Varaosat suht järkevän hintaisia

Jottei menis ihan täysin kehumiseksi, pari miinusta:
-Hiljaisempi saisi olla.

-Sisustasta kuuluu parista kohtaa häiritsevää nitinää/resonointia pakkaskelillä. (en oo vielä jaksanu näihin paneutua, eiköhän nuo pienellä työllä häviä)

-Tyyppiviat. Joka automallissa on tietysti aina omansa, mutta kyllä minua pakkasella nariseva kallistuksenvakaaja ärsyttää/hävettää aivan tajuttomasti.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja Nico »

Juu Night panel on aivan mahtava!

Ajotietokoneessa ärsyttää jatkuvat "limited performanse" ja "stability control failure" valitukset.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja levis »

Öööö, tuota noin... Ehkä vähän epäreilua verrata 9-3:sta Ford focukseen. Oikeammin pitäis Mondeoon, Audi A4, Volvo V/S 60 jne... Ehkä sitten sais oikeea vertailupohjaa. Ei millään pahalla ketjun aloittajaa kohtaan, mutta eri sarjassa painivat, vaikka käytetyt autot samoissa hinnoissa Saabbien kans.
kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja kartsa86 »

No kyllähän toi 9-3 on enemmän just focus kokoluokkaa kun esim. mondeo sehän on jo taas selvästi isompi.Hintaluokkahan on voinnu uutena olla vähän eri 9-3/focuksessa.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hiton positiivinen asia täytyy mainita: Meillä ei ole koskaan neljästä yksilöstä käsijarru vaatinut mitään toimenpiteitä. Toimii aina vaan ja käytetään 100% pysäköinneistä. Mitään muuta automallia ei meillä ole ollut näin ongelmatonta tässä asiassa.
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja levis »

kartsa86 kirjoitti:No kyllähän toi 9-3 on enemmän just focus kokoluokkaa kun esim. mondeo sehän on jo taas selvästi isompi.Hintaluokkahan on voinnu uutena olla vähän eri 9-3/focuksessa.

No kyllähän autovertailut tehdään muutenkin kuin kokoluokan perusteella. Tietääkseni Saab 9-3 on ollut premiumluokan vertailuissa. Focus taas alempaa keskiluokkaa. Että silleen.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tämmöisiä...

-hyvä ajaa, vakiona sport- alusta kerrankin sellainen, että ei tee mieli vaihtaa koko settiä heti kättelyssä.

-mahtava mukiteline ! edessä :D

- penkit hyvät (vector- mallista alkaen)

-kaikki tuntuu olevan ns. oikealla paikalla

-ulkonäkö kestää aikaa.

huonoja puolia muutama loppuun: sisustan joissain osissa heikko pinnoitus, ovien lukkojen satunnaiset toimintahäiriöt.

-03 SS vector havaintovälineenä.
JamoS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 08, 2012 16:58

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja JamoS »

Jos joitain positiivisia asioita näin melko tuoreena Saabistina tammikuun lopusta alkaen ja n. 17 tkm ajalta.

- Hyvät penkit, vertailukohtana Passatin Highline-nahat (ei nekään tosin huonot olleet)
- Auto on oikeasti suunniteltu pohjoisiin oloihin myös, lämmin talviauto ja ajonvakautuksen toiminta on loogista
- Automaatti toimii omiin mieltymyksiin ihan mukavasti ja jokseenkin riittävän tehon turvin ohitukset sujuvat ripeästi
- Lähivalot (itsellä tosin jälkiasennetut Ollon xenonit noissa)
- Hiljainen maantielläkin myös nastoilla (useasti moni ihmetellyt puhelimessa, kun ei kuulu mitään meteliä, tiedä sitten millasilla kotteroilla ajelevat :lol: )
- Äänentoisto (itsellä tehdaslisävarusteena Bosen paketti ja itse vaihdettu näytöllinen soitin alkuperäisen tilalle, mielestäni soivat huomattavasti paremmin kuin edellämainitun kulkineeni järjestelmä ja sielläkin oli alunperin 8 kaiutinta ja jälkeenpäin toinen soitin ja subi kontissa)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

+ loistavat ajettavuus ja ajo-ominaisuudet, kesät talvet
+ automaattinen ilmastointi erinomainen, kesät talvet
+ mainio ajoasento, penkin ja ratin säädöt ja kuskin ergonomia
+ pitkät ajovalot
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

levis kirjoitti:Öööö, tuota noin... Ehkä vähän epäreilua verrata 9-3:sta Ford focukseen. Oikeammin pitäis Mondeoon, Audi A4, Volvo V/S 60 jne... Ehkä sitten sais oikeea vertailupohjaa. Ei millään pahalla ketjun aloittajaa kohtaan, mutta eri sarjassa painivat, vaikka käytetyt autot samoissa hinnoissa Saabbien kans.
Joo onhan 9-3 farkku ehkä aavistuksen tilavampi mutta Mondeo onkin sitten jo selvästi 9-3:sta suurempi. Lähes kaikki kohdat jotka luettelin ekassa viestissä pätevät myös uuteen Mondeoon sikäli kun olen kahta eri yksilöä ajellut. Ja esimerkiksi ohjaamon valojen väri, mittarien asettelu ja ohjainlaitteiden asettelu ei varmastikaan ole valmistuskustannuksista riippuvaisia. Tai sitten on tingitty väärästä paikasta.

Tein muuten sellaisen havainnon Saapissa että istuessa voi vetää etusormella pitkin kojetaulun kromilistaa ratista aina oikealle alas asti ilman että tarvitsee asentoaan muuttaa. Tämä tarkoittaa sitä että kaikki hallintalaitteet, nippelit ja napit on tuon alueen sisällä ja siten käden ulottuvilla. Nerokasta!

Ratinlämmittimen ottaisin mielellään Opelista!
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3: Positiivisten asioiden ketju

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

MY2005 2,0t 93SS

- 2-litranen turbokone on vakiona hyvin vääntävä, softapiristyksellä vielä paremmin

- Automaattivaihteisto on parhaita mitä olen ikinä kokeillut

- Ylläolevien loistava yhteistyö antaa vaivatonta voimaa kaupunkipyörittelyyn ja auton ohituskiihtyvyys maantiellä jaksaa ihmetyttää vielä kolmen vuoden jälkeen

- Sports sedanin ulkonäkö on miellyttävä
Vastaa Viestiin