9-3 ostamassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

VP95t kirjoitti:Vanha ketju mutta koska otsikko liippasi läheltä niin tuupataan päivän valaisevin kokemus tänne.

Taustaa: Perheessä ollut MY02 9-5 Vector Wagon 3.0 TiD, MY07 9-3 TiDs SC ja viimeksi MY02 2.3t Vector Wagon. Viimeisin Femma perheessä aika tarkkaan 2,5 vuotta/90 tkm. Aika moni foorumilla listatuista tyyppivioista korjattu matkan varrella, Garrettikin vaihtui Mitsuun ja alkoholisoituikin se perskule. Turbon poikiessa koneesta meni sisältä vaihtoon kaikenlaista pientä, kuten kasa laakereita. Samoin kaikki taka-akselin puslat. Kaasuläppäkotelon Takala on putsannut useampaan kertaan jne. Kyllä te tiedätte. IMMU ja lambda ovat vielä hyllyssä tosin.

Muuten todella hienoa kyytiä vielä liki rippikouluiässä, mutta kun auto viettää kolme kertaa viikossa Tre-Hki moottoritiellä edestakaisin niin 240 000 km kohdalla kaipasi vähän tuoreempaa.

Melkoinen pohdinta, etsintä ja mietintä. Volvo, Audi, Mersu vai Saab? Sopivassa hintaluokassa kaikki muut ajettu jo 110.000 - 175.000 km. Ajomukavuutta ja turvaa kun etsittiin niin eihän tuohon Femman kokoluokkaan ole oikein muuta kuin liki 170 tkm ajetut V70 Volvot. Paljon ajettuja ja kalliita. Lähimmäksi pääsi Volvo V40 mutta kun D2 pikkunaku on nykymoottori ja autossa kaiken yliturvavarustelun johdosta tilat pienet niin ei oikein sytyttänyt.

No, osasyy siihen ettei Volvo natsannut oli oikeastaan se että peliin tuli mustaksi hevoseksi MY11 9-3 SS, tehtaan BioPower. Koska kotimaisesta biojäte-etanolista ei ole ollut kuin mukavia kokemuksia niin ei ollut iso asia siirtää huomio dieseleistä takaisin ekobensaan. Mitä nyt Femman säännöllisesti mitattu 11,2-12 l/100 km oli vähän korkeahko. Normaalilla bensalla pääsi 8,9 litraan joka ei ihan niin paha ollut. Kuitenkin, saisi se vähemmänkin kuluttaa. Mitään niistä kaikista käyntiongelmista jotka foorumilla on mainittu ei meillä esiintynyt 85.000 km etanolikilometrin aikana. Eikä bensapuolen vikojakaan esiintynyt.

Sedan-mallin linjakkuus, uusimman faceliftin mausteet ja 2-litrainen kone. Eipä kestänyt kauaa kun lauantain lehden ilmoituksen auto piti koeajaa. Tänään se sitten tehtiin. Moottoritiellä noin 60 % etanoliliemellä kulutus tipahti 7.5 litraan ja kun Linear-versiosta huolimatta autosta löytyivät osanahkapenkit, sähkösäätöinen kuskin penkki, toimiva puhelinsarja valmiina jne. niin Femmahan jäi sinne. Ysikolmosella ajetut 30.006 km eivät toki tilannetta huonontaneet. Netissä kun ne harvat 2011 bensatkin ovat vähintään yli 50 tkm ajettuja kaikki, dieselinä yleensä +100.000 km. Uusimmissakin Saabeissa siis jo jonkun verran kilometreja ja 9-3:n kohdalla mietitytti että miten se jaksaa 200.000 km.

No, se jää nähtäväksi mutta pointtini kuitenkin tässä oli se että kuten tiedetään, paljon ajavalle riittävän tuoreet Saabit alkavat olemaan kohta harvinaisia helmiä. Sääli, koska kyllä Saab on tehty tien päälle. Ajettavaksi, matkalle pisteiden A ja B väliin ja mahdollisimman pitkää reittiä vielä. Ei olla koskaan epäröinyt lähteä 12 vuotta vanhalla autolla esim. Lapin talveen.

No, kaiken vatuloinnin jälkeen kävi jälleen niin että päätös oli helppo. Saab vain jälleen myi itsensä. Se on kaikesta huolimatta persoonallinen, jämäkkä, laadukas (Muissa on vielä enemmän ongelmia yleensä) jne. Kaikista vaihtoehdoista se tarjosi tässä hetkessä enemmän halvemmalla. On :saab: vaan ajajan auto...Ysikolmosenakin. Nyt jää nähtäväksi toteutuvatko kaikki täällä luetellut tyyppiviat vai päästäänkö helpommalla kuin Femman kanssa. Ylpeinä kuitenkin jatkamme Saab-linjalla.
Jos tämä on se punanen Sport-Sedani, niin kävin myös vilkasemassa. Sormet syyhysi kovasti! :D
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

onko 400tkm ajettu 1.9tids jo ihan puhkinussittu? huoltokirja löytyy tähän päivään asti?
kaverin puolesta kysyn...
Joku kipotin.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei välttämättä, perustekniikka on kyllä kestävä.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eiköhän siihen tietyt tyyppiviat ole jo pariin kertaan korjattu. Jos EGR on pidetty toiminnassa, niin imusarja on hyvin todnäk täynnä mönjää (imusarja tosin on jo ainakin kertalleen vaihdettu). Huoltohistoria kannattaa tsekata, koska vähemmän ajettu tulee helposti halvemmaksi, jos kaikki kulutusosat on finaalissa ja vakioviat pääsee heti korjaamaan; laturi, eberi, imusarja, kytkin, jakopää, jarrut, renkaat, pakoputki, iskarit, jouset, tuulilasi jne.

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

moilanen88 kirjoitti:onko 400tkm ajettu 1.9tids jo ihan puhkinussittu? huoltokirja löytyy tähän päivään asti?
kaverin puolesta kysyn...
Itse ostin joulukuussa omani, mittarissa 297 tkm. Reilun kuukauden olen sitä tässä ehtinyt ihmettelemään ja kilsojakin on tullut jo yli 2000, mikä on poikkeuksellisen paljon itselleni.

Hehkut ja termostaatti meni vaihtoon, muuten tuossa ei tunnu kilsat näkyvän oikein missään. Ekalta omistajalta matka-ajosta ostin ja auto on säännöllisesti huollettu. EGR ja DPF edelleen käytössä (poistuvat keväämmällä) ja myyjän mukaan laturia lukuunottamatta kaikki autossa alkuperäistä, mukaanlukien kääntölaakerit, jouset, alustan osat, imusarja jne. Alustan osia en ole kovin paljoa tutkinut, tulee varmaan hoidettua kesän katsastuksessa sitten. Takapää siinä kuoppateillä kolisee, mutta on näissä kai vähän ominaisuuskin. Aika jämäkän oloinen tuo on noin paljon ajetuksi. Imusarjaa koitin silmä- ja korvamääräisesti tutkia koneen käydessä, enkä havainnut mitään poikkeuksellista minkä vuoksi olisin lähtenyt uutta tilaamaan. Pitäisi tehdä vielä imusarjan putsaus kyllä.

Itse lähdin rohkeasti ostamaan paljon ajettua, ja ainakaan vielä ei ole kaduttanut. Eroonhan tuosta ei ihan helpolla tuolla mittarilukemalla pääse, mutta ei sitä myytäväksi ostettukaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Itse ostin 275 tkm ajetun tid mallisen. Saastelaitteet heitetty mäelle. Auto on hieman karulla pidolla ollut ja ulkokuorea onkin hieman ehostettu. Termari meni heti vaihtoon, kuten myös etupyörän laakeri, vetarin tukilaakeri ja kytkin. Auto siirtyi "suvussa" eteen päin ja siihen on kyllä tarkoitus ajaa vielä isoja lukemia tauluun. Nyt tosin vasta 282 tkm, eli alkutaipaleella.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

tulipahan se ostettua,jos kukaan tietää historiaa siitä niin saa kertoa,kokkolan kamuxilta ostin,rekkari ngk-994 tjsp. mittarissa 416tkm 1.9tids vm-05 manuaali,kone tuntuu vetävän hyvin eikä äkkiseltään sivuääniä kuulu,tosin kone ei nosta lämpöjä yli ekan pykälän näillä keleillä,voisiko olla termostaatti?

ja mikähän helevetin hurina kojelaudan sisältä/konehuoneesta kuuluu kun auton sammuttaa?

vänkärin penkki valittaa turvavyötä vaikkei kukaan siinä istukkaan,ilmeisesti tunnistin paskana.
ja turvavyöt ei kelaudu takasin kunnolla,miten ne saa auki ja puhistettua?

eka pikkusaappi ja samalla eka diesel,jospa tuo ei ihan kauhea pommi ole.

muoks. jaa näkyy osaan ongelmista löytyvänki jo apua,ei sokea nää...
Viimeksi muokannut moilanen88, Ma Helmi 02, 2015 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyviä vehkeitähän nuo on. Termari paskana ja hurina on todennäköisesti eberin jälkikäynti, voi olla paloilmapuhallin vähän loppupuolella jos pitää kovaa mekkalaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Risto »

moilanen88 kirjoitti:turvavyöt ei kelaudu takasin kunnolla,miten ne saa auki ja puhistettua?
Olen puhdistanut noita ilman mitään purkamista nippusiteen kärjellä. Jumituksenhan aiheuttaa yleensä turvavyön yläohjaimeen kertyvä nöyhtä, joka lähtee tuolla menetelmällä aika helposti pois.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

en minä eberiä oo päälle laittanu,valikosta park heater offilla? vai tekeekö se miten lystää.
voiko ulkoapäin päätellä onko egr tulpattu?
Joku kipotin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eberin pitäisi käydä aina koneen käydessä kun ulkolämpötila on alle 8 astetta ja koneen lämmöt alle 75, eli sulla käy todennäköisesti koko ajan. Termostaatti vaihtoon jos ei viisari nouse vaakatasoon. Dieselin lämpötiloista löytyy juttua täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=156000
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jos kone ei saavuta normilämpöjä, niin eberihän huutaa ajossa kylmällä kelillä (alle +8) koko ajan ja hurisee vielä hetken auton sammuttamisen jälkeenkin. Kyllä jos joku väittää, että NG9-3 1.9-dieselillä on päästy 300-400K alkuperäisillä jarruilla, etujousilla, laturilla ja etupyöränlaakereilla, niin epäilisin vahvasti että valehtelee tai ei tiedä mitä huolloissa on tehty...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos viittasit tuohon minun autooni, niin tokihan jarrulevyjä ja -paloja on vaihdettu ja laturi on tosiaan kertaalleen uusittu. Huoltokirjaan on kaikki tällaiset myös merkitty, joten uskoisin että jos laakereita, jousia ja iskareita olisi uusittu, nekin sieltä löytyisivät. Ja saattoihan tuo myyjä valehdellakin, mutta miksi väittää, että autossa on vain vanhaa osaa, jos näin ei ole?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, voihan toki olla poikkeuksiakin (tosin 300K alkuperäisillä etujousilla on jo sellainen ennätys, että kannattaa laittaa lotto tällä viikolla vetämään). Monilla auton omistajilla tuntuu vain olevan taipumuksena kertoa, että heidän autoissa ei ole koskaan ollut mitään vikaa, mutta tosiasiassa eivät tiedä tai muista mitä kaikkea remonttia matkanvarrella huollossa on tehty...

Eski
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Siinähän ei tosiaan vaikuta auton käyttö mitenkään, vaan rauhallisessa maantieajossa auto kuluu vähintään saman verran kuin vanha leasingpaska, jolla on ajettu pelkästään mukulakiveltä jalkakäytävälle ja takaisin sääliä tuntematta. Ja tietysti vielä, että koska itse ei osaa valita hyvää yksilöä, ei kellään muullakaan sellaista voi olla. :roll:
Vastaa Viestiin