SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut automallille, piti jutut julkaista/kirjoittaa loppuun jo lokakuussa, mutta muut (työ)kiireet ovat lykänneet asiaa.

Lokakuussa 2012 Suomen ensimmäisillä SportSedan-yksilöillä tuli kymmenen vuotta täyteen. Samoin meillä tuli yrityksessä 10 vuotta täyteen tätä automallia, siitä sainkin päähäni perustaa aiheen ja kirjoittaa lähinnä muistoja läpi käymistämme 4:stä yksilöstä. Sopii jatkaa toistenkin..


Ensimmäinen 9-3 SportSedan (SMF-***) meille tuli mainoskuvaston tilauksena 2002 lokakuussa, ennen kesää tilattu ilman että Suomessa oli vielä yhtään yksilöä edes mallina. Velipoika pääsi kaupanteon jälkeen Ruotsiin kylläkin koeajolle. Väri oli muistaakseni Nocturne Blue ja aluksihan mitään muuta ei saanutkaan tilattua kuin Vector varusteltuja, silloin harmailla puolinahkoilla se tilattiin. Autohan oli siihen aikaan hieno, mittaristot ja kojetaulu uudenaikaisia, paljon vihreää valoa pimeään vuodenaikaan. Audiot 150W:n mukaan ja automaatti-ilmastointi. Hieno auto silloin, sisältä jopa futuristinen. Kohtuullisen paljon tuo käänsi katseita kadulla siihen aikaan.
Ajotuntuma oli jotakin uutta, vaikka Saab löytyi jo silloin talosta, 1997 rekisteröity 9-5 (velipoika kuskaa tänä päivänä). Tässä kun oli uusi ReAxs, joka teki mutka-ajosta uudenlaista. Alkuun tuntui vähän jopa oudolta, miten auto nieli mutkia, mutta nyt sitä pitää tietysti itsestään selvänä. Moottorina tuolloin 2,0t ja manuaalivaihteet. Ei jäänyt mieleen mitenkään erityisen nopeana autona, mutta kai se 175hv nyt jotain oli.
Kuvasto-ostoksessa oli tuolloin muutama pikku juttu mainoksesta poiketen: Vectorissa piti olla sport-alusta, no ei ollut. 17" kesäpyörät kylläkin. Ihan riittävän sporttinen, ei sillä. Piti olla myös siihen aikaan jo Bluetooth. No tunnetusti taisi heti perään jo 2009 tulla tämä ominaisuus..
Autoa pidettiin meillä 2006 vuoteen ja n. 90.000 km:n nurkille. Mainittavat asiat etujousten vaihto takuuseen väliin jäävien kivien pitämän äänen takia ja molempien etulaakereiden/napojen vaihto. Auto lähti Jyväskylän suuntaan Nettiauton kautta.

2005 tuli samanaikaisesti toinen yksilö taloon, myös SS (ACG-***), tällä kertaa Linear varustettuna 1,8t manuaalina, toki Pilot-paketti tai vastaava toi korinväriset helmat. Väri oli loistavaksi osoittautunut SmokeBeige, puhtaan näköinen pikkulikaisenakin. No vakionahan tuota ei meillä kauaa ajettu, vaan Hirsch tuli autoon heti kun sen ”sai”, saattoi siinä kuukauden päivät mennä vakiona. Konevalinta tehtiin Hirsch-hinnasto tiedossa. Mustasta linear sisustasta ei kovin värikkäitä muistoja, penkit olivat hyvin suorat. Tämä yksilö jäi mieleen erittäin hyvästä bensataloudesta, matka-ajossa päästiin muistaakseni jopa 6 litran luokkaan. Toki siihen aikaan SID-lukemia, mutta tuntuma oli sama tankilla ja mieli tietysti hyvä. Hirsch ryyditti 1,8t softaa sikäli reippaammaksi, että tässä autossa jo tuntui selkänojakin joltain. Sopi mielestäni erittäin mukavasti yhteen 5-vaihteisen manuaalin kanssa, erittäin mukava ajaa väännökkäästi. Tällainen auton pitäisi olla suorituskyvyltään. Rengastuksena oli aluksi 16” sarjat, mutta ensimmäisen yksilön lähtiessä tähän otettiin 17” kesäpyörät siitä. Tämä yksilö oli meillä vuoteen 2007 ja n. 50.000 + km asti, kunnes johtajalla iski 9-5:n kaipuu. En muista, että autossa olisi ollut mitään vikoja, no aika hyvänähän tuo vaihdettiin. Turun suunnasta löytyi ostaja jälleen Nettiauton kautta.

2006 oli kuitenkin ensin farmarin aika, 1,8t SC A5 miellytti silloin johtajaa (LXI-***). Sillä ei tosin ikinä ajettu päivääkään ilman Hirschiä. Tätä autoa ei tarvinnutkaan odotella tehtaalta, kun ostettiin Metro-Auton tilaamasta pihaan putkahtaneesta erästä. Värinä saattoi olla Chili-red, ehkä? Varustelu Linearin mukaan ja korinvärisillä helmoilla, automaatti-ilmastointi taisikin olla jo vakiona ja 150W audiot autossa sattui olemaan. 16” rengastus kesät talvet sopi autoon hyvin, Linearin penkkien kanssa mukavuuden puolella. Hirsch ja A5 automaatti ei toiminut hyvin yhteen, laatikko käytti aivan liian isoja kierroksia tarjolla olevaan vääntöön ja voimaan nähden. Ongelmaan julkaistiin myöhemmin softapäivitys laatikolle, mutta auto oli meiltä jo lähtenyt keväällä 2008, olisiko ollut vajaa 60.000 km mittarissa, ei mainittavia vikoja. Vaihto tapahtui yleisessä diesel-maniassa, lähinnä syinä tolkuttoman lyhyt tankkausväli (n. 450km) ja kyllästyminen kuraiseen takalasiin. Tämä yksilö pyörii tänäkin päivänä Tampereen-Hämeenkyrön suunnalla.

2008 koitti diesel-aika, nykyinen SS Vector TTiD M6 (XUK-***) saapui 11 viikon odottelulla toukokuussa. Tuttua tuotettahan siinä tilattiin, toki uudella konetyypillä. Diesel-huumaan ostopäätös tietysti perustui mukavempaan tankkausväliin ja 5 vuoden pitosuunnitelmaan, joka säästönä kattoi välirahan. Mukavalta parannukselta tuntui paluu Vectorin sisustalle, tällä kertaa vaaleat puolinahat ja kuskilla sähkötuoli, ilman muisteja. Värinä jälleen Smoke-beige ja kesävanteiksi 17” doublet, eli vanhat ”Aerot”. Mieltä virkisti myös tähän vuosimalliin tapahtunut ulkopuolen facelift ja kojelautahan oli myös uusi, kun se oli muuttunut 2007. Tämän auton kanssa on ollut vähän enemmän ohjelmaa, ei kuitenkaan mitään päätöntä. Aika uutena joku stefa tai tiiviste oli hajonnut ja kohtuullinen osa öljyistä oli pihassa. Ei vielä valittanut kuitenkaan öljynpaineesta ja korjaus ehti ajoissa, takuuhommia. Ahtoputki myös räjähti selittämättömästi (ylläpitolaturin asentajaa epäillään) halki kesähelteillä. Merkittävimpänä vikana kabiiniin korvalla diagnotisoitu vinkuva vesipumppu, joka vaihdettiin 100tkm paikkeilla molempien remmien ohella. Niitä toisia juttuja, joita nyt 121.000km mennessä on ilmennyt voisi luonnehtia paljolti ominaisuuksiksi ja normaaliksi kulumiseksi: Eberin korjausta 3 kautena neljästä, välillä takuuseenkin, asennettu tapponappi Eberin säästämiseksi pätkäajossa, takajarrupalat EBC-greenstuff, akku, EGR-nuohousta, partikkelien pakkopolttoa (ohjelmapäivitys 2009 auttoi osittain) ja tuulilasi. Korjausta odottaa kuskin selkänojan sivutuen tikkaukset alhaalta, ne ilmeisesti kuluu autoon kuljettaessa. Nyt viimeisimpänä on tehty EGR:n tulppaus ja seurataan kuinka vaikuttaa partikkelisuodattimen toimintaan ja polttoaineen kulutukseen. Lisätehoa ei tullut samalla otettua, kun softattiin EGR pois. Tänä kesänä tuli sitten vielä faceliftattua facelift Aero keulalle kevyen kolarin seurauksena ja maksoin merkkihuoltoon vain tarvittavien osien erotuksen ja omavastuun, vakuutusyhtiölle kun sopi että maksavat samanhintaisen Aeron puskurinkuoren. Näin tuli ikään kuin autokin vaihdettua, sen verran raikkaampi on tuo Aeron keulailme. Tämä oli kyllä harmittomin kolari tähän asti. Tällä autolla matka jatkuu vielä meillä, voi mennä muutama vuosikin jos luottamus säilyy ja huoltoverkosto toimii. Muuten tästä luopuminen tulee olemaan vaikeaa, koska vastaavaa pakettia on varmasti vaikea samaan luokkaan löytää.

Yhteenvetona neljän yksilön ja niillä meillä yrityksessä 10 vuoden aikana uudesta ajettujen 321 tkm:n perusteella täytyy sanoa, että tämä automalli on kestänyt hyvin aikaa. SS kestää edelleen katseen hyvinkin, on persoonallinen ja nautinto ajaa.
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Ok! Hieno homma! Kulutus tippuu, kun saat dpf:n pois.

Btw, oliko vesipumpun vinkuna siis jatkuvaa vinkunaa vai aaltoiliko? Enempi heti käynnistyksen jälkeen vai samanlainen myös kuumana? Muuttuiko tyhjäkäyntikierrosten noustessa?
BMW f11 535xd -13
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Hyvä avaus. Niin se aika kuluu. Aikanaan olin keskustassa jossain 9-3 SS lanseeraustilaisuudessa. Oli cocktail ja joku soittelemassa, olisko ollut Läntinen? Sitten koeajo ja tarjoukset vaihdosta päälle. Koeajo oli positiivinen kokemus. Väliraha olisi ollut 20 k€ 9-3 99 vuosimalliin. Kesti vuoteen 2007, että oli varaa/ halua päivittää. Mukavasti SC kulkee ja kestää, sekä teknisesti että aikaa.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

2xturbo kirjoitti:Ok! Hieno homma! Kulutus tippuu, kun saat dpf:n pois.

Btw, oliko vesipumpun vinkuna siis jatkuvaa vinkunaa vai aaltoiliko? Enempi heti käynnistyksen jälkeen vai samanlainen myös kuumana? Muuttuiko tyhjäkäyntikierrosten noustessa?
Vesipumpusta tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... vesipumppu
Äänsi ainakin läpimänä ja kuuli ihan 80 km/h nopeudessakin maantiellä. Kierrosten mukaan toki.

Dpf meinataan pitää, niin kauan kuin toimii.

Ettei menisi yhdeksi tilitykseksi, niin laittakaa muutkin SS historiastanne jotain.
Tulikos cabriolet sitten MY 2004? Eikös SC tullut vuonna 2005 MY2006:na?
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja pjv »

Hieno kertomus. Niin se vaan on 10 vuotta mennyt nopeasti. Tässä oma kolkkihistoriani, joka on oikeastaan sellainen huonon Saab-asiakkaan tarina. Aina oli joku hyvä syy olla ostamatta. Paitsi sitten ihan lopuksi, kun tuotanto oli jo pysähtynytkin.

Syksyllä 2002 uusi 9-3 SportSedan oli tietysti hieno juttu. En muista edes hirveästi kaivanneeni combi-mallia, vaikka myöhemmin sen jääminen pois mallistosta on surettanutkin. Kiinnostus oli valtava, vaikka mitään oikeita ostoaikeita tai -mahdollisuuksia ei ollutkaan. Tai sanotaanko että prioriteetit olivat toisaalla.

Täyttelin Espoon Länsiauton sivuilla lomakkeen, ja sain SS:n yön yli koeajoon. Kulku oli tietysti ihan käsittämätöntä omaan ruiskusatkuun verrattuna. Ajoin Turunväylän kehä-II:lta Lohjalle koko matkan vasenta kaistaa. Illalla kävin näyttämässä autoa silloisella kotipaikkakunnalla asuneelle pitkän linjan Saabisti-kaverille, joka myös ajoi sillä pienen lenkin. "Kiihtyispä 96:kin tällä tavalla", muistan kaverin tuumailleen. Illalla tuli vielä ajettua lumisia pikkuteitä ympäriinsä ja ihmeteltyä kitkojen pitoa ja ESP:n toimintaa. Seuraavana aamuna lähdin palauttamaan autoa. Yöllä oli tullut nuoskalunta, jota pakkautui pyöränkoteloihin niin, että piti pienen ajomatkan jälkeen pysähtyä bussipysäkille ihmettelemään mikä on rikki, kun niin kolisee.

Koeajoauto piti valitettavasti palauttaa, ja sitten menikin muutama vuosi ennen seuraavaa kolkkikokemusta. Kun 1.9-litrainen diesel tuli markkinoille, oli Saabilla koeajokiertue, joka vieraili eri paikkakunnilla. Olisko ollut keväällä 2005? Kävin Lohjan PP-Autossa ihastelemassa pelejä, ja vaihdoin siinä muutaman sanan myyjän kanssa. Mutisin jotain tyyliin "olishan tätä joskus kiva kokeillakin", johon myyjä vastasi "Ai joskus? Menes nyt heti vaan", ja teki vakuutuspaperit. Siinä sitten 20 minuutin koeajolla tuli ihmeteltyä sitä TiDS:n posketonta vääntöä. Silloin mulla oli itsellä jo sentään OG9-3 2.2 Tid, mutta liikahtihan tuo taas ihan eri tavalla.

Vuoden 2007 malliin tuli sitten uusi kojelauta, josta sain pitkäaikaisen (teko)syyn olla ostamatta uutta Saabia. Minusta uusi kojelauta oli niin järisyttävä huononnus, että meni vähäksi aikaa maku koko malliin, ja melkein koko Saabiinkin. (No ei nyt sentään.) Ja sitä kiiltävää kehystä vihasin loppuun saakka. Seuraavan vuoden facelifti sitten onneksi palautti taas muuten mielenkiintoa - uusi keula näytti yksinkertaisesti hienolta.

Alkuvuonna 2011 alkoi sitten uuden Saabin hankinta ihan oikeasti ja tosissaan kolkutella mielessä. Griffin-mallin myötä oli aikaisempi oston este poistunut, kun kojelaudan kehys vaihtui hillitymmäksi. Ja alkoihan siinä jo tulla sellainenkin olo, että olisi korkea aika siirtyä sanoista tekoihin ja kantaa kortensa kekoon. No, ei ihan riittänyt, mutta TTID-kolkki tuli taloon kuitenkin lokakuun 1. päivänä 2011, ja nyt on vajaat 50 tkm takana. Kerran on mennyt limppiin hiukkassuodattimeen liittyvän muka-vian takia, mutta siitä selvittiin bootilla. Muita murheita ei ole vielä ollut.

Ensimmäiset yhdeksän vuosikertaa jäivät siis väliin, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Varoitus räjähtävistä vesipumpuista on laitettu ainakin Abbott racingin sivuille:

Saab 9-5 TiD and 9-3 Sports Saloon TiD - 8 and 16V - WARNING

The new Saab 9-3 16v and 8v diesels are prone to water pump failure resulting in catastrophic failure of the engine. This can occur at any mileage above 60000 miles, Saab service schedule for the cambelt change is, models 2005 2007 72000 miles or 8 years and 2007 onwards is 90000 or 5 years.



The cambelt is serviceable to these mileages but the quality of the water pump is sometimes not.



It can seize thus stripping the cambelt teeth resulting in internal engine damage and in extreme cases damaging the engine beyond repair. If the cambelt strips at idle or the car just will not start we can usually repair the damage, this however we cannot determine until the cam cover has been removed. Early indications of water pump problems are usually signified by water loss from the expansion tank and this may come up on the display inside the car.



We recommend every 60000 miles/4 years to change the water pump and timing belt kit as a matter of course. If you have just purchased a 1.9 TiD 8, 16v or 180 twin turbo we strongly advise that you determine if the water pump and cambelt have been changed as you may have purchased the car with the seller saying he has had it changed, the cambelt is not the problem, it is the water pump.



Water pump £59.00
16v Cambelt kit £114.00
8v Cambelt kit £103.00
Anti-freeze & Gaskets £17.50



On both cambelt kits these comprise of cambelt, tensioner and pulley's.
Labour 3 Hours @ £59.50 plus VAT
All prices are subject to VAT standard rate.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SportSedan 10 vuotta! (Myöhästyneet onnittelut)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kaikki hyvä päättyy aikanaan. Tämä lyhyeksi jäänyt avaukseni automallin synttäreillä, kertomus 9-3 ajastamme saa nyt myös päätöksensä:

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6709808

Pirun hyvän näköinen auto edelleen, 165 tkm XUK palveli meillä hyvin!
Pari viikkoa eron jälkeen kaipaan erityisesti penkkejä, peilien laajakulmaa, ajotuntuman välittömyyttä ja hitto, oli se hyvän näköinen! Erityisesti Aero keulalla. Myynti-ilmoitukseen voisi lisätä, että EGR on tulpattu (elleivät ole poistaneet) ja Eberille on tapponappi, näkyykin kuvissa.

365.000 km 9-3 kokemusta keskinopeudella 38 km/h 12 vuodessa. Se tekee 400 vuorokautta, eli 9600 tuntia.

Nykyinen kulkine on kyllä niin sovinnainen ja seksitön, Saabissa oli kyllä sitä jotakin. 6 vuoden diesel-seikkailun jälkeen meno jatkuu bensa-automaatti-nelivedolla, farkkuna.

Kiitokset foorumilaisille tähän asti! Saabejahan meille jää vielä pari, joten tuskin jätän täälläkään asiat täysin kommentoimatta. Tämä foorumi on kyllä automerkkien paras.
Vastaa Viestiin