Latausjännite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Sain lopulta aikaiseksi:

Lepojännite akulta 12,7
Latausjännite akulta 13,4-13,5 (tyhjäkäynti)
Latausjännite laturilta 14,2-14,3 (tyhjäkäynti)

Eli viitannee johtorempan tarpeeseen. Akku on uusittu keväällä ja +-kengän vaihto ei auttanut asiaa. Missähän tuota Oulussa teettäisi ennen talvea?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mittaa vielä erikseen miinuskengän häviö, eli paljonko jännite on akun pluskengän ja moottorin rungon väliltä. Jos lähellä laturin jännitettä ja kaukana akusta mitatusta jännitteestä, niin miinuskengässä vikaa. Ja se on helppo vaihtaa.

Muutenkin mittaamalla virtapiirin eei osista on helppo paikallistaa mihin tuo vajaa voltti häviää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Uusintamittauksen uudet tulokset

Latausjännite akku 13,65
Latausjännite turbon suojapellistä ja moottorin päältä 13,95

Iskaritolpilta jännite oli samat 13,65 kuin akulta. Eli viittaako nuo luvut maadoituspuolelle(kin)?
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Jäipä maakaapeli tällä erää vaihtamatta ja jätin vanhan miinuskengänkin paikalleen johdon lyhyyden takia. Akkukotelon pohjassa olevat kolme ruuvia olivat nimittäin kohtuullisen jumissa... Liittimet putsaamalla latausjännite nousi kuitenkin 13,97 volttiin akulta eli parempaan päin :)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä juttu, tuo alkaa olla ihan riittävästi. Nuo jälkimmäisen mittauksen tulokset viittasi vähän juuri maakaapelin/miinuskengän ongelmaan, mutta jos nyt jännite akulla on sama kuin koneen ja plusnavan väliltä, niin se puoli lienee kunnossa.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Itse asiassa eroa on noin 0,1-0,2V eli maadoitus ei välttämättä ihan vieläkään pelitä täysin. Pitäisi vissiin yrittää uudelleen irroittaa tuota akkukoteloa, jotta pääsisi vaihtamaan ohuemman maadoituskaapelin ja miinuskengän.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mitäs porukalla on muuten kestäneet laturit näissä? Purkaamolta on lähdössä lasti tavaraa ja pitäisikö tilata laturi samaan syssyyn? 295tkm ajettu.
EX: 9³SS BioPower
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Isännän -03 1.8t hajotti laturin hieman päälle sadassatonnissa. Eikohän 300tkm ole jo sellainen lukema että hajalle voi mennä mitä vaan....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omassani oli edellisen omistajan aikana noin 200 tkm kohdalla pettänyt laturin vapaakytkin ja auto oli jättänyt tielle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja APS »

Täällä kun on nyt paljon akkuja vaihdeltu, niin minkä kokoinen menee 2,0t:n keulalle? Motonet sanoo, että P242xL175xK190 menisi. Dieseliin saa isommalla Ah:lla varustettuja, mutta pituus kasvaa hiukan P278xL175xK190. Akkukotelot erilaisia eivätkä mahdu?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Suomen markkinoille tehdyissä dieseleissä (joissa siis on Eberi) on akkuna 315x175x175 -kokoinen mötkäle. Korkeampi 195 mm korkea ei taida mahtua noin pitkänä. Näissä autoissa ei ole akun päällä kantta laisinkaan, toisin kuin bensakoneisissa. En tiedä onko trooppisten maiden dieseleissä akkukantta, kun on tuo lyhyempi dieselin akku.

Mittaamallahan se varmaan selviää, sopiiko tuo pienempi dieselin akku bensa-autoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja APS »

Jees, pitänee vähän irroitella ja mittailla. Muistelen, että jonkinlainen ruuvattava kiinnike siellä pohjalla on. Mitä enemmän ampeeritunteja saan sinne mahdutettua, niin varmasti paras talven varalle.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja saabillua »

APS kirjoitti:Jees, pitänee vähän irroitella ja mittailla. Muistelen, että jonkinlainen ruuvattava kiinnike siellä pohjalla on. Mitä enemmän ampeeritunteja saan sinne mahdutettua, niin varmasti paras talven varalle.
http://suomenakut.fi/index.php?main_pag ... d=24034296

Toi menée heittämällä. Tulee matkahuollon kuljettamana.

muoks. menee siis dieseliin suoraan, bensasta ei ole tietoa.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja SS »

Mikäs liitos sieltä laturin päästä dieseleissä hapettuu? Startin ja laturin vai akun ja startin välinen?

Akun kenkien liitokset on korjattu viime talvena, mikä auttoikin hetkeksi. Taas on latausjännite akulta mitattuna siellä 13,5V tienoolla. Laturilta mitattuna 14,2V.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja ilra »

APS kirjoitti:Jees, pitänee vähän irroitella ja mittailla. Muistelen, että jonkinlainen ruuvattava kiinnike siellä pohjalla on. Mitä enemmän ampeeritunteja saan sinne mahdutettua, niin varmasti paras talven varalle.
Mittailitko millainen akku bensa malliin menee? Pitäisi käydä hakemassa akku mutten saa mitattua kun auto makaa pihassa eikä tullut aamulla kiireessä mieleen.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Vastaa Viestiin