9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja t-t »

Mikähän mahtaa nyt olla vikana saabissa? Auto on 9-3 2,0t -07 aut. ja on aina ollut hieman hidas käynnistymään, mutta tänään ei enää lähtenyt ollenkaan. Aina välillä lupailee, muttei kuitenkaan käynnisty. Voisiko vika piileä tässä kampiakselin asentotunnistimessa, josta löytyikin jotain juttua.

Onko kyseinen osa kallis? Voiko vaihtaa itse? Ja missähän se mahtaa sijaita?

Auto antaa siinä starttaillessa jos minkälaisia vikailmoituksia.
Viimeksi muokannut t-t, Su Joulu 09, 2012 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Tarkasta akun kunto. Mulla oli vastaavanlaisia oireita ja syynä akku
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja t-t »

Pyörittää hyvin ja akun indikaattori näyttää ok. Tuossa kun aukaisin konepellin ja kuuntelin, niin konehuoneesta kuuluu pienenpientä naksumista, ikään kuin olisi roikassa??

Edit. niin ja heittää stability control failurea ja antilock?? failurea ja tällaista.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja t-t »

Uusi akku paikoillaan eikä vaikutusta :evil:
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Tarkkaa hintaa en osaa sanoa, mutta mulle maksoi asentotunnistin ja moniurahihnan kiristinrulla n350e vaihdettuna valtuutetussa SAAB-huollossa.
SC 1.8t 03/2006.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nouseeko starttiapyörittäessä kierroslukumittarissa neula? Jos ei nouse niin tällöin kääntäisin katseeni siihen kampuran asentoanturiin. Tietenkin testerillä olisi helpoin varmistaa että mikä siellä kiukuttelee.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja t-t »

Pakari kirjoitti:Nouseeko starttiapyörittäessä kierroslukumittarissa neula? Jos ei nouse niin tällöin kääntäisin katseeni siihen kampuran asentoanturiin. Tietenkin testerillä olisi helpoin varmistaa että mikä siellä kiukuttelee.
Nousee se hivenen, eli virtapäälle, niin nousee 0aan ja kun starttaa, niin siitä vähän ylöspäin.

Missä on tuo bensapumpun rele Josko sen hakis seuraavaksi testiin.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sitten en syyttäisi kampuran asentoanturia.

Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella. Combista en siis varmaksi osaa sanoa. Luulisin että ohjekirja kertoo releen ja sijainnin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja t-t »

Pakari kirjoitti:Sitten en syyttäisi kampuran asentoanturia.

Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella. Combista en siis varmaksi osaa sanoa. Luulisin että ohjekirja kertoo releen ja sijainnin.
Vänkäriltä ei löytynyt mitään luukkuja, akun edessä olevassa kotelossa pitäisi olla nro 2 polttoainepumppu; esilämmitys, happitunnistimet. Mutta kun tuo kuva mikä on ohjekirjassa on ihan erinäköinen mitä livenä??
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Pakari kirjoitti:Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella.
Repsikan puolen kynnyslista pois ja sen alta löytyy rele aivan etureunasta. Myös avossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muistan tapauksen, jossa kampiakselin asentotunnistin oli viallinen, vaikka mitkään merkit siihen eivät viitanneet. Kierrokset koneessa nousivat startatessa ja polttoainepumppukin käynnistyi, mutta moottori ei.
Kyseinen auto teki tätä käynnistymättömyyttä silloin tällöin. Totaalista stoppia ei tainnut kuitenkaan tehdä, mutta välillä oli ollut tiukkaa käynnistymisen kanssa.

Kampiakselin asentoanturin vaihto auttoi asiaan ja sen vaihtoa puolsi empiirinen kokemus. Osui oikeaan. Se on helpohkossa paikassa eikä muistaakseni edes maksanut alkuperäisosana kovinkaan paljon. Saattoi muuten muistaakseni ajoittain tulla tuota "stability control ... " herjaa myös.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Ainakin -06:ssa bensapumpun rele oli akun edessä olevassa poikittaisessa kapeassa keskuksessa, ohjekirjan mukaisesti. Vasta nyppäsin irti kun vaihdettiin bensansuodatin.

Mulla aikoinaan oli paukahtanut tuo kampuran asentotunnistin, saattoi silti antaa kierroslukudataa eli en ihan tuon perusteella vielä menisi tuota tunnistinta rajaamaan pois vikalistalta. Silloin (2009) vaihto merkkihuollossa maksoi MUISTAAKSENI noin 200 euroa. (autoni lienee tapaus johon petrisa viestissään viittaa, koko jutusta lisää täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 01&start=0)

Tällöin auto joko käynnistyi tai ei käynnistynyt (parhaimmillaan sai sahata käyntiin kymmenenkin minuuttia, joskus lähti kuin palmun alta), ja moottorin kylmyys/lämpimyys vaikutti asiaan. Koskaan ei kuitenkaan yskähdellyt tai muuta käynnistäessä. Välillä heitti stability control jne herjoja.
9³ SC 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, juurin tätä glyzerin tapausta tarkoitin.

Jotain epämääräisyyttä siinä kampiakselin asentotunnistimen signaalissa täytyi olla, koska ECU ei suostunut käynnistämään autoa aika ajoin. Villi veikkaus on se, että tuota yläkuolokohdan merkkiä ei tunnistanut riittävän selvästi.
Anturihan antaa koko ajan signaalia (koko kampiakselin kehältä), mutta ennen yläkuolokohtaa signaalissa tulee pieni "epäjatkuvuuskohta". Signaalin taajuus kertoo kierrosnopeuden, mutta se ei vielä yksistään riitä, vaan tuo yläkuolokohta pitää tunnistaa signaalista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
t-t
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 04:02

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja t-t »

Huomenna yritän vaihtaa tuon tunnistimen. Missä päin se sijaitsee?? ilmeisesti jossain kampiakselin kupeessa??
Ex: Saab 9-3 2,0t -07

Eikä vieläkään terve.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3SC Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näin on. Mitenkähän sen voisi selittää.
Sanotaanko näin, että starttimoottorin yläpuolella ja ahtoputken alapuolella.
Sen "lumikolan" kun ottaa siitä päältä pois niin ....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin