9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Mikähän mahtaa nyt olla vikana saabissa? Auto on 9-3 2,0t -07 aut. ja on aina ollut hieman hidas käynnistymään, mutta tänään ei enää lähtenyt ollenkaan. Aina välillä lupailee, muttei kuitenkaan käynnisty. Voisiko vika piileä tässä kampiakselin asentotunnistimessa, josta löytyikin jotain juttua.
Onko kyseinen osa kallis? Voiko vaihtaa itse? Ja missähän se mahtaa sijaita?
Auto antaa siinä starttaillessa jos minkälaisia vikailmoituksia.
Onko kyseinen osa kallis? Voiko vaihtaa itse? Ja missähän se mahtaa sijaita?
Auto antaa siinä starttaillessa jos minkälaisia vikailmoituksia.
Viimeksi muokannut t-t, Su Joulu 09, 2012 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Tarkasta akun kunto. Mulla oli vastaavanlaisia oireita ja syynä akku
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Pyörittää hyvin ja akun indikaattori näyttää ok. Tuossa kun aukaisin konepellin ja kuuntelin, niin konehuoneesta kuuluu pienenpientä naksumista, ikään kuin olisi roikassa??
Edit. niin ja heittää stability control failurea ja antilock?? failurea ja tällaista.
Edit. niin ja heittää stability control failurea ja antilock?? failurea ja tällaista.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Uusi akku paikoillaan eikä vaikutusta
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Tarkkaa hintaa en osaa sanoa, mutta mulle maksoi asentotunnistin ja moniurahihnan kiristinrulla n350e vaihdettuna valtuutetussa SAAB-huollossa.
SC 1.8t 03/2006.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Nouseeko starttiapyörittäessä kierroslukumittarissa neula? Jos ei nouse niin tällöin kääntäisin katseeni siihen kampuran asentoanturiin. Tietenkin testerillä olisi helpoin varmistaa että mikä siellä kiukuttelee.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Nousee se hivenen, eli virtapäälle, niin nousee 0aan ja kun starttaa, niin siitä vähän ylöspäin.Pakari kirjoitti:Nouseeko starttiapyörittäessä kierroslukumittarissa neula? Jos ei nouse niin tällöin kääntäisin katseeni siihen kampuran asentoanturiin. Tietenkin testerillä olisi helpoin varmistaa että mikä siellä kiukuttelee.
Missä on tuo bensapumpun rele Josko sen hakis seuraavaksi testiin.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Sitten en syyttäisi kampuran asentoanturia.
Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella. Combista en siis varmaksi osaa sanoa. Luulisin että ohjekirja kertoo releen ja sijainnin.
Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella. Combista en siis varmaksi osaa sanoa. Luulisin että ohjekirja kertoo releen ja sijainnin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Vänkäriltä ei löytynyt mitään luukkuja, akun edessä olevassa kotelossa pitäisi olla nro 2 polttoainepumppu; esilämmitys, happitunnistimet. Mutta kun tuo kuva mikä on ohjekirjassa on ihan erinäköinen mitä livenä??Pakari kirjoitti:Sitten en syyttäisi kampuran asentoanturia.
Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella. Combista en siis varmaksi osaa sanoa. Luulisin että ohjekirja kertoo releen ja sijainnin.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Repsikan puolen kynnyslista pois ja sen alta löytyy rele aivan etureunasta. Myös avossa.Pakari kirjoitti:Apumatkustajan jalkatilassa olevan muovisuojan alla jos nyt oikein muistan, näin ainakin MY2003 SS:ssä.. Avossa se kuulemma sijaitsee kuljettajan puolella.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Muistan tapauksen, jossa kampiakselin asentotunnistin oli viallinen, vaikka mitkään merkit siihen eivät viitanneet. Kierrokset koneessa nousivat startatessa ja polttoainepumppukin käynnistyi, mutta moottori ei.
Kyseinen auto teki tätä käynnistymättömyyttä silloin tällöin. Totaalista stoppia ei tainnut kuitenkaan tehdä, mutta välillä oli ollut tiukkaa käynnistymisen kanssa.
Kampiakselin asentoanturin vaihto auttoi asiaan ja sen vaihtoa puolsi empiirinen kokemus. Osui oikeaan. Se on helpohkossa paikassa eikä muistaakseni edes maksanut alkuperäisosana kovinkaan paljon. Saattoi muuten muistaakseni ajoittain tulla tuota "stability control ... " herjaa myös.
Kyseinen auto teki tätä käynnistymättömyyttä silloin tällöin. Totaalista stoppia ei tainnut kuitenkaan tehdä, mutta välillä oli ollut tiukkaa käynnistymisen kanssa.
Kampiakselin asentoanturin vaihto auttoi asiaan ja sen vaihtoa puolsi empiirinen kokemus. Osui oikeaan. Se on helpohkossa paikassa eikä muistaakseni edes maksanut alkuperäisosana kovinkaan paljon. Saattoi muuten muistaakseni ajoittain tulla tuota "stability control ... " herjaa myös.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Ainakin -06:ssa bensapumpun rele oli akun edessä olevassa poikittaisessa kapeassa keskuksessa, ohjekirjan mukaisesti. Vasta nyppäsin irti kun vaihdettiin bensansuodatin.
Mulla aikoinaan oli paukahtanut tuo kampuran asentotunnistin, saattoi silti antaa kierroslukudataa eli en ihan tuon perusteella vielä menisi tuota tunnistinta rajaamaan pois vikalistalta. Silloin (2009) vaihto merkkihuollossa maksoi MUISTAAKSENI noin 200 euroa. (autoni lienee tapaus johon petrisa viestissään viittaa, koko jutusta lisää täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 01&start=0)
Tällöin auto joko käynnistyi tai ei käynnistynyt (parhaimmillaan sai sahata käyntiin kymmenenkin minuuttia, joskus lähti kuin palmun alta), ja moottorin kylmyys/lämpimyys vaikutti asiaan. Koskaan ei kuitenkaan yskähdellyt tai muuta käynnistäessä. Välillä heitti stability control jne herjoja.
Mulla aikoinaan oli paukahtanut tuo kampuran asentotunnistin, saattoi silti antaa kierroslukudataa eli en ihan tuon perusteella vielä menisi tuota tunnistinta rajaamaan pois vikalistalta. Silloin (2009) vaihto merkkihuollossa maksoi MUISTAAKSENI noin 200 euroa. (autoni lienee tapaus johon petrisa viestissään viittaa, koko jutusta lisää täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 01&start=0)
Tällöin auto joko käynnistyi tai ei käynnistynyt (parhaimmillaan sai sahata käyntiin kymmenenkin minuuttia, joskus lähti kuin palmun alta), ja moottorin kylmyys/lämpimyys vaikutti asiaan. Koskaan ei kuitenkaan yskähdellyt tai muuta käynnistäessä. Välillä heitti stability control jne herjoja.
9³ SC 1.8t
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Joo, juurin tätä glyzerin tapausta tarkoitin.
Jotain epämääräisyyttä siinä kampiakselin asentotunnistimen signaalissa täytyi olla, koska ECU ei suostunut käynnistämään autoa aika ajoin. Villi veikkaus on se, että tuota yläkuolokohdan merkkiä ei tunnistanut riittävän selvästi.
Anturihan antaa koko ajan signaalia (koko kampiakselin kehältä), mutta ennen yläkuolokohtaa signaalissa tulee pieni "epäjatkuvuuskohta". Signaalin taajuus kertoo kierrosnopeuden, mutta se ei vielä yksistään riitä, vaan tuo yläkuolokohta pitää tunnistaa signaalista.
Jotain epämääräisyyttä siinä kampiakselin asentotunnistimen signaalissa täytyi olla, koska ECU ei suostunut käynnistämään autoa aika ajoin. Villi veikkaus on se, että tuota yläkuolokohdan merkkiä ei tunnistanut riittävän selvästi.
Anturihan antaa koko ajan signaalia (koko kampiakselin kehältä), mutta ennen yläkuolokohtaa signaalissa tulee pieni "epäjatkuvuuskohta". Signaalin taajuus kertoo kierrosnopeuden, mutta se ei vielä yksistään riitä, vaan tuo yläkuolokohta pitää tunnistaa signaalista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Huomenna yritän vaihtaa tuon tunnistimen. Missä päin se sijaitsee?? ilmeisesti jossain kampiakselin kupeessa??
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Näin on. Mitenkähän sen voisi selittää.
Sanotaanko näin, että starttimoottorin yläpuolella ja ahtoputken alapuolella.
Sen "lumikolan" kun ottaa siitä päältä pois niin ....
Sanotaanko näin, että starttimoottorin yläpuolella ja ahtoputken alapuolella.
Sen "lumikolan" kun ottaa siitä päältä pois niin ....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)