9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Noni joo omassa on 235 tkm mittarissa. Tällä kellonlyömällä pääsi auto nosturille ja pumppu vaihtuu. Samalla pa-suodatin.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Jep pumppuhan se oli. Nyt uusi paikoillaan.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Oma auto starttas aamulla kylmänä ihan normaalisti, mutta töissä oli sitten 2h lämmityksessä ja ei lähteny käyntiin. Ensimmäistä kertaa teki tuon, ettei lähde. Akussa riittää potku, indikaattori näyttää vihreää ja kierroslukumittari nousee startatessa. Hörähteli startatessa, mutta ei lähtenyt käyntiin. Irrotin sitten roikasta ja 15min jälkeen lähti käyntiin käyden kahdella tai kolmella ja sain sen pidettyä käynnissä, että sai ajettua kotiin. Auto on biopoweroitu ja tankissa pelkästään E85:sta.

Onko mahdollista, että kastelee tulpat? Voiko ecu mennä jotenkin sekaisin tuosta lämmityksestä? Pakkasta oli -7 astetta. Startatessa myös teki sellaista, että kun vähän hörähti niin startti lopetti pyörimisen vaikka ei käynnistynyt ja avaimen joutui kääntämään offille, että pystyi yrittämään uudestaan.

Hain Saabilta uuden polttoainesuodattimen ja koitetaan nyt se vaihtaa alkuun (viikonloppuna) kun sitä en ole vielä biopoweroinnin jälkeen vaihtanut. OBD-testeri ei antanut myöskään mitään vikakoodeja. Vikahan voi siis olla missä vaan, kampiakselin asentoanturi, polttoainepumppu, muita?
9³SS Turbo X '08

-Janne
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja patu »

Haiseeko polttoaine käynnistäessä?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja jjasco »

patu kirjoitti:Haiseeko polttoaine käynnistäessä?
En ainakaan rekisteröinyt siinä autossa istuessa ja ihmetellessä ongelmaa, että etanoli olisi merkittävästi haissut. Normaalistihan se tuoksahtaa kun kylmänä käyntiin pistää. Tänä aamuna lähti kuten aina ennenkin kylmiltään käyntiin, ei ongelmaa. Pitänee kokeilla työpaikalla nyt 1h lämmitystä, eilisen 2h sijaan ja koittaa ennen käynnistystä ottaa lämmityskaapeli irti yleisen ihmettelyn ajaksi (5-10min).

Jos sitten taas ei tuollainen toimi niin irrottaa kokonaan lohkolämmittimen piuha, antaa Calixin akkulaturin ja sisätilan lämppärin olla kiinni niin voi sentään roikassa pitää. Onpahan akku täys, sisätilat lämpöiset ja ikkunat sulat.
9³SS Turbo X '08

-Janne
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja patu »

Jep! Tuossa oli vain itsellä käynnistyvyydessä ongelmia lämpimällä koneella kuluvana vuonna. Tutkittiin merkki ja "hovikorjaajan" toimesta, mutta mitään vikaa ei löydetty. Kaikki vain sanoivat, ettei mitään vikaa löydy :) Kampiakselin tunnistimen vaihdoin, polttoaineensuodattimen, tulpat, uusi softa ja pari muutakin osaa. Nyt loppukesästä ostin uuden suutintukin uusine suuttimineen. Vaihdoin sen, niin oireet loppuivat seinään.. Vikaa ei tosissaan löytynyt bensanpaineista, eikä muistakaan testeistä jne.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Tänään kokeilin kahteen kertaan tunnin moottorin lämmityksellä ja molemmilla lähte käyntiin normaalisti. Pakkasta tosin oli vain -3 eilisen -7 verrattuna, mutta lähtee nyt siitä, että jatkossa lämmitetään max 1h.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Minulla on myös käynnistysongelmia 08 9-3 biopowerissa. Ilmenee juurikin siten, että jos autoa lämmittää roikannokassa lyhyenaikaa, niin ei saa käyntiin. Jos kuitenkin lämmittää esim. -10 c pakkasessa yli kaksi tuntia niin sitten lähtee kyllä (1,5h ei riitä). Juurikin tuo lyhyempi lämmitysaika aiheuttaa ongelman. Lähtee kyllä hyvin jos laittaa käyntiin kylmänä.
Ongelmaa on koetettu korjata vaihtamalla auton ohjelma huollossa päivitettyyn ja vaihdettu kampiakselin asentotunnistin. Näillä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta ongelmaan. Vielä on kokeilematta tekeekö samaa jos tankissa onkin bensiiniä RE85 sijaan.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Pate1969
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 12:52

Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)

Viesti Kirjoittaja Pate1969 »

Vanhaan ketjuun uusi kysymys: (en huomannut tätä missään kohdin)

Kun olette kyseisen käynnistävyysongelman kanssa poissulkeneet eri vaihtoehtoja mistä vika löytyisi, tulee mieleen eräs kohta mistä olisi(-ko) hyvä myös tarkistaa aluksi bensapumpun toimintaa.

Virrat päälle laittaessa ilmeisimmin tulee kuulua bensapumpun hurinaa takapenkin alta. Toki on peltinen lattialevy välissä, joten ellei mitään surinaa kuulu, voisi helposti tarkistaa tuleeko painetta polttoaine linjaan. Jos tulee, tällöinhän olettavasti bensapumppu toimisi :)

Moottorin muovinen kotelosuoja pois, paksummassa bensaletkussa / putkilinjassahan on ennen ruiskusuuttimien jakotukkia, neulaventtiili mustan suojakorkin alla. (miltei samanlainen kuin renkaan venttiili).

Virrat päällä / startatessa paina neulaventtiiliä sisäänpäin ja tarkista tuleeko bensaa vai ei. Jos ei tule, ei sitä mene ruiskusuuttimillekaan, eikä käynnisty.

Tulee ruiskuta kovalla paineella, joten suojaa vaikka rätillä ettei se lennä silmille. Jos taas tulee niin pumpun toiminta oletettavasti ok.
Paine tulisi olla 3 kpa luokkaa, jos WIS osaan tulkita.

Itsellä nyt tämä vika ja kiekkamittarin viisari värähtää startatessa, mutta asentoanturia ei vielä lähdetä vaihtelee.

jos jollain paremmin tietoa niin laittaisitko tähän viestiketjuun päivitystä, kiitos :)
Vastaa Viestiin