Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
intruder
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2012 07:50

Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja intruder »

Moro,

Olen nyt vajaa viikon omistanut SAABIN :D . Ongelma tai vika on että kuskin penkki pitää ihme narinaa/natinaa vasemmalta puolelta. Riittää kun vasenta jalkaa hiukan liikuttaa niin se ääni kuuluu ja hyvin. (kuljettaja ei ole liika painoinen :lol: ).
Ääni tulee joko siitä, että nahkainen reunus ottaa kiinni siihen muovisuojaan, jossa on penkin säätöhommat (joka on tosi löysässä). Tai jostain muusta syystä. Vasen reunus on aika löysä...kuuluuko olla sellainen??
Onkohan tämä vika vai ominaisuus??

Kiitos tiedoista :)

Auto on vm -07 1.8t linear sport sedan ja aj. 34000tkm. Eli ei ainakaan olisi ajon pitäny penkkiä pilata :oops:
95 2,3t -98
kake00
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:11

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja kake00 »

Silikonia tai jotain muuta märkää sinne nahan ja muovin väliin mitä kuvailitkin niin loppuu natinat
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Kannattaa ehkä totutella vaan kuuntelemaan niitä natinoita jos meinaa kolmosella ajaa. :?

Itse revin hiuksia päästäni siirryttyäni kolkki-kantaan femman jälkeen, sen verran luokaton on sisustuksen osien sovitus toisiinsa. Lopetin hiusten repimisen (ajoin kaikki pois) ja päätin alkaa laskeskella josko vaihtais takaisin femmaan. :roll:

Hieno auto pienellä pilattu, jossain päin kabiinia pärisee/narisee/nitisee/surisee aina jokin.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Vinkkinä muuten, että siinä vaiheessa kun natina loppuu, "on myöhäistä". Eli itsellä ainakin kävi niin, että penkin sivun muoviosa (jota vasten "nahka" natisee) lopulta pureutui keinonahasta läpi ja siinä kohtaa on nyt siis lähestulkoon reikä penkissä. Ja ei natise enää. Eli jälkiviisaana ehdottaisin sen kohdan vahvistamista tai suojaamista jollakin konstilla niin pysyy materiaalit ehjänä. Mulla siis Linear-sisustus, kangaspenkeillä.
9³ SC 1.8t
LIFAD
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 09:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja LIFAD »

Mulla sama vika ja myöskin nahkanarina kuuluu myös kun selkänojan oikea kylki ottaa kiinni käsinojan sivuun. Tästä kuuluu myös todella kova narina. Olen ajatellut laittaa tuohon väliin kontaktimuovia helpottamaan tuota liikkumista nahkaa vasten. Täytyy pistää raportti kunhan olen tuon saanut tehtyä, että oliko mitään apua.
Saab 9³ SS 2006 2.0TS Vector
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

intruder kirjoitti:Moro,

Olen nyt vajaa viikon omistanut SAABIN :D . Ongelma tai vika on että kuskin penkki pitää ihme narinaa/natinaa vasemmalta puolelta. Riittää kun vasenta jalkaa hiukan liikuttaa niin se ääni kuuluu ja hyvin. (kuljettaja ei ole liika painoinen :lol: ).
Ääni tulee joko siitä, että nahkainen reunus ottaa kiinni siihen muovisuojaan, jossa on penkin säätöhommat (joka on tosi löysässä). Tai jostain muusta syystä. Vasen reunus on aika löysä...kuuluuko olla sellainen??
Onkohan tämä vika vai ominaisuus??

Kiitos tiedoista :)

Auto on vm -07 1.8t linear sport sedan ja aj. 34000tkm. Eli ei ainakaan olisi ajon pitäny penkkiä pilata :oops:


Rasvaa kokeeksi penkin korkeussäätöjen epäkeskot vaikka multilubella yms. paremmin pysyvällä rasvalla ja ajelet penkin säätöjä ylös-alas jne....
Ainakin sillä omasta autosta hävisivät penkin narinat.
aamu-uninen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 14:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja aamu-uninen »

Mulla oli samaa ongelmaa. Laitoin siihen kohtaan teippiä. Asiaa on käsitelty täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=narina
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja zenga »

Kylmällä se penkki on narissut. Kun auto/nahka on tarpeeksi lämmin niin en ole havainnut samaa. Näin muutaman viikon 9-3:n omistamisen kokemuksella.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
kake00
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:11

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja kake00 »

kaseva kirjoitti:Kannattaa ehkä totutella vaan kuuntelemaan niitä natinoita jos meinaa kolmosella ajaa. :?

Itse revin hiuksia päästäni siirryttyäni kolkki-kantaan femman jälkeen, sen verran luokaton on sisustuksen osien sovitus toisiinsa. Lopetin hiusten repimisen (ajoin kaikki pois) ja päätin alkaa laskeskella josko vaihtais takaisin femmaan. :roll:

Hieno auto pienellä pilattu, jossain päin kabiinia pärisee/narisee/nitisee/surisee aina jokin.
Toi on on kyllä niin totta =) Tuohon vielä kun lisää sen että aina on jostain jotain paskana tai hajoamassa, tarkoitan jotain vikaa tekniikassa. Tosin kokemukset MY03, että onhan se jo vanha autokin.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kyllähän noiden natinoidenkin osalta kehitys on mennyt eteenpäin. Jos vertaa og9-3:seen, niin onhan toi nykyinen huomattavasti hiljaisempi, vaikka ärsyttäviä natinoita tossakin on..Og kolkissa oli helpompi nimetä ne paikat jotka eivät narisseet, niitä ei tainnut autossa olla kuin muutama :roll:

Itsellä natisee jostain hattuhyllyn paikkeilta, koejalaudan keskimmäisten tuuletussuuttimien kohdalta, taustapeili natisee ja luonnollisesti penkistä lähtee kaikista pahin narina.

Ja onhan toi Saabin viimeistely kaikkinensa melko karua(esim. kuskin ikkuna nousee niin ylös, että ovitiiviste vääntyy pikkasen, yleinen rengasmelu jne), ei sillä hirveästi premium-luokan ovia kolkutella..Mutta eipä silti, vieläkin uskallan väittää hinta-/laatusuhteen olevan loistavasti kohdillaan käytetyissä.

Itsellä penkki rasvattiin Länsi-Autossa pari viikkoa sitten, mutta se piti narinoita loitolla varmaan kaksi päivää, nyt penkki narisee entiseen malliin. Kävin eilen ostamassa tuolla toisessa topicissa mainittua takiaisnauhaa Biltemasta, ja tänään aattelin laittaa paikoilleen, saas nähdä auttaako :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

kake00 kirjoitti:
kaseva kirjoitti:Kannattaa ehkä totutella vaan kuuntelemaan niitä natinoita jos meinaa kolmosella ajaa. :?

Itse revin hiuksia päästäni siirryttyäni kolkki-kantaan femman jälkeen, sen verran luokaton on sisustuksen osien sovitus toisiinsa. Lopetin hiusten repimisen (ajoin kaikki pois) ja päätin alkaa laskeskella josko vaihtais takaisin femmaan. :roll:

Hieno auto pienellä pilattu, jossain päin kabiinia pärisee/narisee/nitisee/surisee aina jokin.
Toi on on kyllä niin totta =) Tuohon vielä kun lisää sen että aina on jostain jotain paskana tai hajoamassa, tarkoitan jotain vikaa tekniikassa. Tosin kokemukset MY03, että onhan se jo vanha autokin.
Autot ovat yksilöitä, meillä ex 2007 9-5 piti helvetillistä sirinää mittariston suunnalta ja voimansiirrossa oli klappia uudesta asti. Toi NG 9-5 on kyllä hiljaisempi, paljon parempi auto kaikkiaan, mutta väliä saa tosiaan 9-3:sta laittaa aika paljon. Kustannustehokkaampaa on laittaa radio päälle tai kovemmalle.
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Rommitommi kirjoitti:Itsellä natisee jostain hattuhyllyn paikkeilta, koejalaudan keskimmäisten tuuletussuuttimien kohdalta, taustapeili natisee ja luonnollisesti penkistä lähtee kaikista pahin narina.
Heh, samat paikat narskuttaa täälläkin. Lisäksi välillä vaihdekepin/virta-avaimen kehys, keskikyynärnoja sekä molempien etuovien panelit ja kojetaulun pääty hanskalokeron puolelta... Ei kaikki yhtä aikaa, mutta AINA jokin noista. Ei tunnu helpotusta löytyvän kiiloista, viiloista tai pahoista puheista. Tähän alkaa pian tottua tai sit pitää oikeasti vaihtaa autoa.
Ristom kirjoitti:Autot ovat yksilöitä, meillä ex 2007 9-5 piti helvetillistä sirinää mittariston suunnalta ja voimansiirrossa oli klappia uudesta asti. Toi NG 9-5 on kyllä hiljaisempi, paljon parempi auto kaikkiaan, mutta väliä saa tosiaan 9-3:sta laittaa aika paljon. Kustannustehokkaampaa on laittaa radio päälle tai kovemmalle.
Totta. Mulla on käynyt hyvä tuuri 9-5:n kanssa, ovat olleet erittäin "kiinteitä", tosin niistäkin selvästi heikoin esitys on tuo viimeisin 2007. Sen matkustamo ei pidä ajossa ääntä, mutta ylipäätään ovenkahvat nitisee kun niihin tarraa, muovilaadut on kovempaa (äänekkäämpää) jne. 2000 ja 2003 olivat todella hyvin tehtyjä yksilöitä, minkähän takia ne piti mennäkään vaihtamaan... hmm... :?

Vastaavasti ajomelu on mielestäni femmassa huomattavasti kovempi kuin kolmosessa, elämä on valintoja.

edit: Tähän väliin on pakko heittää vastuuvapautuslauseke: Olen erittäin pikkutarkka kyseessä olevan asian suhteen, mikä kannattaa pitää mielessä kirjoituksiani lukiessa.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

kaseva kirjoitti:
edit: Tähän väliin on pakko heittää vastuuvapautuslauseke: Olen erittäin pikkutarkka kyseessä olevan asian suhteen, mikä kannattaa pitää mielessä kirjoituksiani lukiessa.
Tämä pitää paikkansa myös minun kohdalla, varsinkin kun vaihtaa autoa, niin keskittyy melko tarkasti kuuntelemaan kaikkia ylimääräsiä ääniä. Sitten kun auton on jonkun aikaa omistanut, ei jaksa niin paljoa enää kiinnostaa...

Mutta eipä silti, ei faijan 12v vanha Mersu ole koko aikana alkanut natisemaan yhtään mistään(muuten vikoja kyllä on riittänyt), ja siskon 8-vuotiaassa/250tkm ajetussa Volvossa(mun entinen) natisee keskikyynärnoja, muuten on hiljasta, joten kyllähän noi osien sovitukset voi halutessaan kunnolla suunnitella, taitaa vaan olla melko kallista toi "hienosäätö" :wink:
Tomppa & Saabit myyty :(
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kuskin penkki pitää ikävää ääntä!!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Samanlaisia kokemuksia kahdesta 9-5 ja molemmat erittäin hiljaisia natinoitten suhteen, nykyinen OG kakkosautona myös kohtuu hiljainen, kovilla pakkasilla kuuluu pieniä hajaääniä kojelaudasta. Mutta tutun 08 9-3 uskomattoman paljon natinoita ja helinöitä, käsittömän huono esitys noin uudeksi autoksi, myös tuo kuljettajan penkin reuna mennyt huonon näköiseksi vector täysnahkapenkki, ajettu alle 100t. 9-5 ei ollut tuollaisia ongelmia. Pakko on todeta nykyisen käyttöauton audin oleva aivan eri planeetalla sisätilojen viimeistelyn ja materiaalien laadun suhteeen, hiljaisuus vallitsee kabiinissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin