Pari kyssäriä TTiD, täristää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tustanan se, jotta auto oli juuri piiitkässä huollossa jossa laitettiin kansi, venttiilit jne.

Sain auton eilen huollosta mutta tänään vasta ensimmäiset suuremmat ajelut.
Auto on huollon yhteydessä saanut uuden ominaisuuden siten, että esim. 80-90km/h nopeudessa painaessa kaasun pohjaan koko auto tärisee ihan huolella hetkisen kunnes suurin vääntö on mennyt ohi. Tuo siis kutosella ajaessa. Sama mutta lievempänä tapahtuu myös vitosella. Ennen se ei tuollaista tehnyt.
Renkaita epäilin mutta tasakaasulla ajaessa se ei tärise samassa nopeudessa.

Toinen kyssäri koskisi tuota kuvaa. Pitäisikö kuvassa(jarruputkien vieressä jossa vihreää) näkyvä liitin olla yhdistettynä johonkin? Johto tulee ihan siitä läheltä alhaalta. Koko liitintä en ole aiemmin edes huomannut mutta huoltoreissus se oli pöllähtänyt näkyviin, joten voipi olla, että ei ole ennekään mihin ollut liitettynä.

https://plus.google.com/photos/11057657 ... 1558793266
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Jos ei ole hälyä, liittimelle ei käyttöä. Tuon tärinän olen saanut myös omasta joskus ulos, jos vahingossa vedättänyt kutosella jostain 65-70 ylöspäin. Pohjaisikohan kaksoismassa??
93SC TTiD
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Nitzgu kirjoitti:Tustanan se, jotta auto oli juuri piiitkässä huollossa jossa laitettiin kansi, venttiilit jne.

Sain auton eilen huollosta mutta tänään vasta ensimmäiset suuremmat ajelut.
Auto on huollon yhteydessä saanut uuden ominaisuuden siten, että esim. 80-90km/h nopeudessa painaessa kaasun pohjaan koko auto tärisee ihan huolella hetkisen kunnes suurin vääntö on mennyt ohi. Tuo siis kutosella ajaessa. Sama mutta lievempänä tapahtuu myös vitosella. Ennen se ei tuollaista tehnyt.
Renkaita epäilin mutta tasakaasulla ajaessa se ei tärise samassa nopeudessa.

Toinen kyssäri koskisi tuota kuvaa. Pitäisikö kuvassa(jarruputkien vieressä jossa vihreää) näkyvä liitin olla yhdistettynä johonkin? Johto tulee ihan siitä läheltä alhaalta. Koko liitintä en ole aiemmin edes huomannut mutta huoltoreissus se oli pöllähtänyt näkyviin, joten voipi olla, että ei ole ennekään mihin ollut liitettynä.

https://plus.google.com/photos/11057657 ... 1558793266
No, nyt kun kone on iskussa, niin taitaa olla aika pistää voimansiirtopuolta kondikseen..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itseasiassa häly voi olla vaikka tuo liitin on käyttämätön. Kyseessä on hälyytyksen konepeltikytkimen paikka. Autossa voi olla hälyytin ilman konepeltitunnistinta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täristys on yleinen oire EGR:n vuotamisesta myös, kierrosalueella 1500-1900rpm etenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja pjv »

Nitzgu kirjoitti: Auto on huollon yhteydessä saanut uuden ominaisuuden siten, että esim. 80-90km/h nopeudessa painaessa kaasun pohjaan koko auto tärisee ihan huolella hetkisen kunnes suurin vääntö on mennyt ohi. Tuo siis kutosella ajaessa. Sama mutta lievempänä tapahtuu myös vitosella.
Mielenkiintoista. Huomasin juuri tällä viikolla omassani saman uuden ilmiön - olikin siitä tarkoitus täällä ihmetellä. Moottorin värinä on muutenkin suurimmillaan noilla kierroksilla ja sen toki huomannut olen ennenkin, mutta nyt luonnehtisin ilmiötä enemmän vatkaamiseksi. Koneen värinä ikäänkuin kertaantuu/voimistuu. Tuli mieleen että olisko moottorin tukikumit jo alkaneet väsymään.

Olin ensin yhdistävinäni tuon liukkaisiin keleihin ja pidon rajamailla olemiseen, mutta sama tapahtui myös täysin kuivalla tiellä moottoritien tunnelissa.
jcarlson kirjoitti:Täristys on yleinen oire EGR:n vuotamisesta myös, kierrosalueella 1500-1900rpm etenkin.
No jos tuo voi sen aiheuttaa, niin on tietty mahdollista, vaikka se käytöstä poistettu onkin. Tulppa on vielä laittamatta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikea sanoa pelkästään sanallisen kuvailun perusteella, mutta tulppaus kannattaa kyllä silloin kun on softasta poistettu. Tuntuvat olevan sen verran luokattomia nuo venttiilit ja todnäk. suunniteltu niin ettei viimeisen päälle tiiveys merkitse kun käytännössä melkein aina olevat jossain määrin auki, että vuotavat useinkin.
Onhan noissa kyllä usein ihan voimansiirtoperäisiäkin vatkailuja näkynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Nuo moottorin tukikumit ei kyl itelle tullut mieleen. Voishan johtua niistäkin, kun motin parissa on ropellettu. Joutuivat kuulema purkaamaan koko nokan tuossa tuplapuhaltimessa, jotta sai kannen pois. Yhden turbon vehkeessä kai paljon helpompi...

Tuo ei tosiaan tehnyt tuota ollenkaan ennen remppaa. Vai olisko, jotta nyt uusien osien myötä löytyisi enemmän vääntöä ja joku muu paikka ilmaisee nyt tyytymättömyyttään.

Pitänee viettää hetki tallissa ja kokeilla vaikka vanhalla EGR-venttiilillä.
Jos tuon nyt vaan pelaan saa ja vika selviää, niin vois herra Carlsoniinkin olla yhteydessä tuon koko vettiilin blokkaamisen puitteissa...

Ihan tuommoisia oireita, kuin kaksoismassa ketjuissa on en vielä huomannut mutta pitänee ihmetellä sitäkin.

Ei oo helppoo tää Saabismi. Pitäsköhän sitä alkaa miettimään jotain muuta ismiä... :D
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Nitzgu kirjoitti: Ei oo helppoo tää Saabismi. Pitäsköhän sitä alkaa miettimään jotain muuta ismiä... :D
Eihän se ole, mutta on ne isminsä muillakin merkeillä. Pitää vain uudehkoissa valita se merkki, jossa ne on edullisimmasta päästä :D
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nitzgu kirjoitti: Ei oo helppoo tää Saabismi. Pitäsköhän sitä alkaa miettimään jotain muuta ismiä... :D
Joo. Sun kannattais ostaa joku VAG konsernin tuote. Mielellään vaikka farkku Golf 1.4TSi moottorilla ja DSG vaihteistolla. Ensi alkuun kun totuttelee kylmään ja kirkonpenkkien mukavuuteen sekä nauttii lisävarusteina ruksituista ylellisyyksistä kuten sähköllä aukeavat takaikkunat jne. Alkushokista päästyäsi hajoaa DSG:n mekatroniikka 7k€ ja kolme viikkoa pajalla. Tästä selviät niin menee kaksoismassa. Seuraavaksi jo venynyt jakoketju tarvii huomioita kuukauden ja muutamantonnin verran. Huollosta autoa hakiessa pihalla avaat oven jonka väliin on valunut sulanutta vettä niin että oven etureunapelti menee rullalle. Kaikki nämä tositarinasta. Pysy vain Saabissa.
Tai no onhan näitä huonoja ja tylsiä japseja joilla on paska ajaa eikä niissä ole kuin kovaa muovia mutta pysyy ne kuitenkin suunnilleen kasassa...

Hyvää joulua ja uutta vuotta Saabistit!!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Hah :D
Eipä sitä tiedä mitä ismiä kokeilisi... Kaikista kuulee huonot juttunsa. Tuosta WAG:n DSG:stä kyllä olen kuullut mutta muut ihan uusia. Paitsi tuo kylmyys.
Korjaamon antama Octavia Tsi lämpes kyl tosi hitaasti sisältä. Siis todella hitaasti! Meidän molemmat Saabit paljon nopeampia lämmittämään ohjaamon. Emäntäkin huomas asian :)

Meidän Saab oli kyl huollos 9 viikkoa mutta se johtu isolti ison Tampereella oleva huollon surkeudesta...

No, tuohon alkuperäiseen ongelmaan. Vaihdoin vanhan putsatun EGR:n autoon. En vaan veilä ehtinyt Joulukiireiltä kokeilemaan onko tilanne sama...
-->> Testattu eikä ollut mitään merkitystä. Siis pelkän EGR-venttiilin vaihdolla. Tietty jos vuotas jostain muualta.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Hiukan lisäystä tähän ongelmaan...
Merkkiliikekään ei keksinyt syytä tuohon ongelmaan. Paremminkin meinasi, jotta nyt sitä vaan ollaan tarkempia auton suhteen ja kuvitellaan uusia "ominaisuuksia" rempan jälkeen. No, löytyin sieltä joku irtonainen paluupuolen letku, joka toi pakokaasun sisälle paikallaan ollessa mutta eipä auttanut tärinään :(

Tiedä sitten miten omat silmät harittaa mutta ihan, kuin "ominaisuuden" ollessa suurimmillan se turbo-mittari hiukan eläisi. Eikös se lähinnä kerro väännöstä mutta, jotenkin se siihen heijastuu. Jos nyt siis oikein huomasin.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Vähän samalta tuo kuulostaa, kun omassa kun EGR:n laippa vuoti. Kannattaa uusia ne tiivisteet samalla niihin paikkoihin, mitkä on irti otettu. Jos ilmamääräanturin vielä putsailis? Ei siitä varmaan haittaakaan ole.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Todennäköisin syy väännön ja mittarin heiluntaan on se, että ilmamäärä heiluu, jolloin syöttöä eli vääntöä rajoitetaan jotta lambda pysyy savutuksen yläpuolella.
EGR-venttiili se on todennäköisin syyllinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Pari kyssäriä TTiD, täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Täytynee aloittaa sillä, että puhdistaa tuon ilmamassamittarin het huomenissa.

EGR-venttiilin kokeilin jo vaihtaa, kun sattuu olemaan niitä 2kpl. Ihan samoin pelas tai siis ei pelannut. Jos vaikka sitten vuotaisi se systeemi jostainpäin :o

Kyl täs varmaan Vaasan(mikäli Herra C:lle sopii) reissu pitää saada jossain vaiheessa aikaiseksi jos koko systeemin saisi pois käytöstä.
Vastaa Viestiin