Kiihdytyksissä täristää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Hei!

Noin viikko sitten kun kuiva asfaltti loisti jääpinnan alta alkoi allekirjoituksen autossa n 2300rpm:stä ylöspäin kovemmassa kiihdytyksissä täristämään/nykimään.
OP-COMilla koitin vikakoodit lukea, mutta muistista ei koodeja löytynyt. Normaalissa hieman leppeämmässä kiihdytyksessä toimii täysin kuten pitääkin, ainoastaan ripeämpi kiihdytys aiheuttaa ongelman. Mistähän tällainen ongelma voisi johtua? Kaasuläppä, IDM, sytytysyksikkö, tulpat, vaiko fuelcut johtuen jostain edellämainituista vai ihan jostain muusta? Pääseekö OP-COMilla/ELM327:llä jostain kohdasta tarkistamaan voisiko olla fuelcuttia vai tarvitaanko tech2 ?

Autolla ajettu viimeinen vuosi täysin E85 etanolilla ja toiminut hienosti. Mitä nyt silloin tällöin polttoainemittarin valon sytyttää kun on tankannut täyteen saakka (n. 25-30km tankkauksesta). Valo sammuu kun käynnistää auton uudelleen...
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Fuel cut johtuen mankkuvenasta todennäköistä. Fuel cut tuntuu tiheänä nykimisenä T8 autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Kumpikohan magneettiventtiileistä tällaista voisi aiheuttaa? Turbon kalvorasian vieressä oleva vai imusarjan päällä t8:n boksin vieressä olevan venttiilli?
Voisiko nuo testimielessä vaihtaa toisinpäin ja jollakin tavalla oireista todeta kumpi on viallinen?
EPC:n mukaan osanumerot ovat kyllä erilaiset, tosin ulkoapäin näyttävät juuri samanlaisilta...
Kalvorasian päällä oleva: 12787706
Imusarjan suunnalla oleva: 55354158
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turbon päällä oleva. Kyllä niitä voinee koittaa vaihtaa ristiin, joskin muistaakseni jokin ero niissä oli eli parempi olisi hommata uusi turbon mankkuvena.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Voi testata päittäin vaihtamalla. Uusi mankkuvena noin 40 euroa. Oireet kuulostaa minunkin korvaan fuelcutilta, itsellä ainakin tuntui juuri tuollaisena täristämisenä/nykyttämisenä.
9³ SC 1.8t
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Pex| »

No niin mankkuvenat testattu ristiin ja yhdellä vielä varmasti ehjälläkin testattu ja ei vaikutusta ongelmaan...
Pienenä huomiona näytti olevan molemmat mankkuvenat samalla numerolla (12787706) ja ovat varmasti alkuperäisiä, eli tohtii näitä ristiin vaihtaa.

Autoa kun päivemmällä ajoin yhtäkkiä syttyi vikavalo ja muutaman käynnistys kerran jälkeen vikavalo sammui. Nyt juuri kun op-comilla vikakoodit luin, niin sieltä löytyi koodi: P1312-00 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected.
Op-comilla ei tuota vikakoodia suostunut jostain syystä nollaamaan.
Voisiko tuo sitten viitata sytyspuoliin/tulppiin tai digi IDM:n suuntaan?
Tulpilla on ajettu hieman alle 10tkm.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, ei ole sitten fuel cut vaikka tuntuukin usein hyvin samanlaiselta. Tuollainen koodi on tullut ennenkin yhdestä autosta mutta ei ollut IDM:ssä vikaa, kokeiltiin toisellakin. Tulpat on epätodennäköiset, veikkaan puolavikaa tai suuttimet mähnässä.

Molemmissa autoissa joissa sama oire, yhteinen tekijä on MY03 ja paljon kilometrejä etanolilla. Monia muita samanlaisia autoja on ilman samaa oiretta, joten yhteensopivuus/ecu/ohjelmavika ei vaikuta mahdolliselta.

Vikakoodi tarkalleen ottaen viittaa siihen, että palosignaali on tullut pytystä jonka ei pitäisi olla työtahdilla. Virallinen selitys on nokiset sytytystulpat, toinen mahdollisuus tietysti viallinen IDM (mutta ei ole, koska toisellakin sama ongelma, ja syntyi ajan kanssa). Jotenkin tuntuisi todennäköisimmältä että pitkä etanoliajo on saanut suuttimet tukkeutumaan ja saattavat vuotaa polttoainetta sylinteriin jolloin saattaa polttaa poistotahdin aikana vähäsen ja tehdä virheellisen palosignaalin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Hmm kerääntyykö tuosta E85 aineesta sitten jotakin suuttimiin? Uudet -07 (55559397) alkaen malliset suuttimet tuohon keväällä laitettiin...
Mitenkäs tuollaiset siten voisi puhdistaa? Bensaa tankkiin ja ajaa vai suuttimet irti ja uittaa jossakin liuottimessa?
Uudet tulpat tuohon lienee helpoin vaihtaa ja testata.
Periaatteessa vanhalla t8 boksilla ja vanhalla idm:llä voisi koittaa, mutta mitenkähän tuo käy kun uudet suuremmat suuttimet on paikallaan? taitaa saada liikaa evästä...
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo on ollut tapauksia että E85:n bensaosuuden sisältämä lisäaine kerryttää "tervaa" suutinten kärkiin. Ei selkeää kaavaa milloin kertyy ja milloin ei, ajoprofiililla saattaa olla jokin vaikutus, tai sitten eri asemilla on vähän eri pitoisuuksia tuota bensan lisäainetta joka aiheuttaa oireen.

Lähtee ihan normaalibensalla liottelemalla kun vaan nostaa suuttimet ylös. Vähän turhan paksulle menee vanhalla eculla ja nykysuuttimilla kyllä, jos haluat irrottamatta kokeilla niin aja putkeen kokonainen tankillinen tai pari bensaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Nyt on uudet NGK:t vaihdettuna ja bensalla n.400km kurvailtu, mutta samaa täristystä jatkaa. Bensalla tosin ehkä hieman lievempänä kuin etanolilla. Kylmällä moottorilla täristystä ei syystä tai toisesta tunnu olevan (tai sitten en vain ole kylmällä koneella uskaltanut kiihdyttää niin reilusti), mutta kun lämpenee tulee täristys jälleen kiihdytyksiin mukaan. Taitaa toisen bansatankillisen jälkeen olla seuraavana vuorossa suutinjumppaa...
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Pari tankillista bensalla ajo ei vaikuttanut lämpöisenä kiihdytyksien täristykseen. Ainoa vikakoodi joka tuli oli tuo aiemmin kertomani P1312-00 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Tästä lähdin sitten testailemaan olisiko kuitenkin vika sytytyksen suunnalla ennemmin kuin suuttimien suunnalla. Tilasin kohtuuhintaisen käytetyn sytytyspuolan maailmalta ja lähdin kokeilemaan onko puolan vaihdolla vaikutusta pätkimiseen/tärinään.
Vika löytyi 1 pytyn sytytyspuolasta. Vaihdoin käytetyn puolan, puola kerrallaan vanhan tilalle ja testilenkki perään ajen. Täristys kiihdytyksissä poistui kokonaan (Tietysti lähdin "väärästä" päästä koittamaan ja viimeisenä ollut puola oli viallinen...).
Nyt oireet on poissa ja kiihdytyksien täristys/pätkiminen on poissa. Näyttää siltä että sytytyspuola voi mennä osittain rikki, kun kylmänä tuo toimi hienosti ja lämmettyään vasta alkoi pätkimään.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hienoa että selvitit vian ja kerroit tuloksen. Melko varmasti sama vika on tässä toisessakin autossa, onhan tiedossa että etenkin alkupään autoista sytytyspuolia alkaa hajoilemaan.. Ihan siinä missä DI-kasetitkin voivat oireilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuttu ongelma suurjännitemuuntajista.
Käämitys lyö läpi muuntajan sisällä (osa käämin kierroksista oikosulkeutuu), joten sytytyskipinä heikkenee.
Tai vaihtoehtoisesti lyö läpi suoraan runkoon muuntajan pienestä hiushalkeamasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jonsba
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2013 02:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja Jonsba »

Nostellaas vanhaa topicia ylös. Allekirjoittaneella samaa ongelmaa kaikki puolat vaihdettu uusiin sytytystulpatkin tuli vaihdettua , kummallaki rempalla perä jälkeen auto toimi virheettömästi pari päivää ja taas alkoi sama rykiminen. Oireet täysin samat kun Topicin aloittaneella. Mitäs seuraavaksi kannattaa kokeilla , Nappeen on hommissa oltu yhteyksissä käyty ajamassa testivedot ja seurattu arvoja, en muista muuta kun sen että ei ahda kun 0,9 baria sillon kun rykii tämäkin vissii juontaa juurensa lähinnä siihen että ei pysty boostaa täysiä 1,2 bar sillon kun nukii ja rykii.
Saab 9-3 SS Aero Biopower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiihdytyksissä täristää

Viesti Kirjoittaja karg »

Mitkä tulpat vaihdoit? Tossa on nähty rykimisiä ja syyksi on välillä paljastunut väärät tulpat (esim. Motonetin tarjoamat BOSCH-merkkiset). BioPoweriin pitäis laittaa NGK BKR7ESC-11. Jääkö rykimisten jälkeen vikakoodia muistiin?
Vastaa Viestiin