Koni FSD & 9-3SS/SC

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tätä sarjaa on tosiaan kehuttu. Mistä sitä saisi hyvällä toimituksella ja järkevään hintaan? Ovatko Einbachin jouset parhaimmat näiden kanssa?

Kertokaa mielipiteitänne.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ite tilasin PFS:lta. Ei halvimmat, mutta sinne päin kuitenkin. Asennuksessa havaittiin, että iskarien yläpään kierretappeihin ei ollut muttereita, eikä ollut vakio kierteillä. Jostain Wurthin valikoimasta kuulemma löytyi sopivat.

Mulla FSD:t on vakioalustassa, mutta uusien Lesjforsin (tms..?) kierteiden kanssa. Arvostan maavaraa, siksi näin.

Alkuun en uskonut FSD:iden "juttuun" niiden muuntuvasta vaimennuksesta, mutta väittäisin, että sellaista on olemassa kyllä. Nimismiehen kiharoissa ja peräkkäisissä pateissa ja heitoissa toimii kivasti. Ja onhan nuo kyllä jämäkämmät kuin 180 000 km ajetut vakioputket: niillä löi hidastepattien jälkeen etulipan maahan...

Kestävyys on kysymysmerkki, mutta jospa ne edes sen mitä vakiot kesti
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

LarkSpeed. Ei ollut ongelmia. Osat sopi suoraan.
BMW f11 535xd -13
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja [303] »

2xturbo kirjoitti:LarkSpeed. Ei ollut ongelmia. Osat sopi suoraan.
Larkspeediltä tuli omaankin tilattua ongelmitta. Ovat kyllä ainakin vakiojousien kanssa hyvä yhdistelmä. Perstuntumalla jopa hieman vakioiskareita mukavammat, mutta silti kallistelu väheni selkeästi.
9-3SS 1.8t '06
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos TTiD:n takaosa on kallellaan taaksepäin normaalitilassa ilman isompaa painoa, mistä tämä johtuu? Onko iskareissa vika vaikko jousissa? Olen käsittänyt, että jouset ovat monesti hyvin pitkäikäisiä, joten epäilen vian olevan iskareissa. Olenko oikeassa?

Autossa on jonkinlainen madallussarja alkuperäinen, kuitenkaan auto ei ole kovinkaan korkea. Taisi olla niin, että TTiDhen sai tai asennettiin alkujaankin jotkut Aeron alustajärjestelmät tehtaalla. Eli niiden jäykkyys voisi riittää, jos laittaisi sitten ajallaan 1-2 vuoden sisään autoon nämä Koni FSD -iskarit. Voisiko homma pelata näin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja juhokare »

2xturbo kirjoitti:LarkSpeed. Ei ollut ongelmia. Osat sopi suoraan.
Tuliko hintaan vielä lähetyskulut? Ilmeisesti. Minkä hintaiset olivat kokonaisuudessaan tämä hinta? Kannattaako miettiä myös Einbachin jousia vaikko kyllä kait nuo orginaalit toimivat?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Larkspeediltä 30£ postikulut koneille.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja Pola »

juhokare kirjoitti:Jos TTiD:n takaosa on kallellaan taaksepäin normaalitilassa ilman isompaa painoa, mistä tämä johtuu? Onko iskareissa vika vaikko jousissa? Olen käsittänyt, että jouset ovat monesti hyvin pitkäikäisiä, joten epäilen vian olevan iskareissa. Olenko oikeassa?

Autossa on jonkinlainen madallussarja alkuperäinen, kuitenkaan auto ei ole kovinkaan korkea.
Tää on joku Saabin ominaisuus että perä roikkuu. Syy kiinnostais itseäkin. Vaihdoin Lesjöforssin -20mm jouset eteen ja taakse siinä toivossa että ton sais suoraan, mut ei. Ihan samalla tavalla keulii kun Aeron vakiojousillakin. Mitä tuolta garaget.orgista selaillu niin näyttäs olevan varsinkin noissa tehtaan sport-alustoissa ihan perushuttua.

http://www.garaget.org/?car=254226&image=2465186

Tässä esimerkiks yks.
#3272
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Eibachin jousilla keula selkeästi matalammalla.
BMW f11 535xd -13
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja Pola »

Paljos Eibach lupaa madallusta?
#3272
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Viime keväänä laitatin uuden Sport/Aero-alustan. Minuakin välillä häiritsee tuo keuliminen, eli kysymys kuuluu. Toimiko tuollaiset 20mm madaltavat jouset Sport/Aero-iskareiden kanssa yhteen ja oikeastaan se olennaisin kysymys...voiko käyttää sekajousitusta eli laittaisin eteen -20mm ja takana pitäisin nuo nykyiset?

Tai siis tottakai voi, mutta onko sillä vaikutusta ajo-ominaisuuksiin negatiivisesti tai jopa positiivisesti?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juuri tuon kuvan mukainen kallistus taakse autossa on. Pitäisi käyttää iskaritestissä, niin näkisi, mikä on todellinen tilanne, eli ovatko vaurioittuneet nuo takaiskarit. Talon entisessä 9-3SS1.8t:ssä ei roikkunut tuollailla alusta, mutta tässä Sport/Aero-järjestelmän autossa roikkuu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja Pola »

Ei Hyödytä laittaa noita -20mm jousia keulaan, niillä jää keula yhtä korkealle kun noilla aero/sport jousilla. Noi on mun mielestä yhtä jäykät kun aeron vakiojousetkin, joten sen puolesta varmaan käykin yksiin. Iskarienhan ei pitäisi vaikuttaa korkeuteen. Samalle korkeudellehan se perä jää ilman iskareitakin? Ainakin mulla näytti iskaritestissä jotaa päälle 70% mut niin vaa roikkuu. Tai siis perähän on melko optimaalisella tasolla, keula vaan on taivaissa.
#3272
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Koni FSD & 9-3SS/SC

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Vähemmän pintakovat nuo lesjön -20mm jouset, mutta progressiivisemmat kuin tehtaan sport-alustan jouset.
Täytys ottaa/muistaa ottaa joskus kuva omasta bilstein/-20mm lesjö yhdistelmästä.
Aika hyvin on balanssissa keula/perä.
Ehkä hitusen vaikuttaa omassa tuo automaatin laatikon 90kg massa --> manuaali 5v 45kg.
Vastaa Viestiin