Ohjauksen puoltaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Suuntaus tehty ja nyt kulkee kolkki suoraan.
Edessä oli auraus ennen:
Vas -6.8mm
oik 7.0
ja jälkeen
vas 0.7
oik. 0.7

Eli vinoon tuo apurunko oli jäänyt laatikon vaihton yhteydessä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Käytin eilen autoani oikealla korjaamolla, kun en saanut itse selville miksi auto vetelee ja seilaa suoralla tiellä niin että ratilla saa koko ajan korjata suuntaa. Etukäteen arvailin raidetangon päitä, ohjausvaihdetta tai ohjausakselin klappia. Ostin viime viime viikolla uudet talvirenkaat 205/50R17 Michelinit kun kesärenkaat ovat 3 kesää ajetut 225/45R17 Bridgestonet. Uusilla talvirenkailla en ollut vielä ajanut kuin pari kilometriä.

Huollossa saabeihin erikoistunut kaveri kävi auton etu- ja takapään läpi sekä ohjausvaihteen ja rattiakselin. Lopputulema oli, että mistään ei löydy sellaisia välyksiä jotka vaikuttaisivat ohjaukseen niin paljoa. Tekivät koeajon kahteen kertaan eivätkä huomanneet mitään erikoista ohjauksessa. Renkaatkin pyysin suuntaamaan uudestaan ja jotain aivan minimaalista korjausta tehtiin takapäässä mutta kyllä ne olivat hyvin suunnassa jo aiemminkin. Eli sen kummempaa vikaa ei löytynyt.

No huollosta kotiin ajellessa kävin ajamassa motaria pitkin ja autohan kulkee ihan luotisuoraan 8O. En siis keksi mitään muuta selitystä kuin vanhat bridgestonet ovat niin hemmetin uraherkät ja epävakaat renkaat, että ne tekivät minut kesällä hulluksi, kun etsin mahdollista vikaa alustasta. Nyt uusilla vähän kapeammilla kitkoilla auto kulkee todella nätisti.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Katteli ja kokeili varmaan bumerangit, siis vielä auto normaalisti pyörillään ja kaaren alta renkaasta kunnolla repimällä. Ei tartte kovin paljon tuntua välystä, kun vaikuttaa ajotuntumaan pirusti ja tuokin korostuu mitä terävämmin ohjautuvat renkaat on alla.
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja molokki »

oon parinkin erimerkin auton kans havainnu että pirellit vetelee aika vaarallisen olosestikin ohitustilanteis ku antaa hanaa ja kääntää toiselle kaistalle.Siis ku menee urien ja keskiviivojen yli.Noksut,contit ja misukat ollu paljo vakaampia.
Hauskinta oli aikanaan kun Etuveto escortti rajulla 105 hv:n koneella ja cossu-korisarjalla alko yhtäkkiä vedellä niin että ei meinannu valtatiellä leveys riittää.vaik ajo tasakaasulla,saati sit että anto hanaa,niin tuli ihan hulluks.Vein korjaamolle ku pääsin intistä lomille ja sanoin että laita kuntoon tuun seuraavilla lomilla hakeen.Kun sitten hain pois,verstaan pomo sano,että ei siellä ole mitään vikaa,se on vaan niin tehokas moottori,että vetelee,kun nää etuvedot on vähä herkkiä.No just joo.raidetangot päineen ja tukivarret puslineen vaihettiin toisaalla,niin loppu vetely.No eihän esco tietenkään ihan luotisuoraan kulje koskaan,mut tuli siis normaaliksi.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Bumerangien vaihto on tuttua hommaa mutta tällä kertaa ongelma ei ollut siellä.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käytin autoa tänään 4-pyöräsuuntauksessa. Edellisestä kerrasta oli kulunut jo useita vuosia ja olen vain itse omilla konsteilla tässä välillä pyöränkulmia mitannut ja säätänyt..

Autossa oli alkanut pikkuhiljaa tuntumaan puoltamista oikealle, joten päätin tehdä asialle jotain.
Camber-kulmat olivat kohdillaan niin edessä kuin takanakin. Auraukset olivat kohdillaan kuta kuinkin edessä, mutta takana toinen pyörä aurasi kulkusuuntaan nähden enemmän kuin toinen. Kokonaisauraus takana oli summana ok. Näitä arvoja olin itse mitannutkin tässä vuosien varrella.

Se mitä sitten säädettiin ja lopulta vaikutti käytännössä merkittävästi, oli etupyörien caster kulmat. Oikean etupyörän caster oli juuri sopivasti "väärin" verrattuna vasempaan, niin seurauksena oli puoltaminen oikealle. Apurunkoa löysäämällä edessä ja kiertämällä oikealta puolelta eteenpäin sai aikaan hyvän lopputuloksen. Nyt loppui puoltaminen tyystin ja on tosi hyvä ja vakaa ajettava. Juuri niinkuin Saabin pitää ollakin.

Kotikonstein en ole tuota casteria koskaan mitannut ja tuskin sitä on ikinä edes säädetty vaan on tehtaan jäljiltä. Ei siis ihme, että oli säädön tarpeessa.
Täytyy antaa kiitos asentajalle (itse asiassa heitä oli kaksi) ammattitaidosta ja kärsivällisyydestä tehdä työ huolella. Myös laitteet olivat "viimeisen päälle".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Voisitko heittä vinkkiä paikasta, ilmeisesti Oulussa?
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

vetää oikealle ja mittasin kulutuspinnat, on mennyt vasemammalla puolella eteen tarkoitettu rengas taakse, joten renkaiden kulumat erilaiset.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2167
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja anv »

Trooper_75 kirjoitti:Voisitko heittä vinkkiä paikasta, ilmeisesti Oulussa?
Minäkin voisin moisesta tiedosta hyötyä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Paljonkos tuota runkoa käännettin? Oma menossa perjantaina suuntaukseen ja itse tänään vääntelin apurunkoa, mutta se liikkui vain millin kummaltakin puolelta. Tälläkin puoltaminen jo lieveni ainakin 50%, mutta onko auto pakko olla nosturilla että runkoa saa liikuteltua enemmän?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Ei tuota apurunkoa pysty paljoa liikuttelemaan , ainakaan mulla ei liiku.. eli ajan edelleen tuolla s..tanan kieroon kulkevalla saabillani. 179tkm mittarissa ja ongelma alkoi kun tämän kejun aloitin... muutin silloin tuota apurungon asentoa kahdella kuormaliinalla väkisin vetämällä ja ei siirtynyt, kokeilin eilen ja ei siirtynyt.. Ei ole holkeissa/pulteilla varaa liikkua.
Tänä kesänä on vasen eturengas kulunut sisäreunasta noi kahden sentin matkalta sliksiksi ? ei ole aiemmin renkaat kuluneet noin??..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2167
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:Käytin autoa tänään 4-pyöräsuuntauksessa. Edellisestä kerrasta oli kulunut jo useita vuosia ja olen vain itse omilla konsteilla tässä välillä pyöränkulmia mitannut ja säätänyt..

Autossa oli alkanut pikkuhiljaa tuntumaan puoltamista oikealle, joten päätin tehdä asialle jotain.
Camber-kulmat olivat kohdillaan niin edessä kuin takanakin. Auraukset olivat kohdillaan kuta kuinkin edessä, mutta takana toinen pyörä aurasi kulkusuuntaan nähden enemmän kuin toinen. Kokonaisauraus takana oli summana ok. Näitä arvoja olin itse mitannutkin tässä vuosien varrella.

Se mitä sitten säädettiin ja lopulta vaikutti käytännössä merkittävästi, oli etupyörien caster kulmat. Oikean etupyörän caster oli juuri sopivasti "väärin" verrattuna vasempaan, niin seurauksena oli puoltaminen oikealle. Apurunkoa löysäämällä edessä ja kiertämällä oikealta puolelta eteenpäin sai aikaan hyvän lopputuloksen. Nyt loppui puoltaminen tyystin ja on tosi hyvä ja vakaa ajettava. Juuri niinkuin Saabin pitää ollakin.

Kotikonstein en ole tuota casteria koskaan mitannut ja tuskin sitä on ikinä edes säädetty vaan on tehtaan jäljiltä. Ei siis ihme, että oli säädön tarpeessa.
Täytyy antaa kiitos asentajalle (itse asiassa heitä oli kaksi) ammattitaidosta ja kärsivällisyydestä tehdä työ huolella. Myös laitteet olivat "viimeisen päälle".
Doddih, Ensinnäkin kiitos Petrisalle vinkistä. Nyt minunkin saappi kulkee suoraan. Voin kyllä lämpimästi suositella ko. puljua. Taitanee olla koko kylän ammattitaito nelipyöräsuuntauksen osalta keskittynyt tänne :lol:

http://www.erilainenrengasliike.fi/

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
maxmax
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 19:54

Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja maxmax »

Itsellä samat ketjussa mainitut ongelmat,. 9-3 SC -07 1.8t vetää oikealle. Kun ajaa suoraan ja päästää ratista irti, niin käännähtää ratti oikealle noin 5-10 astetta. Sitte tätä menoa sitten mentäisiin.

Auto oli juuri Vianorilla 4-pyöräsuuntauksessa, mutta jotenkin jäi sellainen käsitys että mahtoiko kaikki mennä siellä ihan putkeen.. Korjasivat etuakselin oikean aurauksen -2.6mm -> 1mm. Muuhun ei koskettu. Ihmettelin kun caster oli mitattu olevan +1.1/+1.7 astetta (viitearvo heidän mukaan +2.9), mutta sitä ei oltu mitattu enää lopulliseen mittaukseen. Mitään eroa ennen ja jälkeen mittauksen en huomannut.. Onko tuo caster jotenkin säädettävissä helposti eli jättivätkö laiskuuttaan vain säätämättä vai mitä? Katsastuksessa pyysin tarkistamaan alustan väljyydet oikein tarkkaan, mutta mitään ei ollut havaittavissa..

Onko kellään ideoita vai onko se tosiaan tuo caster, joka tämän selittää?
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2167
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja anv »

Moro,

Nyt jos en väärin muista, casteria pitäisi olla oikealla puolella mielellään aste enemmän kuin vasemmalla. Absoluuttiarvoja en enää muista.

Sekä caster että camber joudutaan säätämään apurunkoa siirtämällä. Aurauksen säätäminen ei vaikuta myöskään noihin kulmiin.

Elikäs, koitas löytää joku osaava paikka tuohon säätöön. Et maininnut paikkakuntaa, mutta tänne Ouluunhan ei ole pitkästi mistään suomen kolkasta :lol:

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^Juuri näin.

Apurunkoa voi liikuttaa auton pituus- ja leveyssuunnassa, joten voi säätää camberia ja casteria.
Minulla säädettiin casteria oikeaan etupyörään hivenen enemmän kuin vasempaan, niin puoltaminen loppui. Tosin minulla se oli alunperinkin aika lievää.

Astelukuarvoja en muista, mutta siten se meni, että oikealla caster aavistuksen yli maksimiarvon ja vastaavasti vasemmalla kuta kuinkin ohjearvon keskivaiheilla.

Siten ylipäänsä ohje, että koko säätötapahtuma pitää aloittaa takapyöristä. Niiden auraus ja camber ensin kohdilleen ja sitten etupään säätö. Ja hyvä tulee.

Yleensä tuota apurunkoa ei normaalisti säädetä, niin silloin saattaa jäädä tuota puoltamista, varsinkin casterin ollessa "väärinpäin", kuten minulla. Casterit oli ihan ohjearvoissa, mutta vasemmalla enemmän. Tämä ja normaali tien kallistus oikealle aiheuttaa puoltamista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin