Etupään narina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kramer
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 20:40

Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kramer »

Saab 9-3 vm.-05 narahtaa hetekkamaisesti hidastetöyssystä ajaessa pakkasella eli ei lämpimällä kelillä. Kertokaapa joku jolla on kokemusta, että mistä puslasta/kumesta vois olla kyse? Kävin huollossaki näyttämässä ja ne ei saanu kuuluu sitä huonolla tiellä, tuumasivat ettei kannata ruveta tekee vielä mitään ku kaikki näyttää ehjältä. Pitäis ruveta oottaa, että kuuluis koko ajan ja vaimolla menee jo ny hermot.
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Vakaajan korihelat narisee ainakin hidastetöyssyissä
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ne on nuo Sämän kertomat vakaajatangon apurungossa olevien kiinnityksien puslat jotka narisee. Itellä rasvattiin ne kunnolla kytkinrempan yhteydessä ja nyt on ollut hiljasta. Tuo rasvaus ei taida olla kuin ensiapu joten uudet puslat olen jo tilannut.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Itse entisessä C Vectrassa pistin silikonisprayta puslan juureen ja kummasti se hiljenty pariksi kuukautta, se kun äänteli jo kesälläkin.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
kramer
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 20:40

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kramer »

Kolmella ihmisellä tullu samasta paikasta ääni joten eiköhä siihen voi luottaa. Kiitoksia vastauksista.
Maksaakos nuo puslat jotain pari euroa vai mitä?
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Sanotaanko, että narinan diagnoosi todettiin noihin pusliin 99,9% :)
apurunko oli purettuna lattialla jossa oli enää kiinni tuo vakaajatanko, sekä alatukivarret. Vakaajatanko ei ollut mistään muusta kohtaa kiinni kuin noista kahdesta kiinnityskohdistaan ja tankoa päistään vääntämällä kuului sama narina puslista kuin kuului ajettaessa hidastetöyssyihin. Ja rasvauksen jälkeen ääni hävisi.

Voihan jotkin muutkin puslat mahdollisesti äännellä vielä jotenkin, mutta kyllä tuo hetekan narina on aikas selkeästi edellisestä johtuvaa :)

Hintaa en osaa sanoa ja tuleeko sieltä pelkät puslat vai koko paketti kiinnitysrautoineen, oli kuitenkin niin pienestä kustannuksesta kyse, että yritettiin saada samaan hommaan kytkimen kanssa. (olivat ruotsista loppu)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Eivät ole kalliit, Motonetin sivuilta katsoin osviittaa ja 3,9eur/kpl näkyisi olevan. Toki kannattaa katsoa varmaan minkä merkkisen osan ottaa niin ei heti tarvitse vaihtaa uudelleen.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
kramer
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 20:40

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kramer »

Kävin vaihdattaa taakse jarrut saab-huollossa ja nyt ne kuuli sen narinan. Rasvasivat kuulemma kyseiset puslat, mutta ainaki poislähtiessä kuului sama narina. Tiiä sitte, pitääkö rasvan asettua vai joutuuko vaihtaa kyseiset puslat tai sitte narina tulee muualta...välillä en oo varma, että kuuluuko takaa?
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

kramer kirjoitti:Kävin vaihdattaa taakse jarrut saab-huollossa ja nyt ne kuuli sen narinan. Rasvasivat kuulemma kyseiset puslat, mutta ainaki poislähtiessä kuului sama narina. Tiiä sitte, pitääkö rasvan asettua vai joutuuko vaihtaa kyseiset puslat tai sitte narina tulee muualta...välillä en oo varma, että kuuluuko takaa?
Eivät ole ilmeisesti ottaneet auki niitä puslia, silloin ei saa kunnolla rasvaa oikeaan paikkaan. Ja etupään paikallistaminen on helppoa hidastetöyssyssä kun etupää laskeutuu töyssyltä niin silloin jos kuuluu narina on kyse etupäästä, jos vasta kun takapää niin silloin vika on jossain siellä.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
kramer
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 20:40

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kramer »

yeah! Kyllä mää 90 prosenttisen varma oon, että eestä kuuluu. Epäilen kans, että eivät ottaneet puslia auki.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

kramer kirjoitti:Kävin vaihdattaa taakse jarrut saab-huollossa ja nyt ne kuuli sen narinan. Rasvasivat kuulemma kyseiset puslat, mutta ainaki poislähtiessä kuului sama narina. Tiiä sitte, pitääkö rasvan asettua vai joutuuko vaihtaa kyseiset puslat tai sitte narina tulee muualta...välillä en oo varma, että kuuluuko takaa?
Jos ne on näyttäneet silmämääräisesti hyviltä :lol:
Nimim. Kävin tonnarin kanssa 130tkm huollossa ja seuraavana päivänä katsastus.
Jarrulevyt loppu - huollon esimies totesi että ovat varmaan näyttäneet silmämääräisesti hyviltä...
Kysyin näyttikö öljytkin....

Onko muuten paha vaihtaa noi puslat?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Kyllä ne narisevat puslat ovat aika hankalassa paikassa. Molemmat puslat ovat kiinni kahdella pultilla joista toisen saa auki alapuolelta pari senttiä kerrallaan kihnuttamalla ja toiset saa auki nääääääiiiin pitkällä hylsyn jatkovarrella yläpuolelta konetilasta. Toinen vaihtoehto voisi olla apurungon irrotus jolloin pultteihin pääsisi helpommin käsiksi, ehkä.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
northwave81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja northwave81 »

Omassa ilmenee myös samaa ärsyttävää narinaa aina hidastetöyssyihin ajettaessa ja en ole onnistunut paikallistamaan vian aiheuttajaa. Onko kyseessä siis kuvan numero 3 puslat?
Kuva
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Oikella puolella vakaajan pystytanko / koiranluu alkoi kesällä ääntelemään narisemalla, kun paikallaan nopeesti heilutteli rattia ja pienen pieni narina kuului koko ajan kun auto liikkui, mitä epätasasempaa, sitä enemmän --> isompi liike.
Sisälle tämä narahtelu kuului selkeesti, mutta ei ulos moottorin tyhjäkäynnin yli.
Sitten kun tätä narinaa alkoi kuuntelemaan oikein kuuntelemalla puhallin yms. pois päältä, niin epätasasella mökkitiellä alkoi jo sitten kuulumaan pienen pientä naputtelua. Yllättävän ison narinan piti.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Useimmiten narina tulee juuri tuosta kuvan osasta 3.
Vakaajan välitanko (koiranluu) piti minulla lievää kolinaa tai naputusta, miten sen nyt haluaa ilmaista. Vakaajan runkokumi (osa 3) pitää aivan kunnon narinaa ja nimenomaan esim. hidastetyössyissä. Koiranluu piti naputusta etenkin talvella epätasaisella lumialustalla, kun rengas tekee pientä nopeaa liikettä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin