Etupään narina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Noita kallistuksenvakaajan kumeja voi vaihdella mutta apu on lyhytaikainen, uusi kumi alkaa myös narisemaan parin vuoden sisällä. Itse pyysin tutulta eläinlääkäriltä lääkeruiskun ja siihen topakan neulan. Neulan tungin tangon ja kumin väliin ja ruiskutin sinne jotakin silikoniöljyä tms. voiteluainetta. Nyt on narinat pysyneet poissa pari vuotta.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Täälläkin tuo narina kuuluu, tosin vain hidastetöyssyn "alamäessä".
Koiranluuta varmaankin pitäisi myös vaihtaa kun etuoikea kolisee aika vahvasti, kohta öljynvaihto edessä joten auto Torekille kaikki tarpeellinen kondikseen..
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Josu »

Omassa OG93 on narina kuulunut uudesta asti pakkasella ajoon lähtiessä. Loppuu kyllä kun puslat jouston vuoksi lämpiää = käsitykseni mukaan notkistuu. Olen ajatellut, että lämmittyään kumi joustaa eikä vakaajatanko enää luista kumin sisällä. Saattaahan olla, että puslan vaihto auttaa mutta ei välttämättä. Rasvaus tietenkin lisää lustoa mikä ei liene kumipuslan tarkoitus.
Saabisti vuodesta-76
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tuon puslan ei ole tarkoitus luistaa vakaajatangossa. Ja juuri väljäksi tullut pusla aiheuttaa tuon narinan. Uusi pusla on reiältään huomattavasti tankoa pienempi ja puristuu tiukasti tangon ympärille. Rasvaukset ja voitelut auttaa niin kauan kuin ne pysyy siinä välissä.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Niin meinaatteko, että kun auton molemmat eturenkaat nousevat äkisti ylös, esim. korotetun suojatien kohdalla, niin tuo vakaajatanko ei kierry tuossa puslan kohdalla? Jos näin ei tapahtuisi, vakaajatankohan estäisi etujousituksen pystysuuntaisen liikkeen. Nimenomaan silloinhan sen tangon tulee kiertyä sen puslan sisällä, sen takia siinä on kiertymisen salliva liitososa => pusla/hela. 8O
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Vakaajatanko toki kiertyy, mutta puslan kumi tämän tangon mukana. Eli kumin ja tangon pinnat ei ainakaan suuressa määrin kiertoliikkeessä liiku keskenään. Olipa nyt vaikeasti selitetty. Ota kädellä esim muovitanko käteen ja kastele käsi, sitten puristat löysästi tankoa ja kierrät sitä puristavan käden sisällä, kuuluu narinaa. Kuivaa käsi ja purista lujaa tangosta, pyöritä taas toisella kädellä niin tanko kyllä liikkuu puristavan käden sisällä koska käden pehmeä kudos antaa myöten mutta narinaa ei kuulu :)

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Hienosti selitetty, ymmärrän kyllä. En lähde väittelemään kummin se pusla on tarkoitettu toimimaan mutta epäilen hieman tuota kumin tarkoitusta joustaa liitoksessa. Eikä sillä oikeastaan ole merkitystä kummassa se kiertyminen tapahtuu, sehän kiinnostaa, että se kiertyminen tapahtuu äänettä.
Demonstroidaan lisää: Kuvitellaan taas se reilun peukalon paksuinen muovitanko jonka päissä on 25cm taivutukset. Sitten kuvitellaan joku pitämään sitä tankoa hartian levyisellä otteella keskeltä kiinni. Sitten kuvitellaan tangon molempiin päihin kaverit jotka nostavat tangon taivutettuja päitä n. 15cm. Tanko kiertyy hieman keskimmäisen kaverin käsissä mutta ääntä ei pääse koska käsien kudos on nuorta ja vetreää. Mutta kun ne kätöset ovat olleet ankarissa olosuhteissa, kurassa, vedessä ja pakkasessa pari vuotta ja ovat aivan kovettuneet, ne eivät enää jousta. Silloin se tanko alkaa luistaa ja narista kaverin käsissä, koska se ei mitenkään jaksa puristaa sitä tankoa niin lujaa, etteivätkö ne tangon päissä olevat kaverit jaksaisi kääntää sitä ylös. Tällöin keskimmäisen kaverin on helpompi hieraista vaseliinia käsiinsä ja antaa sen tangon luistaa ääneti ennemmin kuin alkaa vaihtamaan niitä käsiä uusiin ja vetreisiin. :wink:
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Kyllä, vaseliinit käteen kun ei jaksa puristaa enää ja on hiljaa hetken kunnes taas kura ja vesi huuhtelee väljien puristusotteiden välistä vaseliinit pois ja narina jatkuu. Mutta kuitenkin, uuden puslan reiän halkaisija on tangon paksuuteen verrattuna sen verran pienempi, että aiheutti jo tarkistamisen onko oikeat puslat hankittu. Joten tiukka puristus siinä tulee ainakin ja voihan se olla että kiertyy tanko siellä reiässä mutta kun on tiukka reikä niin kurat yms ei pääse sinne väliin.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
northwave81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Syys 04, 2014 08:18

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja northwave81 »

Jos vakaajantanko on 25 mm paksu niin kummat puslat kannattaa tilata; 24,2 mm vai 25,2 mm läpimitalle sopivat?

24,2mm: http://www.neobrothers.co.uk/front-anti ... 9c3d5812dd

25,2mm: http://www.neobrothers.co.uk/front-anti ... 9c3d5812dd
9-3 SS 1.8t -05 (stage3)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Onkos kenelläkään muulla kuulut narinoita tuolta iskarin yläpään kiinnityksen kohdalta? Nyt kun muualta ei kuulu ylimääräsiä ääniä niin pitähän se aloittaa jostain taas... Mikähän tuon aiheuttaa?
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Josu »

No sehän on jumittunut kääntölaakeri, joka siellä iskarin yläpäässä napsahtelee. Kun laakeri jumitaa, se kiertyy sykäyksittäin. Välillä kierrrejousi jännittyy pyöriä käännettäessä ja lopulta laakeri kääntyy sykäyksen. Sanovat, että tämä vika katkoo etujousia. Asiaa voi tunnustella pitämällä kädellä kiinni etujousesta, kun toinen kääntää rattia. Sykäyksen tuntee helposti. Laakerit ei ole kalliit, mutta vähän askaretta siinä vaihdossa on.
Saabisti vuodesta-76
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Josu kirjoitti:No sehän on jumittunut kääntölaakeri, joka siellä iskarin yläpäässä napsahtelee. Kun laakeri jumitaa, se kiertyy sykäyksittäin. Välillä kierrrejousi jännittyy pyöriä käännettäessä ja lopulta laakeri kääntyy sykäyksen. Sanovat, että tämä vika katkoo etujousia. Asiaa voi tunnustella pitämällä kädellä kiinni etujousesta, kun toinen kääntää rattia. Sykäyksen tuntee helposti. Laakerit ei ole kalliit, mutta vähän askaretta siinä vaihdossa on.
Laakeri vaihdettu joulukuussa uuteen, joten kuulostaa vähän oudolta. Rutinaa ei siis ole vain semmoista kumista narinaa enemmänkin.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ongelmahan oli siis tuo yläpään kiinnitys (13188763), joka narisi ihan urakalla jo pienemmissäkin töyssyissä. Osalla oli ikää jo 4kk... neobrossille taas palautetta.
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Pitäisi pukea haalarit päälle ...ja vaihtaa 93 farkkuun iskarin yläpään Kääntölaakeri ..

* Onko laakereita eri versioita ? (Hyviä / huonoja) ?
Motonetissa oli 2 versiota?..
* ja tarvitaanko operaatiossa jotain erikoisavaimia ?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Miikhail kirjoitti:Pitäisi pukea haalarit päälle ...ja vaihtaa 93 farkkuun iskarin yläpään Kääntölaakeri ..

* Onko laakereita eri versioita ? (Hyviä / huonoja) ?
Motonetissa oli 2 versiota?..
* ja tarvitaanko operaatiossa jotain erikoisavaimia ?
On varmana eri versoita olemassa, mutta ennen asennusta kannattaa availla ja heittää vähän lisää vaseliinia sinne laakerin sisälle, ovat kuulemma yleensä aika kuivia.

Tuossa aika hyvät ohjeet (englanniksi)http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=494738 joilla pääsee jyvälle. Ainuthan vaikea tuossa on tuo yläpään pultti.
Vastaa Viestiin