93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Noin iso avonainen vanne ja pienet jarrulevyt näyttää aika hupaisalta... :roll:
MarcOne
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 20:29
Paikkakunta: Sjoki

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja MarcOne »

Tuollaiset ohuen ohuet "vanteesuojat" eivät voi olla mitenkään mukavat ....

Mutta jos kivireki on tavoite.. niin mikäs siinä.... :P
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5174
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja Risto »

viggen kirjoitti:Huomasin tuon tekstin otsikossa hyvin toimivat renkaat, niin tuli mieleen miten mahtaa tällainen yhdistelmä toimia? 9-3 SC oli parkkeerattu SDDC eteen ja varustettu 235/30 - ZR20 kumeilla, ehkä vanteet oli sentakia saanut aika paljon kanttikosketusta.
http://cl.ly/image/463n030v1o3N
http://cl.ly/image/1O3F3W3x1J06
Kanttikosketukset selittyvät renkaan kyljessä lukevalla Achilles ATR Sport -tekstillä. Reunakivi pelastaa, kun pito loppuu. :)
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Se on ajateltu myynninkannalta myydään vanteet leveillä huonopitoisilla kumeilla tarjouskittinä, niin saadaan myydä pian uusia vanteita. Vanhan Volvo mallin 7 ja 9 sarjan kuskit käyttää näitä myös kun sutii niin hyvin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
MarcOne
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 20:29
Paikkakunta: Sjoki

..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja MarcOne »

Onkos kellään kokemuksia 93 SC :sta ja (215x55x16)
Continentalin PremiumContact / SportContact 3 tai 5 yhdistelmästä. ?


Tai josko sittenkin laittaisi alle hieman enmmän profiilia... 215x60x16.. menisi se mittarivirhekin kohdalleen...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on kokemusta 5 vuoden ajalta SS:ssä (voinee verrata SC:hen) 215/55/16 Continentaleista. Ihan ok renkaat ei siinä mitään, mutta ...

Nyt tuli pari viikkoa sitten kesken lomareissun innostuttua vaihtamaan uudet alle. Olin oikeastaan jo päättänyt etukäteen, että uudet renkaat tulee olemaan Nokian Hakka- mallit. Tuo leveys vain mietitytti. Leveämpää en harkinnutkaan vaan kapeampaa.

Kyseltyäni useista rengasliikkeistä niin pääkaupunkiseudulta, jossa olin reissusa, kuin täältä kotikulmilta, niin kävi ilmi ykis asia. Tuo 215 leveys on nykyään jotenkin "välimalli" tuossa 16 tuuman koossa. Hinta on huomattavasti korkeampi kuin 205:lla ja saatavuuskaan ei ole niin yksinkertaista joka liikkeessä/toimipisteessä.

Nuo asiat tekivät valintani sitten helpoksi. Ostin 205 leveät (205/55/16). Ne lähtivät Nokian Hakka Greeninä karvan alle 500€. Vastaavasti 215:set olisivat samoina malleina olleet hiukan yli 600€. Ja valintaa ei ole tarvinnut katua.

En aja mitään "rata-ajoa", joten mukavuus ja äänettömyys ovat mulle tärkeitä. Nämä kriteerit täyttyvät aivan loistavasti noilla valitsemillani renkailla. Ero entisiin Conteihin on valtava. Vaikutusta myös lienee silläkin, että nopeusluokka on nyt H entisten V sijasta. On toki varmaan tuo Nokialainen jo lähtökohtaisesti suunniteltu Pohjoismaiden uraisille ja karkeille teille, joita etenkin meillä Suomessa riittää.

Nyt ajossa olen havainnut seuraavia asioita: hiljaiset, mukavat, polttoainetaloudelliset ja ei-uraherkät.
Ohjauksen tarkkuus hyvällä tienpinnalla ei tietenkään ole entisten veroinen, mutta sitä rata-ajo-tarkkutta en nyt painottanutkaan. Polttoaineen kulutus muuten laski likimain 0,5 litraa/100 km. Se on mielestäni paljon.

Sitten mitä tulee siihen nopeusmittarin tarkkuuteen, niin sen voi kalibroida Op-Com:lla tai Tech:llä. Itse olin sen tehnyt jo aiemmin Op-Com:lla, jolloin mulla oli kompromissi 205 talvirenkaiden ja 215 kesärenkaiden kesken. Kapeammalla kulki -1 km/h ja leveämmällä +1 km/h. Nyt sen muutin uudelleen vastaamaan 205:a, kun sekä kesä- että talvirenkaat on nyt samaa profiilia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Moi,
Minulla on SC:ssä samat renkaat kuin "Petrisa":lla. Voin yhtyä hänen kommentteihin renkaiden ominaisuuksia koskien. Hinta on juuri noin kuin yllä on kirjoitettu verrattuna vastaaviin mutta 215 leveisiin. Mielestäni Greenit ohjautuvat tarkasti just sinne minne pitääkin - vertailukohtana minulla on vain edelliset vanhat ja kuluneet Michelinit. Suosittelen Hakka Greenejä, edullinen ja hyvänoloinen rengas :D
T. Zeipii
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Mulla on ollut nyt pari kesää Contin PremiumContact2:t (205/55R16) käytössä, ja ovat kyllä viimeiset Contit jotka hankin. Eivät ole minun mielestäni passanneet Saabiin hyvin, meteli on todella kova ja ovat hieman uraherkät. Mulle tärkeintä olisi että auto kulkisi Suomen teillä vetelemättä ja ennenkaikkea hiljaisesti (Saabin äänieristys ei taida muutenkaan olla mikään mahdottoman hyvä). Nokian Greenit menee yo. suosituksilla kyllä ehdokaslistan kärkeen.
9³ SC 1.8t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuulen suhinat ja koneen äänet ei kuulu, mutta rengasääniä piisaa. No, kuuluu ne rengasäänet noissa kalliimmissakin.....
kitkat tuossa edellä mainitussa koossa ei varmaan hirveesti meluaisi.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja 773E »

Oman kokemuksen mukaan vetelyyn vaikuttaa todella paljon renkaan olan muoto. Jos haluaa minimoida vetelyä, niin kannattaa valkata mahdollisimman pyöreäolkainen rengas. Vanteen ET-luku vaikuttaa myös toki (saabin omissa vanteissa tuskin tästä tulee ongelmaa) ja ilmanpaineet kohdilleen. Perusjutuista se käytös koostuu.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
lari
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 13:10

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja lari »

Meillä on perheessä yhessä autossa (volvo) samat Nokian renkaat alla kuin nimimerkki "Petrisa":lla. Täälläkin ollaan kiitelty ihan samoja ominaisuuksia. Polttoaineen kulutusta ei olla vielä ehditty mitata sen tarkemmin, mutta lupaukset ainakin olisi positiiviset.

Tuo DSI kulumismittari on kans ihan mukava lisä vaikka perus kolikollakin on pärjätty. Noista Nokian rengastesti jutuista kannattaa muuten lukea linkistä: rengastestit. Ihan mielenkiintoista "inside" juttua.
tiepalvelu nopea apu tienpäälle
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Näköjään en ihan yksin ole sen näkemyksen kanssa, että noi Continentalin SportContact (2:set) eivät ole ihan parhaimmasta päästä Saabiin....

Conteilla 215/55R16 koossa melua on huomattavasti enemmän kuin 235/40R18 koon Pirellin P Zero Neroilla, toki Continentalit olivat testatessa vähän kuluneemmat, mutta ero oli niin suuri, ettei pienellä kulumiserolla selity.

Conteilla vetelyä tuntuu riittävän todella reippaasti enemmän verrattuna Nokian 205/55 kitkoihin.

Auto kun muutenkin on luokassaan heikoimmasta päästä rengasmelun suhteen, niin sanoisin, että vahva EI Continentaleille...
Itsekin taidan seuravaksi laittaa Nokian Hakka Greenit korkeammalla profiililla ja kapeampina(205/60R16) :roll:
Tomppa & Saabit myyty :(
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

petrisa kirjoitti: Kyseltyäni useista rengasliikkeistä niin pääkaupunkiseudulta, jossa olin reissusa, kuin täältä kotikulmilta, niin kävi ilmi ykis asia. Tuo 215 leveys on nykyään jotenkin "välimalli" tuossa 16 tuuman koossa. Hinta on huomattavasti korkeampi kuin 205:lla ja saatavuuskaan ei ole niin yksinkertaista joka liikkeessä/toimipisteessä.

Nuo asiat tekivät valintani sitten helpoksi. Ostin 205 leveät (205/55/16). Ne lähtivät Nokian Hakka Greeninä karvan alle 500€. Vastaavasti 215:set olisivat samoina malleina olleet hiukan yli 600€. Ja valintaa ei ole tarvinnut katua.

Sitten mitä tulee siihen nopeusmittarin tarkkuuteen, niin sen voi kalibroida Op-Com:lla tai Tech:llä. Itse olin sen tehnyt jo aiemmin Op-Com:lla, jolloin mulla oli kompromissi 205 talvirenkaiden ja 215 kesärenkaiden kesken. Kapeammalla kulki -1 km/h ja leveämmällä +1 km/h. Nyt sen muutin uudelleen vastaamaan 205:a, kun sekä kesä- että talvirenkaat on nyt samaa profiilia.
samanlaisia ajatuksia täälläkin. Kesärenkaat alkaa olla lopussa, uraa noin 4 mm. Renkaat Sava intensa ja vetelee urissa aivan törkeesti. Talvi tuli ajeltua goodyearin ultragrip extremeillä, koko juuri tuo 205/55/16. Tällä renkaalla en huomannut että olis niin pahasti vedellyt urissa.

tuo 215 koko on melkein 200 euroa kalliimpi, kuin 205 koossa oleva setti.

aluksi ajattelin 17" kokoa, mutta luovuin siitä koska luulen että 225/45/17 kokoinen rengas vetelee vielä enemmän.

että varmaan sitten tulee hommattua Michelin energyt tai googyear efficientgripit. Rengaskoko 205/55/16.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
BioVector
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 02:36

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja BioVector »

Itsellä oli viime kesänä Hankook ventus prime kakkoset, 225/45x18. Veteli ja volisi siihen malliin, että tulevana kesänä siirryn suosiolla 16 tuumaisiin kesärenkaisiin jotta saan profiilia nostettua (225/55x16). Tuommoset Vredesteinit ajattelin alle täräyttää juurikin tuon desibeliluvun takia:

http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/8714692245534
9-3 SC 2.0t BioPower -08 Vector
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 93 SC ensiansennusrenkaat ?/ ..hyvin "toimivat" renkaat ?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Varmaan kannattaisi hankkia kapeammat renkaat jos vetelyä haluat vähentää. Eli 205/55-16.
Vastaa Viestiin