Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Hepuliman
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Helmi 28, 2013 20:43
Paikkakunta: Tampere

Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja Hepuliman »

Ostin maaliskuun alussa näpäkän auton (9-3 Linear Combi, vm.2006, 1.8t, ajokm. 192 000). N. kuukauden ajon jälkeen moottorin lämpömittari nousi viimeisen "neljänneksen" rajaan, ei kuitenkaan punaiselle saakka. Tämä tapahtui pidemmän, n. 200km:n ajon jälkeen. Tuon jälkeen lämpömittari on noussut aina samaan pisteeseen nopeasti, jo muutaman kilometrin ajon jälkeen. Pari kertaa viimeisen kahden viikon aikana auton tyhjäkäynti ollut parina kertana "junnaavaa": kierrokset nousevat ja laskevat 700:n ja 1200:n välillä. Ei ole väliä, onko auto kylmä/lämmin. En tiedä ovatko nämä kaksi havaintoa yhteydessä toisiinsa, mutta..
Otin lopulta yhteytä Deltaan, josta auto ostettu ja viime viikolla vein auton Tampereen Deltan huoltoon. Tuolla (ilmeisen nopeasti) tsekattiin moottorin lämmöt ja totesivat, että ovat normaalit (89 astetta). Kehottivat vain "kovaan ajoon, mutta varomaan poliiseja :mrgreen: ". Hieman jäin tyytymättmäksi "huollosta", koska mittari näyttää edelleen lämpöjen nousevan nopeasti korkeiksi. Mikäli esim. lämpöä mittaavissa antureissa on vikaa, niin miksiköhän eivät tätä huoltaneen.. (?). Kehottivan vain ottamaan merkkihuoltoon yhteyttä, että mikäli jotain vikaa jatkossa ilmenee.. Onko kellään vastaavia kokemuksia / vinkkejä tilanteeseen. Auto siis toimii moitteettomasti (kop, kop.. takuuta vielä vajaa 4kk jäljellä), hieman tuo lämpöjen nousu (siis mittarin mukaan) edelleen arveluttaa..

- Vielä tyytyväinen Saabin omistaja
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ensimmäiseksi akun kenkä irti hetkeksi. Mittaristoja on joskus mennyn "jojoon, bittipoikittain" mitä näitä sanontoja nyt on.

Saabissa on vain 1 anturi moottorin lämpötilan mittausta varten, ja kun testeri näyttää lämpötilan oikeaksi silloin häiriö on todennäköisesti mittarissa.

Lämpömittarin skaalaus on seuraava:

Viisarin liikkeen alku: 50c
1/4: 65c
puoliväli: 80-115c
3/4: 119c

Kierrosten heijaamiseen myös ensiksi tuota akun kengän irroitusta. Jos ei auta, niin sitten suuntaisin katsetta kaasuläpän puoleen, läppiä on joskus jäänyt hakemaan asentoa ja värisemaan edestakaisin kun haluttua asentoa ei saavuteta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Hepuliman
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Helmi 28, 2013 20:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja Hepuliman »

Ok, kiitos näistä! Jos joku haluaa heittää speksit tuosta 'akun kengän irroittamisesta' niin kiitos ja kumarrus! Itse pidän autolla ajosta, mutta tuo "asennus" - puolen homma jää lähinnä konepellin avaamis- ja valohoitotasolle.. :wink:
9-3 SC 1.8t -06
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jos löytyy androidi puhelin ja siihen lataa torque softan +hommaa reilun kympin bluetooth-mokkula, niin pääsee jo aika hyvin seuraamaan näitä lämpöjä ja esim. ahtopaineitakin.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

melko varmasti termostaatti jumissa.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Moottoritilasta akun muovisuoja irti, muoviruuvit 2kpl talttapäämeisselillä auki. 10mm lenkkiavaimella/räikällä akun MIINUSnavan kiristin löysälle ja nostat akun kengän pois navasta. (plus napa saa olla kiinni kokoajan.)

Termostaatin vaihtoa voi sitten tosiaan seuraavaksi katsella. Ihmettelen kyllä jos testeri näyttää lämpötilaksi normaalia siis 89c mutta viisari näyttää omiaan. Kuitenkin kun on vain 1 moottorinlämpötilan mittaukseen käytettävä anturi niin vähän ristiriitaista mielestäni..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Vanha ketju, mutta otsikonmukainen ongelma vaivaili.

Ajelin tänään motaria noin 50 km päähän. Noin puolessa matkassa night panel sytytti moottorin lämpötilamittarin, kun lämmöt olivat koholla. Katsoin heti torquella arvoksi noin 120° C. Hetken kun ajoi, niin 130° C oli lähellä. Sain lämmöt laskemaan lähes normaalille tasolle pudottamalla ajonopeutta ja puhaltamalla ilmastoinnilla kaiken mahdollisen lämmön kabiinin puolelle (meinasi tulla hiki :P ) Paluumatkalla samalla motaripätkällä seurasin torguella lämpöjä ja mitään normaalista poikkeavaa en havainnut.

Termostaattiko tuolla oikuttelee? Vai onko sillä tapana jäädä joskus jumiin ja alkaa sitten taas toimia? Vai meneekö se kertalaakista kaput?

9-3 2.0T -06

edit.
Tänään sitten aamulla töihin ajellessa lämpömittari ei saavuttanut vaateria 15 km matkalla. Paluumatkalla seurailin lämpötilaa torquella ja noin 70° asteeseen se jämähti. Loppumatkasta sitten kaupungin kaduilla päästiin jo 80°asteeseen, jolloin auton mittarikin hipoi normaalia lukemaa. Kai se termari siellä oikuttelee..
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Moottorin lämmöt nousee nopeasti

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kyllä tuio minusta kuulostaa siltä, että termarin vaihtoon itte ekana lähtisin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin