9-3 2.8 T A nykii / tärisee

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

9-3 2.8 T A nykii / tärisee

Viesti Kirjoittaja Leone »

Ilmenipä tuollainen oire sitten tänä aamuna kun ajoin duuniin.

15 minuutin ajon jälkeen pysähdyin liikennevaloihin ja pysähdyksissä / tyhjäkäynnillä kone alkoi pikkuisen tärisemään, tyhjäkäynti sinällään ns. tasaista eikä kierroslukumittari seilannut. Kun lähdin varovasti liikkeelle, tuntui kuin joku olisi roikkunut vetokoukussa eikä pirssi kiihtynyt tasaisesti kun annoin varovasti kaasua.

Ajoin duunin pihaan ja annoin käydä hetken aikaa tyhjäkäynnillä ja sama homma. Sammutin auton ja laitoin virrat uudestaan päälle eikä ainakaan start-up checkissä herjannut mitään.

En tiedä liittyvät toisiinsa, mutta silloin tällöin auto on tietyillä kierroksilla ja 2/3 kaasulla kiihdyttäessä tehnyt tempun mikä käsittääkseni tunnetaan nimellä fuel cut, eli tehot ovat hetkellisesti kadonneet kokonaan kunnes kaasua on pikkuisen höllännyt. Tämä on usein tapahtunut moottorin lämpöjen ei ehkä ehdittyä täysin 90 asteeseen vaan johonkin 70-80 asteeseen. Muutaman kerran viime aikoina käynyt myös niin, että kylmänä (tai niin kylmänä kuin nyt kesällä auto on) on käynnistynyt jotenkin vähän tahmeasti hurahtaen.
Konehan ei varmasti ole kaikille kovin tuttu, mutta lähinnä nämä oireet luulisi herättävän teissä tietävissä ehkä jotain...? Vaikuttaisko turbo- vai sytkäpuolen vialta vai joltain ihan muulta..? Niin ja Maptunin stage 1 on ollu nyt pari vuotta ongelmitta ...
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Re: 9-3 2.8 T A nykii / tärisee

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

Tuo tärinä ja nykiminen vaikuttaa samanlaisilta oireilta joita minulla oli Turbo X:ssä kun sytytyspuola(t) olivat vikaantuneet. Yhden puolan vikaantumisen huomaa lähinnä reiluissa kiihdytyksissä pienenä nykimisenä, mutta kun useammassa puolassa on häikkää niin auto käy kuin neljällä pytyllä. Tällöin rauhallisellakin kiihdytyksellä todella reilua nykimistä ja melko varmasti sytyttää vikavalon (kovan sytkähäiriön aikana vilkuttaa vikavaloa). Myös tyhjäkäynti on epämääräisempää. Puolat hommasin jenkeistä Genuine Saabilta (Taliaferro) jossa hinta oli a 45 $ kun samat boschit merkkihuollossa a ~250 €.
Volvo XC60 T8 -22
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
Vastaa Viestiin