Kylmäkäynti/röpötys.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Tervehdys,

9-3 ss -09 1,8t M6 biopower softalla pitää omituista käyntiääntä kylmänä n.30-60 sekan ajan käynnistyksestä, tyhjäkäynti on sellasta humputtavaa/röpöttävää ja kiekat seilaa vain vähäisesti. Ääni oli jo ennen biopower softan laittoa ja tulee ilmi vain kun kone käynnistetään kylmänä. Olisko kellään heittää tipsejä mistä vois johtua, onko tämän ikäisissä ollut läpppäkotelo ongelmia? tai voisko johtua siitä yhdestä alipaineletkun takaiskusta entäpä puolavian todennäköisyys? nyt on alkanut myös tuntua että vedossa 2000rpm-2500rpm olis hiukka nypytystä. Auto ei mene vikatilaan ja vikakooditkin on luettu mutta mitään ei löytynyt.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tulpat olet varmaan ekana kattonut?

Jos käynnistys röpötyksiä tulee, kun on pitemmän aikaa ajeltu viinaksilla, Si-Alcohol tai bensaa tankkiin auttaa putsaamaan.
djungeltrumman
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 29, 2007 13:13
Paikkakunta: Loviisa

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja djungeltrumman »

Samanlaista röpötystä olen huomannut omassa -05 cabbessa korotetun tyhjäkäynnin aikana. Heti kun kierrokset tippuvat, käyntiääni muuttuu normaaliksi.
Ja autossa on vakio softa. (Viinat kaadetaan kurkkuun, ei autoon :lol: )
96 V4 -75 (MR)
95 V4 -75 (KA)
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Nimenomaan just korotetun tyhjäkäynnin aikana tuo röpöttely. Tulpat vaihdettu oikeisiin kun siirryttiin viinaksilla ajeluun ja röpöttelyä oli jo vakiosoftalla ja vanhoil tulpilla.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja rocco »

Moi,
Vieläkään en ole tähän moottorin outoon käytökseen löytänyt syytä, läppäkotelon irrotin ja putsailin sekä vielä kertaalleen tarkastin tulpat ja puolat. Mitään näkyvää vikaa en siis ole löytänyt. Vapina vaan jatkuu aamukäynnistyksellä ja lisäksi ilmaantunut silloin tällöin outoa kalkatusta.

Voiko rikkoontumassa oleva kaksoismassavauhtipyörä tai joku muu kytkimen osa aiheuttaa kaiken tämän? On nimittäin sellainen ominaisuus myöskin kun kylmänä käy kuten selostettu, kun painan kytkimen pohjaan ja laittan ykkösen pesään niin auto kevyesti meinaa liikahtaa eteenpäin.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Tuo että kun ykkösen laittaa päälle ja auto pyrkii eteenpäin voi merkitä kytkimen työsylinteri ongelmaa. Jos tuon sylinterin voi ilmata niin yrittäisin sitä ensiksi. Jos on samanlainen kuin dieselissä niin laatikko pitää ottaa irti kun vaihtaa työsylineri/painelaakeri.
Kaksoismaas ainakin dieselissä kalkatti kylmänä ja hiljeni sitten lämpimänä, kunnes myös alkoi kalkattamaan lämpimänä. Vois kuvitella että tuo kalkatus voisi johtua kaksoismassasta mutta syy voi kuitenkin olla epätasaisesti käyvä moottori kun epätasasainen käynti saa kaksoismassan heilumaan edes takas.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei pahemmin röpöttänyt, mutta putsasin läppäkotelon / läppärungon. Oli melko karstainen. Läppäkotelon kiinnityspultit aukes lisäksi turhan helposti, olikohan se edes tiivis?

No nyt on kasattu uudella tiivisteellä, saa nähdä vaikuttaako mihinkään.

Putsasin bräkleenillä, toivottavasti ei ollut liian jytyä ainetta.

Kotelon alla oli imusarjassa öljyä siinä kuopassa. Onkohan joku hajoamassa? Tossa IC:ltä tulevassa putkessa ei ollut öljyä, joten tuskin tulee turbolta. Olisko huohotusta tai joku takaiskuventtiili särki?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Itse vaihoin viikko sitten kaasuläppäkotelon uuten. Öljyä oli minullakin siellä kolossa ja imupuoli on puhdas. Mulla ei meinaa -5c pakkasessa edes käynnistyä ilman lämppärin käyttöä. E98 ollut tankissa ainakin 5-6tankillista.

Kuvaa imusarjasta (http://aijaa.com/1q404b)
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No ihan samalta näytti kuin tuossa sinun kuvassasi. Se kuoppa oli tolleen öljyssä.

Tohon kylmästarttiin liittyen: oletko mitannut lämpötila-anturin kuntoa? Onkohan niissä yleisesti vikoja?

-10 asteessa: 9,4 kOhm
0 asteessa: 5,9 kOhm
20 asteessa: 2,5 kOhm
80 asteessa: 0,323 kOhm.

Katkos tarkoittaisi moottoriohjaukselle kovaa pakkasta, kaipa siitä vikakoodi tulee jos kone ei lämpiä käytössä, eli anturin antama jännite nouse.

Mä mittailin ja näyttäis oleva OK. Ite anturi on aika halpa osa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Biopauwer
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 26, 2015 20:40
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kylmäkäynti/röpötys.

Viesti Kirjoittaja Biopauwer »

Onko kukaan löytänyt syytä tuohon ongelmaan? On selkeästi lämpötilasta riippuvainen vika. Täällä on samanlainen käyntivaiva, auto on tehtaan biopower ja ei ole väliä onko tankissa bensaa tai etanolia. Myös orkkis ja viri softa käyttäytyy samalla tavalla. Esiintyy vain kylmällä ilmalla/pakkasella ja moottori kylmänä, esilämmitys vähentää mutta ei poista ongelmaa. Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen ei uusiudu ennen kuin moottori on täysin kylmä. Läppäkotelo on putsattu, ei ollut kovin karstainen ja öljyä oli kuten noissa kuvissa. Vikavalo ei syty ja muuten toimii. Tutulla Saab asentajalla on ollut vastaavia tapauksia ja vikaa ei ole löytynyt. Eikä niitä ole myöskään yritetty korjata vaihda osa kerrallaan tyylillä, koska selkeää syytä vialle ei löydy.
Mainitsi jonkun ionisointiboksin joka tarkkailee puolien toimintaa tms, ja epäilee sitä mutta harmi vain että maksaa 300€.

- Kaasuläppä liikaa auki jos sattuisi jumittamaan?
- Puolavika?
- Lämpöanturi?
Vastaa Viestiin