Kampiakselin takastefa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja J-P »

Auto (Saab 9-3 SS 2003 Vector) oli tänään merkkihuollossa jousien vaihdossa.
Samalla vaihdettiin yläpään laakerit ja tutkittiin etupyörien laakerit joissa havaittiin välystä. Huomattiin myös että kampiakselin takastefa vuotaa (minkälainen homma vaihtaa?)

Kotimatkalla rupesi näyttöön tulemaan vikailmoituksia:

Stability control failure
Traction control failure

Samaan aikaan rupesi nopeusmittari heittelemään ja pomppailemaan jatkuvasti...
Ilmoitusten jälkeen ajoin suorinta reittiä kotiin (huolto oli jo kiinni).

Kun tulin pihaan sammutin auton ja käynnistin uudestaan, ilmoitukset tuli taas heti näyttöön.
Hetken päästä kävin siirtämässä autoa hieman paremmin ja nyt ei tullut vikailmoituksia.
Sammutin taas ja kävin hakemassa sisältä halpis kiina-vikakoodinlukijan, se ei löytänyt vikakoodeja mutta SID näyttöön tuli taas nuo samat ilmoitukset.

Mikähän tuohon keksintöön nyt tuli? Ennen huoltoa ei ole ollut mitään tällaista...
Viimeksi muokannut J-P, Ti Elo 13, 2013 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikailmoituksia ja nopeusmittariongelmia huollon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli, nopeustieto tulee taka-akselilta ABS anturilta. Yleisin vika on se, että johto on poikki kuljettajan puolelta takaa, n. 20-30cm päässä ABS anturilta.

Takastefa on vauhtipyörän takana, eli vaatii vaihteiston irroituksen ja vauhtipyörän ja kytkimen luonnollisesti. Oletko varma että takastefa vuotaa? Ettei vain kyseessä olisi etustefa joka on apulaitehihnapyörän takana, joka on yleinen paikka josta tihkuu öljyä? Se etustefa on nopea vaihtaa esim. apulaitehihnan vaihdon yhteydessä. Hihnapyörä vain pois ja vanha stefa pihalle ja uusi tilalle.. jne..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Vikailmoituksia ja nopeusmittariongelmia huollon jälkeen

Viesti Kirjoittaja J-P »

Voisiko katkennut johto aiheuttaa myös nuo vikailmoitukset ajotietokoneeseen? Tosiaan ennen huoltoa nopeusmittarikin pelasi moitteettomasti.

Auto on tiputellut pientä öljylänttiä alle, niin tuossa huoltolapussa sanotaan kun pyysin selvittämään että mistä se tulee. "Auto vuotaa moottoriöljyä -> Kampiakselin taka stefa vuotaa hieman." Onpas iso homma tuossakin sitten...
Onko tuosta muuta haittaa kuin pieni öljyläntti auton alla, eli voinko odotella parempaa rahatilannetta vai onko tuo hoidettava kuntoon niin nopeasti kuin mahdollista?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikailmoituksia ja nopeusmittariongelmia huollon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos johto on poikki, niin TCS/ESP/ABS herjat rävähtää SIDiin.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &hilit=tcs
Tuolta löytyy lisää, ja keskusteluketjuja samaisesta aiheesta.

En lähtisi sitä takastefaa vaihtamaan.. ennenkuin varmistat ettei syyllinen sittenkin ole etustefa. Etustefan vuotoja on ollut monia, kun taas takastefa vuotoja en ole esim. tällä foorumilla lukenut vissiin ainuttakaan. Ettei huoltamolla olisi nyt mennyt etu, ja takastefa sekaisin. Tarkoittavat etustefaa vaikka väittävät sen olevan takastefa.. Näet sen itsekkin kun katsot jakopäänpuoleista päätyä koenesta, siis sitä päätyä missä apulaitehihna pyörii. Esim. minulla vuotanut etustefa oli sotkenut öljyyn koko sen apulaitehihnan puoleisen päädyn koneesta, vetarin suojakumit yms jne.. Koska hihnapyörä pyöriessään sotkee öljyyn kaiken.

Jos takastefa on oikeasti syyllinen, niin samalla kannattaa tehdä kytkinremontti,työsylkät pelit ja pensselit sinne. Takastefa vuotaessaan voi huonolla tuurilla aiheuttaa sen että kytkin alkaa luistamaan. Etustefa vain sotkee koneen jne..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Vikailmoituksia ja nopeusmittariongelmia huollon jälkeen

Viesti Kirjoittaja J-P »

Katsoin tuota ketjua ja ei tosiaankaan naksahda tuo rattilukko nyt päälle ollenkaan. Kiitos linkistä.

Kävin tuota hihnan ympäristöä tutkimassa ja ei se näyttänyt öljyn sotkemalta.

Kuva

Joku pieni läikkä tuolla pohjalla näkyi.

Kuva
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Miksei se takastefa voisi mennä?

Onhan noita vuoto- ja tihkumispaikkoja, joita on vaikea paikallistaa jos esim. on koko koneen kylki märkänä tms. Etu- ja takastefan vuodon erottaminen toisistaan sen sijaan pitäisi olla aika yksiselitteistä, kun ei etustefan vuotama öljy suuremmin vaella mihinkään vaan tippuu maahan suunnilleen niiltä nurkilta ja sotkee tietty, kuten sanottua koneen etupäätä.

Takastefa valuttelee kytkinkopasta kokolailla siitä konen ja laatikon saumasta (tästä kohden voi toki tippua maahan jostain ylempääkin vuotavaa öljyä mutta jos kaikki on siistiä ja kone on vain alakerrasta tai tuon sauman pohjasta märkä... Näinollen etu- ja takapään vuotoa voi jo alkaa jäljittää sen mukaan, mihin kohtaan se läntti auton seisoessa muodostuu.

Jos se takastefa reippaammin tiputtelee, niin ajoon jälkeen saattaa kärytä palanut öljy: etenkin pikatie-/moottoritiepätkillä nimittäin ilmavirta levittelee tehokkaasti koneen takapäässä odottelevat tipat pitkin rintapellin alaosaa mutta myös kuuman pakoputken päälle.

Ikävä juttuhan se on sikäli että parin euron stefan vaihtamiseen täytyy purkaa koko voimalinja. Tekee sen sitten itse tai teettää, uudet kytkinhilppeet on kohtuuhintaiset laittaa samalla sisään, kun ottaa huomioon oman vaivan tai teetettyjen työtuntien hinnan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
olachka
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja olachka »

Mulla vaihdettiin kesän alussa kampiakselin molemmat stefat, öljyä tippui maahan ja paikallinen Teboil määritteli viaksi juuri nuo kampiakselin stefat molemmista päistä.

Merkkihuollossa totesivat vian myös samaksi, ensiksi putsattiin ja sitten viikon jälkeen käytin uudestaan jotta vuotokohta todettiin varmasti juuri kampiakselin stefoiksi.

Hintaa stefojen vaihdoille olisi merkkiliikkeessä tullut reippaasti päälle tonnin ja toisessa ketjuliikkeessä myös yli tonnin. Puolitoista päivää oli arvio homman kestolle.

Kyselin sitten vielä muualta ja Kirkkonummella autohuolto hoiti homman muistaakseni noin 600 eurolla. Tuntui melkein ilmaiselta aikaisempiin arvioihin nähden. =)
Aikaahaan tuohon sielläkin meni ja sain auton jättöpäivää seuranneena aamuna.

Itsellä automaatti 9-3 ss jolla oli ajettu noin 210000km kun vuoto ilmeni ja vuosimalli on 2004. Nyt toivottavasti saisi jonkunaikaa taas kulkea ilman uusia remontteja...
Ajossa: 9-3 2,8TS Aero Cabriolet -08(ka)
Ex: 9-3 SS 1.8t Sentronic -04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minä vaihdatin kytkinrempan yhteydessä (154tkm) tuon takastefankin kun oli koko helahoito purettuna. Vinkkinä kytkinrempan tekijöille, kannattaa vaihtaa se kun tarvitsee kytkin vaihtoa...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pakari kirjoitti:Minä vaihdatin kytkinrempan yhteydessä (154tkm) tuon takastefankin kun oli koko helahoito purettuna. Vinkkinä kytkinrempan tekijöille, kannattaa vaihtaa se kun tarvitsee kytkin vaihtoa...
Itse vaihdoin niin ikään takastefan, kun päivitin kytkimen. Alkuperäinen takastefa (en uskalla kokeilla tarvikkeita tässä kohtaa) maksaa merkkiliikkeessä muistaakseni n. 40€, mutta hinta on kuitenkin halpa siihen vaivaan ja kustannukseen nähden, mitä sen vaihtaminen erikseen tehtynä vaatii.
Saabiton Saabisti
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Minäkin tiedän pari alle 100 tkm ajettua Saabia, joissa Ka:n takastefat vaihdettu öljyntiputtelun johdosta. Kallis remppa osan hintaan nähden.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
KapteeniMahtava
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Tyhmä kysymys, mutta pitääkö öljyt poistaa koneesta, kun vaihtaa kampiakselin taka stefaa?? Just öljyt vaihdettu ja auto menee kytkin remppaan..
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Itselläni oli öljyt koneessa, kun vaihdoin takastefan, eikä akselin välistä tullut pisaraakaan öljyä.
Saabiton Saabisti
/Wille/
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 18:34
Paikkakunta: Helsinki / Iitti

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja /Wille/ »

Mitäs raati arvioi, alkoi tippua koneen ja laatikon (tai kytkimen) välisestä saumasta öljyä. Takastefa mennyt? Alkaa hermot pikkuhiljaa kiristymään, kun viimeviikolla tuli Viron reissu tehtyä ja kytkin päivitettyä pitävämpään. Voitte arvata, vaihdettiinko stefaa samalla varmuuden vuoksi.
9-3 SS Aero -03
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampiakselin takastefa

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kyseisestä raosta voi käytännössä tulla kahta eri öljyä: vaihteistoöljyä, mikäli työsylinteriin integroitu pääakselin stefa falskaa tai moottoriöljyä, mikäli kampiakselin takastefa vuotaa.

Kumpikin korjaus vaatii luonnollisesti vaihteiston irroituksen.
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin