Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Nii, kyllähä se musta siellä vähä siihe viittais että liia rikkaalla mennään.
Moottoripesua meinasin muutenki että huitasta kun öljyt menee kuitenki vaihtoon.
Ja tulppiin vielä tarkennuksena, ettei ite kärjet ollu mustat vaan muualta oli karstaiset. Ja ajettu nyt sen 2500km vaihdon jälkeen.

Hieno olis lokitella mutta työmaallaki pitää taas takoa ku rauta on kuumaa....
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

timpetti kirjoitti:Kävin jo asiaa marmorilla pähkimässäkin, mutta täältä vielä verrokkidataa saa varmaan paremmin.

ELI;
Allekirjotuksen korskean orin vaihteisto tekee välillä jänniä juttuja;
-Vasemmalle käännettäessä risteyksestä, ottaa joskus ja antaa välivapaata kiihdytyksen aikana, auto lähtee liikkeelle, sitten pieni piikki kiekoissa (n.5-600 rpm) ja sitten mennään taas. JOSKUS.
-Paukauttaa välistä aika lujaa pykälän silmään kun kiihdyttää, enimmäkseen kylmällä koneella.
-Välissä kovemmassa ajossa tuntuu että kun laitat lusikan lattiaan (mutka-ajossa), ei välitä voimaa tiehen. Toki tällöin ei kierroksetkaan nouse (luistamiseen viitaten) tai muuta, tuntuu vain tehottomalta.
-Manuaalipuolella meno tuntuu jotenkin laiskemmalta kuin automaattitoiminnolla.

Kysymykset;
-Voiko johtua ohjelmistomuutoksesta moottorissa, eli vaihteisto "ei tajua" voimanlisäystä?
-Auttaako öv lisäaineella? (Kauppasivat marmorilta tätä ratkaisua)
-Onko vaihteistossa mahdollista nollata joitain parametreja? Oppiva kun tuo lie? Ja sen vaikutus asiaan?
-Voiko tuo alipaineventtiili jota täällä rummutettu, vaikuttaa tähän asiaan?
-Käytän aika innokkaasti läpysköjä (manuaalitoimintoa) pykältämiseen, sen vaikutukset täysautomatiikkakäyttöön?
-Onko näissä ollut koneiston likaantumista?
-Onko GM:n lootaöljy parasta mitä rahalla saa, vai onko kenttädataa muiden tuotteista jotka toimisivat pehmeämmin ko. lootassa?
Saab 9-3 (9440) M04 automaattivaihteistolla ja moottorivaihtoehdolla B207r
Alustanumeroon 41015764 asti.

Automaattivaihteisto voi vaihdettaessa ylöspäin vaihteelta 2 vaihteelle 3 antaa vedon joustaa lyhyen hetken. Tälöin moottorin kierrosluku nousee ja vaihtaminen päättyy pieneen nykäisyyn.
Tämä johtuu siitä, että vaihteiston öljynpaine tietyissä olosuhteissa laskee liian matalalle tasolle mikä tarkoittaa että sen kytkimet eivät pidä riittävän lujasti.
Tavallisinta on, että vika sattuu kun kuljettaja on ajanut jatkuvasti 5. vaihteella nopeuden ollessa välillä 90-120 n. 30 min. ja pysähtynyt sen jälkeen hetkeksi tai laskenut nopeuden alle arvon 30km/h. Kun sen jälkeen tapahtuu vaihtaminen 2 -> 3, voi tapahtua edellä selostetun mukaisesti.
Korjaus: Ohjelmois TCM uudelleen disagnoosityökalun sekä TIS2000 version 2003-3 (update 5) tai uudemman avulla. Ks. WIS-Yleistä-TIS2000-Tekninen selostus-Huolto-Ohjelmointijärjestelmä (SPS).
Uudelleen ohjelmoinnin jälkeen vaihteiston sopeutus.

Edit: lainattua tekstiä, mutta voisko tuolta suunnalta alkaa löytyä vikaa......

Stage-1 vielä varmaan lisää vaikutusta jos nuo öljynpaineet heittää jne. jne......
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laatikon venttiilikoneiston likaantuminen ja kuluminen on melko yleistä noissa 5-vaihteisissa Aisin laatikoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja karg »

2->3 vaihdossa tapahtuva nykäisy poistui meikän kolkista uuden laatikon myötä.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Jaa että 120 000 km ja laatikko vaihtoon? Hrrh.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja karg »

Meikäl oli onneks tuplat taulussa tohon verrattuna ;)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

karg kirjoitti:Meikäl oli onneks tuplat taulussa tohon verrattuna ;)
No onneks.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Tuota öljynvaihtoa+forten lisäainetta+sopeutusta tässä mietin ja marmoriltakin sitä tarjottiin vaihtoehdoksi..

Onnistuuko tuo päivitys ja sopeutusajo muilta sepiltä? eppäilen että hintaa muodostuu jos se tehdään merkkiliikkeessä ja veloitus käytetyn ajan mukaan, meillä ainakin sopeutusajot VAG:eihin on parin tunnin luokkaa, testerimaksut ja muut päälle.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

WIS:stä löytyy ohjeet ko. ajon suorittamiseen.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja karg »

Jep, sopeutukseen tarvitaan Tech2 ja sopeutuslenkki WIS:n ohjeiden mukaan. Toi sopeutus on hiukan jännää puuhaa jos ei löydy rauhallista tien pätkää ;)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

220e tarjos marmorilta koko show'n hinnaksi, öljynvaihto+päivitys+sopeutus+fortet
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

No eipä varmaan tuota pakettia pysty merkkiliikkeeltä tuon edullisemmin saamaan.
Ainakaan kovin paljoa.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Juu ja sen takia sen tänne psotasinki, että tietää muutki jos samaa miettivät.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onko tähän ongelmaan tullut ratkaisua?
MarSa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 07, 2013 20:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja MarSa »

Niin onko tullut ratkaisua ongelmaan? Itsellä samanlaisia oireita ilmassa..
Vastaa Viestiin