Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kävin jo asiaa marmorilla pähkimässäkin, mutta täältä vielä verrokkidataa saa varmaan paremmin.

ELI;
Allekirjotuksen korskean orin vaihteisto tekee välillä jänniä juttuja;
-Vasemmalle käännettäessä risteyksestä, ottaa joskus ja antaa välivapaata kiihdytyksen aikana, auto lähtee liikkeelle, sitten pieni piikki kiekoissa (n.5-600 rpm) ja sitten mennään taas. JOSKUS.
-Paukauttaa välistä aika lujaa pykälän silmään kun kiihdyttää, enimmäkseen kylmällä koneella.
-Välissä kovemmassa ajossa tuntuu että kun laitat lusikan lattiaan (mutka-ajossa), ei välitä voimaa tiehen. Toki tällöin ei kierroksetkaan nouse (luistamiseen viitaten) tai muuta, tuntuu vain tehottomalta.
-Manuaalipuolella meno tuntuu jotenkin laiskemmalta kuin automaattitoiminnolla.

Kysymykset;
-Voiko johtua ohjelmistomuutoksesta moottorissa, eli vaihteisto "ei tajua" voimanlisäystä?
-Auttaako öv lisäaineella? (Kauppasivat marmorilta tätä ratkaisua)
-Onko vaihteistossa mahdollista nollata joitain parametreja? Oppiva kun tuo lie? Ja sen vaikutus asiaan?
-Voiko tuo alipaineventtiili jota täällä rummutettu, vaikuttaa tähän asiaan?
-Käytän aika innokkaasti läpysköjä (manuaalitoimintoa) pykältämiseen, sen vaikutukset täysautomatiikkakäyttöön?
-Onko näissä ollut koneiston likaantumista?
-Onko GM:n lootaöljy parasta mitä rahalla saa, vai onko kenttädataa muiden tuotteista jotka toimisivat pehmeämmin ko. lootassa?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Välissä kovemmassa ajossa tuntuu että kun laitat lusikan lattiaan (mutka-ajossa), ei välitä voimaa tiehen. Toki tällöin ei kierroksetkaan nouse (luistamiseen viitaten) tai muuta, tuntuu vain tehottomalta.
Sellainen kysymys, että onko autossasi ESP?

Onko ratti täysin suorassa kun auto kulkee suoraan? Vähän vastaavia ongelmia oli eräässä saabissa kun ratti ei ollut suorassa, kun auto kulki suoraan. Tällöin ESP saa väärää tietoa ratin asennosta verrattuna auton kulkusuuntaan eikä tällöin auton kulkusuunta vastaa ratin asentoa -> ESP menee sekaisin ja rajoittaa menoa ihan erikoisesti erittäin erikoisella tavalla.

Onko automaatin softaa päivitetty? Tätä voisi koittaa osaavalla TECHittäjällä jolla on turvapääsy saabin serverille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Softalle ei oo tehty mitään, olen auton toinen omistaja ja edellinen huollattanut Närpiön suunnalla jollain luottohuoltamolla, tuskin on TECHit soitellu sillä suuntaa. Öljyt oli vaihdettu ajallaan (tai siis 3000km etukäteen, anyway..), mutta öljymäärää ei kuiteissa näy.

Autossa on ESP. Ratti voi olla rengastuksen (225/40 r18) ja näiden mahtavien suomalaisteiden ansiosta ajoittain vinossa, mutta suuntaukset on tarkastettu ja kunnossa. Voisihan ne tällekin vuotta vielä tarkastaa tietty. Pitää vielä kokeilla tuota ESP poiskytkettynä..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
387
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja 387 »

Eikös 5v pitäisi olla mobilin 3309 oljyt muistaakseni muita ei kannata laittaa ja vaihtoväli max 60tkm
Hese
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

387 kirjoitti:Eikös 5v pitäisi olla mobilin 3309 oljyt muistaakseni muita ei kannata laittaa ja vaihtoväli max 60tkm
Sen verran vähän tiedän että onko GM tarjoamat öljyt tätä tavaraa..edellinen omistaja tosiaan laskenut 120t ennen vaihtoa. Ite oon ajatellu max 60 000 ajaa samoilla. Jos sitäkään.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

timpetti kirjoitti:
387 kirjoitti:Eikös 5v pitäisi olla mobilin 3309 oljyt muistaakseni muita ei kannata laittaa ja vaihtoväli max 60tkm
Sen verran vähän tiedän että onko GM tarjoamat öljyt tätä tavaraa..?
Edellinen omistaja tosiaan laskenut mittariin 120t ennen vaihtoa. Ite oon ajatellu max 60 000 ajaa samoilla. Jos sitäkään.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Alle 40°C öljyn lämpötilassa lock-up toiminnossa ei tapahdu luistoa, joten veikkaan sitä pienten nykäysten syyksi joita itsellänikin tapahtuu muutamissa ensimmäisissä vaihteen vaihdoissa kun kylmänä lähtee ajelemaan ja samalla myös moottorijarrutus, mitä sitä nyt automaatissa on, toimii terävämmin. Lock-up ei toimi alle 20°C öljyn lämmöissä ja siihen öljyt lämpiää ainakin äkkiä.
Nämä "arviot" on heitelty ihan WIS:ä selailemalla ilman sen kummempaa tietämystä asiasta.
Manuaalipuolella vastaa kaasuun paljon terävämmin kuin D:llä ja S:llä.
Kylmänä terävämmät vaihdot on olleet koko ajan samanlaisia tuolta ~60tkm ajetusta asti, mitä auto on mulla ollut.
M1:llä 225/45/17 kiljasee välittömästi, D:llä miettii vähän aikaa kun antaa terävämmin kaasua.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

timpetti kirjoitti:Autossa on ESP. Ratti voi olla rengastuksen (225/40 r18) ja näiden mahtavien suomalaisteiden ansiosta ajoittain vinossa, mutta suuntaukset on tarkastettu ja kunnossa. Voisihan ne tällekin vuotta vielä tarkastaa tietty. Pitää vielä kokeilla tuota ESP poiskytkettynä..
Meilläkin oli kulmat kyllä kohdillaan, mutta ratti vinossa. Tämähän riittää ESP:n tulkitsemaan auton kulkusuuntaa oletettuun kulkusuuntaan väärin. Meillä esim ohitustilanteeseen lähdettäessä kun ratti oli vinossa oikeaan ja auto liikkui vasemmalle ESP katkaisi vedot pois kokonaan. Kun ratti oikaistiin, no problem kaikki toimii niinkuin pitää.

Kannattaa koittaa ilman ESP:tä ja sehän lähtee pois päältä vain jos nopeutta on alle 60kmh.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ja esp menee päälle automaagisesti 60kmh jälkeen.
mites ei kai esp vetoja katkaise vaan tcs:ssä?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Meneekö kolkissa? Femmassa ei mene ESP päälle yli 60kmh vauhdissa itsekseen. Eikä myöskään kolkin pelkkä TCS.

ESP:n rajoittamiseen tässä minun tapauksessa on nimen omaan ESP joka rajoitti. esim mLow kävi 60-70nm ja ECM_statin mukaan ESP oli rajoittava tekijä. Koska ESP luuli auton olevan holtittomassa luistossa tmv. tilassa tuntui kuin auto olisi jopa iskenyt jarrua ESP:n kautta päälle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

kalle37 kirjoitti:Ja esp menee päälle automaagisesti 60kmh jälkeen.
mites ei kai esp vetoja katkaise vaan tcs:ssä?
Itellä ainaki saa pois alle 60 ja pysyy pois yli sen jos erikseen tosiaan kytketty pois.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja hasha »

Sama homma täällä, eli ESP pysyy ng9-3:ssa poissa yli 60km/h, jos kytketty pois päältä.

Olen jostain muistaakseni lukenut, että ESP kytkeytyy automaattisesti takaisin päälle jarrutustilanteessa jos ESP siinä tilanteessa päällä ollessaan normaalistikin reagoisi?

Olisiko tämä tieto saattanut lukea og9-5 2004 mallin ohjekirjassa, mutta ei tietoa päteekö myös ng9-3 malliin jos näin on.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jep, pysyy poissa täälläkin.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Noniin, eli seuraavaksi tehdään öv tuohon lootaan kun ~150 000 mittarissa ja laitetaan Fortet, käyn varmaan softankin päivittämässä.

Mutta tuo tehottomuss mietityttää, välissä lähtee varsinkin pakkokolmosella tosi herkästi ja hienosti vetämään, mutta ajoittain sitten taas ei ja mummot menee rollaattoreilla ohi liikenteessä. Vikavaloja ei pala eikä vikakoodeja muistissa. Ilmiö tuli varsinkin tuossa tulppien vaihdon jälkeen..pitääkö sitä kärkiväliä lähteä muuttamaan 11mm->9mm, auttasko se?? tulpat otin käteen vielä ja puhdistin, oli aika mustat...että varmaan fortet saa laittaa koneeseenkin nyt kun 130 000 pyörähtää mittariin ja övs ajankohtainen..
Ajatuksia?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat

Viesti Kirjoittaja karg »

Tosta vois ottaa vähän logia sikäli, että kun Saabi tuntuu tehottomalta, niin onko syynä tosiaan laatikko vai eikö ilmamassat vaan toteudu jostain syystä.

Eikös noi mustat tulpat viittaa vähän huonoon palamiseen esim. seosongelmiin?
Vastaa Viestiin