9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

jcarlson kirjoitti:Savutus vähenee EGR poistamalla joten sillä ei ole vaikutusta katsastukseen.. DPF poistettuna savutus nousee 0.5 K-arvon nurkille mutta läpi pääsee heti heittämällä koska raja on yhdellä polkaisulla 1.0 (1.5 jos otetaan useita mittauksia ja keskiarvo).
Tuli äsken katsastuksesta hylsy savutusarvon takia: K-arvo 2,64. Vuosi aiemmin se oli 1,2, sitä ennen aina alle 1,0. Mistäköhän rupeaisi perkaamaan ratkaisua ongelmaan: Ruiskusuuttimet? Jollain lailla vuotava EGR? Kaasu pohjaan ja karstaa polttamaan? Jotain muuta?

Auto on siis J. Carlsonin softaama 2008 9-3 TTiD, EGR tulpattu ja DPF-pönttö tyhjennetty.
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahtovuodot katsoisin ensin., letkuista ja coolerista niitä on TTiD:stä löytynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vuosia jälkeenpäin ja autostakin jo luopuneena olen nykyään sitä mieltä, ettei näitä EGR:iä ja DPF:iä pitäisi tukkia tai poistaa.

Minunkin ajatteluun on varmaan vaikuttanut muuttunut käsitys typpipäästöistä ja tämä yleinen dieselin kuolinkamppailu pikkuautoista.

Nykyinen isompi bensa-automaatti-neliveto samoilla tehoilla ja ajoprofiililla vie vain litran enemmän kuin Saabin TTiD vei manuaalina. On ne :saab: it painavia.
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

TeenpäItse kirjoitti:
Tuli äsken katsastuksesta hylsy savutusarvon takia: K-arvo 2,64. Vuosi aiemmin se oli 1,2, sitä ennen aina alle 1,0. Mistäköhän rupeaisi perkaamaan ratkaisua ongelmaan: Ruiskusuuttimet? Jollain lailla vuotava EGR? Kaasu pohjaan ja karstaa polttamaan? Jotain muuta?

Auto on siis J. Carlsonin softaama 2008 9-3 TTiD, EGR tulpattu ja DPF-pönttö tyhjennetty.
Ahtopaineet oli ok eli ei vuotoja. Ankara poljenta moottoritiellä ei auttanut mitään. Imusarjan swirl flapit sen sijaan taisi olla ongelman aiheuttaja. Huollossa ajoivat läppiä laidasta laitaan, minkä jälkeen savutusarvo tippui 2,6:sta 1,1:een, ja leima vuodeksi kuponkiin.

Kysymys kuuluu: pitääkö olla huolissaan tuosta imusarjasta ja swirl flap -systeemistä, kun tämmöstä tekee vaikkei imusarjaan pitäisi suuremmin mitään nokea ja moskaa päästä?
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se TTiD imusarja on tuon ikäisessä melko murheellinen, useammassa on tippunut läppä pyttyyn. Saattaisi olla hyvä ajatus vaihtaa uuteen parannettuun malliin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin