9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

Millainen on vuonna 2003 esitelty uusi malli?
tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 5:23 pm

9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja tatuplan » To Syys 12, 2013 8:36 pm

Hei!

13o tonnia ajettu kone alkoi temppuileen "limited perforance" ilmoitusta antaen. Vein auton paikalliselle pajalle ja pienen tutkimisen jälkeen syyksi ilmeni hiukkassuodattimen tukkeutuminen. Seuraavana päivänä pajalla saivat jälkipoltot päälle, mutta sama vika ilmeni jälleen.
Huomenissa on tarkoitus käyttää forten kemikaaleja, ja toivoa että pönttö aukeisi sillä. Itse olen vähän skeptinen.

Aiheesta on foorumilla keskusteltu paljonkin, mutta suoraa vastausta en löytänyt kysymykseeni: Miten hiukkassuodatin saadaan poistettua pelistä? Softapuolelle vaaditaan jotain koodia? Entäs mekaaninen poisto? Pystyykö omasta pöntöstä kennot poistamaan tai tekeekö niitä joku.

Egr:n tulppaaminen on käynyt myös mielelessä kun foorumia on lueskellut.

Onko jollain turun seudulla valmiuksia suorittaa ko juttuja?

Onko näihin asioista vaikutusta sillä että autoon on asennettu tehtaan hyväksymä virityssofta?

Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi vähän avittaa.. olen näisä asioissa vähän pihalla.

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1394
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 3:33 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jmaatta » To Syys 12, 2013 8:51 pm

jcarlson / Vaasa.

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:57 am

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jefreitteri » To Syys 12, 2013 9:13 pm

Ilmeisesti autossa on siis Hirschin softa tai muu vastaava? Jos näin on, niin silloin ei voi tehdä hiukkassuodattimen poistoa softasta, EGR:n poistoa softasta eikä mitään muutakaan aivan suoraan.

Mutta jos haluaa poiston edellä mainituille vermeille tehdä, niin tee seuraavat toimenpiteet:
1. selvitä merkkiliikkeessä onko auto softattu siellä, jos on niin varaa aika ja palauta auto vakioksi. Jos ei tietoa missä/kuka softan on tehnyt ja millä, niin joudut ostamaan toisen ecun.. Hirvisoftan voi palauttaa vakioksi missä tahansa valtuutetussa merkkihuollossa.
2. ota yhteys herrasmieheen (Vaasaan) joka osaa softauksen salat ja sovi aika
3. poista tai poistata DPF:n sisuskalut. onnistunee Vaasassakin tarvittaessa. (eli tyhjä pönttö jää paikalleen. pystyy ajelemaan tyhjällä pöntöllä ilman ongelmia vaikka sitä ei olisi vielä softasta poistetukaan..)
4. kun auto on softattu, tulppaa EGR mekaanisesti
5. aja auringon laskuun

Saattaa kuulostaa työläältä, mutta muutokset ovat pienen vaivan arvoiset.
Käyttöauto: Saab 9-3 1.9 TiDS A -07
Harrasteauto: Saab 9000 2.3T Aero -95
Edelliset autot: Saab 9-3 1.9 TTiD -09, Saab 9-3 2.0t -01

tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 5:23 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja tatuplan » Pe Syys 13, 2013 2:00 pm

No niin. Mr Forte kävi pajalla. Laittoi tankkiin 2x DPF cleaner and generators ja 1x advanced diesel fuel conditioner- pulloa. Ajoi saabilla 30 km lenkin ja luovutti auton toimivana takaisin.

Enpä olisi uskonut noihin aineisiin, muuta uskottava se on. Palaan toki foorumiin, jos muutokset eivät olleetkaan pysyviä.

Silti haluan vielä selvittää itselleni ja ehkä muillekin, että miten muut foorumilaiset ovat hiukkasuodattimen poistamisen toteuttaneet manulaalisesti? Käytetäänkö rautakankea vai mitä?

Ja jos tuo mekaanin poisto on tehty, niin pärjääkö softa? Tunnistaako järjestelmä ettei jälkipolttoa tarvita?

ps. Kiitoksia edellisistä avuista. Edelleen olen kiitollinen lisätiedoista...

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:57 am

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jefreitteri » Pe Syys 13, 2013 2:19 pm

Pönttö fyysisesti irti. Rälläkällä yläpuolelta saumoja pitkin auki. Kolistelee tyhjäksi. Hitsaa takaisin kiinni. Ja pönttöhän on rosteria. Löytyy kuvakin tuosta, mutta nyt ei puhelimella pysty linkkaamaan.

Ite pärjäsin noin viikon verran ~800km ilman ongelmia pönttö tyhjänä. Periaatteessa softan ei pitäisi käynnistää polttoa, koska paine-eroa pöntön eri puolilla ei ole. Itsellä kuitenkin ehti ainakin yksi poltto tapahtua. Ilmeisesti tuo on myös jollain tavalla käyntitunteihin sidottu.

Oli miten oli. Suosittelen joka tapauksessa ottamaan ainakin EGR:n pois käytöstä.
Käyttöauto: Saab 9-3 1.9 TiDS A -07
Harrasteauto: Saab 9000 2.3T Aero -95
Edelliset autot: Saab 9-3 1.9 TTiD -09, Saab 9-3 2.0t -01

Avatar
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja Ristom » Ti Syys 17, 2013 2:04 pm

tatuplan kirjoitti:No niin. Mr Forte kävi pajalla. Laittoi tankkiin 2x DPF cleaner and generators ja 1x advanced diesel fuel conditioner- pulloa. Ajoi saabilla 30 km lenkin ja luovutti auton toimivana takaisin.

Enpä olisi uskonut noihin aineisiin, muuta uskottava se on. Palaan toki foorumiin, jos muutokset eivät olleetkaan pysyviä.

Silti haluan vielä selvittää itselleni ja ehkä muillekin, että miten muut foorumilaiset ovat hiukkasuodattimen poistamisen toteuttaneet manulaalisesti? Käytetäänkö rautakankea vai mitä?

Ja jos tuo mekaanin poisto on tehty, niin pärjääkö softa? Tunnistaako järjestelmä ettei jälkipolttoa tarvita?

ps. Kiitoksia edellisistä avuista. Edelleen olen kiitollinen lisätiedoista...


Kuulostaa siltä, että alkusyyllinen sinullakin on EGR, joka vuotaa. Vuotava EGR tukkii DPF:n hyvin aktiivisesti ja usein. Fortet, eikä muutkaan aineet eivät ole kuin väliaikainen apu. Mielipiteenäni esittäen. Itsellä loppui DPF murheet EGR:n tulppauksella ja softalla. Kopkop..

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9024
Liittynyt: La Touko 01, 2004 7:36 pm
Paikkakunta: Umeå

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jcarlson » Ti Syys 17, 2013 4:33 pm

Jeps, kyllä nuo aineet toimivat jos pönttö on nokeentunut tukkoon. Jos autossa on jokin vika joka tukkii pönttöä nopeammin kuin mitä normaalit poltot puhdistavat, niin vika uusiutuu kunnes ko. vika korjataan. Jos pönttö on tukossa öljytuhkasta (tuskin jos autolla ei kovin paljoa ole vielä ajettu/ei ole ollut isoa öljynkulutusta joskus), niin en tiedä auttaako aineet, ainakaan normaali regeneraatiopoltto ei auta.

Monesti yksi syy nopeaan suodattimen tukkeutumiseen on vuotava EGR, joka aiheuttaa savutusta. Savutus ei kuitenkaan ulospäin näy, koska kaikki noki jää suodattimeen ja tukkii sen. Toinen tähän viittaava oire on tiheät poltot, koska hiukkassuodattimen poltto käynnistyy useilla erilaisilla kriteereillä. Pääasiallisesti laskennallisen täyttöasteen mukana, joka perustuu esiohjelmoituun karttaan ja fysiikkamallinnukseen, mutta myös ihan käyttötuntien perusteella ja vastapaineen perusteella. Jos pöntön poistaa niin softaa pitää muokata juuri siitä syystä, että mm. käyttötuntien ja kartan perusteella tapahtuvat poltot tapahtuvat silti vaikka pönttö on poissa. Tällöin savuaa komeasti.. Ja vikakoodi tulee myöskin mm. epäuskottavan pienestä paine-erosta pöntön yli (vikakoodi kertoo paine-eroa mittaavan anturin letkun olevan irti).

EGR:n voi myöskin tulpata, mutta tekee vikakoodia ja polttaa vikavaloa virheellisestä EGR virtauksesta jos softaa ei ole muokattu.

Tuo Hirsch softa on "lukittu", eli OBD-portin kautta ohjelmointi ei onnistu ennen vakioksi palauttamista. ECU:n irroittamalla ja avaamalla pystyy ohjelmoimaan tällöinkin. On vain työläs homma 9-3SS/SC:ssä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 5:23 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja tatuplan » Ke Syys 18, 2013 5:07 pm

Tarkoittaako egr:n vuotaminen sitä että venttiili on viallinen vai sivuistoilla huonoksi mainittu vivusto/läppä on parhaat päivänsä nähnyt?

Nyt on ilmennyt, tai itse asiassa jo aikaisemminkin lievempänä, pientä nykimistä kiihdytyksissä. Itse epäileen että onko automaattiloorassa nyt jotain hämminkiä, vai johtuuko se nyt kuitenkin näistä diiselin lisälaittesta.

Kevyehkössä (n. 2000-3000 rpm) kiihdytyksessä 3 ja 4 vaihetilla auto "nypyttää". Kierroslukumittari ei liiku mitenkään epämääräisesti.

Olisko kellään näkemystä?

Avatar
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja Ristom » To Syys 19, 2013 8:38 am

Karstoittunut se kai lähinnä on, eikä sulkeudu tiiviisti.

EGR-vuoto + automaatti oire ei ole itselle tuttu kun on manuaali käytössä. Manuskan kanssa pahin EGR-vuoto sai täyskiihdytyksessä koneen leikkaamaan ahtopaineet kokonaan. Muistelisin myös, että osakaasukiihdytykset oli oirerikkaimpia.

Vivusto+läppä liittyy imusarjaan. JC varmaan tietää tarkemmin onko TTiD:n ongelma.

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9024
Liittynyt: La Touko 01, 2004 7:36 pm
Paikkakunta: Umeå

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jcarlson » To Syys 19, 2013 8:44 am

Usein EGR oireilee eniten osakaasukiihdytyksissä lähellä maksimiväännön aluetta. Todennäköisempää että nykimisen syy on moottorissa kuin automaatissa. Testata voi tulppaamalla, ilman softausta vaan syttyy vikavalo tästä.

Imusarja hajoaa hieman erilailla TiDS ja TTiD moottoreissa. TTiD:ssä mekanismi on hennompi ja läpät voivat mennä palasiksi ja tippua moottoriin kolhimaan sekä päätyä turbiiniin hajottamaan sen siivet. TiDS:ssä mekanismi kuluu väljäksi, jolloin läpät eivät toimi oikein ja ahtoilma karkaa väljistä akselien läpivienneistä. Niissä ei ole tullut eteen läpän hajoamista. Tyypillinen TiDS oire on puuttuva vääntö joko ylä- tai alakierroksilta, mutta ei varsinaisia nykimisiä. TTiD käyntihäiriöistä ei kokemuksia läppien osalta ennen täystuhoa, usein TTiD väännön puutokset on vika ahtimia ohjaavissa mankkuvenoissa tai ilmavuoto.

Etenkin TTiD läppien hajoamiseen liittyy lähinnä EGR:n imusarjaan keräämä pakokaasunoen ja huohotusöljyn muodostama mönjä, tuskin myöskään TiDS läppien kulumisen kannalta hyvä asia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 5:23 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja tatuplan » To Syys 19, 2013 9:12 pm

Sitten egr:stä vielä pari tyhmää kysymystä, kun en asioista ole kärryillä.

Jos nyt TTId egr tulpataan, niin pitääkö noilla hennoille vivustoille/läpille ntehdä jotain? Jos niin mitä?

Ja jos se nyt tulpataan, niin häiriövalo syttyy, mutta käytännössä auto pelittää? Ja häiriövalon saa pois softaamalla. Ja sitä ennen täytyy käydä merkkikorjaamolla poistattamassa Hirch-viritys softa.

Mitä sitten tulevaisuudessa voi tulla eteen kun egr ja myös mahdollisesti hiukkassuodatin on poistettu pelistä. Tykkääkö joku konehuoneen osa siitä pitkässä juoksussa kyttyrää?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9024
Liittynyt: La Touko 01, 2004 7:36 pm
Paikkakunta: Umeå

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jcarlson » Pe Syys 20, 2013 9:38 am

Jos EGR tulpataan, niin ei tarvitse tehdä mitään, mutta ylipäänsä on järkevää putsata imusarja esim. Forten tai Liqui Molyn puhdistusspraylla. Pääsee eroon jo kertyneestä mönjästä jota ei enää tule samaan tahtiin lisää kuin EGR:n kanssa.

Käytännössä auto toimii tulpatulla EGR:llä, mutta vikavalo palaa ilman softausta. Hirsch softa poistettava marmorilla, tai sitten pitää tehdä ohjelmointi "vaikeamman kautta" (jos haluaa säästää Hirschin jostain syystä).

Tulevaisuudessa ei tule eteen kuin luotettavampia ja halvempia kilometrejä, moottorin itsensä kannalta EGR ja DPF ovat haitallisia toimintoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

tatuplan
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 12, 2013 5:23 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja tatuplan » Ti Loka 29, 2013 9:24 pm

Vähän lisää väliaikatietoa..

Mr forte käsittelun jälkeen auto toimi moitteettomqasti noin puolitoista tankillista (1000 km). Sen jälkeen sama ongelma iski päälle.

Pajalla tehtiin mr forten ohjeiden mukaisesti imusarjan puhdistus, mutta ongelma ei poistunut. Tankkiin lykättiin jälleen ekan käsittelyn mukaiset forte-tuotteet, ja ongelma poistui.

Nyt autolla on tullut ajeltua noin 3- tkm ilman noita ongelmia. Kovasti olen miettinyt lisälaitteiden "poistoa", mutta Vaasan matka on toistaiseksi ollut esteenä. Ilmeisesti Turun nurkilta vastaavaa tekijää ei löydy.

Onkos foorumilaisilla ollut poistojen jälkeen ongelmia katsastuksessa?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9024
Liittynyt: La Touko 01, 2004 7:36 pm
Paikkakunta: Umeå

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja jcarlson » Ti Loka 29, 2013 9:49 pm

Savutus vähenee EGR poistamalla joten sillä ei ole vaikutusta katsastukseen.. DPF poistettuna savutus nousee 0.5 K-arvon nurkille mutta läpi pääsee heti heittämällä koska raja on yhdellä polkaisulla 1.0 (1.5 jos otetaan useita mittauksia ja keskiarvo).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54 pm

Re: 9-3 TTiD EGR ja DPF-poisto?

ViestiKirjoittaja Ristom » To Loka 31, 2013 9:24 am

Ei ole ollut EGR ohjelmasta poistettuna ja tulpattuna ongelmia, eikä pala minkäänlainen vikavalo.