2003 2.0t huono tyhjäkäynti
2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti on epätasainen, täristää ja ärsyttää!
Ihan pienellä kaasulla ja matalilla kierroksilla (n.1500rpm) havaittavissa myös pientä nykimistä. Muuten ajossa ei mitään ongelmaa.
Käyntiin lähtö myös välillä vaikeaa, käy tosi huonosti hetken aikaa startin jälkeen.
Ja muutaman kerran tehny sen että saa starttailla muutaman kerran, kun sammuu heti.
Vaihdettu hiljattain: ilmamassamittari (pierburg), lambdat, tulpat.
Imuvuotoja etsitty pilotilla tuloksetta.`
Herääkö mitään ideoita mistä lähtisin vikaa etsimään?
Kuuluuko kaasuläpässä olla pientä välystä? Pieni välys löytyy läpän liike suuntaan. Aivan kuin välys tulisi rattaista ennenkuin jousi/moottori ottaa kiinni. Huomasin myös moottorin käydessä imuputken ollessa irti että läppä liikku/hakee koko ajan hieman, ehklä juuri sen välyksen verran. Johtuuko se heikosta käynnistä jota yritetään jotenkin korjata vai jostain muusta...
Ihan pienellä kaasulla ja matalilla kierroksilla (n.1500rpm) havaittavissa myös pientä nykimistä. Muuten ajossa ei mitään ongelmaa.
Käyntiin lähtö myös välillä vaikeaa, käy tosi huonosti hetken aikaa startin jälkeen.
Ja muutaman kerran tehny sen että saa starttailla muutaman kerran, kun sammuu heti.
Vaihdettu hiljattain: ilmamassamittari (pierburg), lambdat, tulpat.
Imuvuotoja etsitty pilotilla tuloksetta.`
Herääkö mitään ideoita mistä lähtisin vikaa etsimään?
Kuuluuko kaasuläpässä olla pientä välystä? Pieni välys löytyy läpän liike suuntaan. Aivan kuin välys tulisi rattaista ennenkuin jousi/moottori ottaa kiinni. Huomasin myös moottorin käydessä imuputken ollessa irti että läppä liikku/hakee koko ajan hieman, ehklä juuri sen välyksen verran. Johtuuko se heikosta käynnistä jota yritetään jotenkin korjata vai jostain muusta...
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Meikän kolkissa oli alkuperäisessä kaasuläpässä just tommonen klappi ja tyhjäkäynti seilasi melkosesti varsinkin kylmänä. Uudessa kaasuläpässä en huomannut minkäänlaista välystä.
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Kaasuläpän vaihto auttoi huomattavasti!
Kiitos karg:lle kommentista.
Kiitos karg:lle kommentista.
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Mulla samankaltaisia oireita, eli välillä käynnistyksen jälkeen ei meinaa käydä kunnolla, kunnes saa käynnin tasoiteltua. Jännästi kesällä ei oirehtinut, keväällä kyllä ja nyt taas kun syyskylmät alkoi. Ei tarvi startata sinänsä normaalia pidempään, eli muutamalla pyöräytyksellä käynnistyy. Lisäksi 1500-2000 rpm välillä sekä tasakaasulla että pintakaasulla kiihdyttäessä nykytti välillä ikävästi, ja tuntui että myös moottorijarrutuksissa oli nykimistä havaittavissa. Eilen vaihdoin talvirenkaat, ja samalla käytin imuputkea irti. Kaasuläppä oli aika ryyteessä, putsasin niin hyvin kuin osasin ja kun heiluttelin läppää auki ja kiinni, siinä oli aivan pieni välys havaittavissa, mutta ei kyllä mitään merkittävää (esim. läpän kiinni ollessa, eli heilunut).
Laitoin systeemin kasaan, keltainen helikopteri (P1523, kaasuläpän sulkeutumishäiriö), uudestaan auki ja heiluttelua, kiinni, vikakoodin nollaus.
Lopputulos: nykiminen katosi sen sileän tien, eli auto tuntuu aivan eriltä ajaa (ei nypytä kiihdyttäessä, tasakaasulla, eikä myöskään moottorijarrutuksella). Käynnistyksen jälkeiseen empimiseen ei vaikuttanut. Tuo on sikäli jännä, että jos heti sammuttaa ja käynnistää uudestaan, lähtee ihan nätisti käyntiin. Noh, kilometrejä on kohta 270tkm mittarissa, ehkä tuon kaasuläppäkotelon voisi hiljalleen jo uusia. Näytti olevan Saabin syyskampanjassa 299€. Tietenkin jos jollain on tuohon tyhjäkäyntiongelmaan jotain ehdotuksia niin otetaan vastaan. Ja katsotaan nyt että lähtikö nuo nykyttelyt oikeasti, vai sattuiko vaan hyvä tuuri kun en ole ehtinyt kauhean paljon vielä operaation jälkeen ajella...
Laitoin systeemin kasaan, keltainen helikopteri (P1523, kaasuläpän sulkeutumishäiriö), uudestaan auki ja heiluttelua, kiinni, vikakoodin nollaus.
Lopputulos: nykiminen katosi sen sileän tien, eli auto tuntuu aivan eriltä ajaa (ei nypytä kiihdyttäessä, tasakaasulla, eikä myöskään moottorijarrutuksella). Käynnistyksen jälkeiseen empimiseen ei vaikuttanut. Tuo on sikäli jännä, että jos heti sammuttaa ja käynnistää uudestaan, lähtee ihan nätisti käyntiin. Noh, kilometrejä on kohta 270tkm mittarissa, ehkä tuon kaasuläppäkotelon voisi hiljalleen jo uusia. Näytti olevan Saabin syyskampanjassa 299€. Tietenkin jos jollain on tuohon tyhjäkäyntiongelmaan jotain ehdotuksia niin otetaan vastaan. Ja katsotaan nyt että lähtikö nuo nykyttelyt oikeasti, vai sattuiko vaan hyvä tuuri kun en ole ehtinyt kauhean paljon vielä operaation jälkeen ajella...
9³ SC 1.8t
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Mittasin bensan paineet tuossa ja lepopaine on 3.3bar. Myös auton käydessä paine on 0,3bar enemmän kuin ohje on. Ohjepainehan on 3bar. Tietysti alipainemittari oli kiinni imusarjassa, niin sekin heilui oudosti hieman kokoajan. Aivan kuten kaasuläppäkin hakee kokoajan hieman.
Muuten siitä kaasuläpän vaihdosta ei kyllä tuohon huonoon tyhjäkäyntiin oikeestaan ollut apua loppupeleissä. Siihen käynnistyvyyteen se auttoi.
Tuo 0,3bar heitto tuskin tekee käyntiin ko. häikkää??
Muuten siitä kaasuläpän vaihdosta ei kyllä tuohon huonoon tyhjäkäyntiin oikeestaan ollut apua loppupeleissä. Siihen käynnistyvyyteen se auttoi.
Tuo 0,3bar heitto tuskin tekee käyntiin ko. häikkää??
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Mikäs virka tällä sytytyksen IDM/CDM:llä on? Vaikka liittimen ottaa irti niin käy yhtä huonosti ja ei edes vikavalo syttynyt. Ilmeisesti valvoo palamista muutenkin kuin pelkkää nakutusta tms.
Siis ongelmana täristävä tyhjäkäynti.
Talvella oli aivan kamala, nyt kesällä vähän käytös parantunu.
Välillä tyhjäkäynnillä esim valoissa, käynti niin huonoa että koko auto tutisee, todella ärsyttävää! Ja ongelma ainoastaan tyhjäkäynnillä, muuten toimii ok.
Ainoa vikakoodi joka tulee sillöin tällöin on P0030 / random misfire detected
Vähän taustaa
-kaasuläppä vaihdettu
-lambdat vaihdettu, useampaan kertaan,
-tulpat vaihdettu
-ilmamäärämittari vaihdettu
-jako tarkistettu
-puristukset mitattu - ok
-maptune stg1 tai vakiolla sama ongelma
-pa.paineet mitattu, 3,3bar imusarjan paineen ollessa 0, ts. 0,3bar liikaa?.
(olen säädellyt paineensäätimen ohjausta ja yli +/-0,5barin pa.paineen heitoilla ei vaikutusta käyntiin)
Siis ongelmana täristävä tyhjäkäynti.
Talvella oli aivan kamala, nyt kesällä vähän käytös parantunu.
Välillä tyhjäkäynnillä esim valoissa, käynti niin huonoa että koko auto tutisee, todella ärsyttävää! Ja ongelma ainoastaan tyhjäkäynnillä, muuten toimii ok.
Ainoa vikakoodi joka tulee sillöin tällöin on P0030 / random misfire detected
Vähän taustaa
-kaasuläppä vaihdettu
-lambdat vaihdettu, useampaan kertaan,
-tulpat vaihdettu
-ilmamäärämittari vaihdettu
-jako tarkistettu
-puristukset mitattu - ok
-maptune stg1 tai vakiolla sama ongelma
-pa.paineet mitattu, 3,3bar imusarjan paineen ollessa 0, ts. 0,3bar liikaa?.
(olen säädellyt paineensäätimen ohjausta ja yli +/-0,5barin pa.paineen heitoilla ei vaikutusta käyntiin)
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Entäs sytytyspuolat, onko ne vaihdettu?
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Tuo vikakoodin tuli aina itsellä, kun puola lasahti; 2kpl puolia mennyt. PK-seudulla voin antaa käyttöön testipuolan jos ilmoittelet.kake00 kirjoitti:Ainoa vikakoodi joka tulee sillöin tällöin on P0030 / random misfire detected
EX: 9³SS BioPower
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Ei ole kyllä puolia vaihdettu.
Jotenki ajattelin että puolat olis ok kun vedossa toimii ja ei vikakoodi kohdistu mihinkään tiettyyn sylinteriin... mutta tottahan se voi puolissakin jotain häikkää olla vaikkei mikään täysin pimeänä ole.
Eli pitäs kaikki puolat vaihtaa kerralla? Mitähä ne maksaa kipale ja mistä kannattas hommata?
Jotenki ajattelin että puolat olis ok kun vedossa toimii ja ei vikakoodi kohdistu mihinkään tiettyyn sylinteriin... mutta tottahan se voi puolissakin jotain häikkää olla vaikkei mikään täysin pimeänä ole.
Eli pitäs kaikki puolat vaihtaa kerralla? Mitähä ne maksaa kipale ja mistä kannattas hommata?
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Puolat maksaa 150-200€ kpl ja ovat vikaherkkiä. Voit kokeilla vaihtamalla yhden uuteen ja kierrätät sen joka sylinteillä.
Vaihdoin 70tkm ajetut puolat ja auto toimi vähän aikaa. Nyt on taas joku puolavika, kun matalilla kierroksilla ja kovalla kuormalla pätkäsee. Toisaalta 1-2 vaihteella 5000rpm kohdalla pätkäsee myös. ECU ei näytä mitään vikakoodeja noista.
Vaihdoin 70tkm ajetut puolat ja auto toimi vähän aikaa. Nyt on taas joku puolavika, kun matalilla kierroksilla ja kovalla kuormalla pätkäsee. Toisaalta 1-2 vaihteella 5000rpm kohdalla pätkäsee myös. ECU ei näytä mitään vikakoodeja noista.
EX: 9³SS BioPower
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Neo Brothers myy puolia halvemmalla:
http://www.neobrothers.co.uk/direct-ign ... 7c2c9aa252
Sama vaikka vaihtais kerralla kaikki, niin ei ole ainaskaan enää puolista kiinni.
http://www.neobrothers.co.uk/direct-ign ... 7c2c9aa252
Sama vaikka vaihtais kerralla kaikki, niin ei ole ainaskaan enää puolista kiinni.
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Kuopion rinta-jouppi eilen, noin 90e/kpl puola.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Ok, vaihdetaan kaikki puolat. Mutta saako tota IDM:ää testattua mitenkää?
Vai onko "ikuinen" kapistus =)
Vai onko "ikuinen" kapistus =)
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Noniin kaikki puolat ja tulpat vaihdettu ja kuten vähän pelkäsinkin niin ei vaikutusta.
Vanhat tulpat oli aika mustat, sen näköset että paksulla käy.
Mitäs seuraavaks?
Vanhat tulpat oli aika mustat, sen näköset että paksulla käy.
Mitäs seuraavaks?
Re: 2003 2.0t huono tyhjäkäynti
Seuraavaa vikaa lähdetään korjaamaan.
Eli B207R:ää startatessa yleensä kostealla ilmalla ja kylmä kone niin käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Niinku kävis välillä kolmella, vastaa kuitenkin kaasuun normaalisti. Vikakoodeja ei ole, joten tulpat, puolat vai joku muu?
Eli B207R:ää startatessa yleensä kostealla ilmalla ja kylmä kone niin käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Niinku kävis välillä kolmella, vastaa kuitenkin kaasuun normaalisti. Vikakoodeja ei ole, joten tulpat, puolat vai joku muu?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne