Lisää kylmää ilmaa
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Lisää kylmää ilmaa
Tätä on varmaan jo käsitelty joskus, mutta kyselempä silti..
Kuinka paljon porukat on näitä sportti ilmansuodattimia asennelleet? Tekisi kyllä mieleni kyseinen sarja tilata.
Onko tietoa siitä, että jopa turbo on vaarassa hajota? Näin minua ainakin on peloteltu.
Paljon näitä näkee rakennelluissa ja viritellyissä Saabeissa olevan. Itselläni on stage 1 koneessa ja olen pohtinut, että olisiko se hyvänä lisänä antamassa sitä happea reilummin ja kylmempänä.
http://www.genuinesaab.com/catalog/inde ... Path=44_76
Kuinka paljon porukat on näitä sportti ilmansuodattimia asennelleet? Tekisi kyllä mieleni kyseinen sarja tilata.
Onko tietoa siitä, että jopa turbo on vaarassa hajota? Näin minua ainakin on peloteltu.
Paljon näitä näkee rakennelluissa ja viritellyissä Saabeissa olevan. Itselläni on stage 1 koneessa ja olen pohtinut, että olisiko se hyvänä lisänä antamassa sitä happea reilummin ja kylmempänä.
http://www.genuinesaab.com/catalog/inde ... Path=44_76
Re: Lisää kylmää ilmaa
Mårå
Sporttisuodattimellako vaarana rikkoa turbo, no ei todellakaan. Turbohan(kone) saa helpommin ilmaa sporttisuodattimen kautta. Lähinnä huolehtisin siitä että ko. suodatin on riittavän kokoinen että ei ahdista. Eiköhän tuo moottori mene jopa vikatilaan jos laittaa liian pienen suodattimen, johtunee ilmamassamittarin reagoinnista, samalla jää ahtopaine pyydettyä alhaisemmaksi. Sporttisuodatin on jees ja sitten parempi(lue tehokkaampi) välijäähdytin, mitä viileämpänä ilma saadaan moottoriin niin sitä paremmille tehoille päästään.....mutta mutta. En nyt oikein usko että Stage 1 kanssa on tarpeen tehdä tällaisia muutoksia.
Sporttisuodattimellako vaarana rikkoa turbo, no ei todellakaan. Turbohan(kone) saa helpommin ilmaa sporttisuodattimen kautta. Lähinnä huolehtisin siitä että ko. suodatin on riittavän kokoinen että ei ahdista. Eiköhän tuo moottori mene jopa vikatilaan jos laittaa liian pienen suodattimen, johtunee ilmamassamittarin reagoinnista, samalla jää ahtopaine pyydettyä alhaisemmaksi. Sporttisuodatin on jees ja sitten parempi(lue tehokkaampi) välijäähdytin, mitä viileämpänä ilma saadaan moottoriin niin sitä paremmille tehoille päästään.....mutta mutta. En nyt oikein usko että Stage 1 kanssa on tarpeen tehdä tällaisia muutoksia.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Lisää kylmää ilmaa
Jos haluaa ilmamassamittarin paskaseksi ja siitä aiheutuvia lisäongelmia, niin eiku siitä vaan.
Re: Lisää kylmää ilmaa
Minulla on kohta 100tkm ollut tuo maptunin paketin mukana tullut paneelimallin sporttifilsu joka laitetaan alkuperäiseen koteloonsa. Hyvin tuo on tähän asti pelittänyt ja massamittarikin on pysynyt puhtaana.
Mikäli mieli VV:tä tekee, satsaa laatuun eläkä osta halvinta. Näihin massamittarilla varustettuihinhan ei sitten kannata öljyä siihen filtteriin laittaa vaikka sitä monien huoltosarjojen mukana tuleekin. Se öljy on massamittarin surma..
Mikäli mieli VV:tä tekee, satsaa laatuun eläkä osta halvinta. Näihin massamittarilla varustettuihinhan ei sitten kannata öljyä siihen filtteriin laittaa vaikka sitä monien huoltosarjojen mukana tuleekin. Se öljy on massamittarin surma..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: Lisää kylmää ilmaa
Tietty lisä ilma on hyvästä vaan, mutta eikö ole mahdollista, että enemmän ilmaa päästävä sporttisuodatin päästää mukanaan myös enemmän pölyä yms, joka ei varmaan hyvää tee turbollekkaan. Näin Saabiin erikoistuvan huoltomiehen neuvo oli, kun hänelle puhuin kyseisen suodattimen asennuksesta.
Ei siis järkeä stage 1 viri moottoriin asentaa. Ymmärrän toki, että Stage 1 ei kyseistä muutosta kaipaa se on selvä.
Olisihan äänet ja ulkonäkö kuitenkin "kivemmat". Ota tästä nyt selvä
Ei siis järkeä stage 1 viri moottoriin asentaa. Ymmärrän toki, että Stage 1 ei kyseistä muutosta kaipaa se on selvä.
Olisihan äänet ja ulkonäkö kuitenkin "kivemmat". Ota tästä nyt selvä
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Lisää kylmää ilmaa
Asian sivusta hieman, kokemuksia??
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... 4709862bd1
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... 4709862bd1
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Lisää kylmää ilmaa
Tähän suodatin asiaan itsekin miettinyt mahdollista päivitystä, mutta tosissaan täytyy miettiä kannattaako.
Tässä eilen avasin suodatinkotelon ja otin ihan käteen katsoakseni miltä se kannen putkessa oleva ilmamääräanturi näyttää ja tein löydön joka laittaa pohtimaan jo ihan normaalin suodattimen suodatustehoa. Anturin musta seinämä kiilsi hiukan sekä oli karhean näköinen ja sitä sitten sormella tuli kokeiltua niin irtosi ilmeisesti aivan hienoa hiekkapölyä joka tuntui sormien välissä selkeästi. Voihan olla täysin normaalia 195tkm aikana kertynyttäkin, mutta tiedä sitten
Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi
Tässä eilen avasin suodatinkotelon ja otin ihan käteen katsoakseni miltä se kannen putkessa oleva ilmamääräanturi näyttää ja tein löydön joka laittaa pohtimaan jo ihan normaalin suodattimen suodatustehoa. Anturin musta seinämä kiilsi hiukan sekä oli karhean näköinen ja sitä sitten sormella tuli kokeiltua niin irtosi ilmeisesti aivan hienoa hiekkapölyä joka tuntui sormien välissä selkeästi. Voihan olla täysin normaalia 195tkm aikana kertynyttäkin, mutta tiedä sitten
Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Lisää kylmää ilmaa
Täällä kaksi saabia joilla koko kesä ajettu kartio vv-suotimella ja ei mitään ongelmaa ole ollut.. molemmat stage-1 varustettuja 04 ja 07
tosiaan kun pesee niin EI sitä oljyä !!
äänet on ihan hyvät...
tosiaan kun pesee niin EI sitä oljyä !!
äänet on ihan hyvät...
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Lisää kylmää ilmaa
A'pexilla on ihan valmistajan ohjeistuksella olevia kuivia vv-suotimia ja heidän testit vakuuttaa suodatuksen olevan kaikkein paras vertailluista
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 4
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 4
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Lisää kylmää ilmaa
ja vielä enemmän sitä paskaa pääsee läpi kun asennetaan vv-suodatin öljyämättä, vaikka se on tarkoitettu öljyttäväksi...SA9000AB kirjoitti: Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi
1.8t 2005
Re: Lisää kylmää ilmaa
Kyllä, pelittää varmaan parhaiten jopa kokonaan ilman suodatinta ja kestää jonkun aikaa kone, mutta kyllä pistäisin öljyttävään öljyt kun kerran niin on tarkoitettu. Kuivat sitten erikseen
Jos haluaa puhinat ihan perus suodattimella niin ottakaa se käyrä siitä kotelosta irti. Kuuluu kyllä sisälle asti kovemmissa kiihdytyksissä kun päästää jalan kaasulta. Hooveria en itse ainakaan halua autosta tehdä
Jos haluaa puhinat ihan perus suodattimella niin ottakaa se käyrä siitä kotelosta irti. Kuuluu kyllä sisälle asti kovemmissa kiihdytyksissä kun päästää jalan kaasulta. Hooveria en itse ainakaan halua autosta tehdä
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Lisää kylmää ilmaa
Juu pistäähän se nätisti kun otat mutkaputken pois, mutta se kuinka paljon se kiskoo enempi sitä kökköä kiertoon onki eri asia...Melkeen sanoosin että antakaa olla ja kattokaa vaan että suodatin on tiiviisti paikallaan, nää mitää kuuraketteja oleSA9000AB kirjoitti:Kyllä, pelittää varmaan parhaiten jopa kokonaan ilman suodatinta ja kestää jonkun aikaa kone, mutta kyllä pistäisin öljyttävään öljyt kun kerran niin on tarkoitettu. Kuivat sitten erikseen
Jos haluaa puhinat ihan perus suodattimella niin ottakaa se käyrä siitä kotelosta irti. Kuuluu kyllä sisälle asti kovemmissa kiihdytyksissä kun päästää jalan kaasulta. Hooveria en itse ainakaan halua autosta tehdä
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Lisää kylmää ilmaa
Oikeassa olet, sitä tavaraa kertyy sinne vähän enemmän kuin putki paikallaan. Tuossa edellis päivänä juuri tarkistin suodattimen ja kotelosta löytyi pari hyönteiskunnan edustajaakin taju kankaalla. Ja hiekan jyviä jonkin verran (ei nyt kuitenkaan mitään lasten hiekkalapiollista kuitenkaan ). Kyllä sitä hiekkapölyä menee aina ilman mukana jonkin verran vaikka mutka olisi paikallaankin, mutta varmasti vähemmän kun on siellä puskurin suojissakin se pää.timpetti kirjoitti: Juu pistäähän se nätisti kun otat mutkaputken pois, mutta se kuinka paljon se kiskoo enempi sitä kökköä kiertoon onki eri asia...Melkeen sanoosin että antakaa olla ja kattokaa vaan että suodatin on tiiviisti paikallaan, nää mitää kuuraketteja ole
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Lisää kylmää ilmaa
Vain superloniset/vaahtomuoviset VV-suodattimet öljytään. Tämän vuoksi em. suodatintyyppejä ei suositella ilmamassamittarilla varustettuun autoon koska se öljy likaa ilmamassamittarin ja siitä aiheutuu ongelmia. Kuitu/paperimallisia ei ole tarkoitettukaan öljyttäväksi koska se öljy tukkii myös ilman läpäisyn.Teekki kirjoitti:ja vielä enemmän sitä paskaa pääsee läpi kun asennetaan vv-suodatin öljyämättä, vaikka se on tarkoitettu öljyttäväksi...SA9000AB kirjoitti: Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Lisää kylmää ilmaa
Oletin että tässä nyt puhutaan nimenomaan noista vaahtomuovisuodattimista, kun kerran mainitsit että "Näihin massamittarilla varustettuihinhan ei sitten kannata öljyä siihen filtteriin laittaa vaikka sitä monien huoltosarjojen mukana tuleekin. Se öljy on massamittarin surma.." ja tossa joku toinenkin mainitsi että kannattaa jättää pesun jälkeen öljyämättä. Väistämättäkin tuli mieleen että puhe on öljyttäväksi tarkoitetuista suodattimista kun on puhuttu huoltosarjoista, öljyämisestä ja pesusta...Pakari kirjoitti: Vain superloniset/vaahtomuoviset VV-suodattimet öljytään. Tämän vuoksi em. suodatintyyppejä ei suositella ilmamassamittarilla varustettuun autoon koska se öljy likaa ilmamassamittarin ja siitä aiheutuu ongelmia. Kuitu/paperimallisia ei ole tarkoitettukaan öljyttäväksi koska se öljy tukkii myös ilman läpäisyn.
1.8t 2005