Lisää kylmää ilmaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Okram »

Tätä on varmaan jo käsitelty joskus, mutta kyselempä silti..

Kuinka paljon porukat on näitä sportti ilmansuodattimia asennelleet? Tekisi kyllä mieleni kyseinen sarja tilata.
Onko tietoa siitä, että jopa turbo on vaarassa hajota? Näin minua ainakin on peloteltu.
Paljon näitä näkee rakennelluissa ja viritellyissä Saabeissa olevan. Itselläni on stage 1 koneessa ja olen pohtinut, että olisiko se hyvänä lisänä antamassa sitä happea reilummin ja kylmempänä.

http://www.genuinesaab.com/catalog/inde ... Path=44_76
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Sporttisuodattimellako vaarana rikkoa turbo, no ei todellakaan. Turbohan(kone) saa helpommin ilmaa sporttisuodattimen kautta. Lähinnä huolehtisin siitä että ko. suodatin on riittavän kokoinen että ei ahdista. Eiköhän tuo moottori mene jopa vikatilaan jos laittaa liian pienen suodattimen, johtunee ilmamassamittarin reagoinnista, samalla jää ahtopaine pyydettyä alhaisemmaksi. Sporttisuodatin on jees ja sitten parempi(lue tehokkaampi) välijäähdytin, mitä viileämpänä ilma saadaan moottoriin niin sitä paremmille tehoille päästään.....mutta mutta. En nyt oikein usko että Stage 1 kanssa on tarpeen tehdä tällaisia muutoksia.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jos haluaa ilmamassamittarin paskaseksi ja siitä aiheutuvia lisäongelmia, niin eiku siitä vaan.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla on kohta 100tkm ollut tuo maptunin paketin mukana tullut paneelimallin sporttifilsu joka laitetaan alkuperäiseen koteloonsa. Hyvin tuo on tähän asti pelittänyt ja massamittarikin on pysynyt puhtaana.

Mikäli mieli VV:tä tekee, satsaa laatuun eläkä osta halvinta. Näihin massamittarilla varustettuihinhan ei sitten kannata öljyä siihen filtteriin laittaa vaikka sitä monien huoltosarjojen mukana tuleekin. Se öljy on massamittarin surma..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Okram »

Tietty lisä ilma on hyvästä vaan, mutta eikö ole mahdollista, että enemmän ilmaa päästävä sporttisuodatin päästää mukanaan myös enemmän pölyä yms, joka ei varmaan hyvää tee turbollekkaan. Näin Saabiin erikoistuvan huoltomiehen neuvo oli, kun hänelle puhuin kyseisen suodattimen asennuksesta.
Ei siis järkeä stage 1 viri moottoriin asentaa. Ymmärrän toki, että Stage 1 ei kyseistä muutosta kaipaa se on selvä.
Olisihan äänet ja ulkonäkö kuitenkin "kivemmat". Ota tästä nyt selvä :oops: 8O
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tähän suodatin asiaan itsekin miettinyt mahdollista päivitystä, mutta tosissaan täytyy miettiä kannattaako.
Tässä eilen avasin suodatinkotelon ja otin ihan käteen katsoakseni miltä se kannen putkessa oleva ilmamääräanturi näyttää ja tein löydön joka laittaa pohtimaan jo ihan normaalin suodattimen suodatustehoa. Anturin musta seinämä kiilsi hiukan sekä oli karhean näköinen ja sitä sitten sormella tuli kokeiltua niin irtosi ilmeisesti aivan hienoa hiekkapölyä joka tuntui sormien välissä selkeästi. Voihan olla täysin normaalia 195tkm aikana kertynyttäkin, mutta tiedä sitten :)

Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Täällä kaksi saabia joilla koko kesä ajettu kartio vv-suotimella ja ei mitään ongelmaa ole ollut.. molemmat stage-1 varustettuja 04 ja 07
tosiaan kun pesee niin EI sitä oljyä !!
äänet on ihan hyvät... :D
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

A'pexilla on ihan valmistajan ohjeistuksella olevia kuivia vv-suotimia ja heidän testit vakuuttaa suodatuksen olevan kaikkein paras vertailluista :)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 4
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Teekki »

SA9000AB kirjoitti: Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi :)
ja vielä enemmän sitä paskaa pääsee läpi kun asennetaan vv-suodatin öljyämättä, vaikka se on tarkoitettu öljyttäväksi...
1.8t 2005
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Kyllä, pelittää varmaan parhaiten jopa kokonaan ilman suodatinta ja kestää jonkun aikaa kone, mutta kyllä pistäisin öljyttävään öljyt kun kerran niin on tarkoitettu. Kuivat sitten erikseen ;)

Jos haluaa puhinat ihan perus suodattimella niin ottakaa se käyrä siitä kotelosta irti. Kuuluu kyllä sisälle asti kovemmissa kiihdytyksissä kun päästää jalan kaasulta. Hooveria en itse ainakaan halua autosta tehdä :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

SA9000AB kirjoitti:Kyllä, pelittää varmaan parhaiten jopa kokonaan ilman suodatinta ja kestää jonkun aikaa kone, mutta kyllä pistäisin öljyttävään öljyt kun kerran niin on tarkoitettu. Kuivat sitten erikseen ;)

Jos haluaa puhinat ihan perus suodattimella niin ottakaa se käyrä siitä kotelosta irti. Kuuluu kyllä sisälle asti kovemmissa kiihdytyksissä kun päästää jalan kaasulta. Hooveria en itse ainakaan halua autosta tehdä :)
Juu pistäähän se nätisti kun otat mutkaputken pois, mutta se kuinka paljon se kiskoo enempi sitä kökköä kiertoon onki eri asia...Melkeen sanoosin että antakaa olla ja kattokaa vaan että suodatin on tiiviisti paikallaan, nää mitää kuuraketteja ole :)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

timpetti kirjoitti: Juu pistäähän se nätisti kun otat mutkaputken pois, mutta se kuinka paljon se kiskoo enempi sitä kökköä kiertoon onki eri asia...Melkeen sanoosin että antakaa olla ja kattokaa vaan että suodatin on tiiviisti paikallaan, nää mitää kuuraketteja ole :)
Oikeassa olet, sitä tavaraa kertyy sinne vähän enemmän kuin putki paikallaan. Tuossa edellis päivänä juuri tarkistin suodattimen ja kotelosta löytyi pari hyönteiskunnan edustajaakin taju kankaalla. Ja hiekan jyviä jonkin verran (ei nyt kuitenkaan mitään lasten hiekkalapiollista kuitenkaan :) ). Kyllä sitä hiekkapölyä menee aina ilman mukana jonkin verran vaikka mutka olisi paikallaankin, mutta varmasti vähemmän kun on siellä puskurin suojissakin se pää.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Teekki kirjoitti:
SA9000AB kirjoitti: Eipä taida tulla vv-suotimia tänne ainakaan jos tuo nyt on päässyt normaalin suodattimen läpi :)
ja vielä enemmän sitä paskaa pääsee läpi kun asennetaan vv-suodatin öljyämättä, vaikka se on tarkoitettu öljyttäväksi...
Vain superloniset/vaahtomuoviset VV-suodattimet öljytään. Tämän vuoksi em. suodatintyyppejä ei suositella ilmamassamittarilla varustettuun autoon koska se öljy likaa ilmamassamittarin ja siitä aiheutuu ongelmia. Kuitu/paperimallisia ei ole tarkoitettukaan öljyttäväksi koska se öljy tukkii myös ilman läpäisyn.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Lisää kylmää ilmaa

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Pakari kirjoitti: Vain superloniset/vaahtomuoviset VV-suodattimet öljytään. Tämän vuoksi em. suodatintyyppejä ei suositella ilmamassamittarilla varustettuun autoon koska se öljy likaa ilmamassamittarin ja siitä aiheutuu ongelmia. Kuitu/paperimallisia ei ole tarkoitettukaan öljyttäväksi koska se öljy tukkii myös ilman läpäisyn.
Oletin että tässä nyt puhutaan nimenomaan noista vaahtomuovisuodattimista, kun kerran mainitsit että "Näihin massamittarilla varustettuihinhan ei sitten kannata öljyä siihen filtteriin laittaa vaikka sitä monien huoltosarjojen mukana tuleekin. Se öljy on massamittarin surma.." ja tossa joku toinenkin mainitsi että kannattaa jättää pesun jälkeen öljyämättä. Väistämättäkin tuli mieleen että puhe on öljyttäväksi tarkoitetuista suodattimista kun on puhuttu huoltosarjoista, öljyämisestä ja pesusta... 8O
1.8t 2005
Vastaa Viestiin