Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ja vaikka tämä olisikin turha postaus, niin sanon kuitenkin että MY07 viinakonvertoitu on toiminut ilman ongelmia etanolilla, bensalla, esilämmityksellä tai ilman. Ei siis ole ollut minkään sortin ongelmia nyt talvella tai viime talvena. Noh mutta kunhan aattelin tämän tiedon saattaa tiedoksi ja autohan on Vaasassa duunattu, eli voin sillä suositella sitä tahoa softauksessa.
#6940
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja karg »

Kuten tuossa on aiemmin todettu, niin nämä ongelmat koskevat useimmiten vain noita alkupään malleja 2003-2005.
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

span kirjoitti:Kiitoksia vastauksista tähän mennessä. Muillakin ollut ongelmia, toivottavasti ei tätä samaa:

Moottoriin on tehty Forte motor flush huuhtelu, jonka jälkeen puristusmittaus ilmoittaa 1-3 sylinterit 13,8-14,5 ja nelonen 8,3. Nelosen ohivuodot n. 90%. Mittaukset on tehty asiantuntevassa liikkeessä.

Eli joku vikahan siellä, mutta mikä? Lämpimänä käynnistyy kuten ennenkin, ehkä jonkin verran röpöttää lähinnä tyhjäkäynnillä ja tuota on tehnyt viime kesästä asti. Ajossa en huomaa mitään ihmeellistä kulkupuolella. Nelosen tulppa on aavistuksen tummemman sävyinen kuin muut ja sytytyshäiriökoodi palautuu muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen.

En jaksa laittaa tuota moottoria purettavaksi tai lisätutkimuksiin eli vaihdetaan pata. Ruotsista noita saanee noin 9000 kruunulla. Kuinka paljon moottorin vaihtotyö maksaisi ja olisko kenties joku ystävällinen harrastaja jota kiinnostaisi moinen homma?
Olisko venttiilivika? http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=329066
Omassa saabissa ongelma jatkuu puolien (kaikki 4kpl) ja tulppien vaihdosta huolimatta. Tosin lähtee kylmänäkin käyntiin, mutta tyhjäkäynti aaltoileva ja sammahtelee risteyksiin n. 60-70 lämmöillä. Sammahtelu tapahtuu näin:
1.risteyksessä kytkin pohjaan
2.kierrokset käy n. 500Rpm
3.pomppaa n. 700Rpm, mutta tippuu 500Rpm
4.ja sammuu
Ja nämä ongelmat vm. 2008 biopoweroidussa.
9-3 SC 2008
span
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Touko 18, 2013 11:41

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja span »

Imuventtiilit uusittiin, seetien kunnostus, venttiilinvarsien kumit, kannentiiviste, kannenpultit. Saab hyrrää aivan eri tavalla avaimen käännön jälkeen. Usko on luja, että käynnistyy myös pakkasella ja kulkee huollettuna vähintään 200tkm ilman suuria ongelmia.

SIDin mukaan kulutus on noin 1 litra satasella enemmän kuin aiemmin, sekä bensalla että RE85:llä. Voisko olla joku opetteluvaihe päällä kun on osia irroiteltu? Alkuun oli 2l/100km normaalia enemmän, mutta on rauhoittunut siitä. Muutaman desin vaikuttaa uudet renkaat, joiden vaikutuksen huomasin jo ennen remppaa. Kesäkeleillä lähti käyntiin ja jonkin verran röpelsi kylmänä kolmella mutta muuten meni kuin ei mitään.

Vaikuttaa vähän nuhaiselta ja tulee mieleen kulutuksen kasvun myötä, että jotain on pielessä. Ei kiskaise samaan tapaan ahtojen noustessa ja moottoritien rampeissa tuntuu vetelältä. Ulkoilman lämpö näyttää --- mutta siitä ei voine johtua. Vikavalo ei syty.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hyvä kuulla, että kone kehrää paremmin. Kuulostaisi vähän imuvuodolta tms. jos veto on veks ja kulutus heittelee. Sulla seokset voivat olla rikkaalla, kun ECU ei saa oikeaa tietoa antureilta.

Hankkiutuisin tech2-laitteelle ja läppärin äären, jotta voitte katsoa vikakoodit ja moottorin datalogia. Sieltä näkyy imuvuodot hyvin ilmamäärämittauksista.

Konerempassahan imusarja yms. ovat irti ja tuliko uudet tiivisteet kunnolla paikalleen? Voisiko putkisto vuotaa? Itsellä vuoti turbon laippa ja alavääntöä oli poissa.
EX: 9³SS BioPower
span
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Touko 18, 2013 11:41

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja span »

Tänään kulutus asettui normaaliin, rempan jälkeen olen ajanut reilut 500km. Ensialkuun tuntui ettei turbo "potkaise" niin kuin aiemmin ja vaikutti tuhnulta. Rempan jälkeen meni siis reilu 10l/100km bensalla, jonkin ajan kuluttua litra vähemmän ja nyt tippunut siihen ~8,2/100km motariajolla 130-135km/h ja 98:lla. 85-90km/h nopeudella menee alle 8/100 ja mainitut kulutukset SIDin mukaan, joka lienee kohtalaisen tarkka.

Ajotapa oli sama kuin aina ennenkin.

Tehotkin tuntuu palautuneen kulutuksen tippumisen myötä. Joku adaptaatiovaihe?

Kunnossa vaikuttaa olevan ja matka taittuu.

Korjaukselle tuli hintaa töineen vajaa 1600e, itse en tehnyt mitään. Samanlaisen/-ikäisen Saabin kantta ei ole Lahden kansityössä aiemmin korjailtu.

Nokkien ajoitus onnistui paikallisella Laakkosella, merkinnät puuttuivat osista.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Huono käynnistyvyys 1,8t SC 2007

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hieno homma, jos pelittää.

Adaptaatiovaihe ei kestä varmaankaan 100km pidempään. Käyttäisin vielä akun irti, jolloin adaptaatio nollautuu, sitten normi ajoa vaan. Viinakäytössä joudun tekemään buuttauksen joka viikko, jos vaihdan esim. viinalta bensalle, kun ei näissä vanhemmissa toimi tuo adaptaation käynnistys polttoainetta vaihdettaessa.

Minulla oli muuten mystisiä käynnistysongelmia pari viikkoa sitten. Lopulta yksi puola alkoi oikutella, jonka sitten vaihdoin. Tämän jälkeen ei enää käynnistysongelmia.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin