Käsijarruvaijeri
Käsijarruvaijeri
Onko kellään tietoa, miten käsijarruvaijerin kuori on kiinni takajarrusatulassa ?
Tuntuu kiinnihitsaantuneelta, eikä irtoa millään. Onko siinä jokin lukitus, segeri tms?
ideoita irroitukseen kitoos..
Tuntuu kiinnihitsaantuneelta, eikä irtoa millään. Onko siinä jokin lukitus, segeri tms?
ideoita irroitukseen kitoos..
Re: Käsijarruvaijeri
Jarrusatulan käsijarrun kerintämekanismi on todennäköisesti rikki joten jarrusatulan vaihdoksi kuulostaisi menevän. Monella ollut sama ongelma, myös itselläni. Uusi jarrusatula.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käsijarruvaijeri
Minulla on ollut ongelmana se, että kuskin puolen takajarru laahaa (kuumenee) jos on käyttänyt käsijarrua. Kun otin renkaan pois ja herkistelin sitä linkkua jota vaijeri liikuttaa, ongelma katosi hetkeksi.
Huollossa pitivät vaijeria ehjänä ja vain herkistelivät jarrusylinteriä.
Mutta onko ongelmana siis jarrusatulan kerintämekanismi ja jarrusatula vaihdettava?
Huollossa pitivät vaijeria ehjänä ja vain herkistelivät jarrusylinteriä.
Mutta onko ongelmana siis jarrusatulan kerintämekanismi ja jarrusatula vaihdettava?
Re: Käsijarruvaijeri
Minä taas oon hoksannut että käsijarrukahvasta kun nykyään vetää, niin ensimmäiset naksut on täysin hengettömän tuntuisia, kun ennen on selvästi tuntunut kun käsijarru on ottanut heti vastaan. Kahva oikein heiluu. Mistäpä tällainen käytös voisi kertoa? Käsijarru ottaa kyllä lopulta kiinni kun vetää loppuun asti kahvan.
9³ SC 1.8t
Re: Käsijarruvaijeri
Jos se kerintämekanismi on viallinen niin muuta keinoa ei ole kuin vaihtaa koko jarrusatula.audo kirjoitti:Mutta onko ongelmana siis jarrusatulan kerintämekanismi ja jarrusatula vaihdettava?
Glyserin ongelma ihan hetken intuiitiolla(villi veikkaus) alkaisi kuulostaa siltä että kerintämekanismi on tulossa tiensä päähän. Perusteena että kun tuosta omasta kulkineesta meni tuo mekanismi, niin vähä kerrassaan hiipui toisen puolen käsijarrun teho (kahvaa joutui nostamaan ylemmäs ja ylemmäs) kunnes lopulta hirtti kiinni niin että jäi laahaamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käsijarruvaijeri
Ok. Muutaman kerran on myös tehnyt sen, että kun on ollut käsijarrulla parkissa pitemmän aikaa niin on juminut melko tiukasti kiinni, tähän asti saanut joka kerta vielä aukeamaan ajelemalla ees taas... Taitaa olla parempi että ei koske käsijarruun kauheasti näin talvikeleillä
9³ SC 1.8t
Re: Käsijarruvaijeri
Mårå
Sanoisin tuohon parkissa olemiseen ja jumittamiseen että taitaa enemmänkin olla jarrulevyn ja palan välinen ruoste. Itselläni -08 SC ihan sama homma ja kaverin -09 TTiD:issä sama myös. Käsijarru toimii muuten aivan normaalisti. Sehän on niin nykyään melkein poikeuksetta niin että jos illalla sataa niin aamulla ovat levyt ruosteen peitossa, eipä tästä kannata huolestua.
En kyllä suosittelisi tuota käsijärrun käyttämättä jättämistä, menee sitten molemmat puolet jumiin kun ei niitä liikutella. Katsatukseen tuon joutuu kuitenkin korjaamaan ja purkuosia saa bildelsbasen.se:stä.
Sanoisin tuohon parkissa olemiseen ja jumittamiseen että taitaa enemmänkin olla jarrulevyn ja palan välinen ruoste. Itselläni -08 SC ihan sama homma ja kaverin -09 TTiD:issä sama myös. Käsijarru toimii muuten aivan normaalisti. Sehän on niin nykyään melkein poikeuksetta niin että jos illalla sataa niin aamulla ovat levyt ruosteen peitossa, eipä tästä kannata huolestua.
En kyllä suosittelisi tuota käsijärrun käyttämättä jättämistä, menee sitten molemmat puolet jumiin kun ei niitä liikutella. Katsatukseen tuon joutuu kuitenkin korjaamaan ja purkuosia saa bildelsbasen.se:stä.
Re: Käsijarruvaijeri
Sekin voi olla mahdollista kyllä, helposti näyttää nuo levyt ruostuvan. Katsastuksesta on tähän asti mennyt mukisematta läpi, on niin satunnainen tuo jumittaminen ja tapahtuu vain useamman tunnin parkissa olon jälkeen. Mutta tympeä saada aukeamaan.Nuts kirjoitti:Mårå
Sanoisin tuohon parkissa olemiseen ja jumittamiseen että taitaa enemmänkin olla jarrulevyn ja palan välinen ruoste. Itselläni -08 SC ihan sama homma ja kaverin -09 TTiD:issä sama myös. Käsijarru toimii muuten aivan normaalisti. Sehän on niin nykyään melkein poikeuksetta niin että jos illalla sataa niin aamulla ovat levyt ruosteen peitossa, eipä tästä kannata huolestua.
En kyllä suosittelisi tuota käsijärrun käyttämättä jättämistä, menee sitten molemmat puolet jumiin kun ei niitä liikutella. Katsatukseen tuon joutuu kuitenkin korjaamaan ja purkuosia saa bildelsbasen.se:stä.
9³ SC 1.8t
Re: Käsijarruvaijeri
Mårå
Juu, jos menee niin jumiin että pitää käsin herkistellä niin jotain vikaa siellä silloin varmaan on.
Jos tuolta ruottinmaalta tilaa purkuosia niin kannattaa usein ottaa uudempi osa jos samaa osaa on käytetty useassa vuosimallissa ja muistaa sitten myös että jos ilmoittavat että on ajettu esim 11 000 niin silloin puhutaan ruotsin yksiköstä "mil" ja kilometreissä on 110 000 km:)
Juu, jos menee niin jumiin että pitää käsin herkistellä niin jotain vikaa siellä silloin varmaan on.
Jos tuolta ruottinmaalta tilaa purkuosia niin kannattaa usein ottaa uudempi osa jos samaa osaa on käytetty useassa vuosimallissa ja muistaa sitten myös että jos ilmoittavat että on ajettu esim 11 000 niin silloin puhutaan ruotsin yksiköstä "mil" ja kilometreissä on 110 000 km:)
Re: Käsijarruvaijeri
Jännä miten topicin keskustelu rönsyilee ihan muualle, mistä alunperin oli kysymys. Pirusti tuli vastauksia, muttei yhtäkään kysyttyyn asiaan.
Ketjun alkuperäinen ongelma poistuu viemällä auto korjaamoon ja vaihtamalla koko jarrusatula.
ps. Ei, en ole ottanut hernettä nenuun
Ketjun alkuperäinen ongelma poistuu viemällä auto korjaamoon ja vaihtamalla koko jarrusatula.
ps. Ei, en ole ottanut hernettä nenuun
Re: Käsijarruvaijeri
Omassa -07 SS:ssä on vasemman puolen takasatulassa ketjun aloittajan auton tapaan seisontajarrun vaijerinkuori "yhtä puuta" jarrusatulan kanssa. Huomasin ongelman, kun vaihdoin kesällä bumerangit (ylätukivarret). Olen käyttänyt aikaa, voimaa ja WD-40:ä, mutta kuori ei inahdakaan.
Oikeanpuolisessa satulassa vaijerinkuori lähtee satulasta "sormivoimin vetämällä", kunhan irroitta vaijerinpään seisontajarrun linkusta.
Mitään klipsua tai muutakaan lukitusta ei ko. paikassa ole - nähtävästi suolavesi, ruoste, tms. tekee tehtävänsä ja liimaa osat yhteen.
Oikeanpuolisessa satulassa vaijerinkuori lähtee satulasta "sormivoimin vetämällä", kunhan irroitta vaijerinpään seisontajarrun linkusta.
Mitään klipsua tai muutakaan lukitusta ei ko. paikassa ole - nähtävästi suolavesi, ruoste, tms. tekee tehtävänsä ja liimaa osat yhteen.
Saabiton Saabisti
Re: Käsijarruvaijeri
Mårå
Koitetaan pysyä aiheessa:)
Kaiken kiinijääneen irroittamiseen toimii tavalla tai toisella lämpö, ja varsinkin lämpötilaero. Pienet kohteet voi usein helposti irroittaa esim. pienellä kaasutoholla(lue creme brule kaasupoltin) ja vastakappaleen lämpötilaero saadaan aikaiseksi esim. kylmäspraylla tai hiilidioksiidilla.
Koitetaan pysyä aiheessa:)
Kaiken kiinijääneen irroittamiseen toimii tavalla tai toisella lämpö, ja varsinkin lämpötilaero. Pienet kohteet voi usein helposti irroittaa esim. pienellä kaasutoholla(lue creme brule kaasupoltin) ja vastakappaleen lämpötilaero saadaan aikaiseksi esim. kylmäspraylla tai hiilidioksiidilla.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma Loka 28, 2013 15:10
Re: Käsijarruvaijeri
Ongelman seisontajarruun aiheuttaa ei mikään muu, kuin käyttämättömyys. Jos vipstaakit ei saa liikuntaa, on tuloksena hapettuminen ja mekanismin jumiutuminen josta ei selviä muuten kuin uusia osia vaihtamalla.
9-3ss Arc 1,8t Sentronic -05 Stage1
Re: Käsijarruvaijeri
Miten käsijarrun aktiivinen käyttö voisi täysin estää vaijerin kuoren juuttumisen satulan korvakkeeseen? Voi siinä aluksi olla pieni väljyys ja käsijarrua käyttäessä kuoren pään asento saattaa hiukan liikkua. Ajan myötä välit täyttyvät kuralla yms. ja alkaa kiinni hapettuminen.
Ehkä siihen saisi rakennettua jonkun ulosvetimen, jolla vaijerin kuoren saa painettua nätisti irti satulasta. Tai sitten vaan meisselillä ja vasaralla väkisin ulospäin naputellen.
Osa vastaajista lienee kommentoinut jotain muita käsijarruun liittyviä ongelmia
Ehkä siihen saisi rakennettua jonkun ulosvetimen, jolla vaijerin kuoren saa painettua nätisti irti satulasta. Tai sitten vaan meisselillä ja vasaralla väkisin ulospäin naputellen.
Osa vastaajista lienee kommentoinut jotain muita käsijarruun liittyviä ongelmia
Re: Käsijarruvaijeri
Ei välttämättä - tässä käsijarruvaijerin kerintämekanismin tapauksessa. Se mekanismi on heikko. Sen hajoamista ei voi estää käytöllä, käyttämättömyyskin sen hajottaa/jumittaa. Esim. itse käytän aina käsijarrua kun parkkeeraan auton ja ajan lähes päivittäin. Silti se hajosi - toisen puolen hajoamista odotellessa...Pehko 9-3 SS kirjoitti:Ongelman seisontajarruun aiheuttaa ei mikään muu, kuin käyttämättömyys. Jos vipstaakit ei saa liikuntaa, on tuloksena hapettuminen ja mekanismin jumiutuminen josta ei selviä muuten kuin uusia osia vaihtamalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89