Käsijarruvaijeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja jhir »

Onko kellään tietoa, miten käsijarruvaijerin kuori on kiinni takajarrusatulassa ?
Tuntuu kiinnihitsaantuneelta, eikä irtoa millään. Onko siinä jokin lukitus, segeri tms?

ideoita irroitukseen kitoos..
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jarrusatulan käsijarrun kerintämekanismi on todennäköisesti rikki joten jarrusatulan vaihdoksi kuulostaisi menevän. Monella ollut sama ongelma, myös itselläni. Uusi jarrusatula.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
audo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 09:41

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja audo »

Minulla on ollut ongelmana se, että kuskin puolen takajarru laahaa (kuumenee) jos on käyttänyt käsijarrua. Kun otin renkaan pois ja herkistelin sitä linkkua jota vaijeri liikuttaa, ongelma katosi hetkeksi.
Huollossa pitivät vaijeria ehjänä ja vain herkistelivät jarrusylinteriä.

Mutta onko ongelmana siis jarrusatulan kerintämekanismi ja jarrusatula vaihdettava?
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Minä taas oon hoksannut että käsijarrukahvasta kun nykyään vetää, niin ensimmäiset naksut on täysin hengettömän tuntuisia, kun ennen on selvästi tuntunut kun käsijarru on ottanut heti vastaan. Kahva oikein heiluu. Mistäpä tällainen käytös voisi kertoa? Käsijarru ottaa kyllä lopulta kiinni kun vetää loppuun asti kahvan.
9³ SC 1.8t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

audo kirjoitti:Mutta onko ongelmana siis jarrusatulan kerintämekanismi ja jarrusatula vaihdettava?
Jos se kerintämekanismi on viallinen niin muuta keinoa ei ole kuin vaihtaa koko jarrusatula.

Glyserin ongelma ihan hetken intuiitiolla(villi veikkaus) alkaisi kuulostaa siltä että kerintämekanismi on tulossa tiensä päähän. Perusteena että kun tuosta omasta kulkineesta meni tuo mekanismi, niin vähä kerrassaan hiipui toisen puolen käsijarrun teho (kahvaa joutui nostamaan ylemmäs ja ylemmäs) kunnes lopulta hirtti kiinni niin että jäi laahaamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Ok. Muutaman kerran on myös tehnyt sen, että kun on ollut käsijarrulla parkissa pitemmän aikaa niin on juminut melko tiukasti kiinni, tähän asti saanut joka kerta vielä aukeamaan ajelemalla ees taas... Taitaa olla parempi että ei koske käsijarruun kauheasti näin talvikeleillä :)
9³ SC 1.8t
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Sanoisin tuohon parkissa olemiseen ja jumittamiseen että taitaa enemmänkin olla jarrulevyn ja palan välinen ruoste. Itselläni -08 SC ihan sama homma ja kaverin -09 TTiD:issä sama myös. Käsijarru toimii muuten aivan normaalisti. Sehän on niin nykyään melkein poikeuksetta niin että jos illalla sataa niin aamulla ovat levyt ruosteen peitossa, eipä tästä kannata huolestua.

En kyllä suosittelisi tuota käsijärrun käyttämättä jättämistä, menee sitten molemmat puolet jumiin kun ei niitä liikutella. Katsatukseen tuon joutuu kuitenkin korjaamaan ja purkuosia saa bildelsbasen.se:stä.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Nuts kirjoitti:Mårå

Sanoisin tuohon parkissa olemiseen ja jumittamiseen että taitaa enemmänkin olla jarrulevyn ja palan välinen ruoste. Itselläni -08 SC ihan sama homma ja kaverin -09 TTiD:issä sama myös. Käsijarru toimii muuten aivan normaalisti. Sehän on niin nykyään melkein poikeuksetta niin että jos illalla sataa niin aamulla ovat levyt ruosteen peitossa, eipä tästä kannata huolestua.

En kyllä suosittelisi tuota käsijärrun käyttämättä jättämistä, menee sitten molemmat puolet jumiin kun ei niitä liikutella. Katsatukseen tuon joutuu kuitenkin korjaamaan ja purkuosia saa bildelsbasen.se:stä.
Sekin voi olla mahdollista kyllä, helposti näyttää nuo levyt ruostuvan. Katsastuksesta on tähän asti mennyt mukisematta läpi, on niin satunnainen tuo jumittaminen ja tapahtuu vain useamman tunnin parkissa olon jälkeen. Mutta tympeä saada aukeamaan.
9³ SC 1.8t
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Juu, jos menee niin jumiin että pitää käsin herkistellä niin jotain vikaa siellä silloin varmaan on.

Jos tuolta ruottinmaalta tilaa purkuosia niin kannattaa usein ottaa uudempi osa jos samaa osaa on käytetty useassa vuosimallissa ja muistaa sitten myös että jos ilmoittavat että on ajettu esim 11 000 niin silloin puhutaan ruotsin yksiköstä "mil" ja kilometreissä on 110 000 km:)
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja jhir »

Jännä miten topicin keskustelu rönsyilee ihan muualle, mistä alunperin oli kysymys. Pirusti tuli vastauksia, muttei yhtäkään kysyttyyn asiaan.

Ketjun alkuperäinen ongelma poistuu viemällä auto korjaamoon ja vaihtamalla koko jarrusatula.




ps. Ei, en ole ottanut hernettä nenuun :twisted:
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Omassa -07 SS:ssä on vasemman puolen takasatulassa ketjun aloittajan auton tapaan seisontajarrun vaijerinkuori "yhtä puuta" jarrusatulan kanssa. Huomasin ongelman, kun vaihdoin kesällä bumerangit (ylätukivarret). Olen käyttänyt aikaa, voimaa ja WD-40:ä, mutta kuori ei inahdakaan.

Oikeanpuolisessa satulassa vaijerinkuori lähtee satulasta "sormivoimin vetämällä", kunhan irroitta vaijerinpään seisontajarrun linkusta.

Mitään klipsua tai muutakaan lukitusta ei ko. paikassa ole - nähtävästi suolavesi, ruoste, tms. tekee tehtävänsä ja liimaa osat yhteen.
Saabiton Saabisti
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Koitetaan pysyä aiheessa:)

Kaiken kiinijääneen irroittamiseen toimii tavalla tai toisella lämpö, ja varsinkin lämpötilaero. Pienet kohteet voi usein helposti irroittaa esim. pienellä kaasutoholla(lue creme brule kaasupoltin) ja vastakappaleen lämpötilaero saadaan aikaiseksi esim. kylmäspraylla tai hiilidioksiidilla.
Pehko 9-3 SS
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 28, 2013 15:10

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Pehko 9-3 SS »

Ongelman seisontajarruun aiheuttaa ei mikään muu, kuin käyttämättömyys. Jos vipstaakit ei saa liikuntaa, on tuloksena hapettuminen ja mekanismin jumiutuminen josta ei selviä muuten kuin uusia osia vaihtamalla.
9-3ss Arc 1,8t Sentronic -05 Stage1
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja jus »

Miten käsijarrun aktiivinen käyttö voisi täysin estää vaijerin kuoren juuttumisen satulan korvakkeeseen? Voi siinä aluksi olla pieni väljyys ja käsijarrua käyttäessä kuoren pään asento saattaa hiukan liikkua. Ajan myötä välit täyttyvät kuralla yms. ja alkaa kiinni hapettuminen.

Ehkä siihen saisi rakennettua jonkun ulosvetimen, jolla vaijerin kuoren saa painettua nätisti irti satulasta. Tai sitten vaan meisselillä ja vasaralla väkisin ulospäin naputellen.

Osa vastaajista lienee kommentoinut jotain muita käsijarruun liittyviä ongelmia
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pehko 9-3 SS kirjoitti:Ongelman seisontajarruun aiheuttaa ei mikään muu, kuin käyttämättömyys. Jos vipstaakit ei saa liikuntaa, on tuloksena hapettuminen ja mekanismin jumiutuminen josta ei selviä muuten kuin uusia osia vaihtamalla.
Ei välttämättä - tässä käsijarruvaijerin kerintämekanismin tapauksessa. Se mekanismi on heikko. Sen hajoamista ei voi estää käytöllä, käyttämättömyyskin sen hajottaa/jumittaa. Esim. itse käytän aina käsijarrua kun parkkeeraan auton ja ajan lähes päivittäin. Silti se hajosi - toisen puolen hajoamista odotellessa...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin