Käsijarruvaijeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja kalle »

Huomasin tuossa että, ei pidä käsijarru enää toisella puolella. Vähän aikaa sitten laitatin autoon uudet palat ja levyt. Levythän on nuo kaikkein pienimmät eli 278mm. Mitä olette mieltä kannattaisiko nuista satuloista vaihtaa molemmat? Ja mistähän nuita kannattaisi katsella? alkuperäisosana hinnat on 300 euron molemminpuolin. Voiko nuo tarvike satulat olla vielä heikompia :lol:
9-3 ss -03
Sotkamo
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Samaa kunnostettua ATE:n tjsp paskaa ne tarvikkeetkin on, ota mahdollisimman halpa satula.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vs: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Mjooh. Nyt lakkas täälläkin toimimasta käsijarru, kuljettajan puolella. En jaksa käydä tuota tekohengittämään, vaan vaihdan suosiolla uuden jarrusatulan kun Motonetistä niitä saa edullisesti(89.90e+50e pantti).

Oisko jollain muistissa, että millaisilla pulteilla jarrusatula on kiinni? Tietäis vaan hommata jo valmiiksi sopivan hylsyn jos siellä jotain erikoisempaa on...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
1.8t 2005
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Se on joku torx-pultti, google väittää että E18 kooltaan. Raneilla lähtee myös sopivan tiukalla kuusikulmaisella hylsyllä auki, kokoa en muista mutta joku 13-17mm se taisi olla kun piti käyttää pitkää hylsyä. ;) Sen sopii kokeilemaan paikalleen ilman että irroittaa edes rengasta.

Siellä on kauhean tiukat loctitet niissä pulteissa että voit joutua lämmittämään varsinkin tuon ranetuksen kanssa mikäli aiot aukaista pultit sorvaamatta niitä pilalle.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Jees tuon E18 löysin itsekin, mutta aattelin vielä varmistella. Pitää kipasta tuollainen hylsy ja uus satula ens viikolla Motonetistä ja toivoa, että ne pultit aukee nätisti... :)


Sent from my iPad using Tapatalk
1.8t 2005
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Eilen käytettiin SC:stä takarenkaita irti muun remontin takia ja samalla katsottiin tuota käsijarrua. Hoksin tuossa taannoin että ei näytä ottavan kunnolla kiinni kuin vasemmalta, ja tänne jo kirjoittelinkin aiemmin että kun kahvaa vetää niin alussa on monta napsua aivan tyhjää ja lepsua. No, vasemmalla puolen vaijeri oli todella "löysällä" eli sai säätää keskikonsolissa olevasta säätöpultista varmaan useamman kymmenen kierrosta ennenkuin alkoi olla se WIS:n mainitsema 1mm vivun ja stopparin välissä. Tuolla lähti nätisti väljät pois kahvasta. Säädöt eivät kuitenkaan olleet tasaiset kummallakin puolen, eli nyt toisella puolen oli lähemmäs puoli senttiä tyhjää vivun ja stopparin välissä, eli käsijarru otti aika nätisti siltä puolen kiinni. Ruuvailin takaisin hieman, kunnes oikealla puolen oli reilun millin verran välystä. Oikealla puolen tuntui muutenkin hieman heikommin pyörivän rengas, liekö siis osittain jumissa tuo käsijarru... oli myös jarrulevy kulunut epätasaisesti. Osaako joku sanoa mikä neuvoksi tuohon että vaijerit ovat "eri mittaisia" eri puolilla? Vaijerit vaihtoon? Vai onko tämä nyt sitä jarrusatulan kerintämekanismin jumimista?
9³ SC 1.8t
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Korruptio kirjoitti:Se on joku torx-pultti, google väittää että E18 kooltaan. Raneilla lähtee myös sopivan tiukalla kuusikulmaisella hylsyllä auki, kokoa en muista mutta joku 13-17mm se taisi olla kun piti käyttää pitkää hylsyä. ;) Sen sopii kokeilemaan paikalleen ilman että irroittaa edes rengasta.

Siellä on kauhean tiukat loctitet niissä pulteissa että voit joutua lämmittämään varsinkin tuon ranetuksen kanssa mikäli aiot aukaista pultit sorvaamatta niitä pilalle.
takajarrulevyt pitäisi vaihtaa. Jossakin ohjeessa sanottiin, että jarrusatulan pitimen irroittamiseksi pitää löysentää tukivarren kiinnitystä. Tänään katselin mestoja renkaanvaihdon yhteydessä ja en päässyt varmuuteen, että mahtuisko tuonne pitkä hylsy.

irroitettaessahan se tietty selviää, mutta jos joku osaa suoralta kädeltä sanoa? Eli tarviiko takajarrulevyn vaihdossa avata tukivarren kiinnitystä?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

teesalama kirjoitti:Eli tarviiko takajarrulevyn vaihdossa avata tukivarren kiinnitystä?
Ei tarvitse. Syksyllä vaihdoin etuvetoisen farkun jarrut ja alkuvuodesta tuon xwd:n.
Räikkäsarja saa tosin olla hyvin varustettu nivelillä ja jatkoilla, että pääsee kaikkiin pultteihin käsiksi. Ja osaavat olla sitten melko tiukassa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Paineilmavehkeet oiva apu myös jarrujen purkuun ja satulan kiinnityspultteja kannattaa lämmittää esim. kuumailmapuhaltimella ennen irtiottoa. Tarvii vähemmän punnertaa. Oli omassa ainakin punaisella ruuvilukitteella varmistettu pulttien kiinnipysyminen .
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Su Huhti 06, 2014 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja teesalama »

OK, kiitos "Tobbana"

täytyy sitten lämmitellä ensin niitä pultteja kunnolla, jos ovat kerran tiukassa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ei tarvitse lämmittää sen enempää,että lukite löysää.. Kuumailmapuhallin riittää lämmön tuottoon,ettei polta muuta ylimääräistä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mä meinasin mennä paistamaan tolla creme brulee-setillä..ehkä sitten tyydyn puhaltimeen.

katotaan miten käy.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

creme brulee-setilläkään tuskin ihan älyttömyyksiä saa aikaan..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kävin puhdetöinä tänään viime vuonna löytyneen kiinnijämähtäneen käsijarruvaijerin kuoren kimppuun. Tilanne oli edelleen sama - WD40, naputtelu, kääntely, etc eivät tuottaneet tulosta.

Järeämmät aseet käyttöön, eli tässäkin ketjussa ehdotettu B-marketin creme brulee-tohotin ja kylmäspray. Käsijarruvaijerin muovi- ja kumiosiin foliota lämpösuojiksi ja sitten vuorotellen tohottimella kuumaa vaijerinpidikkeeseen ja kylmäspraylla jäähdytystä vaijerinkuoren metalliosiin, materiaalien lämpöelämisen toivossa.

Riittävän monta toistoa + nitkuttelua ja naputtelua väliin - johan alkoi liitoskin lopulta antaa periksi ja vaijerinkuori irtosi jarrusatulan pesästä kevyesti naputtelemalla.

Oheinen kuva osoittaa, millainen ruostevaippa oli "hitsannut" osat toisiinsa:

Kuva

Lämpösuojauksista huolimatta vaijerinkuoren muovivaippa otti hieman itseensä, mutta tämä oli helppo korjata pätkällä paksua liimakutistesukkaa.

Liitoskohtien siivous ruosteesta, kuparitahna väliin ja paketti kasaan - ei pitäisi enää jämähtää.
Saabiton Saabisti
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,
olisiko jollain kuvamateriaalia siitä mikä näissä satuloissa jämähtää? Onko se tuo jousi kun katkee, saako niitä? Eikö jousen toisessa päässä oleva kara enää liiku ja saako sitä purettua / vaihdettua?

https://www.dropbox.com/s/cmtieq6t3lu17 ... a.jpg?dl=0

Tarkoituksena olisi ottaa takasatulat tuhanen palasiksi, samalla kun vaihdan takajouset.

Tuo mekanismi näyttää kovin samalta, kuin Hondissa, joissa käsijarru on toteutettu myös painamalla takasatulan mäntää tommosen vaijerimekanismin avulla. Sen satulan saa kyllä hyvin purettua ja kunnostettua.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin