9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eikö kukaan osaa nyt vastata?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Defa 1204 on ainakin toimiva ratkaisu. Kuinkahan alas pitää jännitteen mennä auton käydessä että SID:iin tulee ilmoitus ettei lataa? Itsellä ainakin tuli kun laturi porsi. 12.4V on ehdottomasti liian alhainen joka tapauksessa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jmaatta kirjoitti:Defa 1204 on ainakin toimiva ratkaisu. Kuinkahan alas pitää jännitteen mennä auton käydessä että SID:iin tulee ilmoitus ettei lataa? Itsellä ainakin tuli kun laturi porsi. 12.4V on ehdottomasti liian alhainen joka tapauksessa.
Olen samaa mieltä! Laitan tilaukseen moottorin laturin ja sitten ylläpitolaturin voisin myös hommata. Miten yleisesti näissä Fiat-GM-dieseleissä porsii laturit?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tähän kysymykseen haluaisin vastauksen: Miten yleisesti näissä Fiat-GM-dieseleissä porsii laturit?

Ja kiitokset hyvistä neuvoista!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Usein, myös plussakaapeli hapettuu usein. Jonkin verran sitä omaa vaivaakin voisi käyttää eli selailla moottorityyppiä koskevia keskusteluja tai käyttää hakua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Komppaan JCarlsonia... 130tkm kohdalla porsi omassa niinkuin siinä haulla löytyvässä laturiketjussakin olen kertonut.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Jos latausjännite on vain 12,4 V, niin laturihan ei silloin lataa. Laturi on todennäköisesti entinen, eikä todellakaan mikään harvinainen tapaus.
Mulla meni TIDS:ssä laturi reilusti alle 200 tkm ja samanmoisia tapauksia on paljon. Paljon aiemminkin niitä laukeillut.

Minun autossa laturi hyytyi jota kuinkin kerralla keskellä kesää. Startin jälkeen kuului ulinaa 10 km ja sitten tuli SIDiin ilmoitus, että akku ei lataudu. Latasin ylläpitolaturilla akun täyteen ja ajelin ilman valjoa, radiota ja ilmstointia kymmeniä kilometrejä huoltoon, jossa laturi vaihdettiin ties mihin kierrätettyyn uusiolaturiin.

Ylläpitolaturi on hyvä, jos...
-käytössä eberi/webasto
-jos eberi/webasto käyttää myös auton sisätilapuhallinta
-jos ajat vähemmän ajallisesti kuin mitä eberi on autoa esilämmittänyt (ja jos vielä ajon aikanakin eberi huutaa ja kaikki sähkökitkuttimet on päällä aina penkinlämmittimistä peilien ja ikkunoiden sulatukseen).
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mulla vaihdettiin akku ja sitten pluskaapeli (akku ei latautunut ja kaapelit alkoi kuumenemaan yms.) Nyt tuli torstaina ilmoitus, että akku ei lataa, tee turvallinen pysähdys. Eli laturi sitten viimein. Auto siis TTid cabbe -08 ja 67 tuhatta ajettu.
Odottelen nyt laturia ja sitten leipovat paikoilleen.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mulla on vuosi sitten vaihdettu laturi ja nyt 12,4 V. Huomenna fiksataan latauskaapeli, en usko että laturi on rikki. Älä vielä vaihda laturia ennen kuin tutkit myös jännitehäviön.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Onko kenelläkään tietoa, minkälainen kaapeli mitoiltaan ja liittimiltään pitäisi laittaa tai vaihtaa? Tiedän, perinteinen vaihtoehto olisi ottaa irti entinen mallikappaleeksi ja laittaa uusi tilalle. No kuitenkin, laitan uuden laturin JA uuden kaapelin (jälkimmäisen sitten kun kerkeän).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Kaapeli akun ja startin välillä on 25mm2 vahvuista. Siistein asennus tietysti alkuperäisellä, koska akun päässähän plussaan tulee kiinni pari virransyöttöä muualle. Jos laittaa tarvikekengän, niin liittimet menee uusiksi. Muistaakseni virtakeskukselle menevä piuha oli vielä millintarkasti tehty ja alkuperäisen liittimen korvaaminen olisi tehnyt siitä liian lyhyen.

Itse päädyin tilaamaan ruotsista purkaamolta koko johtosarjan, kun 30€ hintaan siitä luopuivat :)
93SC TTiD
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sportti kirjoitti:Kaapeli akun ja startin välillä on 25mm2 vahvuista. Siistein asennus tietysti alkuperäisellä, koska akun päässähän plussaan tulee kiinni pari virransyöttöä muualle. Jos laittaa tarvikekengän, niin liittimet menee uusiksi. Muistaakseni virtakeskukselle menevä piuha oli vielä millintarkasti tehty ja alkuperäisen liittimen korvaaminen olisi tehnyt siitä liian lyhyen.

Itse päädyin tilaamaan ruotsista purkaamolta koko johtosarjan, kun 30€ hintaan siitä luopuivat :)
Kiitän tipsistä! Kysäisen AutoÅströmiltä tilannetta, josko heiltä löytyisi ks. kaapeli. ;)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Äläpä vaihda ehjää laturiasi, tilaa kontaktien kunnostus ja ohituskaapeli laturilta suoraan akulle..

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=45
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Toiset puhuu, että on mennyt laturi ja toiset että etenkin se kaapelisto. Mikä on siis enemmän paikkansa pitävä? Vai joudunko kuitenkin kummatkin vaihtamaan?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos päätellään näin: jos tässä moottorityypissä on tyypillistä, että laturi menee rikki ennen 200 000km ja ehkä siinä 150 000km tiennoilla keskimäärin, niin mielestäni olisi hyvä joka tapauksessa vaihtaa se osa (laturi). Toisekseen, auto on ollut vasta 2 vuotta meillä ja varmaankin vielä on jonkusen vuoden arviolta, niin ajoja tulee ja tulee ehkä 25 000km edestä vuodessa, niin mietin jos vaihtaisin kuitenkin sen laturinKIN. Autolla on ajettu vasta vähän päälle 100 000km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin