AZP kirjoitti:Kiva kuulla. Lähinnä itse mietin juuri tuota Blacktorin msinitsemaa iskarien toimivuutta madalluksen kanssa, vaikka toki näissä on melko maltillinen madallus. Toinen asia mikä mietityttänyt on se, onko Reflexit turhan pehmeät noille jousille.
Paljonko sulla muuten on nyt etäisyys pyörännavasta kaaren ylimpään kohtaan noilla jousilla edessä ja takana? Yritän jo arvuutella nouseeko vai laskeeko auto jousien vaihdolla
Ohhoh unohtui vastata tähänkin aikanaan, mulla siis lukee otteessa seuraavaa: "Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 355 mm takana 345 mm."
Nyt on reilu kuukausi kokemuksia Monroe Reflexeistä ja jousina Eibachin Pro Kit. Ihan hyvä on ajaa, totta kai kovempi kuin vakioalustalla, ja kun nyt asennushetkestä alkaen on täällä lounaisnurkassakin pitänyt ihan oikeaa talvikeliä, eli kadut ja tiet jäisillä polanteilla, sen kyllä huomaa. heti vaihdon jälkeen kun lähdin ajamaan kotoa oli tuon kotikadun kokonaan tallautunutta jätynyttä lunta, eli kuin pyykkilaudalla ajaisi. Meinasin jo pelästyä että tuliko tästä aivan kamala, kun autossa sisällä olisi pitänyt varman olla kuulosuojaimet; oli meinaan aikamoinen jyrinä sisällä tuollaisella alustalla. Mutta kyllä siinä oli kyse poikkeuksellisesta kelin aiheuttamasta ajoalustasta, enkä vastaavaa ole saanut enää tavallisemmilla ajopinnoilla toistettua.
Vielä on siis kokeilematta kesärenkailla kunnon pitävällä alutalla miten alusta tuntuu toimivan, mutta toistaiseksi tavallisella rauhallisella talviajolla ei valitettavaa.
Asennuksen jälkeisissä mittauksissa päädyin seuraaviin mittoihin pyörännavan keskeltä kaaren ylimpään kohtaan:
edessä: 345-350 mm
takana: 350 mm
Katsotaan nyt miten nämä käytössä kestää, settihän oli melko edullinen kokonaisuus: 411 euroa köyhtyi yhteensä kun uusi etutolpat kokonaan uusilla osilla (iskarit, jouset, jousien suojaletkut, iskarien suojakumit, tukilaakerit ja kääntölaakerit) sekä taakse jouset ja iskarit. Vaihtotyöt itse suorittaen. Vielä on pyöränsuuntaus ja muutoskatsastus tekemättä, niistä tulee sitten reilu satanen lisäkustannusta tälle hankkeelle.
AZP kirjoitti: Mutta tuollaisella rakenteellahan se kaasun paine ei pitäisi puskea mäntää mihinkään suuntaan, ainakaan silloin kun iskari on pidemmän aikaa puristettuna tiettyyn asentoon. Tällöin männässä olevien reikien kautta kaikki mahdolliset paine-erot tasaantuu ja mäntä jää paikoilleen, ellei sitä erikseen ulkopuolinen voima siirrä.
Männän yläpuolen pinta-ala on varren pinta-alan verran pienempi. Siksi samalla paineella alapuolella on suurempi voima, joka työntää varren ulos.
Paine-ero on ulkoilman ja iskarin välillä. Helpoin se on ymmärtää kun jättää männän pois ajatuksista (Reikäinen mäntähän ei hitaassa liikkeessä vaikuta mihinkään). Ei se varsi siellä kaasunpaineessa pysy, vaan tahtoo tulla ulos iskarista.