Monroe Reflex - kokemuksia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve kaikki,

alustan vaihto olisi edessä 9-3SS kohdalla ja tahtoisin kuulla kommentteja Monroe Reflex tai Bilstein B4 alustoista. Etsin pintapehmeää, mutta rankemmassa ajossa jämäkkää alustaa.

Miten suhteuttaisit alustan vakioon / sport? Pintakovuus, veteleekö kiihdyttäessä yms. Laatu tms. huolet?

Joku muu mikä vaihtoehto?
EX: 9³SS BioPower
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Vaikea verrata, kun vanha normialusta oli 130tkm ajettu kun vaihdettiin pois (eli ajoin siihen mennessä tällä noin 10tkm). Alle siis Koni FSD + Eibach Pro-Kit. FSD:nhän pitäisi olla juuri kaipaamasi "normiajossa pehmeä, menevämmässä ajossa jämäkkä". Olen kyllä ollut tyytyväinen ja sopiva tiputus kohti tonttia noilla jousilla.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Toisen merkkisessä autossa oli kyseinen alusta. Ei ollut pintakova ja kelpasi ajella mutka teitä.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Minä laittaisin alkuperäisen, osatkin ovat tarjouksessa.

http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Heitin Reflexit taka-akselille testiksi. Eipä juuri eroa vakioon, mutta vaimentimen ulkoinen olemus on vähän epäilyttävä. Valmistuksen laatu ja mm. hitsisaumat ovat epäilyttävän prötätyn näköiset.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onkos kokemuksia kertynyt lisää? Onko Jusahh:n epäilyttävän näköiset Monroet pysyneet ehjinä? Autonosat24-nettikaupassa näyttäisi olevan edukkaasti Monroe Reflexit kaupan, Black Friday -alennuksineen 143 euroa kaikki neljä iskaria. Siihen kun nappaa mukaan kääntölaakerit noin kympillä kappale, niin tilauksen arvo nousee yli 150 euron jolloin rahti on ilmainen.

Iskarien lisäksi mietin jousien vaihtoa. Auto on ihan mukavan matala tällä hetkellä, kun alla on 322 tkm ajetut vakiojouset. Uskoisin että stanssi ei ole yhtään niin kiva enää jos vaihdan alle uudet vakiokorkuiset iskarit. Eli Saabin Sporttijouset (-10 mm) tai Eibachin Pro Kit (-30/-15 mm) menisi alle. Mites nämä toimisi yhteen noiden Monroen pumppujen kanssa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun ei kellään tunnu olevan kokemuksia niin pakkohan se oli pistää tiluuseen ja kokeilla itse. Siis Eibachin jouset ja nuo Monroe Reflexit, joiden lisäksi pakettiin lähti Sachsin kääntölaakerit. Asennus menee kyllä jonnekin ensi vuodelle, kun ei lääkäri anna tehdä oikein mitään ruuanlaittoa rankempaa ennen loppiaista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

AZP kirjoitti:Kun ei kellään tunnu olevan kokemuksia niin pakkohan se oli pistää tiluuseen ja kokeilla itse. Siis Eibachin jouset ja nuo Monroe Reflexit, joiden lisäksi pakettiin lähti Sachsin kääntölaakerit. Asennus menee kyllä jonnekin ensi vuodelle, kun ei lääkäri anna tehdä oikein mitään ruuanlaittoa rankempaa ennen loppiaista.
Mulla on Eibach Pro-Kit ja kaverina Bilstein B8 iskarit. Toimivat loistavasti yhteen. Mulla oli kanssa loppuun asti ajetut vakiojouset ennen vaihtoa eikä Eibachit oikeastaan muuttaneet yhtään auton korkeutta. Paketti on paljon jämäkämpi eikä mun makuuni tullut liian pintakovaksi. Ei tietenkään enää yhtä pehmeä kuin loppuun ajettu vakioalusta.. Eikös nuo Monroet ole vaan kopioita vakioista sportti-iskareista? En siis tiedä. Mitenköhän mahtaa pelata lyhyempien jousien kanssa? Vaikea sanoa, mut B8:t on suunniteltu just tähän ja toimii vallan mainiosti.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja patu »

AZP kirjoitti:Kun ei kellään tunnu olevan kokemuksia niin pakkohan se oli pistää tiluuseen ja kokeilla itse. Siis Eibachin jouset ja nuo Monroe Reflexit, joiden lisäksi pakettiin lähti Sachsin kääntölaakerit. Asennus menee kyllä jonnekin ensi vuodelle, kun ei lääkäri anna tehdä oikein mitään ruuanlaittoa rankempaa ennen loppiaista.
Hyvät ne ovat. Alle ja äkkiä. :D Vaihdoin farkkuun toukokuussa ja ainakin itse tykännyt. Juu halvat olivat silloinkin. Seuraavaksi tuohon sedaniin.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiva kuulla. Lähinnä itse mietin juuri tuota Blacktorin msinitsemaa iskarien toimivuutta madalluksen kanssa, vaikka toki näissä on melko maltillinen madallus. Toinen asia mikä mietityttänyt on se, onko Reflexit turhan pehmeät noille jousille.

Paljonko sulla muuten on nyt etäisyys pyörännavasta kaaren ylimpään kohtaan noilla jousilla edessä ja takana? Yritän jo arvuutella nouseeko vai laskeeko auto jousien vaihdolla :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja patu »

Edessä 380mm ja takana 345mm. Ei ollut ihan tasaisella. :roll: Muuten niistä Montosista mitä asensin keväällä! Jouduin hiukan muokata abs antureiden kiinnikettä. Eli jouduin rälläköimään sen pois. Alkuperäinen kiinnike ei mennyt suoraa paikalleen (eli se peltinen mikä tulisi iskareiden alapään pulttien kanssa). Montosissa oli kiinnike omasta takaa, mutta siinä oli vain yksi paikka ja se abs anturin johto tekee S lenkin joka vaatii kaksi kiinnityspistettä. Ymmärtääköhän tuosta :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, löysin oman vanhan muistiinpanon, jossa olin mitannut omastani edestä 375 mm ja takaa 360 mm. Toki autossa mahdollisesti olevat tavarat ja tankin pa-määrä vaikuttaa tuohon jonkin verran, joten millintarkkaa tämä peli ei ole. Takapäässä siis näyttäisi näillä mittauksin oikeasti madaltuvan sen luvatun 15 mm, edessä tilanne onkin ihan eri. Mutta se voi hyvin olla että jousilla, joilla sun auto asettuu edestä tuohon 380 mm:iin, asettuu oma diesel+automaattikeulani alemmas, kun on tuota painoa keulalla enemmän. Aika näyttää sitten.

Kiinnikeselvityksestä kiitos. Jos menee asentaessa sormi suuhun niin palailen asiaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hain paketin viimein eilen postista, ja ensikokemus Monroen Reflexeistä oli tällainen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli paketti oli mulle tullessa avattu jo kertaalleen, ne raudat joiden tarkoitus on pitää iskarit sisääntyönnettyinä varastoinnin ja kuljetuksen ajan, oli irtonaisina paketin pohjalla, toinen iskari oli puhkonut laatikon ja sen pää sojotti laatikon ulkopuolella (iskarit ei mahtu laatikkoonsa ulostyöntyneinä), toinen iskari oli öljystä märkä, samoin laatikko ja huolimattoman pakkaamisen seurauksena iskarit oli kolisseet laatikossa yhteen siten että maalipinta oli rikki muutamasta kohdasta.

Tämä iskarilaatikko oli siis muiden toimitettujen tavaroiden kanssa isommassa laatikossa, tuo iskarin pää ei siis kuljetuksen aikana ole töröttänyt ulos siitä isommasta laatikosta.

Haisee vähän sille, että tämä iskaripari on kertaalleen toimitettu jo jollekulle, joka on palauttanut paketin ja pakannut iskarit laatikkoon huolimattomasti. Onko palautuksen syynä sitten ollut vuotava iskari, vai onko vuoto alkanut vasta myöhemmin, sitä en tiedä.

Tämä vuotanut iskari on palautusvoimaltaan ihan onneton, toinen palautuu sisääntyönnetystä 5-7 sekunnissa, toisella kestää 1,5 minuuttia. En tiedä sen vertaa iskarien rakenteesta, että mihin tuo iskarin palautusvoima perustuu (johonkin jouseen, paineeseen vai mihin?), mutta märkä iskari ja huono palautusvoima tuskin on merkki ehjästä iskunvaimentimesta. Tästä lähti siis viesti myyjälle, että josko palauttaisin tämän parin ja saisin tilalle ehjän. Onneksi ei ole mikään kiire näiden allelaiton kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SS »

Kaasuiskareissa on öljyn lisäksi paineistettua kaasua joka työntää iskarin ulos. Lienee vuotavasta iskarista kaasutkin kateissa. Kaasu ilmeisesti estää öljyn vaahtoamista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Monroe Reflex - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oma käytännön iskaritietous perustuu radio-ohjattavan auton nesteiskareihin, joissa siis sylinterissä öljyä ja männässä 1-4 reikää, joiden määrää pystyy säätämään, samoin kuin nesteen voi vaihtaa viskositeetiltään erilaiseen. Mitä kaasuiskareista ymmärrän, niin niissä on lisätty vain painestettua kaasua (yleisimmin kai typpeä) tuonne iskariin, jotta se öljy ei korkeamman paineen ansiosta vaahtoutuisi, kun meno on rajua. Mutta tuollaisella rakenteellahan se kaasun paine ei pitäisi puskea mäntää mihinkään suuntaan, ainakaan silloin kun iskari on pidemmän aikaa puristettuna tiettyyn asentoon. Tällöin männässä olevien reikien kautta kaikki mahdolliset paine-erot tasaantuu ja mäntä jää paikoilleen, ellei sitä erikseen ulkopuolinen voima siirrä.

Eli siis noissa autojen kaasuiskareissa pitää olla jotenkin erilainen rakenne kuin mitä noissa pikkuautoissa, ja jonnekin jää pidemmässäkin pakkopuristuksessa jonkinlainen jäännöspaine, joka iskarin aina pitkäksi puristaa. En vain ole koskaan ymmärtänyt mikä se mekanismi on. Pitänee joskus ottaa ja avata tuollainen iskari, niinhän sitä on kaikki tekniset asiat opittu jo viisivuotiaasta alkaen :mrgreen:

Tänään lähti reklamaatio, vastauksena tuli pyyntö toimittaa valokuvia iskareista, iskarien laatikosta ja vielä siitä isostakin laatikosta, jossa kaikki tilatut tuotteet olivat. Vuorokauden aikana ei lisää nesteitä ole vuotanut iskarista, tosin jos sieltä on kaasunpaineet purkautuneet, niin ei ehkä ole riittävästi voimaa sisällä puskemaan tavaraa ulos.

Jos alkavat jotain selittelemään eivätkä suostu takuuvaihtoon, niin minullapa on 14 päivän rahat-takaisin-palautusoikeus, ja taidanpa sitten turvautua siihen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin