Steering lock Malfunc.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

Samanlainen herja ilmestyi ruutuun kun akun kenkä oli ollut hetken irti. Avain ei pyöri virtalukossa aikä rattilukko aukea. Mitä kannattaisi kokeilla että auton saisi liikkeelle?

Aempaa tästä threadista löytyy puhetta CIM vikatilasta, onko tuossa olemassa joku techillä kuitattava vikatila?

Akun kengän irti pitäminen ei tunnu auttavan. Akun varaustila on hieman alhainen, laitoin nyt latautumaan testiksi. Alkuperäinen syy akkukengän irrotukselle oli latausjohdon liitoksen korjaus, ei ole hetkeen ladannut kunnolla. On kyllä ollut ylläpitolaturissa useamman yön tällä viikolla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Akun irroittaminen ei rattilukkoa saa vikatilaan. Sitävastoin heikko akku saa.

Huonolla akulla rattilukko yrittää toimia, mutta jää alhaisesta akun varauksesta johtuen epämääräiseen tilaan ja turvasyistä virtalukkokin on jumissa jottei autolla voi ajaa. Vikatila ei yleensä poistu vaikka uuden akun asentaa.
Vika siis vaatii tässä tapauksessa Techillä vikakoodin poiston.

Noin voi siis käydä huonolla tuurilla. Aina ei onneksi noin tapahdu. Sikäli tämä sähköinen rattilukko ja siihen liittyvä sähkölukitteinen virtalukko on typerä systeemi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

Ok, kiitoksia vastauksesta. Onnistuuko tuo ainoastaan techillä vai onnistuisiko kenties Op-comilla? Jälkimmäinen löytyisi itseltä, mutta valitettavasti se, kuten läppärikin on 50km päässä.

Mites tuo vikakoodien luku ja mahdollinen vikojen kuittaus techillä (tai opcomilla?)onnistuu jos autoon ei saa virtoja päälle?

Nyt akun irrotuksen jälkeen akun varaustila oli kyllä paljon parempi kuin alkuviikosta, ennen kuin aloin käyttämään ylläpitolaturia. Akun kytkennän jälkeen ei siis edes starttiyritys onnistunut kun ei avain pyörinyt, ei siis hajonnut starttiyrityksessä. Akun lepojännite oli 12,5V.

Edittiä: Pari viikkoa sitten keskuslukitus ei suostunut toimimaan, korjaantui itsestään ja joskus 1...2 kk sitten vaihdekeppi ei suostunut liikkumaan, korjaantui auton uudelleenkäynnistyksellä. Lisäksi eberi on ollut välillä mykkänä. Näitä ennen ei ole ollut minkäänlaisia oireita koskaan. Voisko näillä kaikilla oireilla olla joku yhdistävä tekijä, muu kuin latausjännite?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Virtoja ei tarvitse saada päälle, jotta testeri saa yhteyden autoon. Nämä järjestelmät (mm. CIM, rattilukko jne.) toimivat jatkuvalla virralla, kuten myös OBD-pistoke.

Op-Commilla ei taida saada rattilukon vikakoodia nollatua, sellainen on muistikuva.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

Ok, taidan kuitenkin hakea ensiavuksi opcommin käsiini ja koittaa ainakin lukea vikakoodit. Onpahan jotain puuhaa sadepäivälle... jos saan koodit luettua, näkeekö mahdollisen vikatilan koodeista?

Jos kyse ei ole vain vikatilasta vaan jotain on hajonnut, onko avainta ja rattilukkoa mahdollista pakottaa auki techillä tai manuaalisesti? Lähinnä mietin, voisiko autoa saada ajamalla pajalle vai soitanko suosiolla hinurin paikalle...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeile sillä OpCommilla niin saat selvyyden siitä.
Mikäli ei auta, kuten epäilen, niin sitten hinuri.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Eikö joku harrastaja voi tulla Techin kans sinne auton luo, ei tarvis hinata minnekään?
9³SS Turbo X '08

-Janne
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

Mahdollisesti, tosin ei mua haittaa jos saisin tuon lähemmäs kotia, korjaamoa ja TECH:iä...

OP-COM tulokset oli köyhiä, joko palikassa tai autossa on vikaa. Yksikään HS CAN -protokollaa käyttävä purkki ei vastaa, mukaanlukien CIM. Sen sijaan SW CAN protokolla toimii, ovimoduulit ja REC ainakin kommunikoivat moitteetta.

Teoriassa myös CIM:n pitäisi ilmeisesti OP-COM:llekin jutella, kts. 8:23 eteenpäin:
https://www.youtube.com/watch?v=olB_BHvLYY0

Sellainen lisähavainto, että myös radio sanoo "Locked". Mistäs tuo saa toimilupansa?

Lisäksi varkaudenestoledi kojelaudan päällä antaa 4 kaksoisvilkautusta kun avaimen asettaa tai poistaa, tuo on WIS mukaan merkki siitä, että avain on tunnistettu oikein ja varkaudeneston tila muuttuu.
Viimeksi muokannut SS, To Marras 02, 2017 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

No nyt on potilas diagnosoitu, ei auttanut TECH loitsut tässä tapauksessa. Uusi CIM tilaukseen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
torello
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 06, 2013 15:42

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja torello »

TErvehdys
Samaa valiteli joku aika sitten omakin kolkki. Käytin auton Tissarin pajalla , siellä ei tehty muuta kuin puhdisteltiin ja voideltiin tuo sähköinen rattilukko .Muutamaan kuukauteen ei ilmoituksia ole näkynyt. :D
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

Laitetaas tilannepäivitys että jää tieto talteen... Uudella CIM moduulilla auto saatiin taas henkiin. Hieman oli nihkeää moduulien saatavuus, Oriolla tai PCS:llä ei ollut tietoa koska noita taas saa. Keski-Euroopasta onneksi löytyi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabisti99JNS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 19:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja Saabisti99JNS »

Mistä ihmeestä olette löytäneet virtalukkoja :?: :!: Minun autossa on ainakin virtalukko uusissa, varsinkin kun joku on yrittänyt "korjata" sitä, eli se on viimeistään siinä hajonnut. Auton akku on vanha, akku on tyhjentynyt aikaisemminkin, siitä varmaan johtunut ongelmat. Kun auto oli ajossa, ei ollut ongelmaa kertaakaan. Nyt kun seisoi muutaman viikon remontin takia, niin virtalukko ei meinannut kääntyä ja sid herjasi rattilukkoa, lopulta sain kääntymään. Tosin irrotin käsijarruremonttia tehdessäni virtalukon samalla ja piti puhdistaa painepesurilla ja kuivasin sitten. Kuitenkin ensin kokeilen uutta akkua ja virtalukkoa, sitten rattilukkoa ja toivottavasti ei cimissä ole vika!
Viimeksi muokannut Saabisti99JNS, Ke Marras 22, 2017 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Linear Sport Sedan 1,8t vm.-04.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
Saabisti99JNS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 19:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja Saabisti99JNS »

Edit: Löysin virtalukon purkaamolta, mutta kysyttiin tarvitsenko avaimen mukaan? Eikös cim ja avain keskustele virtalukon läpi, eli virtalukko itsessään ei tarvitse muita osia mukaan? Pitäisiköhän ottaa kuitenkin rattilukko, cim ja avain myös varmuuden vuoksi, kun en tiedä mikä on vikana. Käyhän vm.-04:seen osat -03:sta?
Saab 9-3 Linear Sport Sedan 1,8t vm.-04.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SS »

Avaimet tarttee CIM moduulin mukaan, ei virtalukon. Pätkiminen kai viittaisi ennemminkin juuri virtalukkoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Virtalukon puhdistus painepesurilla 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin