Steering lock Malfunc.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Akku vain hyytynyt seisomisen aikana ja siten rattilukko mennyt vikatilaan. Ei se muuta tarvitse, etenkin vähänkään tiensä loppupuolella olevalla akulla. Ei tuossa nyt vielä muuta vikaa tarvitse olla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja patu »

"Rattilukon" elinikä tuntuu varsinaisen lyhyeltä! Marraskuussa 2012 vaihdettu ja akku samoin.
No ensi viikolla ainakin täällä selviää mikä kyseessä jälleen, toistamiseen hinauksessa samasta syystä. Muuten ihan toimiva auto ollut :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En usko rattilukon vikaan kerrottujen seikkojen valossa vaan nimenomaan alhaiseen akun varaustilaan.

Vaikka kyseinen rattilukko-virtalukko-systeemi pitäisi olla menemättä vikatilaan ulkoisista seikoista kuten alhaisesta akun jännitteestä johtuen, niin kyllä se vain saattaa mennä. Akussa voi aivan hyvin olla riittävästi varausta, jotta keskuslukitus avautuu, sisävalot syttyy jne, mutta rattilukon vapauttamiseen se ei enää kunnolla riitä. Tai itse asiassa voi se siihen riittää, mutta järjestelmä ei saa siitä täyttä varmuutta, joten ajautuu vikatilaan. Ja siinä tilassa ei anneta autolla lähteä ajamaan turvallisuussyistä. Muistaakseni rattilukon käyttömoottorille on 30 A:n sulake, joten ei se ihan "kukkakeppimoottori" ole. Moottorin pyörähtäessä huonossa varauksessa olevan akun napajännite notkahtaa niin alas, että elektroniikka "sekoaa" hetkellisesti ja se riittää.

Viikon seisominen voi aivan hyvin saada akun varaustilan liian alas, jos se ei lähtökohtaisesti ollut hyvässä varauksessa tai akku alkaa olla jo lähellä vaihtokuntoa. Autoon jää yllättävän paljon erilaisia sähkölaitteita valmiustilaan päälle, kun auto on seisonnassa. Vaikka yhteenlaskettu virrankulutus on vähäinen, niin pitkä aika ja akun huono varaus saa ikävää aikaan.

Sitten vielä tuohon edelliseen asiaan liittyen. En ole asiaan perehtynyt, joten täyttä varmuutta tähän ei ole, mutta tällaista huhua olen kuullut.
Auton ollessa valmiustilassa on tietenkin sen virrankulutus laskettu mahdollisimman alas. Kun keskuslukituksen radiovastaanotin havaitsee omalla taajuudellaan signaalia, se herättää osittain jo "henkiin" eri järjestelmiä. Signaalin koodauksen ollessa kuitenkin eri autosta herätetyt järjestelmät nukahtavat uudelleen. Kun tätä hommaa toistuu useasti yleisellä parkkipaikalla tai parkkitalossa, niin akkua kuormitetaan huomattavasti kovemmin kuin esim. omassa pihassa tai tallissa kotona.
En siis varmasti tiedä pitääkö tuo väite paikkansa, että autossa olisi kuin useita eri asteita valmiustilalle ja jopa samalla taajuudella toimiva (saman automerkin tai eri merkin) radiokaukosäädin vaikuttaa tähän jollain tavalla. Siinä olisi mielenkiintoinen tutkimisen paikka.

Kuitenkin oli miten oli, niin vikatila on luettava ja poistettava. Muutoin se ei inahdakaan. Sen jälkeen toivotaan, että ei uusiudu tai ole pysyvä vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja patu »

En käy kieltämään, kun en pysty todistamaan! Avain vain reikään ja herjaus näytölle. Nämä seikat kuitenkin katsoin ja tiedän->
-On tehnyt 1,5v sitten saman ja osia vaihdeltiin, toimi sen jälkeen virheettömästi.
-Akku 1,5v vanha ja akun varaustilaledi oli vihreänä häytyksestä huolimatta.
-Autossa ei ole tänä talvena ollut käynnistysongelmia, vaikka seissyt viikon katoksessa "kovissakin" pakkasjaksoissa. Toki voi olla vika akussakin, mut en usko.

Mut eipä tässä enää mitään väliä kotona ollaan, kohtahan se vika selviää. Vitutti vain silloin keskellä yötä parkkihallissa :lol: Ja hinaus/taksi menevät vakuutuksen piikkiin ja vielä kyyti hakemaan autoa Vantaalta. Sitten voi laittaa vaikka myyntiin :lol:
Onneksi toinen käyttösaabi, et on edes SE PIENI mahdollisuus päästä edes kaupassa ja töissä pyörähtämään.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja patu »

CIM:hän siellä kärähti. :mrgreen:
On kuulemma parhaillaan 93sen yleisimmissä vioista!
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmeisesti cim ei silloin 1,5 vuotta sitten vaihdettujen listalla.
Jos oli, niin täytyy mennä takuuseen :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja -pete »

Näköjään minäkin pääsen kirjoittamaan tähän ketjuun.

Reilu viikko sitten paikallisen monopolin (lue: S-market) pihalla avain ei kääntynytkään. Kun avaimen laittoi koloonsa, kuului rattilukon vapautuksen naksahdus kuten tavallista, mutta avain ei käänny. Pari kertaa kokeilin ja sitten toimi.

Tänään vastaava tapaus, paitsi että nyt tuli tuo Steering lock malfunction -ilmoituskin.

Akku on kyllä vanha ja auto nykyjään kovin, kovin pätkäajolla. Pitänee kai aloittaa akun vaihtamisella.

Vai onko jollain parempaa ehdotusta asiaan? Akkujakin saa ehdottaa.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja patu »

Varaa ainakin tarpeeksi rahaa korjaukseen :)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja karg »

-pete kirjoitti:Akku on kyllä vanha ja auto nykyjään kovin, kovin pätkäajolla. Pitänee kai aloittaa akun vaihtamisella.
Vaiha joo ensin akku uuteen. Täysin vastaavia ongelmia oon nähny parissa omassa kolkissa ja akun vaihdon jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Moi

Täällä tuli vaihdettua nyt keväällä rattilukko ja virtalukko. Tihenevällä tahdilla alkoi silti tulla tuota steering lock malfunction herjaa ja eilen aloin sitten näiden keskustelujen pohjalta muistelee, koska akku on vaihdettu ja siitähän oli noin 5 vuotta. No tänään sitten akku rasitustestiin, napajännite normaali, mutta kuormitettuna näytti 65% ja vehje pyysi uusimaan akun. Nyt uusi akku pellin alla ja seurataan vaikuttiko moneenkin herjaan jota ilmoitellut :)

Akusta varmaan kannattaa aina lähteä liikkeelle ja varmistaa, että se on kunnossa.
Sitten alkaa käymään CIMmiä, rattilukkoa ja virtalukkoa läpi.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja patu »

SA9000AB kirjoitti:Akusta varmaan kannattaa aina lähteä liikkeelle ja varmistaa, että se on kunnossa.
Sitten alkaa käymään CIMmiä, rattilukkoa ja virtalukkoa läpi.
Emännän entisellä käytiin tässä järjestyksessä
1. Vaihdettiin uusi akku eberiä varten (Uuden akun vaihdon jälkeen alkoivat herjaukset)
2. rattilukko
3. CIMmi
4. Auto rahoiksi :mrgreen:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

patu kirjoitti:
SA9000AB kirjoitti:Akusta varmaan kannattaa aina lähteä liikkeelle ja varmistaa, että se on kunnossa.
Sitten alkaa käymään CIMmiä, rattilukkoa ja virtalukkoa läpi.
Emännän entisellä käytiin tässä järjestyksessä
1. Vaihdettiin uusi akku eberiä varten (Uuden akun vaihdon jälkeen alkoivat herjaukset)
2. rattilukko
3. CIMmi
4. Auto rahoiksi :mrgreen:
Aiai, no joskus sitten näinkin päin mahdollista :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja patu »

Minulle jäi olo näistä meidän entisen auton hinaus ja korjaamokeikoista. Jos näitä ilmoituksia alkaa tulemaan niin rattilukon/akun vaihtamisella ei saa kuin pitkitettyä tulevaa eli CIMmin vaihtoa, eli CIMmin vaihto tulee eteen jossain vaiheessa, kuten meille kävi. Odotutti vain vajaa 2v ja CIMmi pamahti juuri huonoimmalla hetkellä Hkivantaan lentokentän parkkihallissa keskellä yötä. :)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Aikamoinen systeemi ja yhteenliittymä on nämä CIM, rattilukko ja virtalukko. Kyllä se nyt täälläkin meni tuohon CIMmin tilaukseen :) Herja jatkui vaikka akku on uusi. Paha silti sanoa että olisi alusta alkaen ollut pelkästään CIMmi vikakaan. No nyt on kohta koko tuo paletti vaihdettu niin ihme jos uskaltaan kyseistä steering lockia herjailla.

Tällasta tää elämä on, mutta Saabia en vaihda pois :)

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Antti26
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 20:26
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Steering lock Malfunc.

Viesti Kirjoittaja Antti26 »

Rupes nyt omasta autosta rattilukko teksti ilmestymään sidiin ja saa rattia rassata vähän aikaa edes takasin että antaa käynistää. Saako rattilukkon ostettua tarvike liikkeestä vai onko merkki kohtasia osia? Akku on 7kk vanha eli en usko akku vikaan. Kilsoja takana 256tkm. Eikä anna vika koodia ainakaan halpis vikakoodin lukijaan
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage

5891
Vastaa Viestiin